Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAdamczuk-Stęplewska, Anna
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2019-09-23T14:50:41Z
dc.date.available2019-09-23T14:50:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationAdamczuk-Stęplewska A., Czytelnik, nawigator, podróżnik? Młody odbiorca literackich hipertekstów, [w:] Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 27-51, doi: 10.18778/7525-990-2.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-990-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30237
dc.description.abstractBardzo ważnym aspektem współczesnej aktywności literackiej stało się wprowadzenie literatury do przestrzeni wirtualnej. Technika komputerowa bez problemu potrafiła przetworzyć tradycyjne – prozatorskie i poetyckie formy tekstualności. Jednakże trudność czytania za pośrednictwem monitora sprawiła, że odbiorca, mając przed sobą potężną dawkę informacji, będzie wolał zdobywać je, odsłaniając kolejne strony. Taki czytelnik nie będzie przedzierał się przez kolejne zdania, ale ogarnie wzrokiem cały tekst zamieszczony na odkrytej planszy opatrzonej atrakcyjną animacją, dźwiękiem i obrazem, zwiększając tym samym możliwości własnej percepcji. W ten sposób ukształtowało się zupełnie nowe pokolenie współczesnych odbiorców. Literatura obecna w cyfrowej przestrzeni zaistniała w nowych formach. Autorka szczególną uwagę zwróciła na teksty funkcjonujące tylko w środowisku wirtualnym, tzw. literaturę sieciową, bazującą na hipertekście. O czytelnictwie literatury hipertekstowej warto mówić, gdyż zajmuje ona ważny obszar polskiej literatury najnowszej. Z uwagi na skomplikowaną strukturę hipertekstu, która może rozwarstwiać się w nieskończoność poprzez wzrost liczby odniesień, bardzo istotna jest kontrola nad procesem lektury. Chcąc rozmawiać o niej z młodzieżą, należy rozważyć, w jaki sposób można ją odbierać? Jak uzyskać efektywność lektury, którą utrudnia przecież interaktywność i przestrzenność sieciowych tekstów? Jak poradzić sobie z tym, że twórcy literatury hipertekstowej wykroczyli poza literackie środki przekazu, aktywizując czytelnika nie tylko do odczytywania sensów, ale również tworzenia nowych?pl_PL
dc.description.abstractBringing literature into the virtual space has become a significant aspect of modern literary activity. Thanks to information technology traditional prose and poetic forms of textuality have been transformed without any problem. Nevertheless, the difficulty with screen reading has made the reader, who confronts a huge amount of information, prefer to get the information by turning pages. Instead of struggling through sentences, the reader will be able to take in the entire text which is placed on the open chart with the additional animations, sounds and pictures; the abilities of the reader’s own perception will increase at the same time. A brand new generation of a modern audience has been shaped in this way. The literature which is present in a digital space has come into existence in new forms. I will pay special attention to the texts which function only in a virtual world, so-called network literature based on a hypertext. Reading hypertextual literature is worth discussing today as it occupies an important area in Polish modern literature. Due to the fact that structure of a hypertext is complex and it can layer endlessly by the increasing number of references, the control of the process of reading is crucial. The question how to understand the reading should be considered if teachers want to talk about it with their students. How to make the reading more effective, since it becomes difficult because of the interactivity and space of network texts? How to manage with the situation that the authors of hypertextual literature have gone beyond literary means of expression, stimulating the reader not only to reading meanings but also to creating new ones? I will try to answer these questions since hypertextual literature can be an interesting form to make young people be more active in reading.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectczytelnictwo młodzieżypl_PL
dc.subjectliteraturapl_PL
dc.subjectliteratura hipertekstowapl_PL
dc.subjecthipertekstpl_PL
dc.titleCzytelnik, nawigator, podróżnik? Młody odbiorca literackich hipertekstówpl_PL
dc.title.alternativeA reader, a navigator, an explorer? The young audience of literary hypertextspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number27-51pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Adamczuk-Stęplewska – doktor, asystentka naukowa w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, gdzie prowadzi zajęcia z dydaktyki szczegółowej języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej. Ukończyła również kwalifikacyjne studia podyplomowe na kierunku: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Nauczyciel języka polskiego i egzaminator egzaminu maturalnego OKE w Krakowie. Interesuje się innowacjami z polonistycznej teorii kształcenia, a także pedagogiki dzieci i młodzieży. Pracuje nad wydaniem książki na temat nauczania polskiej literatury najnowszej w szkole ponadgimnazjalnej. Jest członkiem Towarzystwa Naukowego KUL.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Adamczuk-Stęplewska – doctor, scientifc assistant in Department of Didactics of Polish Literature and Language at The John Paul II Catholic University of Lublin (KUL) where she leads studies of detailed didactics of polish language on a high school. She has completed post-graduate qualifying studies in the feld of care and educational pedagogics. She is a member of the Scientifc Society of the KUL. Teacher of Polish language and examiner in the Krakow OKE (Regional Examination Commission). Her feld of interest is directed at Polish language studies and the theory of education innovations, as well as education of children and young people. She currently works on a book about introducing Polish newest literature in high schools.pl_PL
dc.referencesAdamiec M., (2004), Dzieło literackie w Sieci. Pomysły, hipotezy i interpretacje z pogranicza wiedzy o literaturze, kultury masowej i współczesnej technologii, Gdańsk, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, ISBN 978-83-7326-195-2pl_PL
dc.referencesB.a., (2010), „Blok” a polskie powieści hipertekstowe, „Nieodczytania”, [online], 3 czerwca, [dostęp: 14.06.2010], dostępny w Internecie: <http://niedoczytania.pl/?p=8220>, ISSN 2081-3562pl_PL
dc.referencesBobiński W., (2004), Słuchać – znaczy rozumieć? Muzyka w kształceniu literacko-kulturowym, [w:] Janus-Sitarz A. (red.) (2004) Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, s. 45-62pl_PL
dc.referencesBolter J.D., (1990), Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera, Warszawa, Biblioteka Myśli Współczesnej PIW, ISBN 83-06-01940-7pl_PL
dc.referencesBogalecki P., (2009), Obrazy, które mówią. O możliwościach ikonograficznej analizy literatury hipertekstowej, [w:] Gumkowska A. (red.) (2009) Tekst (w) sieci. Literatura Społeczeństwo komunikacja, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, t. 2, s. 121-129pl_PL
dc.referencesBranny E., (2009), Powieść a powieść hipertekstowa, [w:] Dziak A., Żurek S. J. (red.) (2009), e-polonistyka, Lublin, Wydawnictwo KUL, s. 17-27pl_PL
dc.referencesBromboszcz R., Bromboxy, [online], [dostęp: 02.11.2008], dostępny w Internecie: <http://bromboxy.proarte.net.pl/rotator.html>pl_PL
dc.referencesDehnel P., (2006), Dekonstrukcja – rozumienie - interpretacja, Studia z filozofii współczesnej i nie tylko, Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, ISBN 83-242-0478-4pl_PL
dc.referencesdr Muto, Tramwaje w przestrzeniach zespolonych, [online], [dostęp: 02.11.2008], [link nieaktywny 19.02.2010], dostępny w Internecie: <http://www.republika.pl/sto_sloni/drMuto/>pl_PL
dc.referencesGadamer H.G., Tekst i interpretacja, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P. (red.), Teorie literatury XX wieku. Antologia,, Kraków 2007, s. 232pl_PL
dc.referencesGołębiewski Ł., (2008), Śmierć książki. No Future Book, Warszawa, Biblioteka Analiz, ISBN 978-83-61154-03-7pl_PL
dc.referencesJanusiewicz M., (2009), Literatura hipertekstowa, [w:] Dziak A., Żurek S. J. (red.) (2009), e-polonistyka, Lublin, Wydawnictwo KUL, s. 29-40pl_PL
dc.referencesJanus-Sitarz A., (2009), Etyczne aspekty lektury a filozofia edukacji, [w:] Taż (red.), Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, s. 140-205pl_PL
dc.referencesKoziołek K., (2006), m Czytanie z innym. Etyka. Lektura. Dydaktyka, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ISBN 83-226-1515-9pl_PL
dc.referencesMarecki P., (2003), Liternet. Literatura i internet [w:] Tenże (red.), Liternet. pl, (2003), Kraków, „RABID”, ISBN 83-88668-65-Xpl_PL
dc.referencesŁebkowska A., (2001), Między teoriami a fikcją literacką, Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, ISBN 83-7052-631-4pl_PL
dc.referencesMajcherczyk A., (2009), Szkolna polonistyka w dobie mediatyzacji i technologizacji, [w:] Dziak A., Żurek S. J. (red.) (2009), e-polonistyka, Lublin, Wydawnictwo KUL, s. 133-140pl_PL
dc.referencesMiczka T., (1997), O niektórych przesunięciach, [w:] Hopfinger M. (red.), Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, Warszawa, IBL PAN, s. 33-54pl_PL
dc.referencesNasiłowska A. (2006), Hipertekstualna estetyka i literatura w dobie Internetu, „Teksty Drugie” 2006, nr 4, s. 210-217pl_PL
dc.referencesNowakowski R., (2005), Koniec świata według Emeryka, Wydawca Ha Art Fundacja Krakowska Alte, ISBN 83-89911-08-6pl_PL
dc.referencesNowe media w nowiu, [online], [dostęp: 05.11.2008], dostępny w Internecie: <http://medium.perfokarta.net/c.d.o.n.m.s.s.s.j.html>pl_PL
dc.referencesNycz R., (2000), Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, [w:] Tenże, Tekstowy świat, Kraków, Wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, ISBN 83-7052-691-8pl_PL
dc.referencesPilch A., (2004), Hermeneutyka jako metoda interpretowania tekstów poetyckich, [w:] Janus-Sitarz A., (red.), (2004), Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków, Wyd. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, s. 191-215pl_PL
dc.referencesPisarski M., Hipertekst; definicje, [online], [dostęp: 23.06.2008], dostępny w Internecie: <http://techsty.art.pl/hipertekst.htm>pl_PL
dc.referencesPisarski M., Hipertekst; historia, [online], [dostęp: 23.06.2008], dostępny w Internecie: <http://techsty.art.pl/hipertekst/historia.htm>pl_PL
dc.referencesPisarski M., Klasyka powieści hipertekstowej, [online] [dostęp: 12.12.2011], dostępny w Internecie: <http://www.techsty.art.pl/ hipertekst/hiperfikcja/klasyka.htm>pl_PL
dc.referencesPisarski M., (2003), Dyskretny urok hipertekstualizmu, [w:] Marceki P. (red.), Liternet.pl., Kraków, „RABID”, s. 45-62pl_PL
dc.referencesPisarski M., (2009), Pułapki metodologiczne w badaniach nad literaturą cyfrową, [w:] Dziak A., Żurek S.J. (red.), e-polonistyka, Lublin, Wydawnictwo KUL, s. 77-87pl_PL
dc.referencesPisarski M., (2005), O hipertekstowej powieści Radosława Nowakowskiego „Koniec świata” według druku, „Ha!Art” 28 października, [online], [dostęp: 19.10.2008], dostępny w Internecie: <http://media.wp.pl/kat,43554,wid,8104746,wiadomosc. html?P%5Bpage%5D=1&ticaid>pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska A., Nowa? Wizualna? Architektoniczna? Przestrzenna?, [w:] Dziak A., Żurek S. J. (red.), e-polonistyka Lublin, Wydawnictwo KUL, 2009, s. 46-48pl_PL
dc.referencesRusek M., (2007), Przed monitorem i z książką. Polonistyczna edukacja w dobie multimediów, [w:] Janus-Sitarz A. (red.), Szkolne spotkania z literaturą, Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, s. 191-215pl_PL
dc.referencesShuty S., (2003), Blok, [online], [dostęp: 31.10.2008], dostępny w Internecie: <http://www.blok.art.pl/>pl_PL
dc.referencesSzczęsna E., (2006), Poetyka w świecie domen cyfrowych, „Teksty Drugie” 2006, nr 4, s. 219-239pl_PL
dc.referencesSzczęsna E., (2009), Struktura tekstowa Internetu – prolegomena, [w:] Dziak A., Żurek S.J. (red.), e-polonistyka, Lublin, Wydawnictwo KUL, s. 101-109pl_PL
dc.referencesŚlósarz A., (2008), Media w służbie polonisty, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, ISBN 978-83-7271-458-9pl_PL
dc.referencesVandendrope C., (2008), Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, przeł. Sawisz A., Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, ISBN 978-83-235-0435-1pl_PL
dc.referencesxnauta, Gmachy Trwonienia czasu, [online], [dostęp: 15.09.2008], dostępny w Internecie: <http://www.gmachy.strefa.pl/>pl_PL
dc.referencesHitalia, [online], [dostęp: 2008.02.20], dostępny w Internecie, <http://www.rotfl.eu.org/hitalia>pl_PL
dc.referencesLibertura, [online] [dostęp: 15.01.2010], dostępny w Internecie: <http://www.liberatura.pl/co-to-jest-liberatura.html>pl_PL
dc.referencesNelson T. H., Comlex Information Processing: a File Structure for the Complex, the Changing an the Indeterminate, [online], [dostęp: 12.02.2009], dostępny w Internecie: <http://portal.acm.org/citation.cfm?id=806036>pl_PL
dc.referencesPisarski M., Cyberprzestrzeń, definicje, [online], [dostęp: 23.06.2008], dostępny w Internecie: <http://www.techsty.art.pl/hipertekst/cyberprzestrzen/cybe_696.htm>pl_PL
dc.referencesPisarski M., Świt polskiej poezji cybernetycznej, [online], [dostęp: 02.11.2008], dostępny w Internecie: <http://www.techsty.art.pl/aktualnosci/2007/cybernetyczna.html>pl_PL
dc.referencesPisarski M., Poezja pod prądem. O poezji cybernetycznej, [online], [dostęp: 25.11.2008], dostępny w Internecie: <http://perfokarta.net/teoria/poezja.pod.pradem.o.poezji.cybernetycznej.html>pl_PL
dc.referencesPodgórni Ł., gylyryjyn fytyryz lydywych cybrstyrcyj, [online], [dostęp: 20.02.2008], dostępny w Internecie: <szafranchinche.blogspot.com>pl_PL
dc.referencesSikora D., (Hiper)przestrzeń tekstu. O storyspace, [online], [dostęp: 12.12.2011], dostępny w Internecie: <http://techsty.art.pl/magazyn/magazyn6/artykuly/sikora01.html>pl_PL
dc.referencesPrensky M., (2001), Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon” 2001, Vol. 9, nr 5, [online], [dostęp: 20.12.2011], dostępny w Internecie: <http://www.mercprensky.com/writting/Prensky%20-%Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf>pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-990-2.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe