Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLisek-Michalska, Jolanta
dc.date.accessioned2020-02-03T11:57:07Z
dc.date.available2020-02-03T11:57:07Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationLisek-Michalska J., Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-896-7pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-896-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31412
dc.descriptionCelem książki jest choćby częściowe uzupełnienie braków w zakresie badań metodą zogniskowanego wywiadu grupowego. Wprawdzie tytuł sugeruje, że jest ona poświęcona w sposób symetryczny zarówno metodologii, jak i etyce badań fokusowych, ale punkt ciężkości zdecydowanie położono na kwestie etyczne. Jest to zabieg celowy, wynikający z trzech przesłanek. Po pierwsze, problemy metodologii badań fokusowych zostały szczegółowo rozpoznane przez licznych autorów, głównie amerykańskich – odwołania do wielu spośród nich znajdzie Czytelnik w tej książce. Po wtóre, w zogniskowanym wywiadzie grupowym, ze względu na jego specyfikę, występuje wyjątkowo wiele elementów „etycznie wrażliwych” i są one znacznie bardziej złożone niż dzieje się to w przypadku innych metod badawczych. Tym samym zasługują na wnikliwą uwagę. Po trzecie wreszcie, jest to rezultat przekonania, że postawa etyczna badacza w przypadku badań fokusowych w znacznym stopniu determinuje ich metodologię. Stanowi to antytezę wobec obowiązującego przez kilkadziesiąt lat pozytywistycznego podejścia do uprawiania badań w naukach społecznych, w którym dla rozważań o charakterze etycznym nie było miejsca. Motto tego modelu sprowadzało się do stwierdzenia: „Moja etyka to moja metodologia”.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbadania fokusowepl_PL
dc.subjectwywiad grupowypl_PL
dc.subjectwywiad indywidualnypl_PL
dc.subjectetyka badańpl_PL
dc.subjectkodeks etycznypl_PL
dc.titleBadania fokusowe. Problemy metodologiczne i etycznepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number315pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Metod i Technik Badań Społecznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-347-4
dc.referencesAdams K., Galanes G.J., 2008, Komunikacja w grupach, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesAgar M., MacDonald J., 1995, Focus groups and ethnography, „Human Organization” 54(1):78–86.pl_PL
dc.referencesAgazzi E., 1997, Dobro, zło i nauka. Etyczny wymiar działalności naukowotechnicznej, tłum. Kałuszyńska E., Warszawa: Oficyna Akademicka.pl_PL
dc.referencesAkert R.M., Aronson E., Wilson T.D., 2004, Psychologia społeczna, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesAmsterdamski S., 1983, Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesAngrosino M., 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesAronson E., 2002, Człowiek — istota społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesAugustyn, 1953, O wolnej woli, [w:] Pisma filozoficzne, t. 3., Dialogi Filozoficzne, Warszawa: PAX.pl_PL
dc.referencesAxelrod M.D., 1976, The dynamics of the group interview, [w:] Advances in consumer research, Anderson B. (red.), t. 3., Cincinatti, OH: Association for Consumer Research, s. 437–441.pl_PL
dc.referencesBabbie E., 2003, Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBales R.F., 1970, Personality and interpersonal behavior, New York: Holt, Rinehart and Winston.pl_PL
dc.referencesBauman Z, 2007, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesBauman Z., 1994, Moralne obowiązki, etyczne zasady, „Etyka” 27.pl_PL
dc.referencesBauman Z., 1994a, Moralność bez etyki, [w:] tenże, Dwa szkice z moralności ponowoczesnej, Warszawa: Instytut Kultury.pl_PL
dc.referencesBelbin R.M., 2003, Twoja rola w zespole, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesBergen K.J., 1973, The codification of research ethics. Views of doubting Thomas. „American Psychologists”, 10(28), za: Neyman-Mascarou E., Socjolog i maski, [w:] O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego, 1985, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 78–107.pl_PL
dc.referencesBerger P.L., 1999, Zaproszenie do socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBertcher H.J., Maple F.F., 1996, Creating groups, t. 2., London — New Delhi: Sage Publications, Thousand Oaks,pl_PL
dc.referencesBieliński J., Iwańska K., Rosińska-Kordasiewicz A., 2007, Analiza danych jakościowych przy użyciu programów komputerowych, „ASK” 16:89–114.pl_PL
dc.referencesBillson J.M., 1989, Review “Focus groups: a practical guide for applied research” (R.A. Krueger), „Clinical Sociology Review” 7:232–239.pl_PL
dc.referencesBloor M., Frankland J., Thomas M., Robson K., 2001, Focus groups in social research, London: Sage.pl_PL
dc.referencesBogardus E.S., 1926, Social distance in the city, „Proceedings and Publications of the American Sociological Society” 20:40–46.pl_PL
dc.referencesBono de E., 1997, Sześć kapeluszy, czyli sześć sposobów myślenia, Warszawa: Wydawnictwo Medium.pl_PL
dc.referencesBrenner M., 1978, Interviewing: the social phenomenology of a research instrument, [w:] The social contexts of method, Brenner M., Marsch P., Brenner M. (red.), London: Croom Helm.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A.I., Toeplitz Z. (red.), 2007, Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.pl_PL
dc.referencesBühler Ch., 1999, Bieg życia ludzkiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCampbell D.T., 1958, Common fate, similarity, and other indices of the status of aggregates of persons as social entities, „Behavioral Science” 3:14–25.pl_PL
dc.referencesCaruso T.E., 1976, Moderators focus on groups: Session yields 7 hypotheses covering technology trend, professionalism, training techniques, reports, „Marketing News” 10(5).pl_PL
dc.referencesCatterall M., Maclaran P., 1997, Focus group data and qualitative analysis programs: coding the moving picture as well as the snapshots, „Sociological Research Online”, http:/www.socresonline.org.uk/socresonline/2/1/6.html.pl_PL
dc.referencesCawtrigh D., Zander A. (red.), 1968, Group dynamics: Research and theory, New York: Harper and Row.pl_PL
dc.referencesChmielecka E., 2008, Kilka uwag o etosie i kodeksach akademickich, [w:] Społeczna odpowiedzialność uczelni, Leja K. (red.), Gdańsk: Instytut Społeczeństwa Wiedzy.pl_PL
dc.referencesChomczyński P., 2006, Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Qualitative Sociology Review” 1(2):68–87, http://hdl.handle.net/11089/1049.pl_PL
dc.referencesChrsitians C.G., 2009, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych, t. 1., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCibor R., 2008, Wartości życiowe i ich bilans u osób starszych, „Chowanna”, nr 1.pl_PL
dc.referencesCottrell L.S., 1942, The adjustment of the individual to his age and sex roles „American Sociological Review” 7:617–620.pl_PL
dc.referencesCowgill D.O., 1974, The aging of populations and societies, „The Annals of the American Academy of Political and Social Science” 415(1):1–18.pl_PL
dc.referencesCowgill D.O., 1974, The aging of populations and societies, „The Annals of the American Academy of Political and Social Science” 415(1):1–18.pl_PL
dc.referencesCunningham-Burley S., Kerr, A., 1999, Defining the ”social”: towards an understanding of scientific and medical discourses on the social aspects of the new genetics, „Sociology of Health and Illness” 21:647–668.pl_PL
dc.referencesDaniłowicz P., 1992, Podręcznik socjologicznych badań ankietowych: ankieter w procesie badawczym, Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesDaniłowicz P., 2004, Problemy akulturacji wywiadu zogniskowanego [w:] Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Lisek-Michalska J., Daniłowicz P. (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesDavis J., Hill M., Tisdall K., Prout A. (red.), 2006, Children, young people and social inclusion: participation for what?, Bristol: The Policy Press University of Bristol.pl_PL
dc.referencesDeclaration of Helsinki, 2008, World Health Association, http://www.wma.net/en/30publications/10policies/b3/index.htmlpl_PL
dc.referencesDenzin N.K., 1970, The research act. A theoretical introduction to sociological methods, Chicago, za: Neyman-Mascarou E., Socjolog i maski, [w:] O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego, 1985, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesDenzin N.K., Lincoln Y.S., 1994, Handbook of qualitative research, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesDenzin N.K., Lincoln Y.S., 2009, Przyszłość badań jakościowych, [w:] Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), Metody badań jakościowych, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesDenzin N.K., Lincoln Y.S., 2010, (red.), Metody badań jakościowych, t. 2., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesDobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, 2001, Warszawa: Polska Akademia Nauk Komitet Etyki w Nauce.pl_PL
dc.referencesDoktór K., 1961, O stosowalności obserwacji uczestniczącej jako metody badań socjologicznych w przemyśle, „Studia Socjologiczne” 2:76–90.pl_PL
dc.referencesDoktór K., 1964, Przedsiębiorstwo przemysłowe. Studium Socjologiczne Zakładów Przemysłu Metalowego „Cegielski”, Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesDurkheim E., 1957, Professional ethics and civilc morals, London, za: Koralewicz-Zębik J., 1969, Socjologiczne aspekty etyki zawodowej: zarys problematyki, „Etyka” 4:151–164.pl_PL
dc.referencesEdwards F., Edwards J., 2012, The experience of taking part in a national survey: A child's perspective — Freja Edwards, aged 10 years, „Research Ethics” (8):165–168.pl_PL
dc.referencesErikson E.H., Erikson J.M., 2012, Główne etapy rozwoju psychospołecznego [w:] Erikson E.H., Erikson J.M., Dopełniony cykl życia, Warszawa: Wydawnictwo Helion.pl_PL
dc.referencesEsomar World Research Codes and Guidelines, http://www.esomar.org/uploads/public/knowledge-andstandards/codes-and-guidelines/ESOMAR_Codes-and-Guidelines_Interviewing-Children-and-Young-People.pdf.pl_PL
dc.referencesFern E.F., 1982, The use of focus groups for idea generation: The effects of group size, acquaintanceship and moderator on response quantity and quality, „Journal of Marketing Research” 1(19):1–13.pl_PL
dc.referencesFine G.A., Sandstrom K.L., 1988, Knowing children: Participant observation with minors Newbury Park, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesFolch-Lyon E., Trost J.F. 1981, Conducting focus group sessions. „Studies in Family Planning” 12(12):443–449.pl_PL
dc.referencesFombad Ch.M., 2005, Protecting children’s rights in social science research in Bostwana: some ethical and legal dilemmas, „International Journal of Law, Policy and the Family” 19:102–120.pl_PL
dc.referencesFossel M., 1999, Jak przedłużyć nasze życie, czyli o mechanizmach starzenia się, Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesFrankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesFrankland J., Bloor M., 1999, Some issues arising in the systematic analysis of focus group material, [w:] Developing focus group research: politics, theory and practice, Barbour R., Kitzinger J. (red.), London: Sage.pl_PL
dc.referencesFrączek A., 1979, Czynności agresywne jako przedmiot studiów eksperymentalnej psychologii społecznej, [w:] Studia nad psychologicznymi mechanizmami czynności agresywnych, Frączek A. (red.), Wrocław.pl_PL
dc.referencesFrey J.H., Fontana A., 1991, The group interview in social research, „The Social Science Journal” 28:175–187.pl_PL
dc.referencesGalewicz W., 2007, Pomiędzy sumieniem i prawem — w obronie kodeksów etyki lekarsiej, [w:] Filozoficzne i prawne aspekty kodeksów etyki lekarskiej, „Diametros”, http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/?l=1&p=cnf4&m=44&jh=1&ih=70pl_PL
dc.referencesGalewicz W., 2009, O etyce badań naukowych, „Diametros” 19:48–57.pl_PL
dc.referencesGałuszka M., 2007, „Siwiejąca populacja”: ekonomiczna, społeczna i etyczna waloryzacja starości, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2(10):83–93.pl_PL
dc.referencesGarfinkel H., 1967, Studies in ethnomethodology, New Jersey: Prentice-Hall, za: Bloor M., Frankland J., Thomas M., Robson K., 2001, Focus groups in social research, London: Sage.pl_PL
dc.referencesGarner J.D., 1999, Fundamentals of feminist gerontology, Routledge.pl_PL
dc.referencesGibson F., 2007, Conducting focus groups with children and young people: strategies for success, „Journal of research in nursing” 5(12):473–483.pl_PL
dc.referencesGiddens A., 2004, Socjologia ciała — zdrowie, choroba i starzenie się [w:] Giddens A., Socjologia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoldman A.E., 1962, The group depth interview, „Journal of Marketing”, s. 61–68.pl_PL
dc.referencesGollin A.E., 1990, Foreword ix, [w:] Merton R.K., Fiske M., Kendall P.L., The focused interview: a manual of problems and procedures, New York: The Free Press.pl_PL
dc.referencesGood W.J., Hatt P.K., 1952, Methods in social research, New York: McGraw- Hill, za: Neyman-Mascarou E., Socjolog i maski, [w:] O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego, 1985, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGoode E., 2002, Sexual involement and social research in a fat civil rights organization, New York: Routledge, za: Fontana A., Frey J.H., Wywiad. Od naturalności do politycznego zaangażowania, [w:] Metody badań jakościowych, Denzin N.K., Lincoln Z.S. (red.), t. 2., 2009, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGopal M.H., 1970, An introduction to research procedure, za: Neyman- Mascarou E., Socjolog i maski, [w:] O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego, 1985, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGostkowski Z., 1957, Kształtowanie i badanie opinii publicznej w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, „Kultura i Społeczeństwo” 1(1):111–150.pl_PL
dc.referencesGostkowski Z., 1960, Opinia publiczna jako zjawisko społeczne, maszynopis.pl_PL
dc.referencesGostkowski Z., 1966, O założeniach i potrzebie empirycznych badań nad technikami i procedurami badawczymi w socjologii, [w:] Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Gostkowski Z. (red.), Wrocław: Ossolineum.pl_PL
dc.referencesGostkowski Z.,1961, Z zagadnień socjologii wywiadu, „Studia Socjologiczne”, nr 2.pl_PL
dc.referencesGostkowski Z., 1992, Respondent jako „pełny człowiek” w badaniach surveyowych, [w:] Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Gostkowski Z. (red.), t. IX, Problemy humanizacji procesu badawczego, Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesGreenbaum T.L., 1997, Using focus groups to add depth to your focus on quality, „The Quality Observer”, http://www.groupsplus.com/pages/quality.htm.pl_PL
dc.referencesGreenbaum T.L., 1998, The handbook for focus group research, London — New Delhi: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesGreenberg J., Pyszczyński T., Solomon S., Simon L., Breus M, 1994, Role of consciousness and accessibility of death-related thoughts in mortality salience effects, „Journal of Personality and Social Psychology”, 4(67):627–663.pl_PL
dc.referencesGreenstein T.N., 1980, A comment on Duster, Matza and Wellman: protection of human subject in field research, „The American Sociologist” 2(15):113, za: Neyman-Mascarou E., Socjolog i maski, [w:] O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego, 1985, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGreig A., Taylor J., MacKay T., 2007, Doing research with children, London: Sage.pl_PL
dc.referencesGriffin R., 1996, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGrodin A., Glantz L.H. (red.), 1994, Children as research subjects: science, ethics and law, New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesGrudniewicz A., 2001, Emerytów portret własny, Komunikat z badań CBOS nr 6/13/01.pl_PL
dc.referencesGrzeszkiewicz-Radulska K., 2009, Respondenci niedostępni w badaniach sondażowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesGuidelines for conducting a focus group, 2005, Eliot & Associates http://www.dsamh.utah.gov/spf/pdf/how_to_conduct_a_focus_group.pdf.pl_PL
dc.referencesGuidelines for research with children and young people, 2011, National Children’s Bureau, http://www.ncb.org.uk.pl_PL
dc.referencesGustaw G., Brocławik K., 2008, Homeopatia Witkowskiego, „Psychologia Społeczna” 3–4(9): 329–335pl_PL
dc.referencesGuston D.H., 2000, Retiring the social contract for science, „Issues in Science and Technology” 4(16).pl_PL
dc.referencesGuston D.H., Keniston K., 1994, Introduction: The social contract for science, [w:] The fragile contract: University science and the Federal Government, Guston D.H., Keniston K. (red.), Cambridge: MIT Press.pl_PL
dc.referencesHalicki J., Geragogika, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t.2, Warszawa, 2003, s. 29–30.pl_PL
dc.referencesHare P., 1976, Handbook of small group research, New York: The Free Press.pl_PL
dc.referencesHavighurst R.J., Neugarten B.L., Tobin S.S., 1968, Disengagement and patterns of aging, s. 161–172, [w:] Middle age and ageing, Neugarten B.L. (red.), Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesHayflick L., 1998, Jak i dlaczego się starzejemy, Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesHess J.M., 1968, Group Interviewing, [w:] New science of planning, King R.L. (red.), Chicago: American Marketing Association.pl_PL
dc.referencesHock R.R., 2003, 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesHoffman R., 1959, Homogeneity of member personality and its effect on group problem-solving, „Journal of Abnormal and Social Psychology” 58:321–327.pl_PL
dc.referencesHoffman R., Maier N.R.F., 1961, Quality and acceptance of problem solutions by members of homogeneous and heterogenous groups, „Journal of Abnormal and Social Psychology” 2(62): 401–407.pl_PL
dc.referencesHogg K.B., 2007, Lesser or just different? Capturing children's voices in consumer research, Lancaster: The Department of Marketing University Management School.pl_PL
dc.referencesHomans G.C., 1950, The human group, New York: Harcourt, Brace and World, za: Malinowski H., Badanie dynamiki grupy w fokusie, [w:] Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Lisek-Michalska J., Daniłowicz P. (red.), 2004, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesHryciuk R., 2009, Od córki do profesjonalistki. Obserwacja uczestnicząca w antropologii: dylematy, ograniczenia, zaskoczenia na przykładzie badań terenowych w mieście Meksyk, http://www.pia.org.pl/sites/default/files/R_Hryciuk_SAID_Od_corki_do_ profesjonalistki_redakcja.pdf.pl_PL
dc.referencesHumphreys R.A.L., 1970, Tearoom trade: impersonal sex in public places, London: Duckworth.pl_PL
dc.referencesHyman H.H., Cobb W.J., 1975, Interviewing in social research, za: Neyman- Mascarou E., 1985, Socjolog i maski, [w:] O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesIngham A.G., Levinger G., Graves J., Peckham V., 1974, The Ringelmann effect: Studies of group size and group performance, „Journal of Experimental Social Psychology” 10:371–384.pl_PL
dc.referencesJanis I., 1972, Victims of groupthink: a psychological study of foreign-policy decisions and fiascoes. Boston: Houghton Mifflin, za: Akert R.M., Aronson E., Wilson T.D., 2004, Psychologia społeczna, Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesJawłowska A., 1994, Życie i kodeksy, „Etyka” 27.pl_PL
dc.referencesJedynak S., 1990, Słownik etyczny, za: Olech M., Lazari-Pawłowska I., W obronie etyki zawodowej, „Słupskie Studia Filozoficzne” 5(2005).pl_PL
dc.referencesJohnson A., 1996, It's good to talk: The focus group and the sociological imagination. „The Sociological Review” 44:517–538.pl_PL
dc.referencesJohnson A.G., 1995, The Blackwell dictinary of sociology: A user’s guide to social language, Cambridge: Blackwell, za: Malinowski H., 2004, Badanie dynamiki grupy w fokusie, [w:] Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Lisek-Michalska J., Daniłowicz P. (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKahn R.L., Cannell Ch.F., 1957, The dynamics of interviewing, New York — London: Wiley, za: Neyman-Mascarou E., Socjolog i maski, [w:] O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego, 1985, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKahn R.L., Cannell Ch.F., Interviewing, [w:] The handbook of social psychology, Lindzey G., Aronson E. (red.), t. 2., Meulo Park — London: Reading, Mass, s. 536–538, za: Neyman-Mascarou E., Socjolog i maski, [w:] O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego, 1985, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKamiński M.M., 2006, Gry więzienne. Tragikomiczny świat polskiego więzienia, Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesKamiński M.M., 1990, Badacz w instytucji totalnej, „Kultura i Społeczeństwo” 1:247–250.pl_PL
dc.referencesKamiński M.M., 1993, Subkultura aresztów śledczych, „Studia Socjologiczne” 3–4:115–138.pl_PL
dc.referencesKarwowski M., 2003, Twórcze przewodzenie, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności.pl_PL
dc.referencesKaufman L., 1997, Enough talk, „Newsweek” 130:48–49, za: Kidd P.S., Parshall M.B., 2000, Getting the focus and the group: Enhancing analytical rigor in focus group research „Qualitative Health Research” 3(10): 293–308.pl_PL
dc.referencesKennedy C., Kools S., Krueger R., 2001, Methodological considerations in children's focus groups, „Nursing Research” 50(3):184–7.pl_PL
dc.referencesKiciński K., 1994, Etyka zawodowa a kodeks, „Etyka” 27, za: Staniszewska J., Kodeks zawodowy — konieczność czy absurd, [w:] Brzeziński J., Teplitz-Winiewska M. (red.), 2000, Etyczne dylematy psychologii, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKidd P.S., Parshall M.B., 2000, Getting the focus and the group: Enhancing analytical rigor in focus group research, „Qualitative Health Research”, 3(10):293–308.pl_PL
dc.referencesKingry M., Tiedje L., Friedman L., 1990, Focus groups: A research technique for nursing. „Nursing Research” 90:124–125.pl_PL
dc.referencesKistelski K., 1985, Rola ankietera w wywiadzie kwestionariuszowym, „Acta Universitas Lodziensis, Folia Sociologica” 11.pl_PL
dc.referencesKitzinger J., 1994, The methodology of focus groups: The importance of interaction between research participants. „Sociology of Health and Illness” 16:103–121.pl_PL
dc.referencesKitzinger J., 1994a, Focus groups: method or madness?, [w:] Challenge and innovation: Methodological advances in social research on HIV/AIDS, Boulton M. (red.), London: Falmer Press.pl_PL
dc.referencesKitzinger J., 1995, Qualitative research. Introducing focus groups, „British Medical Journal” 311(7000):299–302.pl_PL
dc.referencesKleszcz I., 2004, Wykorzystanie ukrytej obserwacji uczestniczącej w badaniu stylu życia szarej strefy, „Kultura i Społeczeństwo” 2(48):189–202.pl_PL
dc.referencesKlich-Rączka A. i in., 2012, Zaburzenia funkcji poznawczych u osób w starszym wieku, [w:] Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Mossakowska M., Więcek A., Błędowski P. (red.), Poznań: Termedia.pl_PL
dc.referencesKodeks etyczno-zawodowy psychologa, 1992, Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKodeks etyki pracownika naukowego, 2012, http://www.instytucja.pan.pl/images/stories/pliki/Komisja_ds_Etyki_Nauce/dokumenty/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_31.12._2012.pdf.pl_PL
dc.referencesKodeks Etyki Socjologa, 2012, http://www.pts.org.pl/public/upload/kodeks.pdf.pl_PL
dc.referencesKołodziej I., 1980, Czym grzeszy wywiad, „Studia Socjologiczne” 1:326–327.pl_PL
dc.referencesKomunikat CBOS nr 4037, 20.01.2009, http://badanie.cbos.pl/details.asp?q=a1&id=4073pl_PL
dc.referencesKondracka M., 2007, Praktyczny aspekt podmiotowego podejścia do dziecka w procesie edukacji przedszkolnej, Publikacja nr 3546, www.publikacje.edu.pl.pl_PL
dc.referencesKonwencja ONZ o Prawach Dziecka http://www.unicef.org/magic/resources/CRC_polish_language_version.pdf.pl_PL
dc.referencesKoralewicz-Zębik J., 1969, Socjologiczne aspekty etyki zawodowej: zarys problematyki, „Etyka” 4:151–164.pl_PL
dc.referencesKowalski M.W., 2005, Czy w badaniach jakościowych wybory metodologiczne są problemem etycznym? „Człowiek i Społeczeństwo” 24:211–220.pl_PL
dc.referencesKrimsky S., 2006, Zmieniający się etos nauki akademickiej, [w:] tenże, Nauka skorumpowana? O nieczystych związkach nauki i biznesu, Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesKról G., Król D., Wieczorkowska G., 2002, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup, [w:] Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne, Lewicka M. (red.), Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKrueger R.A., 1988, Focus groups: A practical guide for applied research, Newbury Park, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesKrueger R.A., 1997, Moderating focus groups (Focus Group Kit 4.), Thousand Oaks, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesKrueger R.A., 1997a, Analyzing and reporting focus group results (Focus Group Kit 6.), Thousand Oaks, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesKrueger R.A., 1997b, Developing questions for focus groups (Focus Group Kit 3.), Thousand Oaks, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesKrueger R.A., Casey M.A., 2000, Focus groups. A practical guide for applied research, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesKrueger R.A., King J.A., 1997, Involving community members in focus groups, Thousand Oaks, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesKubiak A., Przybyłowska I., Rostocki W.A., 1992, Społeczna przestrzeń wywiadu kwestionariuszowego, [w:] Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Gostkowski Z. (red.), t. IX, Problemy humanizacji procesu badawczego, Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesLam P., Lee J., McNaught C., 2012, Comparing information from focus-group interviews with that obtained by surveys in an ESL environment, „The European Journal of Education and Educational Psychology” 1(1).pl_PL
dc.referencesLansdown G., 1994, Children's rights, [w:] Children's childhood: Observed and experienced, Mayall B. (red.), London: The Falmer Press.pl_PL
dc.referencesLazari-Pawłowska I., 1969, Etyka zawodowa, „Etyka” 4:58–80.pl_PL
dc.referencesLazari-Pawłowska I., 1971, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, Sarapata A. (red.), Warszawa.pl_PL
dc.referencesLazari-Pawłowska I., 1994, Etyka zawodowa bez kodeksu, „Etyka” 27.pl_PL
dc.referencesLekka-Kowalik A., 2008, Epistemiczna i społeczna odpowiedzialność nauki, [w:] taż, Odkrywanie aksjologicznego wymiaru nauki, Lublin: RWKUL.pl_PL
dc.referencesLekka-Kowalik A., 2011, Etyka badań naukowych: jej status metodologiczny i formy instytucjonalne, [w:] Podstawy naukoznawstwa. Skrypt dla studentów studiów licencjackich, Kawalec P., Lipski P., Wodzisz R. (red.), t. 1., Lublin: KUL.pl_PL
dc.referencesLemon B.W., Bengtson V.L., Peterson J.A., 1981, An exploration of the activity theory of aging: Activity types and life satisfaction among in-movers to a retirement community, [w:] Aging in America: Readings in socialgerontology, Kart C.S., Manard B.B. (red.), Palo Alto, CA: Mayfield.pl_PL
dc.referencesLenk H., 1995, Etyczne problemy eksperymentowania na ludziach, [w:] tenże, Filozofia pragmatycznego interpretacjonizmu, „Terminus”, nr 4.pl_PL
dc.referencesLeszczyńska-Rejchert A., 2009, Geragogika jako subdyscyplina pedagogiczna — założenia i formy realizacji, [w:] Edukacja wobec starości — tradycja i współczesność, Stopińska-Pająk A. (red.), „Chowanna” 2(33):225–233.pl_PL
dc.referencesLewis A., 1992, Group child interviews as a research tool, „British Educational Research Journal”, nr 18.pl_PL
dc.referencesLindlof T.R., Taylor B.C., 2002, Qualitative communication research methods, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesLisek-Michalska J., 2004, Fokus — sztuka czy metoda? [w:] Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Lisek-Michalska J., Daniłowicz P. (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesLisek-Michalska J., 2007, Techniki dodatkowe w badaniach fokusowych na przykładzie badań nad korupcją, [w:] Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Lisek-Michalska J., Daniłowicz P. (red.), 2007, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesLisek-Michalska J., 2008: Problemy kobiet wiejskich z punktu widzenia władz lokalnych i lokalnych instytucji [w:] Diagnoza sytuacji społecznozawodowej kobiet wiejskich w Polsce, Krzyszkowski J. (red.), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.pl_PL
dc.referencesLisek-Michalska J., 2010, Rodzicielstwo zastępcze — raport z badania fokusowego, maszynopis.pl_PL
dc.referencesLisek-Michalska J., 2010a, Przywództwo w grupach rówieśniczych na podstawie badań fokusowych [w:] Biuletyn Informacyjny Wiadomości Społeczne, Krzyszkowski J. (red.), Łódź: PTPS.pl_PL
dc.referencesLisek-Michalska J., 2011, Funkcjonowanie podmiotów ekonomii społecznej oraz uwarunkowania ich działalności. Badanie techniką FGI, maszynopis. Raport końcowy w ramach projektu: Diagnoza sytuacji sektora ekonomii społecznej w województwie łódzkim, kierownik: Jerzy Krzyszkowski.pl_PL
dc.referencesLisek-Michalska J., Lipiec M., Olczyk A., 2012, Ocena metodologicznej i praktycznej jakości fokusa — propozycja procedury, „Przegląd Socjologiczny” 1:201–228.pl_PL
dc.referencesLutyńska K., 1978, Ankieterzy i badacze. Z badań nad wpływem ankieterskim, „Przegląd Socjologiczny” 30:143–175.pl_PL
dc.referencesLutyńska K., 1993, „Wpływ” i „efekt” ankieterski. Ich źródła, [w:] taż, Surveye w Polsce. Spojrzenie socjologiczno-antropologiczne (Wybrane zagadnienia), Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesLutyńska K., 1997, Wpływ ankieterski w pierwszej fazie badań kwestionariuszowych, „ASK”, 1–2:53–73.pl_PL
dc.referencesLutyńska K., 1998, Strategie i postawy współczesnych ankieterów a reakcje i nowe obawy respondentów, „ASK” 7:17–37.pl_PL
dc.referencesLutyńska K., 1999, Ankieterzy, respondenci i osoby trzecie. Kulturowospołeczne uwarunkowania zachowań i postaw uczestników wywiadów kwestionariuszowych, [w:] Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań społecznych, Domański H., Lutyńska K., Rostocki W.A. (red.), Warszawa: IFiS PAN, s. 32–47.pl_PL
dc.referencesLutyńska K., 2000, Bieda w rodzinie. Psychologiczny, społeczny i kulturowy kontekst wywiadów z przedstawicielami trzech pokoleń, [w:] Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, Tarkowska E. (red.), Warszawa: Typografika.pl_PL
dc.referencesŁukaszewski W., 2000, Złudzenia co do kodeksów etycznych, [w:] Etyczne dylematy psychologii, Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M. (red.), Warszawa: SWPS.pl_PL
dc.referencesMaison D., 2001, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMaison D., 2011, Katalog PTBRiO 2010/2011, edycja XV.pl_PL
dc.referencesMalinowski B., 2002, Dziennik w ścisłym znaczeniu tego słowa, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesMalinowski H., 2004, Badanie dynamiki grupy w fokusie, [w:] Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Lisek-Michalska J., Daniłowicz P. (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesManson N.C., O'Neill O., 2007, Rethinking informed consent in bioethics, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesMarczewski K., 2007, Po co i komu kodeksy etyki, których nikt nie czyta? [w:] Filozoficzne i prawne aspekty kodeksów etyki lekarskiej, Diametros, http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/?l=1&p=cnf4&m=44&jh=1&ih=87.pl_PL
dc.referencesMayall B., 2008, Conversations with children: Working with generational issues, [w:] Research with Children. Perspectives and practies, Christensen P., James A. (red.), London: Routledge.pl_PL
dc.referencesMays V.M., i in., 1992, The language of Black gay men’s sexual behavior: Implications for AIDS risk reduction, „The Journal of Sex Research”, 3(29):425–434.pl_PL
dc.referencesMcGrath J.E., 1984, Groups: Interaction and performance. Newbury Park: Sage Publications Ltd., za: Malinowski H., 2004, Badanie dynamiki grupy w fokusie, [w:] Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Lisek- Michalska J., Daniłowicz P. (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesMcKeganey N.P., 1995, Quantitative and qualitative research in the addictions: an unhelpful divide, „Addiction”, 90:749–751.pl_PL
dc.referencesMedina J.J., 2001, Zegar życia. Dlaczego się starzejemy? Czy można cofnąć czas?, Warszawa: Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesMerton R.E., 1987, The focused interview and focus groups: Continuities and discontinuities, „The Public Opinion Quarterly” 4(51):550–566.pl_PL
dc.referencesMerton R.E., 2002, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesMerton R.E., Fiske M., Kendall P., 1956, The focused interview, Illinois: The Free Press, za: Fern, 1982, The use of focus groups for idea generation: The effects of group size, acquaintanceship and moderator on response quantity and quality, „Journal of Marketing Research” 19:1–13.pl_PL
dc.referencesMerton R.E., Fiske M., Kendall P., 1990, The focused interview: A manual of problems and procedures. Glencoe: The Free Press.pl_PL
dc.referencesMichałowska E., Daniłowicz P., Szymczak M., 2008, Bezpieczeństwo dzieci w szkole i rodzinie w Łodzi, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesMiszewski K., 2007, Kiedy badacz jest tajnym agentem. O postrzeganiu niejawnej obserwacji uczestniczącej jako etycznie problematycznej, metodach badań ilościowych i jakościowych, zakulisowych wymiarach życia społecznego i ich związku ze wszystkim tym, o czym przed chwilą, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2(3), http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume4/PSJ_3_2_Miszewski.pdf.pl_PL
dc.referencesMoczydłowski P., 1988, Drugie życie w instytucji totalnej, Warszawa: IPSiR UW.pl_PL
dc.referencesMoczydłowski P., 1989, O sposobach wglądu w sekrety stosunków międzyludzkich. Przypadek instytucji totalnych, [w:] Poza granicami socjologii ankietowej, Sułek A., Nowak K., Wyka A. (red.), Warszawa.pl_PL
dc.referencesMokrzycki E., 1988, Uwagi o sprawach dla socjologii polskiej egzystencjalnych, [w:] Stan i perspektywy socjologii polskiej, Kwilecki A., Doktór K. (red.), Warszawa — Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMorgan D.L., 1988, Focus groups as qualitative research, Newbury Park, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesMorgan D.L., 1993, Successful focus groups: Advancing the state of the art, Newbury Park, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesMorgan D.L., 1995, Why things (sometimes) go wrong in focus groups, „Qualitative Health Research”, 5:516–522.pl_PL
dc.referencesMorgan D.L., 1997, The focus group guidebook (Focus Group. Kit 1.), Thousand Oaks, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesMorgan D.L., 1997a, Planning focus groups (Focus Group. Kit 2.), Thousand Oaks, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesMorgan D.L., Krueger R.A., 1993, When to use focus groups and why, [w:] Successful focus groups: Advancing the state of the art, Morgan D.L. (red.), Newbury Park, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesMorgan M., Gibbs S., Maxwell K., Britten N., 2002, Hearing children's voices: methodological issues in conducting focus groups with children aged 7– 11 years, „Qualitative Research” 1(2):5–20.pl_PL
dc.referencesMossakowska M., Więcek A., Błędowski P. (red.), 2012, Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Poznań: Termedia.pl_PL
dc.referencesMunday J., 2006, Identity in focus: The use of focus groups to study the construction of collective identity, „Sociology” 1(40):89–105.pl_PL
dc.referencesMyers D.G., 2003, Psychologia społeczna, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesNawrocki J., 1996, Tolerancja z ograniczeniami. Raport z badań jakościowych, [w:] Inny — Obcy — Wróg, Nowicka E., Nawrocki J. (red.), Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesNeyman-Mascarou E., 1985, Socjolog i maski, [w:] O społeczeństwie i teorii społecznej. Księga poświęcona pamięci Stanisława Ossowskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesNęcka E., 1994, TROP — twórcze rozwiązywanie problemów, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesNęcka E., Brocławik K., 1984, O możliwościach wykorzystania synektyki w procesie rozwiązywania zadań wynalazczych, [w:] Zadania, metoda, rozwiązanie. Techniki twórczego myślenia, Góralski A. (red.), z. 5, Warszawa: WNT.pl_PL
dc.referencesNiedbalski J., Ślęzak I., 2012, Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 1(7), http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume18/PSJ_8_1_Niedbalski_Slezak.pdf.pl_PL
dc.referencesNikodemska-Wołownik A.M., 1999, Jakościowe badania marketingowe, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl_PL
dc.referencesOakley A., 1981, Interviewing women: a contradiction in terms, za: Fontana A., Frey J.H., Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania, [w:] Metody badań jakościowych, Denzin N.K, Lincoln Y.S. (red.), 2009, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesOgraniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia, 2006, Engle R.W., Sędek G., Hecker von U., McIntosh D.N. (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesOsborn A., 1959, Applied imagination. NY: Scribner’s.pl_PL
dc.referencesOssowska M., 1985, Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesOssowski S., 1962, O osobliwościach nauk społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesOyster C.K., 2002, Grupy, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesPankowski K., 1999, Polacy o starości. Komunikat z badań CBOS nr 1/14, http://www.cbos.pl.pl_PL
dc.referencesPatton M.Q., 1997, Utilization — focused evaluation: the new century text, London: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesPayne M.S., 1976, Preparing for group interview, [w:] Advances in consumer research, Anderson B.(red.), t. 3., Cincinatti, OH: Association for Consumer Research, s. 434–436.pl_PL
dc.referencesPiechowiak M., 2003, Tomasza z Akwinu egzystencjalna koncepcja osoby i jej godności, „Poznańskie Studia Teologiczne” 14:219–242.pl_PL
dc.referencesProblemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, 2007, Brzezińska A.I., Toeplitz Z. (red.), Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.pl_PL
dc.referencesProut A., James A. (red.), 1997, Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood, London — New York: Falmer Press.pl_PL
dc.referencesPrzyłuska-Fiszer A., 2007, Etyka zawodowa — pomiędzy moralnością a prawem, [w:] Filozoficzne i prawne aspekty kodeksów etyki lekarskiej, Diametros, http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/?l=1&p=cnf4&m=44&jh=1&ih=75.pl_PL
dc.referencesRembowski J., 1984, Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesResnik D.B., 2011, What is ethics in research and why is it important?, National Institutes of Health U.S. Department of Health and Human Services, http://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/.pl_PL
dc.referencesRingelmann M., 1913, Research on animate sources of power: The work of man, „Annales de l'Institut National Agronomique” 12:1–40, za: Forsyth, D.R., 2009, Group dynamics, Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.pl_PL
dc.referencesRosow I., 1985, Status and role change through the life cycle, [w:] Binstock R., Shanas E. (red.), Handbook of aging and the social scences, New York: Van Nostrand Reinhold.pl_PL
dc.referencesRostocki W.A., 1992, Bezradny respondent. Trudność pytań w wywiadzie kwestionariuszowym, Łódź: Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesRostocki W.A., 1992a, Kłamstwo obronne w ujęciu M. Ossowskiej a etyczne problemy wywiadu kwestionariuszowego w socjologii [w:] Gostkowski Z. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, tom IX Problemy humanizacji procesu badawczego, Warszawa: PAN.pl_PL
dc.referencesRushkoff D., 2005, Get back in the box : innovation from the inside out, New York: Collins.pl_PL
dc.referencesSaint-Germain M.A., Longman A.J., 1993, Breast cancer screening among older Hispanic women: knowledge, attitudes and practices. „Health Education Quarterly” 4(20):539–553.pl_PL
dc.referencesSampson P., 1972, Qualitative research and motivation research, [w:] Worcester R.M. (red.), Consumer Market Research Handbook, London — New York: McGraw-Hill.pl_PL
dc.referencesSchaw M.E., 1981, Group dynamics: The psychology of small group behavior, za: Malinowski H., 2004, Badanie dynamiki grupy w fokusie, [w:] Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, Lisek-Michalska J., Daniłowicz P. (red.), 2004, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesSchindler R.M., 1992, The real lesson of new Coke: The value of focus groups for predicting the effects of social influence. „Marketing Research” 4(4):22–27.pl_PL
dc.referencesSchütz A., Luckmann T., 1974, Structure of the Life — World., za: Bloor M., Frankland J., Thomas M., Robson K., 2001, Focus groups in social research, Sage.pl_PL
dc.referencesSchwandt T., 1997, Qualitative inquiry: A dictionary of terms, Thousand Oaks, CA: Sage, za: Fontana A., Frey J.H., Wywiad. Od naturalności do politycznego zaangażowania. [w:] Metody badań jakościowych, Denzin N.K., Lincoln Z.S. (red.), 2009, t. 2., Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSękowska M., 2000, Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona, [w:] Duchowy rozwój człowieka, Socha P. (red.), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesShamoo A., Resnik D., 2009, Responsible Conduct of Research, New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesShaw C., Brady L.M., Davey C., 2011, Guidelines of research NCB, NCB Research Centre, http://www.nfer.ac.uk/nfer/schools/developingyoung-researchers/NCBguidelines.pdf.pl_PL
dc.referencesShaw M.E, 1981, Group dynamics: the psychology of small group behavior, New York: McGraw-Hill Book Company.pl_PL
dc.referencesSherif M., Sherif C.W., 1956, An outline of social psychology. New York: Harper & Row.pl_PL
dc.referencesShils E.A., 1956, The torment of secrecy, the background and consequences of American security policies, Melbourne: Heinemann.pl_PL
dc.referencesSilverman G., 2012, Marketing strategy secrets, http://mnav.com/focusgroup-center/cligd-htm/.pl_PL
dc.referencesSinger E., 1978, Informed consent: Consequences for response rate and response quality in social surveys, „American Sociological Review” 43:144–162.pl_PL
dc.referencesSkarga B., 1994, Usankcjonowanie niecnoty, „Etyka” 27:169–170.pl_PL
dc.referencesSkawiński Z., Sztabiński P., Sztabiński F., 2000, Podręcznik ankietera, Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesStaniszewska J., 2000, Kodeks zawodowy — konieczność czy absurd?, [w:] Etyczne dylematy psychologii, Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M. (red.), Warszawa: SWPS.pl_PL
dc.referencesStatement of ethical practice, 2002, British Sociological Association, http://www.britsoc.co.uk.pl_PL
dc.referencesStefanowska M., 1988, Odbiorcy kultury. Deklaracje i rzeczywistość, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesStewart D.W., Shamdasani P.N., 1990, Focus groups: theory and practice, Newbury Park, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesStewart D.W., Shamdasani P.N., Rook D.W., 2007, Focus groups: Theory and practice, Thousand Oaks, CA: Sage.pl_PL
dc.referencesStoner J., 1961, A comparison of individual and group decisions involving risk, submitted to the school of industrial management, http://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/11330/33120544.pdf.pl_PL
dc.referencesStraś-Romanowska M., 2007, Późna dorosłość. Wiek starzenia się, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), t. 2., Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesStraw R.B., Marks K., 1995, Use of focus groups in program development, „Qualitative Health Research” 5:428–443.pl_PL
dc.referencesStraw R.B., Smith M.W., 1995, Potential uses of focus groups in federal policy and evaluation studies, „Qualitative Health Research” 5:421–427.pl_PL
dc.referencesStrelau J., 2000, Starzenie się, umieranie, koniec drogi życiowej. [w:] Psychologia: podręcznik akademicki, tenże (red.), Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesStuart-Hamilton I., 2006, Czym jest starzenie się, [w:] tenże, Psychologia starzenia się, Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesStyczeń T., 1998, Czy istnieje etyka dla naukowca?, „Ethos” 4(44):75–83.pl_PL
dc.referencesSupińska J., 2003, Zogniskowane wywiady grupowe z imigrantami, „Raporty Migracyjne”, nr 2, www.ips.uw.edu.pl/doc_download/5-raportm2.htmlpl_PL
dc.referencesSusułowska M., 1989, Starzenie się a osobowość, [w:] taż, Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSzmatka J., 1989, Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSztompka P., 2006, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesSzukalski P., 2006, Populacja osób bardzo starych w społeczeństwie polskim — stan obecny i perspektywy, [w:] Ludzie starzy w polskim społeczeństwie w pierwszych dekadach XXI wieku, Kowalski J. (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesSzukalski P., Kowaleski J.T., 2008, Starzenie się ludności Polski — między demografią a gerontologią społeczną, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesSzymańska M., 2007, Życie ludzkie w świetle norm deontologicznych, [w:] Filozoficzne i prawne aspekty kodeksów etyki lekarskiej, „Diametros”, http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/?l=1&p=cnf4&m=44&jh=1&ih=86.pl_PL
dc.referencesŚroda M., 1994, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, „Etyka” 7, za: Staniszewska J., Kodeks zawodowy — konieczność czy absurd?, [w:] Etyczne dylematy psychologii, Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M. (red.), 2000, Warszawa: SWPS.pl_PL
dc.referencesTarkowska E. (red.), 2000, Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, Warszawa: Typografika.pl_PL
dc.referencesTarkowska E. i in., 1994, Życie codzienne w domach pomocy społecznej, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.pl_PL
dc.referencesTempleton J.F., 1987, Focus groups: A guide for marketing and advertising professionals. Chicago: Probus.pl_PL
dc.referencesThomas N., O’Kane C., 1998, The ethics of participatory research with children, „Children and Society” 12:336–348.pl_PL
dc.referencesTrouble at the top special — People v Coke, 2003, North Sydney: BBC Education and Training, film dokumentalny.pl_PL
dc.referencesUCL Research Ethics Committee, Research Involving Children, http://ethics.grad.ucl.ac.uk/forms/guidance1.pdf.pl_PL
dc.referencesWaksler F.Ch. (red.), 1991, Studying the social worlds of children. Sociological readings, Children in an adult world, London: Falmer Press.pl_PL
dc.referencesWallach M.A., Kogan N., Bern, D.J., 1962, Group influence on individual risk taking. „Journal of Abnormal and Social Psychology”, 65:75–86. Przedruk: Group dynamics. Research and theory, 1968, Cartwrigh D., Zander A. (red.), London: Tavisstock Publication.pl_PL
dc.referencesWard V.M., Bertrand J.T., Brown L.F.,1991, The comparability of focus group and survey results: three case studies, „Evaluation Review” 2(15):266–283.pl_PL
dc.referencesWarwick D.P., 1982, Types of harm in social research. [w:] Ethical issues in social science research, Beauchamp T.L., Faden R.R., Wallace Jr. R.J., Walters L. (red.), Baltimore: Johns Hopkins University Press.pl_PL
dc.referencesWciórka B., 2000, Polacy wobec ludzi starych i własnej starości. Komunikat z badań CBOS nr 172/2000.pl_PL
dc.referencesWells W.D., 1974, Group interviewing, [w:] Handbook of marketing research, Ferber R. (red.), New York: McGraw-Hill Book Co.pl_PL
dc.referencesWiles R., Heath S., Crow G., Charles V., 2005, Informed consent in social research: A literature review, http://www.socresonline.org.uk/12/2/wiles.html.pl_PL
dc.referencesWilk K.M., 2001, Komputerowe wspomaganie jakościowej analizy danych, „ASK”, nr 10.pl_PL
dc.referencesWilliams M., 2003, Making sense of social research, Thousand Oaks, London — New Delhi: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesWolff B., Knodel J., Sittitrai W., 1993, Focus groups and surveys as complementary research methods: a case example, [w:] Successful focus groups: advancing the state of the art, Morgan D.L. (red.), Newbury Park, CA: Sage, s. 119–136.pl_PL
dc.referencesWoodhead M., Faulkner D., 2008, Subjects, objects or participants? Dilemmas of psychological research with children, [w:] Research with children. Perspectives and practices, Christensen P., James A. (red.), London: Routledge.pl_PL
dc.referencesWosińska M., 2010, Przypadek złotego zęba, [w:] Kaniowska K., Etyczne problemy badań antropologicznych, Łódź.pl_PL
dc.referencesWunderli J., 1977, Medizin in Widerspruch, za: Lenk H., 1995, Etyczne problemy eksperymentowania na ludziach, [w:] Filozofia pragmatycznego interpretacjonizmu, „Terminus”, nr 4, Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesWynne B., 1996, May the sheep safely graze? A reflexive view of the expert-lay knowledge divide, [w:] Risk, environment and modernity: towards a new ecology, Lash S., Szerszynski B., Wynne B. (red.), London: Sage.pl_PL
dc.referencesZarębska-Piotrowska D., 1999, Psychomanipulacja — Grupy psychomanipulacyjne. Przyczyny — Mechanizmy — Skutki. Wybrane zagadnienia, Ekspertyza opracowana na zlecenie Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, Kraków.pl_PL
dc.referencesZimbardo P., 2008, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesZybertowicz A., 1995, Przemoc i poznanie, Toruń: Wydawnictwo UMK.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-896-7


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe