Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHurnyak, Ihor
dc.contributor.authorKordonska, Aleksandra
dc.date.accessioned2018-10-18T09:11:10Z
dc.date.available2018-10-18T09:11:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25980
dc.description.abstractThe issue of measuring the “taste of life” is one of the main tasks in the proces of management decentralization in the state. The term “taste of life” is considered to be the degree of an individual’s satisfaction from living, functioning and carrying out his own activity in society in accordance with economic rules and orders. To solve this problem, three approaches were applied by considering the “taste of life” as a function of state authorities’ services, shadow activity and communal budget. Based on mathematical modelling and the results of expert surveys in 50 communities in the Ukrainian environment, authors made an attempt to identify the degree of state’s regularities in society and to test the constructed models. According to the results, a higher “taste” on the basis of state services caused a decrease in the likelihood of a person returning after the possibility of working and living abroad. The higher “taste” caused the smaller sensitivity to institutes of the shadow economy. At the same time, the “taste” on the basis of shadow services correlates negatively with sensitivity to the state’s official engagement in business and penalties for informal activity. So, the higher this segment, the smaller the sensitivity. The behavior of those who consider communal services and the work of the community as a basic variable is quite different. The “taste” on the basis of community services cannot explain the sensitivity to the shadow institutes and dynamics of emigration. Consequently, decentralization is a way of overcoming corruption.en_GB
dc.description.abstractKwestia pomiaru „smaku życia” jest jednym z głównych zadań procesu decentralizacji zarządzania w państwie. „Smak życia” definiowany jest jako stopień zadowolenia jednostki z życia, funkcjonowania i prowadzenia własnej działalności w społeczeństwie zgodnie z zasadami ekonomicznymi. W celu rozwiązania problemu tego pomiaru, zaproponowano trzy podejścia, biorąc pod uwagę „smak życia” w zależności od usług organów państwowych, działalności szarej strefy i budżetu komunalnego. Na podstawie modelowania matematycznego przetestowano modele w oparciu o wyniki eksperckich badań przeprowadzonych wśród 50 ukraińskich gmin. Zgodnie z wynikami, autorzy stwierdzili, że wyższy poziom zależności „smaku życia” od usług organów państwowych powoduje spadek powrotu osób przy możliwości pracy i zamieszkania za granicą. Im wyższy jest „smak”, tym mniejsza jest wrażliwość na instytucje szarej strefy. Jednocześnie „smak życia” w zależności od działalności szarej strefy koreluje negatywnie z wrażliwością na urzędowe zaangażowanie w sprawy przedsiębiorstw i karą za nieformalną działalność. Im wyższy jest ten segment, tym mniejsza jest wrażliwość. Innym jest zachowanie tych, którzy uważają usługi komunalne i pracę społeczności za podstawową zmienną. „Smak życia” na podstawie usług społecznościowych nie wyjaśnia wrażliwości na instytucje szarej strefy i dynamiki emigracji. W konsekwencji decentralizacja jest sposobem na przezwyciężenie korupcji w państwie.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research. Central and Eastern Europe;2
dc.subjecttaste of lifeen_GB
dc.subjectshadow economyen_GB
dc.subjectdecentralizationen_GB
dc.subjectstate authority servicesen_GB
dc.subjectcommunityen_GB
dc.subjectsmak życiapl_PL
dc.subjectszara strefapl_PL
dc.subjectdecentralizacjapl_PL
dc.subjectorgany państwowepl_PL
dc.subjectwspólnotapl_PL
dc.titleThe “Taste of Life” as a Mechanism of Overcoming Corruptionen_GB
dc.title.alternative„Smak życia” jako mechanizm przezwyciężenia korupcjipl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018en_GB
dc.page.number[69]-80
dc.contributor.authorAffiliationFaculty of International Relations, Ivan Franko National University of Lviv, Lviv, Ukraine
dc.contributor.authorAffiliationInstitute of Political Science, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Olsztyn, Poland
dc.referencesBhattacharyya, D. K. (1999), On the economic rationale of estimating the hidden economy, ʽEconomic Journalʼ, Royal Economic Society, No. 109, pp. 348–359.pl_PL
dc.referencesBuehn, A., Karmann, A., Schneider, F. (2009), Shadow Economy and Do‑it‑yourself Activities: The German Case, ʽJournal of Institutional and Theoretical Economicsʼ, Mohr Siebeck GmbH Co.KG, No. 165(4), pp. 701–722.pl_PL
dc.referencesDell’Anno, R. (2007), The Shadow Economy in Portugal: An Analysis with the MIMIC Approach. Journal of Applied Economics, No. 10, pp. 253–277.pl_PL
dc.referencesDell’Anno, R., Gomez‑Antonio, M., Alanon Pardo, A. (2007), Shadow Economy in three different Mediterranean Countries: France, Spain and Greece. A MIMIC Approach, ʽEmpirical Economics ʼ, Springer‑Verlag, No. 33(1), pp. 51–84.pl_PL
dc.referencesDlouhý, M. (2014), Models of subsidy allocation among city districts, ʽPrague Economic Papersʼ, University of Economics, Prague, No. 1, pp. 108–120.pl_PL
dc.referencesDreher, A., Schneider, F. (2009), Corruption and the Shadow Economy: An Empirical Analysis, ʽPublic Choiceʼ, Springer US, No. 144(2), pp. 215–277.pl_PL
dc.referencesEdelenbos, J., Meerkerk, I., Schenk, T. (2016), The evolution of community self‑organization in interaction with government institutions. Cross‑case insights from three countries, Erasmus University Rotterdam, Rotterdam.pl_PL
dc.referencesFeige, E. L. (1994), The Underground Economy and the Currency Enigma, Supplement to Public Finance, ʽFinances Publiquesʼ, No. 49, pp. 119–136.pl_PL
dc.referencesFrey, B. S., Pommerehne W. (1984), The Hidden Economy: State and Prospect for Measurement, ‘Review of Income and Wealth’, No. 30(1), pp. 1–23.pl_PL
dc.referencesFriedman, E., Johnson, S., Kaufmann, D., Zoido‑Lobaton, P. (2000), Dodging the Grabbing Hand: the Determinants of Unofficial Activity in 69 Countries, ʽJournal of Public Economicsʼ, No. 76, pp. 459–93.pl_PL
dc.referencesGerxhani, K. (2003), The informal sector in developed and less‑developed countries: A literature survey. ʽPublic Choiceʼ, Springer US, No. 114(3–4), pp. 295–318.pl_PL
dc.referencesSchneider, F. (2005), Shadow Economies around the World: What Do We Really Know?, ʽEuropean Journal of Political Economyʼ, No. 21(4), pp. 598–642.pl_PL
dc.referencesSingh, A., Jain‑Chandra, S., Mohommad, A. (2012), Inclusive Growth, Institutions, and the Underground Economy, ‘IMF Working Paper’, WP/12/47, pp. 9–13.pl_PL
dc.referencesVarian, H. R. (2010), Intermediate Microeconomics. A Modern Approach, W. W. Norton Company, New York, 806.pl_PL
dc.referencesWan Abdul Aziz, R., Shuib, A., Nawawi, A. H., Mohd Tawil, N. (2015), Mathematical Model for Budget Planning and Execution, ʽJournal of Industrial and Intelligent Informationʼ, No. 3(2), pp. 91–96.pl_PL
dc.referencesWolfram Math World, Central Limit Theorem, Retrieved from http://mathworld. wolfram.com/ CentralLimitTheorem.html.pl_PL
dc.contributor.authorEmailag.kpl.lviv@gmail.com
dc.contributor.authorEmailalexandra.kordonska@gmail.com
dc.identifier.doi10.2478/cer-2018-0012
dc.relation.volume21en_GB
dc.subject.jelC01
dc.subject.jelD02
dc.subject.jelH7
dc.subject.jelH26
dc.subject.jelP21


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord