dc.contributor.author | Malewski, Mieczysław | |
dc.contributor.editor | Piekarski, Jacek | |
dc.contributor.editor | Urbaniak-Zając, Danuta | |
dc.contributor.editor | Pasikowski, Sławomir | |
dc.date.accessioned | 2020-01-24T17:29:53Z | |
dc.date.available | 2020-01-24T17:29:53Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Malewski M., Badania jakościowe wobec postulatu teoretyczności wiedzy, [w:] Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), WUŁ, Łódź 2019, doi: 10.18778/8142-715-9.05. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-715-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31295 | |
dc.description.abstract | An explosion of qualitative research in social sciences is accompanied by doubts as to its theorizing potential. Some voices claim that this type of research is “from the nature” idiographic. The main thesis of this study is that change in the way of seeing scientific theory began in the 1960s, with the move from the sociocentric perspective to the anthropocentric perspective. This had important methodological consequences. The prevailing perspective of methodological holism began to be replaced by methodological individualism. As a result, social researchers abandoned the product theory that had been in force to that point. The concept of process theory took its place. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | qualitative research | pl_PL |
dc.subject | knowledge’s theoreticality | pl_PL |
dc.subject | product theory | pl_PL |
dc.subject | process theory | pl_PL |
dc.subject | autobiography | pl_PL |
dc.title | Badania jakościowe wobec postulatu teoretyczności wiedzy | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 91-98 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-716-6 | |
dc.references | Beck, U. (2009). Ponowne odkrycie polityki: przyczynek do teorii modernizacji refleksywnej (s. 11–78). W: U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bron, A., Thunborg, C. (2017). Theorising Biographical Work from Non-Traditional Students’ Stories in Higher Education. International Journal of Contemporary Sociology, 2(54), 112–127. | pl_PL |
dc.references | Giddens, A. (2003). Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji. Poznań: Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Giddens, A. (2008). Konsekwencje ponowoczesności. Kraków: Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Gwyther, G., Passamai-Inesedy, A. (2009). Methodologies à la Carte: An Examination of Emerging Qualitative Methodologies in Social Research. International Journal of Social Research Methodology, 2(12), 99–115. | pl_PL |
dc.references | Johnston, R. (2010). Etyka, badania emancypacyjne i bezrobocie (s. 199–213). W: H. Červinková, B. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: DSW. | pl_PL |
dc.references | Manterys, A.M., Mucha, J. (2009). Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Punkt widzenia 2009 r. (s. VII–XXVII). W: A.M. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów. Warszawa: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Misztal, B. (1998). Teoria społeczna jako sposób widzenia świata. Studia Socjologiczne, 1(148), 5–27. | pl_PL |
dc.references | Nowak, A.W., Arbiszewski, K., Wróblewski, M. (2016). Czyje lęki? Czyja nauka? Struktury wiedzy wobec kontrowersji naukowo-społecznych. Poznań: Wydawnictwo UAM. | pl_PL |
dc.references | Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Rorty, R. (1994). Filozofia a zwierciadło natury. Warszawa: Spacja. | pl_PL |
dc.references | Sztompka, P. (2002). Shaping Sociological Imagination. The Importance of Theory (s. 21–38). W: A. Bron, M. Schemmann (eds.), Social Science Theories in Adult Education Research. Münster: Lit Verlag. | pl_PL |
dc.references | Touraine, A. (2009). Od rozumienia społeczeństwa do odkrywania podmiotu (s. 563–576). W: A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów. Kraków: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Tuchańska, B. (2016). Codzienność w nauce ponowoczesnej. Nauka, 2, 99–121. | pl_PL |
dc.references | Turner, J. (1985). Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając, D. (2017). Budowanie typów jako droga generowania teorii – wybrane rozwiązania. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(78), 115–127. | pl_PL |
dc.references | Watkins, J. (2001). Wyjaśnianie historii. Indywidualizm metodologiczny i teoria decyzji w naukach społecznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
dc.references | West, L. (2002). Postmodernism and the Changing „Subject” of Adult Learning (s. 41–63). W: A. Bron, M. Schemmann (eds.), Social Science Theories in Adult Education Research. Münster: Lit Verlag. | pl_PL |
dc.references | Wrong, D. (1984). Przesocjologizowana koncepcja człowieka w socjologii współczesnej (s. 44–70). W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentyczne koncepcje socjologii współczesnej (t. 1). Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewska-Manterys, E. (1996). „Odteoretycznienie” świata społecznego. Podstawowe pojęcia teorii ugruntowanej. Studia Socjologiczne, 1(140), 5–25. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-715-9.05 | |