dc.contributor.author | Chmielińska, Aleksandra | |
dc.contributor.editor | Szmidt, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2019-11-07T16:20:17Z | |
dc.date.available | 2019-11-07T16:20:17Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Chmielińska A., Twórczość „tych, którzy czują więcej”, [w:] Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 43-82, doi: 10.18778/7525-837-0.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-837-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30695 | |
dc.description | Niniejsza praca składa się z dwóch części. Pierwsza z nich – teoretyczna – opisuje prezentowaną perspektywę egzystencjalno-fenomenologiczną oraz zawiera przegląd psychopatologicznych teorii twórczości. Druga część – empiryczna – opisuje wyniki badań własnych prowadzonych w szpitalu psychiatrycznym w oddziale arteterapii. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | twórczość | pl_PL |
dc.subject | choroba psychiczna | pl_PL |
dc.subject | talent | pl_PL |
dc.subject | pacjenci szpitali psychiatrycznych | pl_PL |
dc.title | Twórczość „tych, którzy czują więcej” | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 43-82 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych, Zakład Pedagogiki Twórczości | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-309-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksandra Chmielińska – absolwentka psychologii klinicznej i pedagogiki w zakresie profilaktyki i animacji społeczno-kulturalnej UŁ. Pracuje w Zakładzie Pedagogiki Twórczości w Katedrze Badań Edukacyjnych na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zawodowo zajmuje się
tematyką psychologii twórczości i metodami stymulowania kreatywności, prowadzi w tym zakresie treningi i warsztaty. Obszar zainteresowań badawczych stanowi także psychologia pozytywna, w tym teoretyczne i praktyczne aspekty pozytywnego rozwoju osobowego, opracowuje metody wspomagania poczucia szczęścia i subiektywnego dobrostanu. Zainteresowania te rozwija praktycznie jako trener kompetencji psychospołecznych i coach ICC. Prywatnie interesuje się kinem europejskim, wspinaczką górską, muzyką i tańcem flamenco, uwielbia podróżować. | pl_PL |
dc.references | Bilikiewicz A. (2004), Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Brzozowski P., Drwal R. Ł. (1995), Kwestionariusz osobowości Eysencka. Polska adaptacja EPQ-R, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Carr A. (2009), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań | pl_PL |
dc.references | Cirlot J. E. (2000), Słownik symboli, Wydawnictwo Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski K. (1979), Dezintegracja pozytywna, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Frankl W. E. (2009), Człowiek w poszukiwaniu sensu. Czarna Owca, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Freud Z. (1991), Poeta i fantazjowanie, [w:] K. Pospiszyl, Zygmunt Freud. Człowiek i dzieło, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków. | pl_PL |
dc.references | Freud Z. (1984), Wstęp do psychoanalizy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hall C. S., Lindzey G., Campbell J. B. (2006), Teorie osobowości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jamison K. R. (1995), Niespokojny umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Jamison K. R. (1993), Touched with fire: Manic-depressive innless and the artistic temperament, Free Press/Macmillan. | pl_PL |
dc.references | Kępiński A. (1974), Schizofrenia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Knapik M., Sacher W. A. (red.), (2004), Sztuka w edukacji i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Konieczna E. (2007), Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J. (1997), Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Limont W. (2010), Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Madejska N. (1975), Malarstwo i schizofrenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nęcka E. (2001), Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Opoczyńska M. (1996), Możliwości osobowego rozwoju w schizofrenii, Wydawnictwo Colegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Oster G., Gould P. (1999), Rysunek w psychoterapii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Pervin L. A. (2002), Osobowość – teoria i badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Popek S. (red.), (2004), Twórczość w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Popek S. (2001), Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Runco M. (1997), Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, Academic Press, San Diego. | pl_PL |
dc.references | Sęk H. (2005), Psychologia kliniczna, t. 2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sękowski A., Klinkosz W. (red.), (2010), Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii, Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Sołowiej J. (1997), Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Storr A. (2010), Samotność. Powrót do jaźni, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strelau J. (2004), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Tyszkiewicz M. (1987), Psychopatologia ekspresji. Twórczość artystyczna chorych psychicznie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998), Inwentarz Osobowości NEO – FFI Costy i McCrea. Adaptacja Polska, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-837-0.03 | |