dc.contributor.author | Walczak, Karolina | |
dc.contributor.editor | Müller, Diana | |
dc.contributor.editor | Sobczak, Anna | |
dc.date.accessioned | 2019-06-18T14:18:19Z | |
dc.date.available | 2019-06-18T14:18:19Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Walczak K., Bullying w środowisku społecznym szkoły i więzienia, [w:] Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Müller D., Sobczak A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 255-265, doi: 10.18778/7969-022-0.17 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-022-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28904 | |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi teoretyczne ujęcie problematyki bullyingu, uwzględniając specyfikę instytucji, w której do niego dochodzi. Nie ma już żadnych wątpliwości, że bullying w środowisku szkolnym i zawodowym jest znaczącym problemem, opisywanym w kontekście przyczyn i konsekwencji indywidualnych oraz społecznych. Wypracowano także skuteczne działania profilaktyczne i programy interwencyjne pozwalające w dużej mierze niwelować przemoc rówieśniczą o charakterze bullyingu w tych środowiskach. Obecne badania nad bullyingiem koncentrują się jednak na zgłębianiu problematyki w odniesieniu do środowiska więziennego i różnicowaniu zarówno w kontekście definicyjnym, jak i wyjaśniających go ujęć teoretycznych. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Müller D., Sobczak A. (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | bullying w szkole | pl_PL |
dc.subject | bullying w więzieniu | pl_PL |
dc.title | Bullying w środowisku społecznym szkoły i więzienia | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 255-265 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Pracownia Pedagogiki Specjalnej | pl_PL |
dc.references | Aronson E. (red.), Człowiek – istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1996. | pl_PL |
dc.references | Dambach K. E., Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej?, GWP, Gdańsk 2003. | pl_PL |
dc.references | Hennesey E., Guerin S., Przemoc i prześladowanie w szkole. Skuteczne przeciwdziałanie agresji wśród młodzieży, GWP, Gdańsk 2004. | pl_PL |
dc.references | Hirigoyen M. F., Molestowanie w pracy, W Drodze, Poznań 2003. | pl_PL |
dc.references | Hirszel K., Szczepanik R., Zbonikowski A., Modrzejewska D., Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Ireland J., Archer J., Power Ch. L., Characteristics of Male and Female Prisoners Involved in Bullying Behavior, „Aggressive Behaviour” 2007, no 33. | pl_PL |
dc.references | Kliś M., Zachowania agresywne, a zagrożenia zdrowia psychicznego młodzieży szkolnej, Katedra Psychologii Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Kowalski R. M., Limber S. P., Agatson P. W., Cyberbullying. Bullying in the digital age, Blackwell Publishing, Ltd, 2008. | pl_PL |
dc.references | Le Bon G., Psychologia tłumu, Klon, Warszawa 1994. | pl_PL |
dc.references | Monks C. P., Coyne I., Przemoc i mobbing w szkole, w domu, w miejscu pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Moon B., Won – Hwang H., McCluskey J. D., Causes of School Bullying, Empirical Test of a General Theory of Crime, Differential Association Theory, and General Strain Theory, „Crime & Deliquency”, no 10/2008. | pl_PL |
dc.references | Olweus D., Mobbing – fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?, Jacek Santorski & Co, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski P. (red.), Przemoc i marginalizacja. Patologie społecznego dyskursu, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Pyżalski J., Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe zachowania ryzykowne młodzieży, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Smith P. K., Cowie H., Olafsson R. F., Liefooghe A. P. D., Definitions of Bullying: A Comparison of Terms Used, and Age and Gender Differences, in a Fourteen – Country Internacional Comparison, „Child Development”, no 4/2002, s. 1119–1133. | pl_PL |
dc.references | Smith P. K., Singre M., Hoel H., Cooper C. L., Victimization in the school and in the workplace: Are there any links?, „British Journal of Psychology”, no 94/2003. | pl_PL |
dc.references | South C. R., Wood J., Bullying in Prisons: the Importance of Perceived Social Status, Prisonization and Moral Disengagement, „Aggressive Behavior”, no 32/2006, s. 490–501. | pl_PL |
dc.references | Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole – uwarunkowania socjologiczne, MEN, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Swearer S. M., Espelage D. L., Napolitano S. A., Przemoc rówieśnicza : zapobieganie i interwencje: skuteczne strategie dla szkół, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-022-0.17 | |