Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMalewski, Mieczysław
dc.contributor.editorPiekarski, Jacek
dc.contributor.editorUrbaniak-Zając, Danuta
dc.contributor.editorPasikowski, Sławomir
dc.date.accessioned2020-01-24T17:29:53Z
dc.date.available2020-01-24T17:29:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationMalewski M., Badania jakościowe wobec postulatu teoretyczności wiedzy, [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.05.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-715-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31295
dc.description.abstractAn explosion of qualitative research in social sciences is accompanied by doubts as to its theorizing potential. Some voices claim that this type of research is “from the nature” idiographic. The main thesis of this study is that change in the way of seeing scientific theory began in the 1960s, with the move from the sociocentric perspective to the anthropocentric perspective. This had important methodological consequences. The prevailing perspective of methodological holism began to be replaced by methodological individualism. As a result, social researchers abandoned the product theory that had been in force to that point. The concept of process theory took its place.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKrytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectqualitative researchpl_PL
dc.subjectknowledge’s theoreticalitypl_PL
dc.subjectproduct theorypl_PL
dc.subjectprocess theorypl_PL
dc.subjectautobiographypl_PL
dc.titleBadania jakościowe wobec postulatu teoretyczności wiedzypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number91-98pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationDolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-716-6
dc.referencesBeck, U. (2009). Ponowne odkrycie polityki: przyczynek do teorii modernizacji refleksywnej (s. 11–78). W: U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBron, A., Thunborg, C. (2017). Theorising Biographical Work from Non-Traditional Students’ Stories in Higher Education. International Journal of Contemporary Sociology, 2(54), 112–127.pl_PL
dc.referencesGiddens, A. (2003). Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji. Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesGiddens, A. (2008). Konsekwencje ponowoczesności. Kraków: Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesGwyther, G., Passamai-Inesedy, A. (2009). Methodologies à la Carte: An Examination of Emerging Qualitative Methodologies in Social Research. International Journal of Social Research Methodology, 2(12), 99–115.pl_PL
dc.referencesJohnston, R. (2010). Etyka, badania emancypacyjne i bezrobocie (s. 199–213). W: H. Červinková, B. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: DSW.pl_PL
dc.referencesManterys, A.M., Mucha, J. (2009). Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Punkt widzenia 2009 r. (s. VII–XXVII). W: A.M. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów. Warszawa: Nomos.pl_PL
dc.referencesMisztal, B. (1998). Teoria społeczna jako sposób widzenia świata. Studia Socjologiczne, 1(148), 5–27.pl_PL
dc.referencesNowak, A.W., Arbiszewski, K., Wróblewski, M. (2016). Czyje lęki? Czyja nauka? Struktury wiedzy wobec kontrowersji naukowo-społecznych. Poznań: Wydawnictwo UAM.pl_PL
dc.referencesNowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesRorty, R. (1994). Filozofia a zwierciadło natury. Warszawa: Spacja.pl_PL
dc.referencesSztompka, P. (2002). Shaping Sociological Imagination. The Importance of Theory (s. 21–38). W: A. Bron, M. Schemmann (eds.), Social Science Theories in Adult Education Research. Münster: Lit Verlag.pl_PL
dc.referencesTouraine, A. (2009). Od rozumienia społeczeństwa do odkrywania podmiotu (s. 563–576). W: A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesTuchańska, B. (2016). Codzienność w nauce ponowoczesnej. Nauka, 2, 99–121.pl_PL
dc.referencesTurner, J. (1985). Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając, D. (2017). Budowanie typów jako droga generowania teorii – wybrane rozwiązania. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(78), 115–127.pl_PL
dc.referencesWatkins, J. (2001). Wyjaśnianie historii. Indywidualizm metodologiczny i teoria decyzji w naukach społecznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesWest, L. (2002). Postmodernism and the Changing „Subject” of Adult Learning (s. 41–63). W: A. Bron, M. Schemmann (eds.), Social Science Theories in Adult Education Research. Münster: Lit Verlag.pl_PL
dc.referencesWrong, D. (1984). Przesocjologizowana koncepcja człowieka w socjologii współczesnej (s. 44–70). W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentyczne koncepcje socjologii współczesnej (t. 1). Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys, E. (1996). „Odteoretycznienie” świata społecznego. Podstawowe pojęcia teorii ugruntowanej. Studia Socjologiczne, 1(140), 5–25.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-715-9.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe