Show simple item record

dc.contributor.authorLubaś, Magdalena
dc.date.accessioned2018-10-09T09:41:50Z
dc.date.available2018-10-09T09:41:50Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.issn2353-5601
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25948
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest wskazanie praw i obowiązków, jakie przysługują konsumentowi na rynku usług bankowych, czego może się domagać od banku, a na co nie musi się zgadzać. Jeśli konsument wie, jakie uprawnienia są mu zagwarantowane z mocy obowiązującego prawa, może tę wiedzę wykorzystać w kontakcie z bankiem. Jednak rzadko kto wie, co jest zawarte w ustawach czy rozporządzeniach, ponieważ nie każdy zna prawo. Łacińska premia wywodząca się z prawa rzymskiego Ignorantia iuris nocet (nieznajomość prawa szkodzi), dobitnie odzwierciedla położenie konsumentów zarówno na ryku usług bankowych, jak i w całym obrocie gospodarczym. Tezą, która będzie dowodzona w niniejszym artykule, jest to, że znajomość praw i obowiązków może stanowić jeden ze skutecznych mechanizmów obronnych konsumenta na rynku usług bankowych? Artykuł oparty jest na badaniach przeprowadzonych na temat znajomości praw klienta na rynku usług bankowych.pl_PL
dc.description.abstractThe purpose of this article is to indicate the rights and obligations that the consumer has on the banking services market, what he can demand from the bank and what he does not have to agree on. If the consumer knows what entitlements are guaranteed to him by virtue of the law in force he can raise it in contact with the bank. However, rarely anyone knows what is included in laws or regulations, because not everyone knows the law. Latin bonus derived from Roman law Ignorantia iuris nocet (ignorance of the law harms), clearly reflects the position of consumers both on the market of banking services and throughout the entire economy. The thesis of this article is the idea that knowledge of rights and obligations can be one of the effective defense mechanisms of the consumer in the banking services market. I will base my article on research carried out on the knowledge of customer rights in the banking services market.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno – Socjologiczny, Instytut Finansówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;2
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectBankowy Fundusz Gwarancyjnypl_PL
dc.subjectbankpl_PL
dc.subjectrachunek bankowypl_PL
dc.subjectkredytpl_PL
dc.subjectusługi bankowepl_PL
dc.subjectBank Guarantee Fundpl_PL
dc.subjectbankpl_PL
dc.subjectbank accountpl_PL
dc.subjectloanpl_PL
dc.subjectbanking servicespl_PL
dc.titleZnajomość praw i obowiązków – jako jedna z metod ochrony konsumenta na rynku usług bankowychpl_PL
dc.title.alternativeKnowledge of rights and obligations – as one of the methods of consumer protection in the banking services marketpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number37-49pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWydział Prawa i Administracji Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl_PL
dc.referencesIwanicz-Drozdowska M., 2000, Determinanty bezpieczeństwa banków w świetle analizy wybranych kryzysów bankowych, SGH, Warszawapl_PL
dc.referencesKidyba A., 2017, Prawo handlowe, wydanie 19, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483.pl_PL
dc.referencesPietrzak B., Polański Z., Woźniak B., 2008, System Finansowy w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRaport dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów „Konsument na rynku usług bankowych”, Warszawa, lipiec 2009pl_PL
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska E., 2013, Ochron prawna klienta na rynku usług bankowych, Wolters Kluwers, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSokołowski T., Kidyba A., 2012, Kodeks cywilny, komentarz lex-, Wolters Kluwer Polska, War-szawa.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Dz.U. 1964, nr 16, poz. 93pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, Dz.U. 1997, nr 140, poz. 939.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych, Dz.U. 2002, nr 169, poz. 1385.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, Dz.U. 2011, nr 126, poz. 715.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Dz.U. 2014, poz. 827.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji.pl_PL
dc.referencesWyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 30 stycznia 2006 r.pl_PL
dc.references[www1] https://www.nbportal.pl/slownik/pozycje-slownika/system-bankowy [09.04.2018].pl_PL
dc.relation.volume18pl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska