Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWojda, Aleksandra
dc.date.accessioned2019-02-08T09:35:02Z
dc.date.available2019-02-08T09:35:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26769
dc.description.abstractThe article is devoted to relationships between the transformations that take place in the Romantic aesthetics and artistic practice, and the media revolution that co-shaped the art of the first decades of the nineteenth century. The author analyses in particular the way in which the expansion of print – resulting from the evolution of the contemporary technologies that allowed for the reproduction of texts, as well as scores and paintings – influences the Romantic models of understanding of such issues as the relation between the original and the copy, between the work and its interpretation, between its record and execution. The endpoint for the proposed study is the thesis that, in the face of the growing danger of standardization in art, provoking in the Romantics a peculiar “fear of reproduction”, the contemporary artists try to realise a new concept of medium as a personalized and individualised instance, creatively affecting the shape of their works. This, in turn, favours and supports the artistic potential of the mediation process itself, which T. Gautier will describe as the transposition of the arts.en_GB
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest relacjom między przemianami dokonującymi się w estetyce romantycznej i romantycznej praktyce artystycznej a rewolucją medialną, która współtworzy kształt sztuki pierwszych dekad XIX wieku. Autorka analizuje w szczególności sposób, w jaki ekspansja druku – wynikająca z ewolucji ówczesnych technik reprodukcji tekstów, ale również partytur czy obrazów – oddziałuje na romantyczne wzorce pojmowania takich zagadnień estetycznych, jak relacja między oryginałem a kopią, między dziełem a jego interpretacją, między jego zapisem a wykonaniem. Punktem dojścia proponowanego studium jest stwierdzenie, iż w obliczu narastającego niebezpieczeństwa standaryzacji w sztuce, wywołującego u romantyków swoisty „lęk przed reprodukcją”, ówcześni twórcy próbują wypracować nową koncepcję medium jako instancji spersonalizowanej i zindywidualizowanej, twórczo oddziałującej na kształt ich dzieł. To zaś sprzyja dowartościowaniu artystycznego potencjału samego procesu mediacji, który T. Gautier uczyni kluczowym komponentem swojej koncepcji transpozycji sztuk.pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.fr_FR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0fr_FR
dc.subjectromanticism and mediaen_GB
dc.subjectRomantic aestheticsen_GB
dc.subjecttranspositions of the artsen_GB
dc.subjectintermedialityen_GB
dc.subjectrelationship between literature and musicen_GB
dc.subjectAlexandre Dumasen_GB
dc.subjectThéophile Gautieren_GB
dc.subjectHector Berliozen_GB
dc.subjectromantyzm i mediapl_PL
dc.subjectestetyka romantycznapl_PL
dc.subjecttranspozycje sztukpl_PL
dc.subjectintermedialnośćpl_PL
dc.subjectzwiązki literatury i muzykipl_PL
dc.subjectAlexandre Dumaspl_PL
dc.subjectThéophile Gautierpl_PL
dc.subjectHector Berliozpl_PL
dc.titleRecopier, interpréter, transposer : la création romantique face aux défis de la civilisation modernefr_FR
dc.title.alternative“Copy, Interpret, Transpose. The Romantic Creation Facing the Challenges of the Modern Civilization”en_GB
dc.title.alternative„Kopie, interpretacje, transpozycje. Sztuka romantyczna wobec wyzwań nowoczesności”pl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.page.number75-85
dc.contributor.authorAffiliationSorbonne-Université, Laboratoire Eur’ORBEM
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesBerlioz, Hector, Mémoires, éd. Pierre Citron, Paris, Flammarion, 1991, vol.pl_PL
dc.referencesBerlioz, Hector, Soirées de l’orchestre, éd. Léon Guichard, Paris, Gründ, 1968pl_PL
dc.referencesDumas, Alexandre, Gabriel Lambert, in : OEuvres complètes. Premières nouvelles, premiers romans, éd. A.-M. Callet-Bianco, Paris, Alteredit, 2009pl_PL
dc.referencesFaulstich, Werner, Die bürgerliche Mediengesellschaft (1700-1830), Goettingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 2002pl_PL
dc.referencesGautier, Théophile, Correspondance générale, éd. C. Lacoste-Veysseyre, P. Laubriet, Genève, Droz, 1985, vol. I : 1818-1842pl_PL
dc.referencesGoethe, Johann Wolfgang von, Gedenkausgabe der Werke. Briefe und Gespräche, éd. E. Beutler, Zürich, Artemis, 1948-1954, vol. XXIpl_PL
dc.referencesHugo, Victor, « Le Tas de pierres », in : OEuvres romanesques, dramatiques et poétiques, Genève, Cercle du bibliophile, 1969, vol. 29pl_PL
dc.referencesKalifa, Dominique, « L’Invention de la culture de masse », Sciences humaines, 2006/4, n° 170pl_PL
dc.referencesKalifa, Dominique, Régnier Philippe, Thérenty Marie-Ève, Vaillant Alain (dir.), La Civilisation du journal, Paris, Nouveau-Monde Éditions, 2012pl_PL
dc.referencesMollier, Jean-Yves, « Éditer au XIXe siècle », in : Revue d’histoire littéraire de la France, 2007/4, vol. 107pl_PL
dc.referencesMollier, Jean-Yves, « Le manuel scolaire et la bibliothèque du peuple », Romantisme, 1993, n° 80, p. 79-93pl_PL
dc.referencesPicard, Timothée, La Civilisation de l’opéra, Paris, Fayard, 2016pl_PL
dc.referencesRomantisme 2012, n° 158, « La Communication »pl_PL
dc.referencesSabbe, Herman, La Musique et l’Occident. Démocratie et capitalisme (post-)industriel, incidences sur l’investissement esthétique et économique en musique, Sprimont, Editions Mardaga, 1998pl_PL
dc.referencesVaillant, Alain, L’Art de la littérature. Romantisme et modernité, Paris, Classiques Garnier, 2016pl_PL
dc.referencesVaillant, Alain, « Romantisme et mondialisation », Romantisme, 2014/1, n° 163, p. 3-13pl_PL
dc.referencesWojda, Aleksandra, « Esthétiques des lieder allemands au seuil du romantisme, les lieder de Wilhelm Meister », in : A.-M. Harmat (dir.), Musique et littérature. Jeux de miroirs, Toulouse, Éditions Universitaires du Sud, 2009, p. 75-87pl_PL
dc.contributor.authorEmailaleksandrawojda@yahoo.fr
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.13.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.