dc.contributor.author | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.author | Rybka, Aleksandra | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Brzuska-Kępa, Alina | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2019-04-30T06:17:45Z | |
dc.date.available | 2019-04-30T06:17:45Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Antczak M., Rybka A., Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków. Analiza porównawcza badań prowadzonych w Łodzi i nepalskim Katmandu, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 41-94, doi: 10.18778/7969-027-5.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-027-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28077 | |
dc.description.abstract | W artykule zaprezentowano i omówiono wyniki badań dotyczących kultury czytelniczej 11- i 12-latkow w Polsce i w brytyjskiej szkole w Nepalu. Uczniowie wypowiadali się m.in. na temat: swojego stosunku do czytania, preferencji czytelniczych, księgozbiorów domowych, ale również udziału rodziców i innych osób w kształtowaniu ich kultury czytelniczej. Te same pytania, w nieco zmienionej formie, zostały zadane dzieciom i ich rodzicom. Celem przedsięwzięcia było poznanie i opisanie kultury czytelniczej wybranej grupy wiekowej nastolatków, ocena skali zarejestrowanych zjawisk, ale również porównanie deklaracji uczniów z wiedzą rodziców na temat kultury czytelniczej potomstwa. | pl_PL |
dc.description.abstract | The authors of the paper have decided to conduct their quantitative research on 11-and 12 year-olds in Poland (Łódź) and in Nepal (Katmandu), making use of a survey questionnaire. Students make express their opinions about: their attitude to reading; reading preferences; their home library as well as the role of parents and other people in shaping their reading habits (culture) etc. Their parents were asked the same questions, however, in a slightly changed form. The aim of the research was verifying the knowledge of parents of the certain elements of their children’s reading culture by comparing it with the actual state of affairs i.e. 11- and 12-year olds’ opinions on the same issues. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kultura czytelnicza | pl_PL |
dc.subject | badanie czytelnictwa | pl_PL |
dc.subject | czytelnictwo nastolatków | pl_PL |
dc.title | Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków. Analiza porównawcza badań prowadzonych w Łodzi i nepalskim Katmandu | pl_PL |
dc.title.alternative | Selected Elements of the Reading Culture Among Eleven – and Twelve Year Olds in Poland and in Nepal Comparative Analysis of Research Conducted in Lodz and Nepali Kathmandu | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 41-94 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkoła Podstawowa nr 137 w Łodzi | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mariola Antczak jest absolwentką kierunku bibliotekoznawstwo i informacja naukowa na Uniwersytecie Łódzkim (1994), doktorem habilitowanym nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii (2012), od 2013 r. profesorem Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorką wielu artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych i fachowych. Jej najważniejsze publikacje: „Techniki dramy w teorii i praktyce; nie tylko dla nauczycieli bibliotekarzy”; „Rola bibliotek i bibliotekarzy szkolnych w edukacji społeczeństwa informacyjnego na tle przeobrażeń oświatowych w Polsce w latach 1989-2007”, 2010; współautorka podręcznika „Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować”. Wyd. 2., 2009. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mariola Antczak is a graduate of Librarianship and Information Science at the University of Łodź (1994), she is Ph. D. of humanities in the field of informatology and bibliology (2012), from 2013 she is professor at the University of Łodź. She is the author of many articles published in scientific and professional journals. The most important publications: „Drama techniques in theory and practice not only for teacher librarians”, 2004; „The role of libraries and librarians in information society education against educational transformation in Poland in the years 1989-2007”, 2010; coauthor of a textbook „Notes, vocations, attachements bibliograpy: how to create and use”, 2nd ed. 2009. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksandra Rybka jest absolwentką bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz studiów podyplomowych z zakresu historii Uniwersytetu Łódzkiego. Obecnie jest nauczycielem bibliotekarzem w Szkole Podstawowej nr 137 w Łodzi. W listopadzie 2011 roku na konferencji „Absolwenci bibliotekoznawstwa na rynku pracy”, zorganizowanej w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UŁ, wygłosiła referat „Losy absolwentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej – rocznik 2007” (w druku). W obszarze jej zainteresowań znajduje się również ziemiaństwo polskie w XIX i XX wieku. Jest współautorką artykułu „Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków: analiza porównawcza badań prowadzonych w Łodzi i nepalskim Katmandu” | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksandra Rybka has graduated from Library and Information Science as well as postgraduate studies in History at University of Lodz. At present she has been working as a librarian in Primary School nr 137 in Lodz. She is the author of the article „Lives of the graduates of Library and Information Science – year 2007” printed and lectured during the conference „Graduates of Library Science on the labour market”, organized in the Chair of Library and Information Science in November 2011. She is also interested in the Polish landed gentry in the XIX and XX century. Aleksandra Rybka is is co-author of the article „Selected elements of the reading culture among eleven- and twelve year olds in Poland and in Nepal: Comparative Analysis of Research Conducted in Lodz And Nepali Kathmandu” | pl_PL |
dc.references | Adamski F. (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, ISBN 83-233-1553-1. | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska J. (1988), Definicje pojęć w badaniach czytelnictwa, „Roczniki Biblioteczne” z. 1, s. 311-314. | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska J. (1989), Kultura czytelnicza jednostki jako program edukacji czytelniczej i przedmiot badań, „Studia o Książce”, t. 18. | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska J. (1972), Kultura czytelnicza nauczycieli szkoły podstawowej, „Ruch Pedagogiczny” nr 6. | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska J. (1974), Wskaźniki kultury czytelniczej ucznia, „Ruch Pedagogiczny” nr 4. | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska J. (1980), Zróżnicowanie startu czytelniczego dzieci w młodszym wieku szkolnym [w:] Kubiak S. (red.) Czytelnictwo w kształceniu i wychowywaniu dzieci, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Booth-Laforce, C. OH. W. and others (2006) [online], Attachment, self-worth and peer-group functioning in middle childhood, ‘Attachment & Human Delvelopment’, vol. 8, issue 4, p. 309-325, [dostęp: 05.02.2013], dostępny w Internecie: <http://dx.doi.org/10.1080/14616730601048209>. | pl_PL |
dc.references | Furtyk J., (1996) Miejsce książki w życiu dzieci i młodzieży, „Poradnik Bibliotekarza” nr 4, s. 5. | pl_PL |
dc.references | Chłopkiewicz M. (1980), Osobowości dzieci i młodzieży, Rozwój i patologia, Warszawa Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-00047-7. | pl_PL |
dc.references | Indrisano Ch. (1995), Literacy development, ‘Journal of Education’ 177, 1, p. 63-83. | pl_PL |
dc.references | Kerns K. A., Siener S., Brumariu L. E. (2011), Mother-child relationships, family context, and child characteristics as predictors of anxiety symptoms in middle childhood, ‘Development and Psychopathology’ vol. 23; numb. 2, p. 593-604. | pl_PL |
dc.references | Kołodziejczyk A. (2011), Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny [w:] Trempała J. (red.) Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 234-258. | pl_PL |
dc.references | Kurcz I. (1992), Język i psychologia: podstawy psycholingwistyki, Warszawa, WSiP, ISBN 83-02-03740-0. | pl_PL |
dc.references | Levitt M. J. and others (2005) Patterns of Social Support in the Niddle Childhood to Early Adolescent Transition: Implicationa for Adjustment, ‘Social Development’ 14,3, p. 398-420. | pl_PL |
dc.references | Łapińska R., Żebrowska M., (1986) Wiek dorastania [w:] Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, wyd. 2., Warszawa, PWN, s. 664-798. | pl_PL |
dc.references | Oleszkiewicz A. Seneko A. (2011), Dorastanie [w:], Trempała J. (red.) Psychologia rozwojowa człowieka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 259-286. | pl_PL |
dc.references | Schaffer H. R. (2005), Psychologia dziecka, Warszawa WN PWN, ISBN 83-01-14534-X. | pl_PL |
dc.references | Słońska I. (1957), Dzieci i książki, Warszawa, PZWS. | pl_PL |
dc.references | Strauss G. (2002), Czytanie książek u progu liceum, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-318-3. | pl_PL |
dc.references | Strauss G., Wolff K. Wierny S. (2008), Czytanie, kupowanie, surfowanie. Społeczny zasięg ksiązki w Polsce, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 978-83-7009-617-5. | pl_PL |
dc.references | Strauss G., Wolff K. (1996a), Czytanie i kupowanie książek w Polsce w 1994 r. (raport z badań), Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-172-5. | pl_PL |
dc.references | Strauss G., Wolff K. (1996b), Polacy i książki. Społeczna sytuacja ksiązki w Polsce 1992, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-162-8. | pl_PL |
dc.references | Strauss G., Wolff K. (2000), Czytać, nie czytać… Kupować, nie kupować… Sytuacja książki w społeczeństwie polskim 1998 r., Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-304-3. | pl_PL |
dc.references | Trempała J. (red. nauk.) (2011), Psychologia rozwojowa człowieka, Wydaw. Naukowe PWN, ISBN 978-83-01-16394-5. | pl_PL |
dc.references | Truskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki czyli czytelnictwo i okolice, Tychy, „Maternus Media”, ISBN 978-83-89701-0. | pl_PL |
dc.references | Wajda A. (1979), Metodyka i organizacja czytelnictwa: zarys ogólny, Wyd. 2 popr., Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelnianie WSP. | pl_PL |
dc.references | Walentynowicz M. (1958), Kultura czytelnicza techników przemysłu metalowego, [w:] Wojciechowski K. (red.) Zagadnienia oswiaty dorosłych, Wrocław, 1958, s. 340-341. | pl_PL |
dc.references | Wnuk-Lipińscy E. i E. (1975), Problematyka kształtowania się potrzeb czytelniczych, Warszawa, Biblioteka Narodowa. | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2011), Nastoletni czytelniczy – wspólnota symboliczna i społeczne dystanse [w:] Żbikowska-Migoń A. (red.), Czytanie. Czytelnictwo. Czytelnik, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 159-174. | pl_PL |
dc.references | Zasacka Z. (2009), Nastoletni czytelnicy – podobieństwa i dystanse. Raport z badań czytelnictwa gimnazjalistów Elbląga i powiatu elbląskiego, Elbląg, Wyd. CD, ISBN 978-83-61282-08-2. | pl_PL |
dc.references | Zając M. (1997), Czytelnicy „oporni”, „niechętni”, „nieczytelnicy” [w:] Zybert E. B., (red.) Książka w działalności terapeutycznej, Warszawa, Wydaw SBP, s. 89-97. | pl_PL |
dc.references | Zieliński A. Z. (1988), Społeczny zasięg książki w Polsce, Warszawa, Biblioteka Narodowa, ISBN 83-7009-048-6. | pl_PL |
dc.references | Żebrowska M. (1986), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa, PWN, ISBN 83-01-02761-4. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-027-5.03 | |