Działania prowadzone w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na rzecz upowszechniania kultury publikacji dla dzieci
Abstract
W artykule przedstawione zostały działania środowiska artystycznego, skupionego wokół Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, na rzecz upowszechniania kultury publikacji dla dzieci. Książka dla dzieci znajduje się w polu zainteresowań studentów kierunku projektowanie graficzne, a także malarstwa i grafiki artystycznej jako potencjalnych ilustratorów. Akademia, w ramach swoich działań statutowych, kieruje w tym zakresie program edukacyjny do studentów, czego pokłosiem są realizowane prace dyplomowe. Oprócz tego wychodzi poza ramy uczelni organizując wystawy, wykłady otwarte, warsztaty, konkursy czy konferencje poświęcone estetyce książki dla dzieci. Zaprezentowane w artykule projekty nie tylko mają na celu promocję dobrych wzorców, ale także budowę wspólnej platformy pomiędzy projektantem, wydawcą, bibliotekarzem i środowiskiem rodzinnym, którzy wpływają na wybory czytelnicze najmłodszych odbiorców. Autorka omawia również współczesne uwarunkowania kulturowe, mające wpływ na estetykę książki dla dzieci oraz sposób jej upowszechniania. The paper presents the activities of the artistic community centered around the Academy of Fine Arts In Katowice for promoting children’s publishing culture. Children’s books concern students of graphic design, as well as painting and graphic art, as potential illustrators. The Academy, as part of its statutory activities, directs an education programme at students of these fields of study, which results in dissertations. Additionally, it organizes events such as exhibitions, open lectures, workshops, competitions and conferences devoted to the aesthetics of children’s books. The projects presented in this paper not only promote good practices, but also build a common platform for designers and publishers on one side and on the other librarians and families who influence the reading choices of the youngest readers. On that basis the autor discusses contemporary cultural factors that shape children’s book aesthetics and its dissemination.
Collections
The following license files are associated with this item: