dc.contributor.author | Nawrat-Wyraz, Dorota | |
dc.contributor.editor | Muszyński, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2019-11-18T12:29:39Z | |
dc.date.available | 2019-11-18T12:29:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Nawrat D., Uczenie się międzypokoleniowe w środowisku pracy – wybrane strategie i metody, [w:] Międzypokoleniowe uczenie się, Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 147-166, doi: 10.18778/7969-303-0.12 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-303-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30765 | |
dc.description | Artykuł porusza problematykę dotyczącą uczenia się i doskonalenia w środowisku pracy w organizacjach uczących się. Omówiono w nim wybrane strategie i metody uczenia się międzypokoleniowego, przede wszystkim: mentoring i budowanie kultury mentoringu oraz intermentoring. Szczególną uwagę zwrócono na aspekty wykorzystywania doświadczenia w procesie
uczenia się oraz rozwijanie kompetencji do uczenia się i samokształcenia, niezbędną w organizacjach uczących się. Przybliżono także andragogiczny model uczenia się Malcolma S. Knowlesa, uwypuklając w nim aspekty związane z rozwijaniem umiejętności uczenia się i samokształcenia. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article discusses issues concerning learning and self-improvement in a workplace. It discusses selected strategies and intergenerational learning methods, such as mentoring and building the culture of mentoring and intermentoring. Particular attention was paid to the use of experience in the learning process and skills development for learning and self-education that is necessary for learning organizations. Andragogical model of learning by Malcolm S. Knowles was briefly mentioned, with an emphasis on aspects related to the development of learning skills and self-education. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Muszyński M. (red.), Międzypokoleniowe uczenie się, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | mentoring | pl_PL |
dc.subject | intermentoring | pl_PL |
dc.subject | uczenie się w środowisku pracy | pl_PL |
dc.subject | uczenie się międzypokoleniowe | pl_PL |
dc.subject | całożyciowe uczenie się | pl_PL |
dc.subject | mentoring | pl_PL |
dc.subject | intermentoring | pl_PL |
dc.subject | learning in a workplace | pl_PL |
dc.subject | intergenerational learning | pl_PL |
dc.subject | lifelong learning | pl_PL |
dc.title | Uczenie się międzypokoleniowe w środowisku pracy – wybrane strategie i metody | pl_PL |
dc.title.alternative | Intergenerational Learning in the Workplace – Selected Strategies and Methods | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 147-166 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Instytut Pedagogiki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-723-6 | |
dc.references | Bratnicki M., 2000, Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii. Między nadzieją i strachem – budowanie mapy kompetencji, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Chojnacki W., Balasiewicz A., 2005, Człowiek w nowoczesnej organizacji. Wybrane problemy doradztwa zawodowego i personalnego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Czerniawska O., 1996, Trendy rozwojowe w zachowaniu ludzi dorosłych, [w:] T. Wujek (red.) Wprowadzenie do andragogiki, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s. 36–46 | pl_PL |
dc.references | Gołębniak B. D., 2004, Szkoła wspomagająca rozwój, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 99–107. | pl_PL |
dc.references | Gross-Gołacka E., 2010, Program solidarność pokoleń. Działania dla zwiększenia aktywności zawodowej osób w wieku 50+, Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., 2007, Podstawy edukacji dorosłych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Janowska Z., 2002, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kargul J., 2001, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Knowles M.S., Holton E.F., Swanson R.A., 2009, Edukacja dorosłych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Król H. Ludwiczyński A. (red.), 2006a, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego w organizacji. Materiały do ćwiczeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Król H., Ludwiczyński A. (red.), 2006b, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lisowska R., Ropęga J., 2009, Analiza wybranych obszarów zarządzania w procesie transferu wiedzy, materiały z projektu CASE. | pl_PL |
dc.references | Listwan T. (red.), 2000, Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, t. IV, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
dc.references | Megginson D. Clutterbuck D. (red.), 2008, Mentoring w działaniu, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Mroziewski M., 2008, Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Difin, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Muszyński M., 2008, Strategia polityki aktywnego starzenia się w perspektywie polityki zarządzania wiekiem, [w:] E. Dubas, J. Pyżalski, M. Muszyński, J.R. Pavel (red.), Wspieranie rozwoju bezrobotnych 50+. Doświadczenia projektu Adults Mentoring, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 41–52. | pl_PL |
dc.references | Obuchowski K., 2005, Rewolucja podmiotów, WSHE, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Żak, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Olczak A., Kołodziejczyk-Olczak I., 2005, Leksykon zarządzania, WSHE, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Oleksyn T., 2001, Sztuka kierowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Parsloe E., 2000, Coaching i mentoring, Wydawnictwo Petit, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Parsloe E. i Wray M., 2002, Trener i mentor, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Sitko-Lutek A., 2008, Istota i cechy kompetencji organizacji, [w:] S.A. Witkowski, T. Listwan (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Wydawnictwo Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sołtys A., Tarkowska M., 2007, Mentoring w praktyce…, Wydawnictwo SWSPiZ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak B. (red.), 2007, Pracownicy po 45 roku życia wobec barier na rynku pracy, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak B., 2010, Rola menedżerów w zarządzaniu wiekiem w organizacji, materiały pokonferencyjne, Konferencja CASE, 14.10.2010, AHE, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Wajszczak E., 2000, Kształtowanie klimatu organizacyjnego w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Wujek T. (red.), 1996, Wprowadzenie do andragogiki, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Matusiak K. B. Guliński J. (red.), 2010, System transferu technologii i komercjalizacji wiedzy w Polsce – Siły motoryczne i bariery, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa. http://www.pi.gov.pl/ Portal Innowacji, [02.02.2011]. | pl_PL |
dc.references | Model intermentoring – podręcznik dla trenerów, Model intermentoring – podręcznik dla organizacji, 2007, Współwydawca „OLDPRINT” s.c. Żory. http://www.equal.org.pl/baza.php?M=18&PID=62&PPID=238&lang=pl, [30.06.2012]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-303-0.12 | |