Show simple item record

dc.contributor.authorWalczak, Karolina
dc.contributor.editorMüller, Diana
dc.contributor.editorSobczak, Anna
dc.date.accessioned2019-06-18T14:18:19Z
dc.date.available2019-06-18T14:18:19Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWalczak K., Bullying w środowisku społecznym szkoły i więzienia, [w:] Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Müller D., Sobczak A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 255-265, doi: 10.18778/7969-022-0.17pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-022-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28904
dc.description.abstractArtykuł stanowi teoretyczne ujęcie problematyki bullyingu, uwzględniając specyfikę instytucji, w której do niego dochodzi. Nie ma już żadnych wątpliwości, że bullying w środowisku szkolnym i zawodowym jest znaczącym problemem, opisywanym w kontekście przyczyn i konsekwencji indywidualnych oraz społecznych. Wypracowano także skuteczne działania profilaktyczne i programy interwencyjne pozwalające w dużej mierze niwelować przemoc rówieśniczą o charakterze bullyingu w tych środowiskach. Obecne badania nad bullyingiem koncentrują się jednak na zgłębianiu problematyki w odniesieniu do środowiska więziennego i różnicowaniu zarówno w kontekście definicyjnym, jak i wyjaśniających go ujęć teoretycznych.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMüller D., Sobczak A. (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbullying w szkolepl_PL
dc.subjectbullying w więzieniupl_PL
dc.titleBullying w środowisku społecznym szkoły i więzieniapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number255-265pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Pracownia Pedagogiki Specjalnejpl_PL
dc.referencesAronson E. (red.), Człowiek – istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesCialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1996.pl_PL
dc.referencesDambach K. E., Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej?, GWP, Gdańsk 2003.pl_PL
dc.referencesHennesey E., Guerin S., Przemoc i prześladowanie w szkole. Skuteczne przeciwdziałanie agresji wśród młodzieży, GWP, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesHirigoyen M. F., Molestowanie w pracy, W Drodze, Poznań 2003.pl_PL
dc.referencesHirszel K., Szczepanik R., Zbonikowski A., Modrzejewska D., Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesIreland J., Archer J., Power Ch. L., Characteristics of Male and Female Prisoners Involved in Bullying Behavior, „Aggressive Behaviour” 2007, no 33.pl_PL
dc.referencesKliś M., Zachowania agresywne, a zagrożenia zdrowia psychicznego młodzieży szkolnej, Katedra Psychologii Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesKowalski R. M., Limber S. P., Agatson P. W., Cyberbullying. Bullying in the digital age, Blackwell Publishing, Ltd, 2008.pl_PL
dc.referencesLe Bon G., Psychologia tłumu, Klon, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesMonks C. P., Coyne I., Przemoc i mobbing w szkole, w domu, w miejscu pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesMoon B., Won – Hwang H., McCluskey J. D., Causes of School Bullying, Empirical Test of a General Theory of Crime, Differential Association Theory, and General Strain Theory, „Crime & Deliquency”, no 10/2008.pl_PL
dc.referencesOlweus D., Mobbing – fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?, Jacek Santorski & Co, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesPiotrowski P. (red.), Przemoc i marginalizacja. Patologie społecznego dyskursu, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesPyżalski J., Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe zachowania ryzykowne młodzieży, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesSmith P. K., Cowie H., Olafsson R. F., Liefooghe A. P. D., Definitions of Bullying: A Comparison of Terms Used, and Age and Gender Differences, in a Fourteen – Country Internacional Comparison, „Child Development”, no 4/2002, s. 1119–1133.pl_PL
dc.referencesSmith P. K., Singre M., Hoel H., Cooper C. L., Victimization in the school and in the workplace: Are there any links?, „British Journal of Psychology”, no 94/2003.pl_PL
dc.referencesSouth C. R., Wood J., Bullying in Prisons: the Importance of Perceived Social Status, Prisonization and Moral Disengagement, „Aggressive Behavior”, no 32/2006, s. 490–501.pl_PL
dc.referencesSurzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole – uwarunkowania socjologiczne, MEN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesSwearer S. M., Espelage D. L., Napolitano S. A., Przemoc rówieśnicza : zapobieganie i interwencje: skuteczne strategie dla szkół, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 2010.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-022-0.17


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe