dc.contributor.author | Myszczyszyn, Janusz | |
dc.date.accessioned | 2019-05-21T10:35:20Z | |
dc.date.available | 2019-05-21T10:35:20Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Myszczyszyn J., Wpływ kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec (1840-1913), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-882-0 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-882-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28311 | |
dc.description | Badania naukowe w dziedzinie historii gospodarczej w Polsce są wyraźnie zaniedbane. W ostatnich latach priorytet uzyskały prace z najnowszej historii politycznej. W tej sytuacji monografię habilitacyjną przygotowaną przez dr. Janusza Myszczyszyna należy przyjąć z uznaniem. Wybór tematu uważam za trafny, bowiem dotyczy ważnego fragmentu dziejów gospodarczych świata. Gospodarka niemiecka w XIX i na początku XX wieku została przedstawiona na tle rozwijającej się gospodarki rynkowej przodujących krajów kapitalistycznych, tj. Anglii, Francji i Stanów Zjednoczonych. Autor zastosował nowe metody badawcze, tj. paradygmat New Economic History. Janusz Myszczyszyn przedstawił analizę na podstawie danych statystycznych dotyczącą wpływu rozwoju kolei na wzrost gospodarczy, wykorzystując koncepcję social savings z uwzględnieniem nadwyżki konsumenta, Total Factor Productivity (TFP), rachunku wzrostu, a także modelowania ekonometrycznego. Osiągnięcie dr. Janusza Myszczyszyna ma duże znaczenie dla rozwoju badań w zakresie historii gospodarczej. Upowszechnienie nowych metod kliometrycznych może przyczynić się do weryfikacji wielu twierdzeń i prawd obiegowych funkcjonujących w polskiej historiografii. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kapitalizm | pl_PL |
dc.subject | kolej żelazna | pl_PL |
dc.subject | wzrost gospodarczy Niemiec | pl_PL |
dc.subject | niemiecka kolej | pl_PL |
dc.subject | wpływ transportu na rozwój gospodarczy | pl_PL |
dc.title | Wpływ kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec (1840-1913) | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.page.number | 236 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Ekonomiczny, Katedra Ekonomii | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Doktor Janusz Myszczyszyn jest adiunktem w Katedrze Ekonomii Wydziału Ekonomicznego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Od 2010 r. jest Kierownikiem Pracowni Mikroekonomii. W roku 2004 obronił pracę doktorską pt. Możliwości wzrostu efektywności ekonomicznej wybranych firm agrobiznesu w wyniku implementacji ZSI. Doktor Janusz Myszczyszyn prowadzi m.in. zajęcia dydaktyczne z: mikroekonomii, makroekonomii, ekonomii, historii myśli ekonomicznej, historii gospodarczej, zarządzania sektorem publicznym, zarządzania jakością na kierunkach ekonomia, zarządzanie, architektura krajobrazu oraz seminaria licencjackie i magisterskie na kierunku zarządzanie, ekonomia. Jest promotorem i recenzentem kilkunastu prac licencjackich i magisterskich. Aktywnie uczestniczy w promowaniu ruchu studenckiego, będąc od 2003 r. inicjatorem i opiekunem (wielokrotnie nagradzanego) Studenckiego Koła Naukowego „Inwestor”. Fascynuje go historia powszechna, historia gospodarcza, w tym problemy wzrostu i rozwoju gospodarczego świata. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Historii Gospodarczej. | pl_PL |
dc.references | Jahrbuch für Volkswirtschaft uns Statistik von O. Hübner, Siebenter Jahrgang, Leipzig 1861. | pl_PL |
dc.references | Preussischen Ministerium der öffentlichen Arbeiten, Führers auf den deutschen Schiffartstrassen, Berlin 1893, Tab. IV. | pl_PL |
dc.references | Preussischen Ministerium der öffentlichen Arbeiten, Führers auf den deutschen Schiffartstrassen, Berlin 1893, Tab. IV. | pl_PL |
dc.references | Statistical Abstract of the United States 1878, First Number, Washington 1879. | pl_PL |
dc.references | Statistical Abstract of the United States 1880, Third Number, Washington 1881. | pl_PL |
dc.references | Statistical Abstract of the United States 1887, Eleventh Number, New York 1888. | pl_PL |
dc.references | Statistical Abstract of the United States 1880, Third Number, Washington 1881. | pl_PL |
dc.references | Statistical Abstract of the United States 1913, Thirty-Sixth Number, Washington 1914. | pl_PL |
dc.references | Statistical Abstract of the United States 1915, Thirty-Eight Number, Washington 1916. | pl_PL |
dc.references | Statistik des Verkehrs und Verbrauchs im Zollverein für die Jahre 1842-1864: Nach den veröffentlichten amtlichen Kommerzial-Übersichten etc, von Bienengräber A., Berlin 1868. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1880, IX Verkehr und Verkehrsstraßen. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1880. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1881. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1882. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1883. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1884. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1885. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1886. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1887. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1888. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1889. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1890. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1891. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1892. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1893. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1894. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1895. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1896. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1897. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1898. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1899. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1900. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1901. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1902. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1903. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1904. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1905. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1906. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1907. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1908. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1909. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1910. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1911. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1912. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1913. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1914. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1915. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für den Preussischen Staat, Berlin 1915. | pl_PL |
dc.references | Statistisches Jahrbuch für den Preussischen Staat, Berlin 1916. | pl_PL |
dc.references | Vergleichender Statistik des Handels der Deutschen Staaten, Rau H., Wien 1863. | pl_PL |
dc.references | Abramovitz M., Resource and Output Trends in the United States since 1870, Occasional Paper 52, New York 1956. | pl_PL |
dc.references | Armstrong J., The Role of Coastal Shipping in UK Transport: an Estimate of Comparative Traffic Movements in 1910, „Journal of Transport History” 1987, no. 8. | pl_PL |
dc.references | Ashton T.S., The Industrial Revolution (1760–1830), London 1948. | pl_PL |
dc.references | Aymler G., The State’s Servants the Civil Service of the English Republic, 1649–1660, London 1973. | pl_PL |
dc.references | Bairoch P., European Trade Policy, 1815−1914, [w:] P. Mathias, S. Pollard (eds.), The Industrial Economies: The Development of Economic and Social Policies, The Cambridge Economic History of Europe, vol. VIII, Cambridge 1989. | pl_PL |
dc.references | Bairoch P., Free trade and European Economic Development in the 19th Century, „European Economic Review” 1972, no. 3. | pl_PL |
dc.references | Bairoch P., International industrialization levels from 1750 to 1980, „The Journal of European History” 1982, no. 2. | pl_PL |
dc.references | Baszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław–Warszawa–Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Blum O., Jacobi R., Verkehr und Betrieb der Eisenbahnen, Berlin 1925. | pl_PL |
dc.references | Borchard K., Staatsverbrauch und öffentliche Investitionen 1780–1850, Göttingen 1968. | pl_PL |
dc.references | Born K. E., Geld und Banken im 19. und 20. Jahrhundert, Stuttgart, 1977. | pl_PL |
dc.references | Boyd J., Walton G. M., The social savings from nineteenth century rail passenger services, „Explorations in Economic History” 1972, no. 9. | pl_PL |
dc.references | Deutsche Bundesbank, Deutsches Geld - und Bankwessen in Zahlen 1876–1975, Frankfurt am Main 1976. | pl_PL |
dc.references | Burhop C., Die Kreditbanken in der Gründerzeit, „Schriftenreihe des Instituts für Bankhistorische Forschung” 2004, Bd. 21. | pl_PL |
dc.references | Cameron R., Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Ciepielewski J., Kostrowicka I., Landau Z., Tomaszewski J., Dzieje gospodarcze świata do roku 1980, Warszawa 1985. | pl_PL |
dc.references | Cipolla C., Literacy and Development in the West, Baltimore, MD 1969. | pl_PL |
dc.references | Clapham J. H., The Economic Development Of France And Germany 1815–1914, Cambridge 1921. | pl_PL |
dc.references | Clemens M., Williamson J., Why Did Tariff-Growth Correlation Reverse after 1950?, NBER Working Paper 2002, no. 9181. | pl_PL |
dc.references | Clough S. B., European Economic History. The Economic Development of Western Civilization, New York 1968. | pl_PL |
dc.references | Coatsworth J. H., Indispensable railroads in a backward economy: the case of Mexico, „Journal of Economic History” 1979, vol. 39 (4). | pl_PL |
dc.references | Court H.B., A Concise Economic History of Britain from 1750 to Recent Times, Cambridge 1954. | pl_PL |
dc.references | Crafts N., Social Savings as a Measure of The Contribution of a New Technology to Economic Growth, Department of Economic History London School of Economics, Working Paper 2004, no. 6. | pl_PL |
dc.references | Crafts N., Steam as a General Purpose Technology: A Growth Accounting Perspective, Working Paper 2003, no. 75. | pl_PL |
dc.references | Crafts N., The Contribution of New Technology to Economic Growth: Lessons from Economic History, „Revista de Historia Económica. Journal of Iberian and Latin American Economic History” 2010, vol. 28(3). | pl_PL |
dc.references | Chodak S., Systemy partyjne Europy Zachodniej. Pochodzenie, ewolucja, funkcje społeczne, Warszawa 1961. | pl_PL |
dc.references | Czapliński W., Galos A., Korta W., Historia Niemiec, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1981. | pl_PL |
dc.references | Czubiński A., Wybrane problemy historii Niemiec w XIX i XX wieku, Poznań, 1992. | pl_PL |
dc.references | Dammers D., Fischer H., The Performance of German Big Business in the 20th Century, „Cologne Economic History Paper” 2009, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Das Deutsche Eisenbahnwesen der Gegenwart, Bd.1 und 2, Berlin 1911. | pl_PL |
dc.references | Deane P., Habakkuk H., The Take-off in Britain, [w:] The Economics of Take-Off into Sustained Growth, ed. W.W. Rostow, London 1963. | pl_PL |
dc.references | Doering-Manteuffel A., Die deutsche Frage und das europäische Staatensystem 1815-1871, [w:] Enzyklopädie deutscher Geschichte, Bd.15, München 1993. | pl_PL |
dc.references | Donaldson D., Hornbeck R., Railroads and American Economic Growth: a Market Access Approach, https://economics.uchicago.edu/workshops/Hornbeck%20Richard%20-%20Railroads.pdf | pl_PL |
dc.references | Dubiecki M., Rys dziejów najnowszych od r. 1815 po 1875. Z krótkim rzutem oka na dzieje lat 1876-1878, Wilno 1880. | pl_PL |
dc.references | Dumke R., Clio’s Climacteric? Betrachtungen über Stand und Entwicklungstendenzen der Cliometrischen Wirtschaftsgeschichte, „Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte“1986, Nr. 73. | pl_PL |
dc.references | Eddie S., Cliometric: what is it, whither came it forth?, [w:] Selected Cliometric Studies on German Economic History, eds. J. Komlos, S. Eddie, Stuttgart 1997. | pl_PL |
dc.references | Feinstein C.H., National Income, Expenditure and Output of the United Kingdom, 1855–1965, Cambridge 1972 | pl_PL |
dc.references | Fear J., Cartels and Competition: Neither Markets nor Hierarchies, http://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/07-011.pd | pl_PL |
dc.references | Ferguson N., Potęga pieniądza. Finansowa historia świata, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Fishlow A., American Railroads and the Transformation of the Antebellum Economy, Cambridge 1965. | pl_PL |
dc.references | Fishlow A., Productivity and Technological Change in the Railroad Sector, 1840−1910, [w:] Output, Employment and Productivity in the United States after 1800, „Studies in Income and Wealth” 1966, vol. 30. | pl_PL |
dc.references | Fogel R., A Quantitative Approach to the Study of Railroads in American Economic Growth: A Report of Some Preliminary Findings, “Journal of Economic History” 1962, no. 22. | pl_PL |
dc.references | Fogel R., Die neue Wirtschaftsgeschichte Forschungsergebnisse und Methoden, „Kölner Vorträge zur Sozial- und Wirtschaftsgeschichte” 1970, Heft 8. | pl_PL |
dc.references | Fogel R., Notes on the Social Saving Controversy, “Journal of Economic History” 1979, vol. XXXIX, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Fogel R., Railroads and American Economic Growth: Essays in Econometric History. Baltimore 1964. | pl_PL |
dc.references | Foreman-Peck J., A Model of Later Nineteenth Century European Economic Development, „Revista de Historia Económica” 1995, Second Series, vol. 13. | pl_PL |
dc.references | Foreman-Peck J., Railways and the late Victorian economic growth, [w:] J. Foreman-Peck (ed.), New Perspectives on the Late Victorian Economy: Essays in Quantitative Economic History, 1860–1914, Cambridge 1991. | pl_PL |
dc.references | Fremdling R., Eisenbahnen und deutsches Wirtschaftswachstum 1840-1879. Ein Beitrag zur Entwicklungstheorie und zur Theorie der Infrastruktur, Dortmund 1985. | pl_PL |
dc.references | Frerich J., Frey M., Handbuch der Geschichte der Sozialpolitik in Deutschland, Bd. 1, München 1993. | pl_PL |
dc.references | Gerschenkron A., Bread and Democracy in Germany, Berkeley 1943. | pl_PL |
dc.references | Ginsbert J., Drogi żelazne Rzplitej, Warszawa 1935. | pl_PL |
dc.references | Gourvish T., Railways and the British economy, 1830-1914, „Economic History Society Studies in Economic and Social History” 1980. | pl_PL |
dc.references | Grabiński T., Wydmus S., Szacownie liniowych funkcji trendu metodą najmniejszych kwadratów przy pomocy wzorów uproszczonych, „Wiadomości Statystyczne” 1975, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Grabska W., Ekonomiczna ekspansja Niemiec na Wschód w latach 1870-1939, Wrocław–Warszawa–Kraków 1964. | pl_PL |
dc.references | Grotewold Ch., Die Deutsche Schiffahrt in Wirtschaft und Recht, Stuttgart 1914. | pl_PL |
dc.references | Hawke G.R., Railways and Economic Growth in England and Wales, 1840-1870, Oxford 1970. | pl_PL |
dc.references | Henning F.W., Eisenbahnbau und Entwicklung der Eisenindustrie in Deutschland, Archiv und Wirtsch. Jg. 1973, Nr. 6. | pl_PL |
dc.references | Herranz-Loncán A., Role of railways in export-led growth: the case of Uruguay, 1870-1913, „Economic History of Developing Regions” 2011, vol. 26. | pl_PL |
dc.references | Herranz-Loncan A., The contribution of railways to economic growth in Latin America before 1914: a growth accounting approach, MPRA Paper 2011, no. 33578, http://mpra.ub.uni-muenchen.de/33578. | pl_PL |
dc.references | Herranz-Loncán A., The Contribution of Railways to Economic Growth in Latin America before 1914: a Growth Accounting Approachs, http://www.ub.edu/histeco/pdf/herranz-DT01.pdf. | pl_PL |
dc.references | Heubach E., Die Verkehrsentwickelung auf dem Wasserstrassen und Eisenbahnen des Elbe-Oder Gebietes in dem Zeitraum von 1882–1895, Berlin 1898. | pl_PL |
dc.references | Hirschman A., Die Strategie der wirtschaftlichen Entwicklung, Stuttgart 1967. | pl_PL |
dc.references | Hirschmann A., The Strategy of Economic Development, New Haven 1958. | pl_PL |
dc.references | Hoffmann W.G., British Industry 1700–1950, Oxford 1955. | pl_PL |
dc.references | Hoffmann W.G., Das Wachstum der deutschen Wirtschaft seit der Mitte des 19. Jahrhunderts, Berlin 1965. | pl_PL |
dc.references | Holtfrerich C.L., Quantitative Wirtschaftsgeschichte des Ruhrkohlenbergbaus im 19. Jahrhundert. Eine Fűhrungssektoranalyse, Dortmund 1973. | pl_PL |
dc.references | http://www.sfu.ca/~djacks/data/prices/Germany/prices.html | pl_PL |
dc.references | http://www.spiegel.de/spiegel/spiegelspecialgeschichte/d-50620319.html | pl_PL |
dc.references | http://www.wsv.de/wasserstrassen/historisches/binnenschifffahrt/index.html | pl_PL |
dc.references | Huenemann R. W., The Dragon and the Iron Horse: The Economics of Railroads in China, 1876−1937, Harvard East Asian Monographs, Cambridge 1983. | pl_PL |
dc.references | International political economy. Perspectives on global power and wealth, eds. J.A. Frieden, D.A. Lake, London–New York 2003. | pl_PL |
dc.references | Jacobs A., Richter H., Die Groβhandelspreise in Deutschland von 1792 bis 1934, „Sonderhefte des Instituts für Konjunkturforschung” 1935, Nr. 37. | pl_PL |
dc.references | Kaliński J., Historia gospodarcza XIX i XX w., Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Kendrick J., Vaccara B., New Developments in Productivity Measurement, Chicago 1980. | pl_PL |
dc.references | Kennedy P., Mocarstwa świata. Narodziny, rozkwit, upadek, Warszawa 1994. | pl_PL |
dc.references | Kędzierski J.Z., Dzieje Anglii, 1485–1939, t. II, 1830–1939, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1986. | pl_PL |
dc.references | Kiesewetter H., Industrielle Revolution in Deutschland: Regionen als Wachstumsmotoren, Stuttgart 2004. | pl_PL |
dc.references | Kiesewetter H., Region und Industrie in Europa 1815-1995, „Grundzüge der modernen Wirtschaftsgeschichte” 2000, Bd. 2. | pl_PL |
dc.references | Kirchhain G., Das Wachstum der deutschen Baumwollidustrie im 19. Jahrhundert. Eine historische Modellstudie zur empirischen Wachstumsforschung, Münster 1973. | pl_PL |
dc.references | Kleeberg J., German Cartels: Myths and Realities, http://econ.barnard.columbia.edu/econhist/papers/KleebergGerman Cartels.pdf. | pl_PL |
dc.references | Koranyi K., Powszechna historia państwa i prawa, t. IV, Warszawa 1967. | pl_PL |
dc.references | Köttgen A., Studien über Getreideverkehr und Getreidepreise in Deutschland, „Staatwissenschaftliche Studien” 1890, Bd. 3, Heft 2. | pl_PL |
dc.references | Koźmian S., O działaniach i dziełach Bismarcka, Kraków 1902. | pl_PL |
dc.references | Krasuski J., Historia Niemiec, Wrocław–Warszawa–Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Kuczynski T., Das Wachstum der Industrieproduktion in der kapitalistischen Hauptländern (England, USA, Frankreich, Deutschland) und seine regionale Verteilung von 1830 bis 1913. Versuch einer statistischen Rekonstruktion, Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte, Sonderband: Umwälzung der deutschen Wirtschaft im 19. Jahrhundert, Berlin 1989 | pl_PL |
dc.references | Kula W., Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.references | Kuliszer J., Powszechna historia gospodarcza średniowiecza i czasów nowożytnych, t. II, Warszawa 1961. | pl_PL |
dc.references | Kurowski S., Historyczny proces wzrostu gospodarczego, Warszawa, 1963. | pl_PL |
dc.references | Kuznets S., Wzrost gospodarczy narodów. Produkt, struktura, Warszawa 1976. | pl_PL |
dc.references | Lampe M., Bilateral Trade Flows in Europe, 1857–1875. A new dataset, „Research in Economic History” 2008, no. 26. | pl_PL |
dc.references | Lehmann S., The German Elections in the 1870s: Why Germany Turned from Liberalism to Protectionism, Bonn 2009. | pl_PL |
dc.references | Leunig T., Social savings, [w:] D. Greasley, L. Oxley, Economics and History. Surveys in Cliometrics, Oxford 2011. | pl_PL |
dc.references | Leunig T., Time is Money: A Re-assessment of the Passenger Social Savings From Victorian British Railways, Department of Economic History London School of Economics Working Paper 2005, no. 9 . | pl_PL |
dc.references | Lindenlaub D., The Confidence in a New Currency: The Introduction of the Mark in Germany 1871–1876, [w:] Centres and Peripheries in Banking. The Historical Development of Financial Markets, eds. P. Cottrell, E. Lange, U. Olsson, Burlington 2007. | pl_PL |
dc.references | List F., Das Nationale System der Politischen Ökonomie, Jena 1910. | pl_PL |
dc.references | List F., Über ein sächsisches Eisenbahn-System als Grundlage eines allgemeinen deutschen Eisenbahn-Systems, und insbesondere über die Anlegung einer Eisenbahn von Leipzig nach Dresden, Leipzig 1833. | pl_PL |
dc.references | Lubbe A., Imperium europejskie? Ekspansja Europy a powstanie gospodarki światowej, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Maddison A., Historical Statistics for the World Economy: 1-2003 AD, www.saisjhu.edu/library/subjectguides/stats.htm [dostęp 02.11.2010]. | pl_PL |
dc.references | Maddison A., Monitoring the World Economy 1820–1992, Paris 2000. | pl_PL |
dc.references | Maddison A., Phases of Capitalist Development, Oxford, 1982. | pl_PL |
dc.references | Maddison A., The World Economy, Paris, 2006. | pl_PL |
dc.references | Maddison A., The World Economy: A. Millenial Perspective, Paris 2002. | pl_PL |
dc.references | Mantoux P., Rewolucja przemysłowa w XVIII w. Zarys dziejów powstania wielkiego nowoczesnego przemysłu w Anglii, Warszawa 1957. | pl_PL |
dc.references | Marschalck P., Deutsche Űberseewanderungen im 19. Jahrhundert. Ein Beitrag zur soziologischen Theorie der Bevölkerung, Stuttgart 1973. | pl_PL |
dc.references | Mata M., Love J., A Reversal in the Historical Role of Tariffs in Economic Growth? The Cases of Brazil and Portugal, Est. econ., São Paulo 2008, vol. 38, no. 3. | pl_PL |
dc.references | Mathias S., Pollard S (eds.), The Industrial Economies: The Development of Economic and Social Policies, The Cambridge Economic History of Europe, vol. VIII, Cambridge 1989. | pl_PL |
dc.references | Metzer J., Railroads in Tsarist Russia: Direct Gains and Implications, „Explorations in Economic History” 1976, no. 13. | pl_PL |
dc.references | Milo W., Badania ekonometryczne z zastosowaniem mikrokomputerów. Podstawy metodologiczne, Łódź 1997. | pl_PL |
dc.references | Mitchell B.R., International Historical Statistics: Europe, 1750-2000. London 2003. | pl_PL |
dc.references | Mitchell B.R., European Historical Statistics 1750-1970, New York 1975. | pl_PL |
dc.references | Montesquieu, O duchu praw, Warszawa 1957. | pl_PL |
dc.references | Moulton H., Waterways versus Railways, Boston-New York 1912. | pl_PL |
dc.references | Myszczyszyn J., Rola koksu i żelaza w industrializacji świata, „Kultura i Historia” 2009, nr 16, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1476. | pl_PL |
dc.references | Myszczyszyn J., Wpływ maszyny parowej na rozwój gospodarczy świata w XIX i XX w., „Kultura i Historia” 2009, nr 16/, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1473 | pl_PL |
dc.references | Neider J., Transport międzynarodowy, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Noga M., Co decyduje o rozwoju gospodarczym, [w:] Wzrost gospodarczy a innowacje, red. J. Koch, Wrocław 2008. | pl_PL |
dc.references | Nördling W., Die Selbstkosten des Eisenbahn-Transportes und die Wasserstrassen-Frage in Frankreich, Preussen und Oesterreichs, Wien 1885. | pl_PL |
dc.references | O’Brien P., The New Economic History Of The Railways, London–Worcester 1977. | pl_PL |
dc.references | O’Brien P., Transport and Economic Development in Europe 1789–1914, [w:] Railways and the Economic Development of Western Europe, 1830–1914, ed. P. O’Brien, Oxford 1983. | pl_PL |
dc.references | Oliner S.D., Sichel D.E., Information Technology and Productivity: Where Are We Now and Where Are We Going, „Federal Reserve Bank of Atlanta Economic Review” 2002, vol. 87, no. 3,. | pl_PL |
dc.references | Pajewski J., Historia powszechna 1871–1918, Warszawa 1994. | pl_PL |
dc.references | Pamiętnik wystawy przemysłowej w Bochum od 19–27 lipca 1913 r., Oberhausen (Nadrenia) 1914. | pl_PL |
dc.references | Pastusiak L., Prezydenci, t. 2, Stany Zjednoczone od Andrew Johnsona do Franklina D. Roosevelta, Warszawa 1987. | pl_PL |
dc.references | Pierenkemper T., Tilly R., The German Economy During the Nineteenth Century, New York–Oxford 2004. | pl_PL |
dc.references | Pohl H., Die Konzentration in der deutschen Wirtschaft vom ausgehenden 19. Jahrhundert bis 1945, [w:] H. Pohl, W. Treue, Die Konzentration in der deutschen Wirtschaft seit dem 19. Jahrhundert. Zeitschrift für Unternehmensgeschichte, Beiheft 11, Wiesbaden 1987. | pl_PL |
dc.references | Pollard S., Peaceful Conquest: The Industrialization of Europe 1760-1970, Oxford 1981. | pl_PL |
dc.references | Pomorski J., Paradygmat New Economic History. Studium z teorii rozwoju nauki, Lublin 1986. | pl_PL |
dc.references | Price R., Historia Francji, Poznań 2001. | pl_PL |
dc.references | Railways and the Economic Development of Western Europe, 1830–1914, ed. P. O’Brien, London 1983. | pl_PL |
dc.references | Rogowski R., Commerce and Coalitions: How Trade Affects Domestic Political Alignments, Princeton 1989. | pl_PL |
dc.references | Romer D., Makroekonomia dla zaawansowanych, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Rostow W.W., Politics and Stages of Growth, Warszawa 1973. | pl_PL |
dc.references | Rostow W.W., The Process of Economic Growth, New York 1962. | pl_PL |
dc.references | Rostow W.W., The Stages of Economic Growth: A Non Communist Manifesto, Cambridge 1990. | pl_PL |
dc.references | Rostow W.W., The Stages of Economic Growth: A Non-Communist Manifesto, Cambridge 1960. | pl_PL |
dc.references | Rousseau J.J., Umowa społeczna, Warszawa 1918. | pl_PL |
dc.references | Rozwój polskiej gospodarki – perspektywy i uwarunkowania, red. G. Kołodko, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Rusiński W., Zarys historii gospodarczej powszechnej, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Rusiński W., Zarys historii gospodarczej powszechnej. Czasy nowożytne i najnowsze (1500–1939), Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Savage Ch., An Economic History of Transport, London 1959. | pl_PL |
dc.references | Sax E., Die Verkehrsmittel in Volks- und Staatswirtschafts, 3. Bände, Berlin 1918–1922. | pl_PL |
dc.references | Scherzer K., Einige Mittheilungen über den Welthandel und die wichtigsten Weltverkehrsmittel, „Geographisches Jahrbuch”, Gotha 1868. | pl_PL |
dc.references | Schmidt S., 1860-1914 Europa zwischen Liberalismus und Protektion. Seminararbeit, Norderstedt 2004. | pl_PL |
dc.references | Schultz T., Investment in Human Capital, “The American Economic Review” 1961, vol. 51, no. 1. | pl_PL |
dc.references | Schumpeter J.A.,Teorie der wirtschaftlichen Entwicklung. Einer Untersuchung Unternehmergewinn, Kapital, Kredit, Zins und Konjunkturzyklen, Berlin 1964. | pl_PL |
dc.references | Sheehan J., Klasse und Partei im Kaiserreich: Einige Gedanken zur Sozialgeschichte der deutschen Politik, [w:] Innenpolitische Probleme des Bismarck-Reiches, München 1983. | pl_PL |
dc.references | Sidney P., The Europeanization of the international economy 1800–1870, [w:] D. Aldcroft, A. Sutcliffe (eds.), Europe in the international economy 1500 to 2000, Cheltenham 1999. | pl_PL |
dc.references | Skodlarski J., Historia gospodarcza, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Skodlarski J., Matera R., Gospodarka Światowa. Geneza i rozwój, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Solow R., Technical Progress, Capital Formation and Economic Growth, „The American Economic Review” 1962, vol. 52. | pl_PL |
dc.references | Sombart W., Der moderne Kapitalismus, Bd. II, Teil 1, Kapitel IV, München 1928. | pl_PL |
dc.references | Stankiewicz W., Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.references | Stigler G., Trends in Output and Employment, New York 1947. | pl_PL |
dc.references | Stone L., The Causes of the English Revolutions 1529–1642, London 1972. | pl_PL |
dc.references | Summerhill W., Big social savings in a small laggard economy: railroad-led growth in Brazil, „Journal of Economic History” 2005, vol. 65 (1). | pl_PL |
dc.references | Sympher L., Die wirtschaftliche Bedeutung des Rhein-Elbe-Kanals. Bd. 1, Berlin 1899. | pl_PL |
dc.references | Sympher L., Die zukünftige Entwicklung der deutschen Wasserwirtschaft, Deutsche Weltwirtschaftliche Gesellschaft, Vereinsschriften, Heft 9, Berlin 1918. | pl_PL |
dc.references | Szpak J., Historia gospodarcza powszechna, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Sztaudynger J.J., Wzrost gospodarczy, rodzina a godność życia, [w:] „Nauka−Etyka−Wiara”red. J. Ławrynowicz, A. Zabołotny, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Sztaudynger J.J., Zatoń W., Kryzys gospodarczy a kryzys rodziny – analizy symulacyjne, „Prakseologia” 2010, nr 150. | pl_PL |
dc.references | Sztaudynger J.J., Wzrost gospodarczy a kapitał społeczny, prywatyzacja i inflacja, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Teubert O., Die Binnenschiffahrt. Ein Handbuch für alle Beteiligten, Leipzig 1912. | pl_PL |
dc.references | Teutenberg H.J., Die Deutsche Landwirtschaft beim Eintritt in die Phase der Hochindustrialisierung, Köln 1977. | pl_PL |
dc.references | The European Economy 1750–1914. A Thematic Approach, eds. D.H. Aldcroft, S.P. Ville, Manchester 1966. | pl_PL |
dc.references | Then V., Eisenbahnen und Eisenbahnunternehmer in der Industriellen Revolution, Ein preußisch/deutsch-englischer Vergleich, „Kritische Studien zur Geschichtswissenschaft”1997, Bd. 120. | pl_PL |
dc.references | Tilly R., Banken und Industrialisierung in Deutschland: Qauntifizierungsversuche, in Entwicklung und Aufgaben von Versicherungen und Banken in der Industrialisierung, ed. F.W. Henning, Schriften des Vereins für Sozialpolitik, Berlin 1980. | pl_PL |
dc.references | Tilly R., Cliometrics in Germany: An Introductory Essay, [w:] Selected Cliometric Studies on German Economic History, eds. J. Komlos, S. Eddie, Stuttgart 1997. | pl_PL |
dc.references | Tilly R., Großunternehmen: Schlüssel zur Wirtschafts- und Sozialgeschichte der Industrieländer?, „Geschichte und Gesellschaft” 1993, Nr. 19. | pl_PL |
dc.references | Traveleyan G.M., Historia Anglii, Warszawa 1965. | pl_PL |
dc.references | Urlich F., Staffeltarife und Wasserstrassen, Berlin 1894. | pl_PL |
dc.references | Viljoen S., Economic Systems in World History, London 1974. | pl_PL |
dc.references | Wagenführ H., Kartelle in Deutschland, Nürnberg 1931. | pl_PL |
dc.references | Webb S., Agricultural protection in Wilhelminian Germany forging an empire with pork and rye, [w:] Selected Cliometric Studies on German Economic History, eds. J. Komlos, S. Eddie, Stuttgart 1997. | pl_PL |
dc.references | Weber M., Die Protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, „Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik” 1904, Nr. 20. | pl_PL |
dc.references | Weisbrod B., Education and Investment in Human Capital, „Journal of Political Economy” 1962, no. 70. | pl_PL |
dc.references | Wielka Historia Powszechna, red. J. Dąbrowski, O. Halecki, O. Kukiel, S. Lam, t. VI, cz. 3, Od Wielkiej Rewolucji do Wojny Światowej 1789–1914, Poznań 1999 (reprint 1934). | pl_PL |
dc.references | Williamson J., Milner Ch., The World Economy. A Textbook in International Economics, New York 1991. | pl_PL |
dc.references | Williamson J., The Evolution of Global Markets since 1830: Background Evidence and Hypotheses, „Economic History Review”1995, no. 32. | pl_PL |
dc.references | Witkowska D., Podstawy ekonometrii i teorii prognozowania, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Wójcik Z., Historia powszechna XVI–XVII wieku, Warszawa 1991. | pl_PL |
dc.references | Zentgraf E., Der Wettbewerb auf dem Berliner Kohlenmarkt mit besonderer Berücksichtigung der jüngsten Vergangenheit, Münster 1913. | pl_PL |
dc.references | Ziegler D., Eisenbahnen und Staat im Zeitalter der Industrialisierung. Die Eisenbahnpolitik der Deutschen Staaten im Vergleich, VSAG, 1996, Beihefte127. | pl_PL |
dc.references | Zins H., Historia Anglii, Wrocław 2009. | pl_PL |
dc.references | Żywczyński M., Historia powszechna, 1789–1870, Warszawa 1990. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-882-0 | |