Show simple item record

dc.contributor.authorWandzioch, Magdalena
dc.date.accessioned2019-02-08T09:35:02Z
dc.date.available2019-02-08T09:35:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26770
dc.description.abstractThe anonymous story entitled Histoire prodigieuse d’un gentilhomme auquel le diable est apparu, et avec lequel il a conversé sous le corps d’une femme morte, advenue à Paris le 1 janvier 1613, published in 1613, became a source of inspiration for Washington Irving and, later, for several French writers, including Petrus Borel, Paul Lacroix, Alexandre Dumas, and Joseph Méry. They plagiarized the American author’s text and, in this sense, it would be exaggerated to call them artists. In fact, their imitations resemble rather an artisan work, except for Alexandre Dumas’ novel which, despite numerous borrowings, attests to originality and, for this reason, its author deserves to be named an artisan of art.en_GB
dc.description.abstractW 1613 roku ukazał się anonimowy tekst Histoire prodigieuse d’un gentilhomme auquel le diable est apparu, et avec lequel il a conversé sous le corps d’une femme morte, advenue à Paris le 1 janvier 1613. Ten tekst stał się źródłem inspiracji dla Washingtona Irvinga, a następnie dla kilku pisarzy francuskich, m.in. Petrusa Borela, Paula Lacroix, Alexandre’a Dumasa i Josepha Méry’ego. Wszyscy ci autorzy splagiatowali opowiadanie amerykańskiego pisarza i trudno uważać ich za prawdziwych artystów. Ich teksty przypominają raczej wyrób „rzemieślniczy”. Jedynie powieść Alexandre’a Dumasa, mimo wielu zapożyczeń, wyróżnia się oryginalnością i dzięki temu jej autor zasługuje na miano artysty rzemieślnika.pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.fr_FR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0fr_FR
dc.subjectartistic writingen_GB
dc.subjectplagiarismen_GB
dc.subject“artisan” writingen_GB
dc.subjecttwórczość artystyczna, plagiat, artysta-rzemieślnikpl_PL
dc.titleÉcriture imitative – écriture artistique ou « artisanale » ? Histoires de femmes au collier de veloursfr_FR
dc.title.alternative“Imitative Writing – an Artistic or “Artisan” Writing? Stories of Women with a Velvet Necklace”en_GB
dc.title.alternative„Naśladowanie – twórczość artystyczna czy ‘rzemieślnicza’? Historie kobiet z aksamitnym naszyjnikiem”pl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.page.number87-97
dc.contributor.authorAffiliationUniversité de Silésie
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesAnonyme, Histoire prodigieuse d’un gentilhomme auquel le diable est apparu, et avec lequel il a conversé sous le corps d’une femme morte, advenue à Paris le 1 janvier 1613, in : Colliers de velours, parcours d’un récit vampirisé, La Fresnay-Fayel, France, Éditions d’Otrante, 2015pl_PL
dc.referencesBorel, Pétrus, Gottfried Wolfgang, in : Colliers de velours, parcours d’un récit vampirisé, La Fresnay-Fayel, France, Editions d’Otrante, 2015pl_PL
dc.referencesBouillaguet, Annick, L’Écriture imitative, pastiche, parodie, collage, Paris, Éditions Nathan, 1996pl_PL
dc.referencesDumas, Alexandre, La Femme au collier de velours, in : Colliers de velours, parcours d’un récit vampirisé, La Fresnay-Fayel, France, Editions d’Otrante, 2015pl_PL
dc.referencesGenette, Gérard, Palimpsestes. La littérature au second degré, Paris, Éditions du Seuil, 1982pl_PL
dc.referencesGenette, Gérard, Seuils, Paris, Éditions du Seuil, 1987pl_PL
dc.referencesMaurel-Indart, Hélène, Du plagiat, Paris, Gallimard, 2011pl_PL
dc.referencesRabau, Sophie, L’intertextualité, Paris, Flammarion, 2002pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena.wandzioch@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.13.09


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.