dc.contributor.author | Kałużny, Ryszard | |
dc.contributor.editor | Muszyński, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2019-11-18T12:18:54Z | |
dc.date.available | 2019-11-18T12:18:54Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Kałużny R., Międzypokoleniowe uczenie się w refleksyjnym dialogu dziadków i wnuków, [w:] Międzypokoleniowe uczenie się, Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 47-55, doi: 10.18778/7969-303-0.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-303-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30757 | |
dc.description | Autor w artykule podejmuje rozważania dotyczące zagadnień wzajemnego uczenia się dziadków i wnuków. Przybliża pojęcie rodziny oraz zwraca uwagę na role, jakie odgrywają dziadkowie we współczesnych rodzinach. Role dziadków postrzega i analizuje w kontekście tradycyjne oraz kulturowo pojmowanych wartości. Dokonuje interpretacji międzypokoleniowego uczenia się z wykorzystaniem refleksyjnego dialogu. Dostrzega i opisuje korzyści (dziadków i wnuków) wynikające ze wzajemnego uczenia się. | pl_PL |
dc.description.abstract | The author of the article discusses the issue of mutual learning between grandparents and grandchildren. He introduces the concept of family and highlights the roles that grandparents play in modern families. Perceives and analyzes the role of grandparents in the context of traditionally and culturally understood values. He also interprets intergenerational learning with the use of reflexive dialogue. Moreover, he recognises and describes some of the benefits (for grandparents and grandchildren) resulting from mutual learning. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Muszyński M. (red.), Międzypokoleniowe uczenie się, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | wartości | pl_PL |
dc.subject | rodzina | pl_PL |
dc.subject | dziadkowie | pl_PL |
dc.subject | wnuki | pl_PL |
dc.subject | uczenie się | pl_PL |
dc.subject | refleksyjny dialog | pl_PL |
dc.subject | values | pl_PL |
dc.subject | family | pl_PL |
dc.subject | grandparents | pl_PL |
dc.subject | grandchildren | pl_PL |
dc.subject | learning | pl_PL |
dc.subject | reflexive dialogue | pl_PL |
dc.title | Międzypokoleniowe uczenie się w refleksyjnym dialogu dziadków i wnuków | pl_PL |
dc.title.alternative | Intergenerational Learning in a Reflexive Dialogue between Grandparents and Grandchildren | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 47-55 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Dolnośląska Szkoła Wyższa, Zakład Pedagogiki Ogólnej i Poradoznawstwa | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-723-6 | |
dc.references | Baudrillard J., 2001, Rozmowy przed końcem, przeł. R. Lis, Wydawnictwo Sic!, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Braun-Gałkowska M., 2006, Nowe role społeczne ludzi starych, [w:] S. Steuden, M. Marczuk (red.), Starzenie się a satysfakcja z życia, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 183–195. | pl_PL |
dc.references | Bruner J., 2006, Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Doniec R., 2004, Międzypokoleniowy przekaz wartości, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 288–299. | pl_PL |
dc.references | Falkowska J., 2002, Do czego potrzebni są dziadkowie?, „Edukacja i Dialog”, nr 5, s. 46–48. | pl_PL |
dc.references | Hill R.D., 2009, Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, tłum. M. Lipa, Wydawnictwo „Biznes”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Illeris K., 2006, Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Jedynak S. (red.), 1999, Mały słownik etyczny, Oficyna Wydawnicza „BRANTA”, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Kowalczyk D., 2001, Opieka nad wnukami jako forma aktywności rodzinnej generacji III wieku, „Edukacja Dorosłych”, nr 3, s. 41–48. | pl_PL |
dc.references | Matyjas B., 2008, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mead M., 2000, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ostrowska K., 2004, Rodzina w oczach młodzieży – wyniki badań empirycznych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 10, s. 3–11. | pl_PL |
dc.references | Tarnowski J., 2008, Pedagogika egzystencjalna [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwierski (red.), Pedagogika – podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 248–260. | pl_PL |
dc.references | Trafiałek E., 2001, Rola ludzi starszych w kontynuacji kulturowej, [w:] A.A. Zych (red.), Demograficzne i indywidualne starzenie się: wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Tyszkowa M., 1991, Społeczne role dziadków i babć w rodzinie, „Problemy Rodziny”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Zych A.A., 1999, Człowiek wobec starości, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-303-0.04 | |