Medialny obraz kształtowania się stosunków polsko-niemieckich. Na podstawie analizy tygodników ,,Der Spiegel'' i ,,Polityka''
Abstract
Celem rozprawy jest przedstawienie dynamiki rozwoju stosunków polsko – niemieckich z perspektywy jednego rodzaju mediów tradycyjnych, tj. prasy, polskiego tygodnika „ Polityka” i niemieckiego tygodnika „Der Spiegel” z lat 2005 – 2017 oraz w rezultacie odpowiedź na pytanie, jaki obraz Polski i Niemiec oraz relacji polsko – niemieckich kreowały te opiniotwórcze media. W jakim stopniu wizerunek ten jest przedmiotem konsensu, a w jakim rozbieżności między analizowanymi tygodnikami.
Analizę zawartości wyżej wymienionych tygodników przeprowadziłam wykorzystując dwie metody badawcze: socjologiczną metodę analizy treści G. Gerbner’a i metodę ramowania. Wyniki tych badań (zestawione z wynikami badań opinii) są przydatne do formułowania wniosków na temat związków pomiędzy treścią przekazu mediów a procesem kształtowania, utrwalania czy też zmian stereotypów narodowych, a dzięki temu są pomocne w nakreśleniu roli mediów we współczesnych stosunkach między obydwoma krajami.
W pracy starałam się również uzasadnić tezę o szczególnej bliskości socjologii i historii i ewidentną potrzebę uprawiania socjologii w kategoriach historycznych. W swoich rozważaniach uzasadniam, że kierunek ku uhistorycznieniu socjologii jest, mimo okresów panowania ahistoryzmu, stałą tendencją w jej rozwoju.