Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMyszczyszyn, Janusz
dc.date.accessioned2019-05-21T10:35:20Z
dc.date.available2019-05-21T10:35:20Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMyszczyszyn J., Wpływ kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec (1840-1913), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-882-0pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-882-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28311
dc.descriptionBadania naukowe w dziedzinie historii gospodarczej w Polsce są wyraźnie zaniedbane. W ostatnich latach priorytet uzyskały prace z najnowszej historii politycznej. W tej sytuacji monografię habilitacyjną przygotowaną przez dr. Janusza Myszczyszyna należy przyjąć z uznaniem. Wybór tematu uważam za trafny, bowiem dotyczy ważnego fragmentu dziejów gospodarczych świata. Gospodarka niemiecka w XIX i na początku XX wieku została przedstawiona na tle rozwijającej się gospodarki rynkowej przodujących krajów kapitalistycznych, tj. Anglii, Francji i Stanów Zjednoczonych. Autor zastosował nowe metody badawcze, tj. paradygmat New Economic History. Janusz Myszczyszyn przedstawił analizę na podstawie danych statystycznych dotyczącą wpływu rozwoju kolei na wzrost gospodarczy, wykorzystując koncepcję social savings z uwzględnieniem nadwyżki konsumenta, Total Factor Productivity (TFP), rachunku wzrostu, a także modelowania ekonometrycznego. Osiągnięcie dr. Janusza Myszczyszyna ma duże znaczenie dla rozwoju badań w zakresie historii gospodarczej. Upowszechnienie nowych metod kliometrycznych może przyczynić się do weryfikacji wielu twierdzeń i prawd obiegowych funkcjonujących w polskiej historiografii.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkapitalizmpl_PL
dc.subjectkolej żelaznapl_PL
dc.subjectwzrost gospodarczy Niemiecpl_PL
dc.subjectniemiecka kolejpl_PL
dc.subjectwpływ transportu na rozwój gospodarczypl_PL
dc.titleWpływ kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec (1840-1913)pl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number236pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Ekonomiczny, Katedra Ekonomiipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDoktor Janusz Myszczyszyn jest adiunktem w Katedrze Ekonomii Wydziału Ekonomicznego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Od 2010 r. jest Kierownikiem Pracowni Mikroekonomii. W roku 2004 obronił pracę doktorską pt. Możliwości wzrostu efektywności ekonomicznej wybranych firm agrobiznesu w wyniku implementacji ZSI. Doktor Janusz Myszczyszyn prowadzi m.in. zajęcia dydaktyczne z: mikroekonomii, makroekonomii, ekonomii, historii myśli ekonomicznej, historii gospodarczej, zarządzania sektorem publicznym, zarządzania jakością na kierunkach ekonomia, zarządzanie, architektura krajobrazu oraz seminaria licencjackie i magisterskie na kierunku zarządzanie, ekonomia. Jest promotorem i recenzentem kilkunastu prac licencjackich i magisterskich. Aktywnie uczestniczy w promowaniu ruchu studenckiego, będąc od 2003 r. inicjatorem i opiekunem (wielokrotnie nagradzanego) Studenckiego Koła Naukowego „Inwestor”. Fascynuje go historia powszechna, historia gospodarcza, w tym problemy wzrostu i rozwoju gospodarczego świata. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Historii Gospodarczej.pl_PL
dc.referencesJahrbuch für Volkswirtschaft uns Statistik von O. Hübner, Siebenter Jahrgang, Leipzig 1861.pl_PL
dc.referencesPreussischen Ministerium der öffentlichen Arbeiten, Führers auf den deutschen Schiffartstrassen, Berlin 1893, Tab. IV.pl_PL
dc.referencesPreussischen Ministerium der öffentlichen Arbeiten, Führers auf den deutschen Schiffartstrassen, Berlin 1893, Tab. IV.pl_PL
dc.referencesStatistical Abstract of the United States 1878, First Number, Washington 1879.pl_PL
dc.referencesStatistical Abstract of the United States 1880, Third Number, Washington 1881.pl_PL
dc.referencesStatistical Abstract of the United States 1887, Eleventh Number, New York 1888.pl_PL
dc.referencesStatistical Abstract of the United States 1880, Third Number, Washington 1881.pl_PL
dc.referencesStatistical Abstract of the United States 1913, Thirty-Sixth Number, Washington 1914.pl_PL
dc.referencesStatistical Abstract of the United States 1915, Thirty-Eight Number, Washington 1916.pl_PL
dc.referencesStatistik des Verkehrs und Verbrauchs im Zollverein für die Jahre 1842-1864: Nach den veröffentlichten amtlichen Kommerzial-Übersichten etc, von Bienengräber A., Berlin 1868.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1880, IX Verkehr und Verkehrsstraßen.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1880.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1881.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1882.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1883.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1884.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1885.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1886.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1887.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1888.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1889.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1890.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1891.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1892.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1893.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1894.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1895.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1896.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1897.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1898.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1899.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1900.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1901.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1902.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1903.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1904.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1905.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1906.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1907.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1908.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1909.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1910.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1911.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1912.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1913.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1914.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich, Berlin 1915.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für den Preussischen Staat, Berlin 1915.pl_PL
dc.referencesStatistisches Jahrbuch für den Preussischen Staat, Berlin 1916.pl_PL
dc.referencesVergleichender Statistik des Handels der Deutschen Staaten, Rau H., Wien 1863.pl_PL
dc.referencesAbramovitz M., Resource and Output Trends in the United States since 1870, Occasional Paper 52, New York 1956.pl_PL
dc.referencesArmstrong J., The Role of Coastal Shipping in UK Transport: an Estimate of Comparative Traffic Movements in 1910, „Journal of Transport History” 1987, no. 8.pl_PL
dc.referencesAshton T.S., The Industrial Revolution (1760–1830), London 1948.pl_PL
dc.referencesAymler G., The State’s Servants the Civil Service of the English Republic, 1649–1660, London 1973.pl_PL
dc.referencesBairoch P., European Trade Policy, 1815−1914, [w:] P. Mathias, S. Pollard (eds.), The Industrial Economies: The Development of Economic and Social Policies, The Cambridge Economic History of Europe, vol. VIII, Cambridge 1989.pl_PL
dc.referencesBairoch P., Free trade and European Economic Development in the 19th Century, „European Economic Review” 1972, no. 3.pl_PL
dc.referencesBairoch P., International industrialization levels from 1750 to 1980, „The Journal of European History” 1982, no. 2.pl_PL
dc.referencesBaszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław–Warszawa–Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesBlum O., Jacobi R., Verkehr und Betrieb der Eisenbahnen, Berlin 1925.pl_PL
dc.referencesBorchard K., Staatsverbrauch und öffentliche Investitionen 1780–1850, Göttingen 1968.pl_PL
dc.referencesBorn K. E., Geld und Banken im 19. und 20. Jahrhundert, Stuttgart, 1977.pl_PL
dc.referencesBoyd J., Walton G. M., The social savings from nineteenth century rail passenger services, „Explorations in Economic History” 1972, no. 9.pl_PL
dc.referencesDeutsche Bundesbank, Deutsches Geld - und Bankwessen in Zahlen 1876–1975, Frankfurt am Main 1976.pl_PL
dc.referencesBurhop C., Die Kreditbanken in der Gründerzeit, „Schriftenreihe des Instituts für Bankhistorische Forschung” 2004, Bd. 21.pl_PL
dc.referencesCameron R., Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesCiepielewski J., Kostrowicka I., Landau Z., Tomaszewski J., Dzieje gospodarcze świata do roku 1980, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesCipolla C., Literacy and Development in the West, Baltimore, MD 1969.pl_PL
dc.referencesClapham J. H., The Economic Development Of France And Germany 1815–1914, Cambridge 1921.pl_PL
dc.referencesClemens M., Williamson J., Why Did Tariff-Growth Correlation Reverse after 1950?, NBER Working Paper 2002, no. 9181.pl_PL
dc.referencesClough S. B., European Economic History. The Economic Development of Western Civilization, New York 1968.pl_PL
dc.referencesCoatsworth J. H., Indispensable railroads in a backward economy: the case of Mexico, „Journal of Economic History” 1979, vol. 39 (4).pl_PL
dc.referencesCourt H.B., A Concise Economic History of Britain from 1750 to Recent Times, Cambridge 1954.pl_PL
dc.referencesCrafts N., Social Savings as a Measure of The Contribution of a New Technology to Economic Growth, Department of Economic History London School of Economics, Working Paper 2004, no. 6.pl_PL
dc.referencesCrafts N., Steam as a General Purpose Technology: A Growth Accounting Perspective, Working Paper 2003, no. 75.pl_PL
dc.referencesCrafts N., The Contribution of New Technology to Economic Growth: Lessons from Economic History, „Revista de Historia Económica. Journal of Iberian and Latin American Economic History” 2010, vol. 28(3).pl_PL
dc.referencesChodak S., Systemy partyjne Europy Zachodniej. Pochodzenie, ewolucja, funkcje społeczne, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesCzapliński W., Galos A., Korta W., Historia Niemiec, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1981.pl_PL
dc.referencesCzubiński A., Wybrane problemy historii Niemiec w XIX i XX wieku, Poznań, 1992.pl_PL
dc.referencesDammers D., Fischer H., The Performance of German Big Business in the 20th Century, „Cologne Economic History Paper” 2009, no. 1.pl_PL
dc.referencesDas Deutsche Eisenbahnwesen der Gegenwart, Bd.1 und 2, Berlin 1911.pl_PL
dc.referencesDeane P., Habakkuk H., The Take-off in Britain, [w:] The Economics of Take-Off into Sustained Growth, ed. W.W. Rostow, London 1963.pl_PL
dc.referencesDoering-Manteuffel A., Die deutsche Frage und das europäische Staatensystem 1815-1871, [w:] Enzyklopädie deutscher Geschichte, Bd.15, München 1993.pl_PL
dc.referencesDonaldson D., Hornbeck R., Railroads and American Economic Growth: a Market Access Approach, https://economics.uchicago.edu/workshops/Hornbeck%20Richard%20-%20Railroads.pdfpl_PL
dc.referencesDubiecki M., Rys dziejów najnowszych od r. 1815 po 1875. Z krótkim rzutem oka na dzieje lat 1876-1878, Wilno 1880.pl_PL
dc.referencesDumke R., Clio’s Climacteric? Betrachtungen über Stand und Entwicklungstendenzen der Cliometrischen Wirtschaftsgeschichte, „Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte“1986, Nr. 73.pl_PL
dc.referencesEddie S., Cliometric: what is it, whither came it forth?, [w:] Selected Cliometric Studies on German Economic History, eds. J. Komlos, S. Eddie, Stuttgart 1997.pl_PL
dc.referencesFeinstein C.H., National Income, Expenditure and Output of the United Kingdom, 1855–1965, Cambridge 1972pl_PL
dc.referencesFear J., Cartels and Competition: Neither Markets nor Hierarchies, http://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/07-011.pdpl_PL
dc.referencesFerguson N., Potęga pieniądza. Finansowa historia świata, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesFishlow A., American Railroads and the Transformation of the Antebellum Economy, Cambridge 1965.pl_PL
dc.referencesFishlow A., Productivity and Technological Change in the Railroad Sector, 1840−1910, [w:] Output, Employment and Productivity in the United States after 1800, „Studies in Income and Wealth” 1966, vol. 30.pl_PL
dc.referencesFogel R., A Quantitative Approach to the Study of Railroads in American Economic Growth: A Report of Some Preliminary Findings, “Journal of Economic History” 1962, no. 22.pl_PL
dc.referencesFogel R., Die neue Wirtschaftsgeschichte Forschungsergebnisse und Methoden, „Kölner Vorträge zur Sozial- und Wirtschaftsgeschichte” 1970, Heft 8.pl_PL
dc.referencesFogel R., Notes on the Social Saving Controversy, “Journal of Economic History” 1979, vol. XXXIX, no. 1.pl_PL
dc.referencesFogel R., Railroads and American Economic Growth: Essays in Econometric History. Baltimore 1964.pl_PL
dc.referencesForeman-Peck J., A Model of Later Nineteenth Century European Economic Development, „Revista de Historia Económica” 1995, Second Series, vol. 13.pl_PL
dc.referencesForeman-Peck J., Railways and the late Victorian economic growth, [w:] J. Foreman-Peck (ed.), New Perspectives on the Late Victorian Economy: Essays in Quantitative Economic History, 1860–1914, Cambridge 1991.pl_PL
dc.referencesFremdling R., Eisenbahnen und deutsches Wirtschaftswachstum 1840-1879. Ein Beitrag zur Entwicklungstheorie und zur Theorie der Infrastruktur, Dortmund 1985.pl_PL
dc.referencesFrerich J., Frey M., Handbuch der Geschichte der Sozialpolitik in Deutschland, Bd. 1, München 1993.pl_PL
dc.referencesGerschenkron A., Bread and Democracy in Germany, Berkeley 1943.pl_PL
dc.referencesGinsbert J., Drogi żelazne Rzplitej, Warszawa 1935.pl_PL
dc.referencesGourvish T., Railways and the British economy, 1830-1914, „Economic History Society Studies in Economic and Social History” 1980.pl_PL
dc.referencesGrabiński T., Wydmus S., Szacownie liniowych funkcji trendu metodą najmniejszych kwadratów przy pomocy wzorów uproszczonych, „Wiadomości Statystyczne” 1975, nr 4.pl_PL
dc.referencesGrabska W., Ekonomiczna ekspansja Niemiec na Wschód w latach 1870-1939, Wrocław–Warszawa–Kraków 1964.pl_PL
dc.referencesGrotewold Ch., Die Deutsche Schiffahrt in Wirtschaft und Recht, Stuttgart 1914.pl_PL
dc.referencesHawke G.R., Railways and Economic Growth in England and Wales, 1840-1870, Oxford 1970.pl_PL
dc.referencesHenning F.W., Eisenbahnbau und Entwicklung der Eisenindustrie in Deutschland, Archiv und Wirtsch. Jg. 1973, Nr. 6.pl_PL
dc.referencesHerranz-Loncán A., Role of railways in export-led growth: the case of Uruguay, 1870-1913, „Economic History of Developing Regions” 2011, vol. 26.pl_PL
dc.referencesHerranz-Loncan A., The contribution of railways to economic growth in Latin America before 1914: a growth accounting approach, MPRA Paper 2011, no. 33578, http://mpra.ub.uni-muenchen.de/33578.pl_PL
dc.referencesHerranz-Loncán A., The Contribution of Railways to Economic Growth in Latin America before 1914: a Growth Accounting Approachs, http://www.ub.edu/histeco/pdf/herranz-DT01.pdf.pl_PL
dc.referencesHeubach E., Die Verkehrsentwickelung auf dem Wasserstrassen und Eisenbahnen des Elbe-Oder Gebietes in dem Zeitraum von 1882–1895, Berlin 1898.pl_PL
dc.referencesHirschman A., Die Strategie der wirtschaftlichen Entwicklung, Stuttgart 1967.pl_PL
dc.referencesHirschmann A., The Strategy of Economic Development, New Haven 1958.pl_PL
dc.referencesHoffmann W.G., British Industry 1700–1950, Oxford 1955.pl_PL
dc.referencesHoffmann W.G., Das Wachstum der deutschen Wirtschaft seit der Mitte des 19. Jahrhunderts, Berlin 1965.pl_PL
dc.referencesHoltfrerich C.L., Quantitative Wirtschaftsgeschichte des Ruhrkohlenbergbaus im 19. Jahrhundert. Eine Fűhrungssektoranalyse, Dortmund 1973.pl_PL
dc.referenceshttp://www.sfu.ca/~djacks/data/prices/Germany/prices.htmlpl_PL
dc.referenceshttp://www.spiegel.de/spiegel/spiegelspecialgeschichte/d-50620319.htmlpl_PL
dc.referenceshttp://www.wsv.de/wasserstrassen/historisches/binnenschifffahrt/index.htmlpl_PL
dc.referencesHuenemann R. W., The Dragon and the Iron Horse: The Economics of Railroads in China, 1876−1937, Harvard East Asian Monographs, Cambridge 1983.pl_PL
dc.referencesInternational political economy. Perspectives on global power and wealth, eds. J.A. Frieden, D.A. Lake, London–New York 2003.pl_PL
dc.referencesJacobs A., Richter H., Die Groβhandelspreise in Deutschland von 1792 bis 1934, „Sonderhefte des Instituts für Konjunkturforschung” 1935, Nr. 37.pl_PL
dc.referencesKaliński J., Historia gospodarcza XIX i XX w., Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesKendrick J., Vaccara B., New Developments in Productivity Measurement, Chicago 1980.pl_PL
dc.referencesKennedy P., Mocarstwa świata. Narodziny, rozkwit, upadek, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesKędzierski J.Z., Dzieje Anglii, 1485–1939, t. II, 1830–1939, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1986.pl_PL
dc.referencesKiesewetter H., Industrielle Revolution in Deutschland: Regionen als Wachstumsmotoren, Stuttgart 2004.pl_PL
dc.referencesKiesewetter H., Region und Industrie in Europa 1815-1995, „Grundzüge der modernen Wirtschaftsgeschichte” 2000, Bd. 2.pl_PL
dc.referencesKirchhain G., Das Wachstum der deutschen Baumwollidustrie im 19. Jahrhundert. Eine historische Modellstudie zur empirischen Wachstumsforschung, Münster 1973.pl_PL
dc.referencesKleeberg J., German Cartels: Myths and Realities, http://econ.barnard.columbia.edu/econhist/papers/KleebergGerman Cartels.pdf.pl_PL
dc.referencesKoranyi K., Powszechna historia państwa i prawa, t. IV, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesKöttgen A., Studien über Getreideverkehr und Getreidepreise in Deutschland, „Staatwissenschaftliche Studien” 1890, Bd. 3, Heft 2.pl_PL
dc.referencesKoźmian S., O działaniach i dziełach Bismarcka, Kraków 1902.pl_PL
dc.referencesKrasuski J., Historia Niemiec, Wrocław–Warszawa–Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesKuczynski T., Das Wachstum der Industrieproduktion in der kapitalistischen Hauptländern (England, USA, Frankreich, Deutschland) und seine regionale Verteilung von 1830 bis 1913. Versuch einer statistischen Rekonstruktion, Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte, Sonderband: Umwälzung der deutschen Wirtschaft im 19. Jahrhundert, Berlin 1989pl_PL
dc.referencesKula W., Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesKuliszer J., Powszechna historia gospodarcza średniowiecza i czasów nowożytnych, t. II, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesKurowski S., Historyczny proces wzrostu gospodarczego, Warszawa, 1963.pl_PL
dc.referencesKuznets S., Wzrost gospodarczy narodów. Produkt, struktura, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesLampe M., Bilateral Trade Flows in Europe, 1857–1875. A new dataset, „Research in Economic History” 2008, no. 26.pl_PL
dc.referencesLehmann S., The German Elections in the 1870s: Why Germany Turned from Liberalism to Protectionism, Bonn 2009.pl_PL
dc.referencesLeunig T., Social savings, [w:] D. Greasley, L. Oxley, Economics and History. Surveys in Cliometrics, Oxford 2011.pl_PL
dc.referencesLeunig T., Time is Money: A Re-assessment of the Passenger Social Savings From Victorian British Railways, Department of Economic History London School of Economics Working Paper 2005, no. 9 .pl_PL
dc.referencesLindenlaub D., The Confidence in a New Currency: The Introduction of the Mark in Germany 1871–1876, [w:] Centres and Peripheries in Banking. The Historical Development of Financial Markets, eds. P. Cottrell, E. Lange, U. Olsson, Burlington 2007.pl_PL
dc.referencesList F., Das Nationale System der Politischen Ökonomie, Jena 1910.pl_PL
dc.referencesList F., Über ein sächsisches Eisenbahn-System als Grundlage eines allgemeinen deutschen Eisenbahn-Systems, und insbesondere über die Anlegung einer Eisenbahn von Leipzig nach Dresden, Leipzig 1833.pl_PL
dc.referencesLubbe A., Imperium europejskie? Ekspansja Europy a powstanie gospodarki światowej, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesMaddison A., Historical Statistics for the World Economy: 1-2003 AD, www.saisjhu.edu/library/subjectguides/stats.htm [dostęp 02.11.2010].pl_PL
dc.referencesMaddison A., Monitoring the World Economy 1820–1992, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesMaddison A., Phases of Capitalist Development, Oxford, 1982.pl_PL
dc.referencesMaddison A., The World Economy, Paris, 2006.pl_PL
dc.referencesMaddison A., The World Economy: A. Millenial Perspective, Paris 2002.pl_PL
dc.referencesMantoux P., Rewolucja przemysłowa w XVIII w. Zarys dziejów powstania wielkiego nowoczesnego przemysłu w Anglii, Warszawa 1957.pl_PL
dc.referencesMarschalck P., Deutsche Űberseewanderungen im 19. Jahrhundert. Ein Beitrag zur soziologischen Theorie der Bevölkerung, Stuttgart 1973.pl_PL
dc.referencesMata M., Love J., A Reversal in the Historical Role of Tariffs in Economic Growth? The Cases of Brazil and Portugal, Est. econ., São Paulo 2008, vol. 38, no. 3.pl_PL
dc.referencesMathias S., Pollard S (eds.), The Industrial Economies: The Development of Economic and Social Policies, The Cambridge Economic History of Europe, vol. VIII, Cambridge 1989.pl_PL
dc.referencesMetzer J., Railroads in Tsarist Russia: Direct Gains and Implications, „Explorations in Economic History” 1976, no. 13.pl_PL
dc.referencesMilo W., Badania ekonometryczne z zastosowaniem mikrokomputerów. Podstawy metodologiczne, Łódź 1997.pl_PL
dc.referencesMitchell B.R., International Historical Statistics: Europe, 1750-2000. London 2003.pl_PL
dc.referencesMitchell B.R., European Historical Statistics 1750-1970, New York 1975.pl_PL
dc.referencesMontesquieu, O duchu praw, Warszawa 1957.pl_PL
dc.referencesMoulton H., Waterways versus Railways, Boston-New York 1912.pl_PL
dc.referencesMyszczyszyn J., Rola koksu i żelaza w industrializacji świata, „Kultura i Historia” 2009, nr 16, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1476.pl_PL
dc.referencesMyszczyszyn J., Wpływ maszyny parowej na rozwój gospodarczy świata w XIX i XX w., „Kultura i Historia” 2009, nr 16/, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1473pl_PL
dc.referencesNeider J., Transport międzynarodowy, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesNoga M., Co decyduje o rozwoju gospodarczym, [w:] Wzrost gospodarczy a innowacje, red. J. Koch, Wrocław 2008.pl_PL
dc.referencesNördling W., Die Selbstkosten des Eisenbahn-Transportes und die Wasserstrassen-Frage in Frankreich, Preussen und Oesterreichs, Wien 1885.pl_PL
dc.referencesO’Brien P., The New Economic History Of The Railways, London–Worcester 1977.pl_PL
dc.referencesO’Brien P., Transport and Economic Development in Europe 1789–1914, [w:] Railways and the Economic Development of Western Europe, 1830–1914, ed. P. O’Brien, Oxford 1983.pl_PL
dc.referencesOliner S.D., Sichel D.E., Information Technology and Productivity: Where Are We Now and Where Are We Going, „Federal Reserve Bank of Atlanta Economic Review” 2002, vol. 87, no. 3,.pl_PL
dc.referencesPajewski J., Historia powszechna 1871–1918, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesPamiętnik wystawy przemysłowej w Bochum od 19–27 lipca 1913 r., Oberhausen (Nadrenia) 1914.pl_PL
dc.referencesPastusiak L., Prezydenci, t. 2, Stany Zjednoczone od Andrew Johnsona do Franklina D. Roosevelta, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesPierenkemper T., Tilly R., The German Economy During the Nineteenth Century, New York–Oxford 2004.pl_PL
dc.referencesPohl H., Die Konzentration in der deutschen Wirtschaft vom ausgehenden 19. Jahrhundert bis 1945, [w:] H. Pohl, W. Treue, Die Konzentration in der deutschen Wirtschaft seit dem 19. Jahrhundert. Zeitschrift für Unternehmensgeschichte, Beiheft 11, Wiesbaden 1987.pl_PL
dc.referencesPollard S., Peaceful Conquest: The Industrialization of Europe 1760-1970, Oxford 1981.pl_PL
dc.referencesPomorski J., Paradygmat New Economic History. Studium z teorii rozwoju nauki, Lublin 1986.pl_PL
dc.referencesPrice R., Historia Francji, Poznań 2001.pl_PL
dc.referencesRailways and the Economic Development of Western Europe, 1830–1914, ed. P. O’Brien, London 1983.pl_PL
dc.referencesRogowski R., Commerce and Coalitions: How Trade Affects Domestic Political Alignments, Princeton 1989.pl_PL
dc.referencesRomer D., Makroekonomia dla zaawansowanych, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesRostow W.W., Politics and Stages of Growth, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesRostow W.W., The Process of Economic Growth, New York 1962.pl_PL
dc.referencesRostow W.W., The Stages of Economic Growth: A Non Communist Manifesto, Cambridge 1990.pl_PL
dc.referencesRostow W.W., The Stages of Economic Growth: A Non-Communist Manifesto, Cambridge 1960.pl_PL
dc.referencesRousseau J.J., Umowa społeczna, Warszawa 1918.pl_PL
dc.referencesRozwój polskiej gospodarki – perspektywy i uwarunkowania, red. G. Kołodko, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesRusiński W., Zarys historii gospodarczej powszechnej, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesRusiński W., Zarys historii gospodarczej powszechnej. Czasy nowożytne i najnowsze (1500–1939), Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesSavage Ch., An Economic History of Transport, London 1959.pl_PL
dc.referencesSax E., Die Verkehrsmittel in Volks- und Staatswirtschafts, 3. Bände, Berlin 1918–1922.pl_PL
dc.referencesScherzer K., Einige Mittheilungen über den Welthandel und die wichtigsten Weltverkehrsmittel, „Geographisches Jahrbuch”, Gotha 1868.pl_PL
dc.referencesSchmidt S., 1860-1914 Europa zwischen Liberalismus und Protektion. Seminararbeit, Norderstedt 2004.pl_PL
dc.referencesSchultz T., Investment in Human Capital, “The American Economic Review” 1961, vol. 51, no. 1.pl_PL
dc.referencesSchumpeter J.A.,Teorie der wirtschaftlichen Entwicklung. Einer Untersuchung Unternehmergewinn, Kapital, Kredit, Zins und Konjunkturzyklen, Berlin 1964.pl_PL
dc.referencesSheehan J., Klasse und Partei im Kaiserreich: Einige Gedanken zur Sozialgeschichte der deutschen Politik, [w:] Innenpolitische Probleme des Bismarck-Reiches, München 1983.pl_PL
dc.referencesSidney P., The Europeanization of the international economy 1800–1870, [w:] D. Aldcroft, A. Sutcliffe (eds.), Europe in the international economy 1500 to 2000, Cheltenham 1999.pl_PL
dc.referencesSkodlarski J., Historia gospodarcza, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesSkodlarski J., Matera R., Gospodarka Światowa. Geneza i rozwój, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesSolow R., Technical Progress, Capital Formation and Economic Growth, „The American Economic Review” 1962, vol. 52.pl_PL
dc.referencesSombart W., Der moderne Kapitalismus, Bd. II, Teil 1, Kapitel IV, München 1928.pl_PL
dc.referencesStankiewicz W., Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesStigler G., Trends in Output and Employment, New York 1947.pl_PL
dc.referencesStone L., The Causes of the English Revolutions 1529–1642, London 1972.pl_PL
dc.referencesSummerhill W., Big social savings in a small laggard economy: railroad-led growth in Brazil, „Journal of Economic History” 2005, vol. 65 (1).pl_PL
dc.referencesSympher L., Die wirtschaftliche Bedeutung des Rhein-Elbe-Kanals. Bd. 1, Berlin 1899.pl_PL
dc.referencesSympher L., Die zukünftige Entwicklung der deutschen Wasserwirtschaft, Deutsche Weltwirtschaftliche Gesellschaft, Vereinsschriften, Heft 9, Berlin 1918.pl_PL
dc.referencesSzpak J., Historia gospodarcza powszechna, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesSztaudynger J.J., Wzrost gospodarczy, rodzina a godność życia, [w:] „Nauka−Etyka−Wiara”red. J. Ławrynowicz, A. Zabołotny, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesSztaudynger J.J., Zatoń W., Kryzys gospodarczy a kryzys rodziny – analizy symulacyjne, „Prakseologia” 2010, nr 150.pl_PL
dc.referencesSztaudynger J.J., Wzrost gospodarczy a kapitał społeczny, prywatyzacja i inflacja, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesTeubert O., Die Binnenschiffahrt. Ein Handbuch für alle Beteiligten, Leipzig 1912.pl_PL
dc.referencesTeutenberg H.J., Die Deutsche Landwirtschaft beim Eintritt in die Phase der Hochindustrialisierung, Köln 1977.pl_PL
dc.referencesThe European Economy 1750–1914. A Thematic Approach, eds. D.H. Aldcroft, S.P. Ville, Manchester 1966.pl_PL
dc.referencesThen V., Eisenbahnen und Eisenbahnunternehmer in der Industriellen Revolution, Ein preußisch/deutsch-englischer Vergleich, „Kritische Studien zur Geschichtswissenschaft”1997, Bd. 120.pl_PL
dc.referencesTilly R., Banken und Industrialisierung in Deutschland: Qauntifizierungsversuche, in Entwicklung und Aufgaben von Versicherungen und Banken in der Industrialisierung, ed. F.W. Henning, Schriften des Vereins für Sozialpolitik, Berlin 1980.pl_PL
dc.referencesTilly R., Cliometrics in Germany: An Introductory Essay, [w:] Selected Cliometric Studies on German Economic History, eds. J. Komlos, S. Eddie, Stuttgart 1997.pl_PL
dc.referencesTilly R., Großunternehmen: Schlüssel zur Wirtschafts- und Sozialgeschichte der Industrieländer?, „Geschichte und Gesellschaft” 1993, Nr. 19.pl_PL
dc.referencesTraveleyan G.M., Historia Anglii, Warszawa 1965.pl_PL
dc.referencesUrlich F., Staffeltarife und Wasserstrassen, Berlin 1894.pl_PL
dc.referencesViljoen S., Economic Systems in World History, London 1974.pl_PL
dc.referencesWagenführ H., Kartelle in Deutschland, Nürnberg 1931.pl_PL
dc.referencesWebb S., Agricultural protection in Wilhelminian Germany forging an empire with pork and rye, [w:] Selected Cliometric Studies on German Economic History, eds. J. Komlos, S. Eddie, Stuttgart 1997.pl_PL
dc.referencesWeber M., Die Protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, „Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik” 1904, Nr. 20.pl_PL
dc.referencesWeisbrod B., Education and Investment in Human Capital, „Journal of Political Economy” 1962, no. 70.pl_PL
dc.referencesWielka Historia Powszechna, red. J. Dąbrowski, O. Halecki, O. Kukiel, S. Lam, t. VI, cz. 3, Od Wielkiej Rewolucji do Wojny Światowej 1789–1914, Poznań 1999 (reprint 1934).pl_PL
dc.referencesWilliamson J., Milner Ch., The World Economy. A Textbook in International Economics, New York 1991.pl_PL
dc.referencesWilliamson J., The Evolution of Global Markets since 1830: Background Evidence and Hypotheses, „Economic History Review”1995, no. 32.pl_PL
dc.referencesWitkowska D., Podstawy ekonometrii i teorii prognozowania, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesWójcik Z., Historia powszechna XVI–XVII wieku, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesZentgraf E., Der Wettbewerb auf dem Berliner Kohlenmarkt mit besonderer Berücksichtigung der jüngsten Vergangenheit, Münster 1913.pl_PL
dc.referencesZiegler D., Eisenbahnen und Staat im Zeitalter der Industrialisierung. Die Eisenbahnpolitik der Deutschen Staaten im Vergleich, VSAG, 1996, Beihefte127.pl_PL
dc.referencesZins H., Historia Anglii, Wrocław 2009.pl_PL
dc.referencesŻywczyński M., Historia powszechna, 1789–1870, Warszawa 1990.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-882-0


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe