Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWalters, Lynda Henley
dc.contributor.editorGrotowska-Leder, Jolanta
dc.contributor.editorRokicka, Ewa
dc.date.accessioned2019-02-26T12:13:18Z
dc.date.available2019-02-26T12:13:18Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWalters L. H., Intergenerational inheritance of poverty: bad news for children, challenge for policy, [w:] Nowy ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach. Księga pamiątkowa poświęcona Profesor Wielisławie Warzywodzie-Kruszyńskiej z okazji 45-lecia pracy naukowej i dydaktycznej, Red. Grotowska-Leder J., Rokicka E., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 219-234, doi: 10.18778/7525-967-4.14pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-967-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26874
dc.description.abstractMiędzynarodowe badania porównawcze dowodzą, że dzieci są najbardziej narażone na ryzyko życia w ubóstwie, co prowadzi do reprodukcji biedy. Wskazując najistotniejsze czynniki wpływające na taki stan rzeczy, autorka podkreśla współzależność uwarunkowań społecznych z uwarunkowaniami genetycznymi, które łącznie oddziałują na szanse dzieci dorastających w rodzinach o niskim statusie społeczno-ekonomicznym. Transmisja ubóstwa w takim ujęciu jest zjawiskiem jeszcze bardziej wielowymiarowym niż w klasycznych ujęciach socjologicznych. Zdaniem autorki, w badaniach procesu dziedziczenia biedy nie powinno się abstrahować od czynników biologicznych determinowanych często przez środowisko społeczne, którego wpływ jest zróżnicowany zarówno w zależności od głębokości, długości, jak i etapu rozwoju, w którym dziecko odczuwa skutki materialnej deprywacji rodziny. Istotne są też implikacje wyników badań we wskazanym obszarze, dla polityki społecznej. Ta, jeśli ma być zorientowana na długoterminową redukcję zjawiska dziedziczenia ubóstwa, powinna uwzględniać zarówno złożoność problematyki szeroko pojmowanego dobrostanu dzieci, jak i interweniować na jak najwcześniejszych etapach ich rozwoju biologicznego, psychicznego i społecznego.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGrotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Nowy ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectchild povertypl_PL
dc.subjectreprodukcja biedypl_PL
dc.subjectnutritionpl_PL
dc.subjectpolityka społecznapl_PL
dc.subjectinheritance of povertypl_PL
dc.subjectubóstwopl_PL
dc.titleIntergenerational inheritance of poverty: bad news for children, challenge for policypl_PL
dc.title.alternativeMiędzypokoleniowe dziedziczenie ubóstwa: złe wieści dla dzieci, wyzwanie dla polityki społecznejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013pl_PL
dc.page.number219-234pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Georgii, Wydział i Badań nad Rodziną i Rozwojem Człowiekapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-608-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteEmerytowany profesor Uniwersytetu w Georgii, Wydział i Badań nad Rodziną i Rozwojem Człowieka. Jej zainteresowania badawcze dotyczą procesu adolescencji, prawa rodzinnego oraz międzynarodowych badań nad rodzinami. Associate professor emeritus of social psychology at the University of Georgia, the Faculty of Human Development and Family Science. Her research interests refer to adolescent development, families and the law, crossnational study of families.pl_PL
dc.referencesAntshel K.M., Waisbren S.E. (2003), Timing is everything: Executive functions in children exposed to elevated levels of phenylalanine, „Neuropsychology”, vol. 17 (3).pl_PL
dc.referencesAshworth K., Hill, M., Walker, R. (1994), Patterns of childhood poverty: New challenges for policy, “Journal of Policy Analysis and Management”, vol. 13 (4).pl_PL
dc.referencesAttree, P. (2006), The social costs of child poverty: A systematic review of the qualitative evidence, „Children & Society”, vol. 20 (1).pl_PL
dc.referencesBarnes J., Belsky J., Broomfield K., Dave S., Frost M., Melhuish E. (2005), Disadvantaged but different: variation among deprived communities in relation to child and family well-being, „Journal of Child Psychology and Psychiatry”, 46 (9).pl_PL
dc.referencesBradshaw, J. (2006), Child Poverty and Child Well-Being. A paper presented at the Social Policy Association Conference, University of Birmingham, July 2006. Available from the Social Policy Research Unit, University of York, Helsington, York, Y010 5DD, UK.pl_PL
dc.referencesBrooks-Gunn J. (2004), Intervention and policy as change agents for young children, [in:] P.L. Chase-Lansdale, K. Kiernan, R.J. Friedman (eds.), Human Development Across Lives And Generations: The Potential For Change. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesCampbell F.A., Ramey C.T., Pungello E., Sparling J., Miller-Johnson S. (2002), Early childhood education: Young adult outcomes from the Abecedarian Project, „Applied Developmental Science”, vol. 6 (1).pl_PL
dc.referencesCaspi A. (2004), Life-course development: The interplay of social selection and social causation within and across generations, [in:] P.L. Chase-Lansdale, K. Kiernan, R.J. Friedman (eds), Human Development Across Lives and Generations: The Potential for Change, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesCard D. (1999), The causal effect of education on earnings, [in:] O. Ashenfelter, D. Card, (eds), Handbook of Labor Economics, vol. 3, Amsterdam: Elsevier Science.pl_PL
dc.referencesChampagne F., Chretien P., Sevenson C.W., Zhamg T-Y., Gratton A., Meaney M.J., (2004), Variations in nucleus accumbens dopamine associated with individual differences in maternal behavior in the rat, „Journal of Neuroscience”, vol. 24 (17).pl_PL
dc.referencesChannon S., German E., Cassina C., Lee, P. (2004), Executive functioning, memory, and learning in phenylketonuria, “Neuropsychology”, vol. 18 (4).pl_PL
dc.referencesChase-Lansdale P.L., Votrube-Drzal E. (2004), Human development and the potential for change from the perspective of multiple disciplines. What have we learned?, [in:] P.L. Chase-Lansdale, K. Kiernan, R.J. Friedman, (eds.), Human Development Across Lives and Generations: The Potential for Change, Cambridge: Cambridge University Presspl_PL
dc.referencesChase-Lansdale P.L., Kiernan K., Friedman R.J. (eds.) (2004), Human Development Across Lives and Generations: The Potential for Change, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesCorcoran M. (1995), Rags to rags: Poverty and mobility in the United States, “Annual Review of Sociology”, vol. 21.pl_PL
dc.referencesCorcoran M., Adams, T. (1997), Race, sex and the intergenerational transmission of poverty, [in:] G.J. Duncan, J. Brooks-Gunn (eds.), Consequences of Growing Up Poor, New York: Russell Sage Foundation.pl_PL
dc.referencesDuncan G.J., Magnuson K. (2004), Individual and parent-based intervention strategies for promoting human capital and positive behavior, [in:] P.L. Chase-Lansdale, K. Kiernan, R.J. Friedman, (eds.), Human Development Across Lives and Generations: The Potential for Change, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesDuyme M., Arseneault, L. Dumaret A-C. (2004), Environmental Influences on Intellectual Abilities in Childhood: Findings from a Longitudinal Adoption Study, [in:] P.L. Chase-Lansdale, K. Kiernan, R.J. Friedman, (eds.), Human Development Across Lives and Generations: The Potential for Change, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesFarrington D.P. (2003), Advancing knowledge about the early prevention of adult antisocial behavior, [in:] D.P. Farrington, J.W. Coid (eds.), Early Prevention of Adult Antisocial Behaviour, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesFischer C., Hout M., Jankowski M.S., Lucas S.R. et al. (1996), Inequality by Design, Princeton, NJ: Princeton University Press.pl_PL
dc.referencesFord D.H., Lerner, R. (1992), Developmental Systems Theory: An Integrative Approach, Newbury Park, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesFrancis D.D., Szeyda K., Campbell G., Martin W.D., Insel T.R. (2003), Epigenetic sources of behavioral differences in mice,„Nature Neuroscience”, vol. 6 (5).pl_PL
dc.referencesHardy J.B., Astone N.M., Rooks-Gunn J., Shapiro S., Miller T.L. (1998), Like mother, like child: Intergenerational patterns of age at first birth and associations with childhood and adolescent characteristics and adult outcomes in the second generation, „Developmental Psychology”, vol. 34 (6).pl_PL
dc.referencesHarper C., Marcus R., Moore, K. (2003), Enduring poverty and the conditions of childhood: lifecourse and intergenerational poverty transmissions, „World Development”, vol. 31 (3).pl_PL
dc.referencesHolzer H.J., Schanzenbach D.W., Duncan G.J., Ludwig J. (2007), The Economic Costs of Poverty In The United States: Subsequent Effects of Children Growing Up Poor. Available from the Center for American Progress, 1333 H. Street, NW, 10th Floor, Washington, DC 20005 or www.americanprogress.org.pl_PL
dc.referencesHout M. (1988), More universalism, less structural mobility: the American occupational structure in the 1980s, “American Journal of Sociology”, vol. 93 (6).pl_PL
dc.referencesKilson M. (1981), Black social classes and intergenerational poverty, „The Public Interest”, no 64.pl_PL
dc.referencesKrueger R.C., Moffitt T.S., Caspi A., Bleske A. (1998), Assortative mating for antisocial behavior: Developmental and methodological implications, „Behavior Genetics”, vol. 28 (3).pl_PL
dc.referencesLichtenstein P., Pedersen N.L., McClearn G.E. (1992), The origins of individual differences in occupational status and educational level: a study of twins reared apart and together, „Acta Sociologica”, vol. 35 (1).pl_PL
dc.referencesLichter D.T. (1997), Poverty and inequality among children, „Annual Review of Sociology”, 23, pp. 121-145.pl_PL
dc.referencesLichter D.T., Eggebeen D.J. (1993), Rich kids, poor kids: Changing income inequality among American children, „Social Forces”, vol. 71 (3).pl_PL
dc.referencesLundberg O. (1993), The impact of childhood living conditions on illness and mortality in adulthood, „Social Science & Medicine”, vol. 36 (8).pl_PL
dc.referencesMare R.D. (1991), Five decades of educational assortative mating, „American Sociological Review”, vol. 6 (1).pl_PL
dc.referencesMasten A.S., Coatsworth J.D. (1998), The development of competence in favorable and unfavorable environments: Lessons from research on successful children, „American Psychologist”, vol. 53 (2).pl_PL
dc.referencesMeaney M.J. (2001), Maternal care, gene expression and the transmission of individual difficulties in stress reactivity across generations, „Annual Review of Neuroscience”, vol. 24 (1).pl_PL
dc.referencesNoble K.G., Norman M.F., Farah M.J. (2005), Neurocognitive correlates of socioeconomic status in kindergarten children, „Developmental science”, vol. 8 (1).pl_PL
dc.referencesNolan B., Maitre B. (2004), An overview of economic and social opportunities and disadvantage in european households, [in:] P.L. Chase-Lansdale, K. Kiernan, R.J. Friedman, (eds.), Human Development Across Lives and Generations: The Potential for Change, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesPichaud D. (2001), Child poverty, opportunity and quality of life, „The Political Quarterly”, vol. 72 (4).pl_PL
dc.referencesRodgers J.R. (1995), An empirical study of intergenerational transmission of poverty in the United States, „Social Science Quarterly”, vol. 76 (1).pl_PL
dc.referencesRueda M.R., Posner M.I., Rothbart M.K. (2005), The development of attention: Contributions to the emergence of self-regulation, “Developmental Neuropsychology”, vol. 28 (2).pl_PL
dc.referencesRutter M. (2004), Intergenerational continuities and discontinuities in psychological problems, [in:] P.L. Chase-Lansdale, K. Kiernan, R.J. Friedman, (eds.), Human Development Across Lives and Generations: The Potential for Change, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesRutter M. (2006), Genes and Behavior: Nature-Nurture Interplay Explained, Oxford: Blackwell Publishing.pl_PL
dc.referencesRytina S. (1992), Scaling the intergenerational continuity of occupation: is occupational inheritance ascriptive after all?, „American Journal of Sociology”, vol. 97 (6).pl_PL
dc.referencesScarr S., McCartney K. (1983), How people make their own environments: a theory of genotype → environment effects, „Child Development”, vol. 54 (4).pl_PL
dc.referencesTanner E.M., Finn-Stevenson M. (2002), Nutrition and brain development: Social policy implications, „American Journal of Orthopsychiatry”, vol. 72 (2).pl_PL
dc.referencesUNICEF (2000), UNICEF: Ending poverty begins with children. Press release available: http://www.unicef.org/newsline/00pr54.htm.pl_PL
dc.referencesU.S. Bureau of the Census (2002), Poverty in the United States: 2001, „Current Populations Reports”, ser. P-60, no. 219. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.pl_PL
dc.referencesVan de Mheen H., Stronks K., van den Bos J., Mackenbach, J.P., (1997), The contribution of childhood environment to the explanation of socio-economic inequalities in health in adult life: A retrospective study, „Social Science & Medicine”, vol. 44 (1).pl_PL
dc.referencesVleminckx K., Smeeding T.M. (2000), Child Well-Being, Child Poverty And Child Policy In Modern Nations: What Do We Know?, Bristol: Policy Press.pl_PL
dc.referencesWalters L.H. (2012), Intergenerational inheritance of poverty: bad news for children, challenge for policy [w:] Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w regionie łódzkim, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesWeaver I. C.G., Gervoni N., Champagne F.A., D’Alessia A.C., Sharma S., Seckl J., Dymov S., Szyf M., Meaney M.J. (2004), Epigenetic programming by maternal behavior, „Nature Neuroscience”, vol. 7 (8).pl_PL
dc.referencesWhite R.W. (1959), Motivation reconsidered: The concept of competence, „Psychological Review”, vol. 66 (5).pl_PL
dc.referencesWilson W.J. (1987), The Truly Disadvantaged, Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-967-4.14


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe