Show simple item record

dc.contributor.authorAntczak, Mariola
dc.contributor.authorRybka, Aleksandra
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-04-30T06:17:45Z
dc.date.available2019-04-30T06:17:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationAntczak M., Rybka A., Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków. Analiza porównawcza badań prowadzonych w Łodzi i nepalskim Katmandu, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 41-94, doi: 10.18778/7969-027-5.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-027-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28077
dc.description.abstractW artykule zaprezentowano i omówiono wyniki badań dotyczących kultury czytelniczej 11- i 12-latkow w Polsce i w brytyjskiej szkole w Nepalu. Uczniowie wypowiadali się m.in. na temat: swojego stosunku do czytania, preferencji czytelniczych, księgozbiorów domowych, ale również udziału rodziców i innych osób w kształtowaniu ich kultury czytelniczej. Te same pytania, w nieco zmienionej formie, zostały zadane dzieciom i ich rodzicom. Celem przedsięwzięcia było poznanie i opisanie kultury czytelniczej wybranej grupy wiekowej nastolatków, ocena skali zarejestrowanych zjawisk, ale również porównanie deklaracji uczniów z wiedzą rodziców na temat kultury czytelniczej potomstwa.pl_PL
dc.description.abstractThe authors of the paper have decided to conduct their quantitative research on 11-and 12 year-olds in Poland (Łódź) and in Nepal (Katmandu), making use of a survey questionnaire. Students make express their opinions about: their attitude to reading; reading preferences; their home library as well as the role of parents and other people in shaping their reading habits (culture) etc. Their parents were asked the same questions, however, in a slightly changed form. The aim of the research was verifying the knowledge of parents of the certain elements of their children’s reading culture by comparing it with the actual state of affairs i.e. 11- and 12-year olds’ opinions on the same issues.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkultura czytelniczapl_PL
dc.subjectbadanie czytelnictwapl_PL
dc.subjectczytelnictwo nastolatkówpl_PL
dc.titleWybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków. Analiza porównawcza badań prowadzonych w Łodzi i nepalskim Katmandupl_PL
dc.title.alternativeSelected Elements of the Reading Culture Among Eleven – and Twelve Year Olds in Poland and in Nepal Comparative Analysis of Research Conducted in Lodz and Nepali Kathmandupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number41-94pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Podstawowa nr 137 w Łodzipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMariola Antczak jest absolwentką kierunku bibliotekoznawstwo i informacja naukowa na Uniwersytecie Łódzkim (1994), doktorem habilitowanym nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii (2012), od 2013 r. profesorem Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorką wielu artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych i fachowych. Jej najważniejsze publikacje: „Techniki dramy w teorii i praktyce; nie tylko dla nauczycieli bibliotekarzy”; „Rola bibliotek i bibliotekarzy szkolnych w edukacji społeczeństwa informacyjnego na tle przeobrażeń oświatowych w Polsce w latach 1989-2007”, 2010; współautorka podręcznika „Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować”. Wyd. 2., 2009.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMariola Antczak is a graduate of Librarianship and Information Science at the University of Łodź (1994), she is Ph. D. of humanities in the field of informatology and bibliology (2012), from 2013 she is professor at the University of Łodź. She is the author of many articles published in scientific and professional journals. The most important publications: „Drama techniques in theory and practice not only for teacher librarians”, 2004; „The role of libraries and librarians in information society education against educational transformation in Poland in the years 1989-2007”, 2010; coauthor of a textbook „Notes, vocations, attachements bibliograpy: how to create and use”, 2nd ed. 2009.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAleksandra Rybka jest absolwentką bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz studiów podyplomowych z zakresu historii Uniwersytetu Łódzkiego. Obecnie jest nauczycielem bibliotekarzem w Szkole Podstawowej nr 137 w Łodzi. W listopadzie 2011 roku na konferencji „Absolwenci bibliotekoznawstwa na rynku pracy”, zorganizowanej w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UŁ, wygłosiła referat „Losy absolwentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej – rocznik 2007” (w druku). W obszarze jej zainteresowań znajduje się również ziemiaństwo polskie w XIX i XX wieku. Jest współautorką artykułu „Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków: analiza porównawcza badań prowadzonych w Łodzi i nepalskim Katmandu”pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAleksandra Rybka has graduated from Library and Information Science as well as postgraduate studies in History at University of Lodz. At present she has been working as a librarian in Primary School nr 137 in Lodz. She is the author of the article „Lives of the graduates of Library and Information Science – year 2007” printed and lectured during the conference „Graduates of Library Science on the labour market”, organized in the Chair of Library and Information Science in November 2011. She is also interested in the Polish landed gentry in the XIX and XX century. Aleksandra Rybka is is co-author of the article „Selected elements of the reading culture among eleven- and twelve year olds in Poland and in Nepal: Comparative Analysis of Research Conducted in Lodz And Nepali Kathmandu”pl_PL
dc.referencesAdamski F. (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, ISBN 83-233-1553-1.pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1988), Definicje pojęć w badaniach czytelnictwa, „Roczniki Biblioteczne” z. 1, s. 311-314.pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1989), Kultura czytelnicza jednostki jako program edukacji czytelniczej i przedmiot badań, „Studia o Książce”, t. 18.pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1972), Kultura czytelnicza nauczycieli szkoły podstawowej, „Ruch Pedagogiczny” nr 6.pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1974), Wskaźniki kultury czytelniczej ucznia, „Ruch Pedagogiczny” nr 4.pl_PL
dc.referencesAndrzejewska J. (1980), Zróżnicowanie startu czytelniczego dzieci w młodszym wieku szkolnym [w:] Kubiak S. (red.) Czytelnictwo w kształceniu i wychowywaniu dzieci, Poznań.pl_PL
dc.referencesBooth-Laforce, C. OH. W. and others (2006) [online], Attachment, self-worth and peer-group functioning in middle childhood, ‘Attachment & Human Delvelopment’, vol. 8, issue 4, p. 309-325, [dostęp: 05.02.2013], dostępny w Internecie: <http://dx.doi.org/10.1080/14616730601048209>.pl_PL
dc.referencesFurtyk J., (1996) Miejsce książki w życiu dzieci i młodzieży, „Poradnik Bibliotekarza” nr 4, s. 5.pl_PL
dc.referencesChłopkiewicz M. (1980), Osobowości dzieci i młodzieży, Rozwój i patologia, Warszawa Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-00047-7.pl_PL
dc.referencesIndrisano Ch. (1995), Literacy development, ‘Journal of Education’ 177, 1, p. 63-83.pl_PL
dc.referencesKerns K. A., Siener S., Brumariu L. E. (2011), Mother-child relationships, family context, and child characteristics as predictors of anxiety symptoms in middle childhood, ‘Development and Psychopathology’ vol. 23; numb. 2, p. 593-604.pl_PL
dc.referencesKołodziejczyk A. (2011), Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny [w:] Trempała J. (red.) Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 234-258.pl_PL
dc.referencesKurcz I. (1992), Język i psychologia: podstawy psycholingwistyki, Warszawa, WSiP, ISBN 83-02-03740-0.pl_PL
dc.referencesLevitt M. J. and others (2005) Patterns of Social Support in the Niddle Childhood to Early Adolescent Transition: Implicationa for Adjustment, ‘Social Development’ 14,3, p. 398-420.pl_PL
dc.referencesŁapińska R., Żebrowska M., (1986) Wiek dorastania [w:] Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, wyd. 2., Warszawa, PWN, s. 664-798.pl_PL
dc.referencesOleszkiewicz A. Seneko A. (2011), Dorastanie [w:], Trempała J. (red.) Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 259-286.pl_PL
dc.referencesSchaffer H. R. (2005), Psychologia dziecka, Warszawa WN PWN, ISBN 83-01-14534-X.pl_PL
dc.referencesSłońska I. (1957), Dzieci i książki, Warszawa, PZWS.pl_PL
dc.referencesStrauss G. (2002), Czytanie książek u progu liceum, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-318-3.pl_PL
dc.referencesStrauss G., Wolff K. Wierny S. (2008), Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg ksiązki w Polsce, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-617-5.pl_PL
dc.referencesStrauss G., Wolff K. (1996a), Czytanie i kupowanie książek w Polsce w 1994 r. (raport z badań), Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-172-5.pl_PL
dc.referencesStrauss G., Wolff K. (1996b), Polacy i książki. Społeczna sytuacja ksiązki w Polsce 1992, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-162-8.pl_PL
dc.referencesStrauss G., Wolff K. (2000), Czytać, nie czytać… Kupować, nie kupować… Sytuacja książki w społeczeństwie polskim 1998 r., Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-304-3.pl_PL
dc.referencesTrempała J. (red. nauk.) (2011), Psychologia rozwojowa człowieka, Wydaw. Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-16394-5.pl_PL
dc.referencesTruskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki czyli czytelnictwo i okolice, Tychy, „Maternus Media”, ISBN 978-83-89701-0.pl_PL
dc.referencesWajda A. (1979), Metodyka i organizacja czytelnictwa: zarys ogólny, Wyd. 2 popr., Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelnianie WSP.pl_PL
dc.referencesWalentynowicz M. (1958), Kultura czytelnicza techników przemysłu metalowego, [w:] Wojciechowski K. (red.) Zagadnienia oswiaty dorosłych, Wrocław, 1958, s. 340-341.pl_PL
dc.referencesWnuk-Lipińscy E. i E. (1975), Problematyka kształtowania się potrzeb czytelniczych, Warszawa, Biblioteka Narodowa.pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2011), Nastoletni czytelniczy – wspólnota symboliczna i społeczne dystanse [w:] Żbikowska-Migoń A. (red.), Czytanie. Czytelnictwo. Czytelnik, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 159-174.pl_PL
dc.referencesZasacka Z. (2009), Nastoletni czytelnicy – podobieństwa i dystanse. Raport z badań czytelnictwa gimnazjalistów Elbląga i powiatu elbląskiego, Elbląg, Wyd. CD, ISBN 978-83-61282-08-2.pl_PL
dc.referencesZając M. (1997), Czytelnicy „oporni”, „niechętni”, „nieczytelnicy” [w:] Zybert E. B., (red.) Książka w działalności terapeutycznej, Warszawa, Wydaw SBP, s. 89-97.pl_PL
dc.referencesZieliński A. Z. (1988), Społeczny zasięg książki w Polsce, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-048-6.pl_PL
dc.referencesŻebrowska M. (1986), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa, PWN, ISBN 83-01-02761-4.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-027-5.03


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe