Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLewiński, Piotr
dc.date.accessioned2019-01-15T10:55:08Z
dc.date.available2019-01-15T10:55:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26469
dc.description.abstractIn axiological argumentation that refers to issues concerning matters of ethics, politics, or aesthetics, a warrant is derived from a general axiological base, which consists of propositions that are accepted by a particular social group. Such a warrant is supported by ideology, understood as a relatively well organized set of evaluative propositions (justified within frames of the given system). In axiological argumentation beliefs are represented by cultural objects that serve as the arguments. Cultural objects are universals, which have a culturally developed interpretation. Sub-type of cultural objects are ideological objects.In argumentative discourse the arguer applies the loaded axiological definitions, in which individual objects play the role of definiendum whereas definiens is represented by ideological objects, which are emotionally loaded. The main objective of this type of discourse is not changing beliefs, but generating the excitement of the audience for rudimentary premises that refer to the ideological beliefs shared by the same groups to which the sender belongs. The main purpose of this article is to show how ideological objects constitute the emotional base of the discourse. en_GB
dc.description.abstractArgumentacja aksjologiczna odnosi się do kwestii dotyczących etyki, polityki albo estetyki. W tego rodzaju argumentacji źródłem gwaranta jest ogólna baza aksjologiczna, która składa się z przyjętych przez określoną grupę społeczną sądów wartościujących. Taki gwarant jest poparty przez ideologię, rozumianą jako względnie dobrze zorganizowany zbiór sądów wartościujących usankcjonowanych w ramach danej kultury. W argumentacji aksjologicznej sądy są reprezentowane przez obiekty kulturowe, które służą jako argumenty. Podklasą obiektów kulturowych są obiekty ideologiczne. W dyskursie argumentacyjnym używa się definicji wartościujących, w których poszczególne obiekty indywidualne grają rolę definiendum, podczas gdy definiens jest reprezentowany przez nacechowane emocjonalnie obiekty ideologiczne. Głównym celem tego rodzaju dyskursu nie jest zmiana przekonań, ale indukowanie w odbiorcach emocji, które odwołują się do ideologii wyznawanych przez grupę, do której należy nadawca. Celem niniejszego artykułu jest pokazanie, w jaki sposób konstruowane są obiekty ideologiczne i jak ich konstrukcja wpływa na emocjonalną podstawę argumentacji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectaxiological argumentationen_GB
dc.subjectcultural objectsen_GB
dc.subjectemotionsen_GB
dc.subjectideological objectsen_GB
dc.subjectideologyen_GB
dc.subjectargumentacja aksjologicznapl_PL
dc.subjectemocjepl_PL
dc.subjectideologiapl_PL
dc.subjectobiekty ideologicznepl_PL
dc.subjectobiekty kulturowepl_PL
dc.titleObiekty ideologiczne w argumentacji aksjologicznejpl_PL
dc.title.alternativeIdeological Objects in AxiologicalArgumentationen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number57-72
dc.contributor.authorAffiliationZakład Językoznawstwa Stosowanego, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławski
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAwdiejew A., Argumentacja aksjologiczna w komunikacji publicznej, [w:] Rozmowy o komunikacji 2. Motywacje psychologiczne i kulturowe w komunikacji, red. G. Habrajska, Łask 2008, s. 29–40.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Ideologia, postawa a komunikacja, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2008, , s. 65–72.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Typologia emotywnych aktów mowy, [w:] Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź 2006, s. 9–12.pl_PL
dc.referencesBrandt R.B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, przeł. B. Stanosz, wstęp J. Hołówka, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesFiehler R., How to do Emotions with Words: Emotionality in Conversations, [w:] The Verbal Communication of Emotions: Interdisciplinary Perspectives, red. S.R. Fussell, Mahwah 2002, s. 79–106.pl_PL
dc.referencesFleischer M., Ogólna teoria komunikacji, Wrocław 2007.pl_PL
dc.referencesFreeman J.B., Systematizing Toulmin’s Warrants: An Epistemic Approach, „Argumentation” 2005, vol. 19, no. 3, s. 331–346.pl_PL
dc.referencesHabrajska G., Przeżywanie ideologii, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2008, s. 56–64.pl_PL
dc.referencesHaidt J., Prawy umysł: dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka?, przeł. A. Nowak--Młynikowska, Sopot 2014.pl_PL
dc.referencesLewiński P.H., Neosofistyka: argumentacja retoryczna w komunikacji potocznej, Wrocław 2012.pl_PL
dc.referencesMacagno F., The Argumentative Uses of Emotive Language (October 4, 2010), „Revista Iberoamericana de Argumentación” 2010, s 1–41. Dostępne na SSRN (Social Science Research Network): https://ssrn.com/abstract=1739820 [dostęp: 3.09.2018].pl_PL
dc.referencesMichelli R., Emotions as Objects of Argumentative Constructions, „Argumentation” 2010, vol. 24, no. 1, s. 1–17.pl_PL
dc.referencesWalton D.N., The Place of Emotion in Argument, Pennsylvania 1992.pl_PL
dc.contributor.authorEmailpiotr.lewinski@uwr.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.48.05
dc.relation.volume48pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.