dc.contributor.author | Gacka, Ewa | |
dc.contributor.editor | Müller, Diana | |
dc.contributor.editor | Sobczak, Anna | |
dc.date.accessioned | 2019-06-18T14:06:09Z | |
dc.date.available | 2019-06-18T14:06:09Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Gacka E., Pedagodzy w systemie opieki logopedycznej. Refleksje nad treściami logopedycznymi w kształceniu studentów kierunku pedagogika, [w:] Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Müller D., Sobczak A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 47-58, doi: 10.18778/7969-022-0.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-022-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28892 | |
dc.description.abstract | Autorka przedstawia modelowe ujęcie roli pedagogów w opiece logopedycznej. Czyni to z punktu widzenia czynnego zawodowo logopedy i nauczyciela akademickiego. Jednocześnie prezentuje opinie studentów kierunku pedagogika w tej kwestii. Na kanwie powyższych rozważań ustosunkowuje się do treści logopedycznych w kształceniu pedagogów. Wychowanie postrzega jako pomoc w rozwoju bio-psycho-społecznym, które odnosi się do człowieka od narodzin po starość. A więc wychowanie to także pomoc w rozwoju języka i doskonaleniu umiejętności językowych człowieka na różnych etapach życia. Podkreśla rolę edukacyjną pedagogów, ich znaczenie w profilaktyce zaburzeń mowy, a także w doskonaleniu umiejętności porozumiewania językowego wychowanków, zwracając uwagę na potrzebę pracy pedagogów nad własnymi umiejętnościami komunikacji językowej. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Müller D., Sobczak A. (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | pedagodzy | pl_PL |
dc.subject | opieka logopedyczna | pl_PL |
dc.subject | treści kształcenia | pl_PL |
dc.subject | pomoc w rozwoju | pl_PL |
dc.subject | doskonalenie komunikacji językowej | pl_PL |
dc.subject | profilaktyka zaburzeń mowy | pl_PL |
dc.title | Pedagodzy w systemie opieki logopedycznej. Refleksje nad treściami logopedycznymi w kształceniu studentów kierunku pedagogika | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 47-58 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Pracownia Pedagogiki Specjalnej | pl_PL |
dc.references | Błeszyński J. J., Podejście pozytywne w diagnozie logopedycznej. Problem metatezy, [w:] J. J. Błeszyński (red.), Medycyna w logopedii. Terapia. Wspomaganie. Wsparcie. Trzy drogi – jeden cel, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013, s. 31–39. | pl_PL |
dc.references | Cieszyńska J., Od zabawy i nauki czytania do systemu językowego. Od języka do społeczności, „Logopeda” 2007, nr 1 (4), s. 6– 29. | pl_PL |
dc.references | Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1998. | pl_PL |
dc.references | Fijuth J., Biernat W., Bobek-Bilewicz B., Gliński B., Krajewski R., Krzakowski M., Nowotwory ośrodkowego układu nerwowego, [w:] M. Krzakowski (red.), Zalecenia postępowania diagnostyczno- terapeutycznego w nowotworach złośliwych, Via Medica, Gdańsk 2009, s. 33–66. | pl_PL |
dc.references | Gacka E., Trends in Development of Speech-language Care Versus Socio-demographic Changes, [w:] A. Sobczak, M. Znajmiecka-Sikora (ed.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 129–138. | pl_PL |
dc.references | Grabias S., O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012, s. 56–69. | pl_PL |
dc.references | Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003. | pl_PL |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T. Szanse i ograniczenia związane z integracją różnych rodzajów wiedzy o edukacji, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 25–51. | pl_PL |
dc.references | Jassem J., Kawecki A., Krajewski R., Krakowski M., Składowski K., Szyfter W., Nowotwory nabłonkowe głowy i szyi, [w:] M. Krzakowski (red.), Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w nowotworach złośliwych, Via Medica, Gdańsk 2009, s. 2–32. | pl_PL |
dc.references | Jastrzębowska G., Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 1. Interdyscyplinarne podstawy logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003, s. 301–329. | pl_PL |
dc.references | Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej, PWN, Warszawa 1982, s. 34–40. | pl_PL |
dc.references | Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Kosztyła-Hojna B., Citko D., Milewska A., Rogowski M., Analiza występowania zaburzeń jakości głosu u pracowników dydaktycznych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, „Polski Merkuriusz Lekarski” 2008, t. XXV, nr 147, s. 236–239. | pl_PL |
dc.references | Kwolek A., Rehabilitacja w udarze mózgu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Pąchalska M., Afazjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków 1999. | pl_PL |
dc.references | Pluta-Wojciechowska D., Dokąd zmierza logopedia?, „Forum Logopedyczne” 2013, nr 21, s. 9–21. | pl_PL |
dc.references | Przyszczypkowski K., Rozmyta przestrzeń pedagogiki, „Debata Edukacyjna” 2009, nr 2, s. 74–80. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie MEN z 23.12.2008 bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_2008. 1223_v2.pdf (dostęp 13.06.2013). | pl_PL |
dc.references | Sieltycki M., Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej. 2005, www.cen.uni.wroc.pl (dostęp 20.06. 2013). | pl_PL |
dc.references | Szeląg E., Nowe tendencje w terapii logopedycznej w świetle badań nad mózgiem, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005, s. 1028–1061. | pl_PL |
dc.references | Szymański M. S., Pedagogika na Uniwersytecie Warszawskim, czyli szkic do samokrytyki, „Debata Edukacyjna” 2009, nr 2, s. 68–73. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001, s. 27–28. | pl_PL |
dc.references | Śliwińska-Kowalska M., Choroby narządu głosu jako problem społeczny, [w:] Zawodowe choroby narządu głosu u nauczycieli. Profilaktyczne znaczenie nauki emisji głosu. Materiały szkoleniowe, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 2001, s. 1–3. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-022-0.04 | |