Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPopczyk, Wojciech
dc.date.accessioned2020-02-10T08:50:41Z
dc.date.available2020-02-10T08:50:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationPopczyk W., Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym. Analiza porównawcza ekspansji międzynarodowej firm rodzinnych i nierodzinnych z rynku NewConnect, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, doi: 10.18778/7525-939-1pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-939-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31453
dc.descriptionMonografia dotyczy ważnego z perspektywy naukowej i aplikacyjnej problemu zachowań przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Problem jest poznawczo ważny, gdyż dominujące przekonanie o lokalnej skali działania rzadko jest konfrontowane z rozpoznaniem rzeczywistych strategii przedsiębiorstw rodzinnych . Jest to widoczne zwłaszcza na gruncie polskim. Autor analizuje tendencje w rozwoju współczesnego otoczenia biznesu i konfrontuje je z zachowaniami strategicznymi przedsiębiorstw rodzinnych. Z punktu widzenia aplikacyjnego praca jest formą wspierania przedsiębiorstw rodzinnych w ich wysiłkach funkcjonowania na rynkach zagranicznych - poznanie uwarunkowań tych zachowań pozwoli na zastosowanie skutecznych instrumentów przez właścicieli, instytucje wspierania biznesu, ośrodki akademickie i działania rządu. Tradycyjne spojrzenie na zachowania przedsiębiorstw rodzinnych przez inwestorów i instytucje finansowe stawia je w pozycji „upośledzonej” w stosunku do konkurentów nierodzinnych . Jak wynika z badań zamieszczonych w pracy, są to skojarzenia nie tylko niesprawiedliwe, lecz nieprawdziwe.pl_PL
dc.description.abstractThe research on international expansion of the family and non-family, young businesses from Alternative Stock Exchange seems to be the first in the world. Theoretically, the results contribute to the discussion on natural sources of family business competitive advantage. Practically, they present the factors that determine the young business success in the global environment. Also the results should improve family business image among potential stock exchange investors, which seems to be critical for raising capital, necessary for their ongoing growth and development.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectprzedsiębiorstwopl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwo rodzinnepl_PL
dc.subjectrynek międzynarodowypl_PL
dc.subjectrynek zagranicznypl_PL
dc.subjectbiznespl_PL
dc.titlePrzedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym. Analiza porównawcza ekspansji międzynarodowej firm rodzinnych i nierodzinnych z rynku NewConnectpl_PL
dc.title.alternativeFamily business in the global environment. The comparative analysis of international expansion of the public, family and non-family enterprises from the alternative market NewConnectpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number234pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwempl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-208-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteWojciech Popczyk pochodzi z rodziny przedsiębiorczej, prowadzącej w Łodzi przez wiele lat biznes rodzinny w sektorze ogrodniczym. Ukończył studia magisterskie na kierunku ekonomika i organizacja handlu zagranicznego na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Pracę zawodową rozpoczął w praktyce gospodarczej. Zajmował kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwach handlu zagranicznego w Skierniewicach, a następnie w Warszawie, zarządzając działalnością eksportową oraz importową w wielu branżach. Za swoje osiągnięcia zawodowe był wielokrotnie nagradzany. W 1993 r. związał się z Mazowiecką Wyższą Szkołą Humanistyczno-Pedagogiczną w Łowiczu, w której prowadził zajęcia dydaktyczne z zakresu marketingu i zarządzania międzynarodowego. Dzielił się ze studentami bogatym doświadczeniem praktycznym, nabytym podczas wcześniejszej pracy zawodowej. Przez kilka lat pełnił tam także funkcję dyrektora Studium Języków Obcych. W 2000 r. wraz z żoną Alicją Winnicką-Popczyk obronił na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego pierwszą w Polsce rozprawę doktorską na temat przedsiębiorczości rodzinnej pt. Przedsiębiorstwo rodzinne – determinanty dalszego rozwoju w gospodarce polskiej. Od 2000 r. jest zatrudniony na stanowisku adiunkta w Katedrze Zarządzania Przedsiębiorstwem na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesAckoff R. L., The democratic corporation: A radical prescription for recreating corporate America and rediscovering success, Oxford University Press, New York 1994.pl_PL
dc.referencesAdler P., Kwon S., Social capital: The good, the bad and the ugly, [w:] E. L. Lesser (red.), Knowledge and social capital, Butterworth-Heinemann, Boston 2000.pl_PL
dc.referencesAdler P. S., Kwon S. W., Social capital: Prospects for a new concept, „Academy of Management Review” 2002, 27.pl_PL
dc.referencesAldrich H. E., Cliff J. E., The pervasive effects of family on entrepreneurship: Toward a family embeddedness perspective, „Journal of Business Venturing” 2003, 18(5).pl_PL
dc.referencesAllouche J., Amann B., Jaussaud J., Kurashina T., The impact of family control on the performance and financial characteristics of family versus nonfamily businesses in Japan: A matched-pair investigation, „Family Business Review” 2008, 21(4).pl_PL
dc.referencesAlveson M., Cultural Perspectives on Organizations, University Press, Cambridge 1993.pl_PL
dc.referencesAnderson R. C., Reeb D. M., Founding family ownership and firm performance: Evidence from the S&P 500, „Journal of Finance” 2003, 58(3).pl_PL
dc.referencesAng J. S., Cole R. A., Lin J. W., Agency costs and ownership structure, „Journal of Finance” 2000, 55.pl_PL
dc.referencesAnnual Report on European SMEs, 2012.pl_PL
dc.referencesAronoff C. E., Ward J. L., Family-owned businesses: A thing of the past or a model of the future?, „Family Business Review” 1995, 8(2).pl_PL
dc.referencesArregle J. L., Hitt M. A., Sirmon D. G., Very P., The development of organizational social capital: attributes of family firms, „Journal of Management Studies” 2007, 44.pl_PL
dc.referencesAutio E., Sapienza H. J., Almeida J. G., Effects of age at entry, knowledge intensity, and imitability on international growth, „Academy of Management Journal” 2000, 43(5).pl_PL
dc.referencesBalcerzak A. P., Przedsiębiorczość a rozwój „nowej gospodarki”, główne tezy niniejszego artykułu zostały zaprezentowane na Ogólnopolskiej Konferencji Młodych Naukowców pt. Współczesne trendy w przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego w dniach 20–21 kwietnia 2007 r.pl_PL
dc.referencesBarlett Ch. A., Ghoshal S., Managing Across Borders: The Transnational Solution, Harvard Business School Press, Boston 1991.pl_PL
dc.referencesBasly S., Internationalisation of Family Firms in a Knowledge-Based View, Université Montesquieu, Bordeaux 2004.pl_PL
dc.referencesBell J., McNaughton R., „Born global” firms: a challenge to public policy in support of internationalization, „Marketing in a Global Economy Proceedings” 2000.pl_PL
dc.referencesBell J., McNaughton J., Young R., Crick D., Towards an integrative model of small firm internationalization, „Journal of International Entrepreneurship” 2003, 1.pl_PL
dc.referencesBell J., Crick D., Young S., Small Firm Internationalization and Business Strategy. An Exploratory Study of ‘Knowledge-intensive’ and ‘Traditional’ manufacturing Firms in the UK, „International Small Business Journal” 2004, 22(1).pl_PL
dc.referencesBengtsson L., Explaining born globals: an organizational learning perspective on the internationalisation process, „International Journal of Globalisation and Small Business” 2004, 1(1).pl_PL
dc.referencesBereś W., Brunetko K., Kapuściński: nie ogarniam świata, wyd. uzup., Świat Książki, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesBlikle A., Wizerunek firmy rodzinnej, „Magazyn Firm Rodzinnych” 2013, 1(5).pl_PL
dc.referencesBurt R., Bridge decay, „Social Networks” 2002, 24.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., The Forms of Capital, [w:] J. Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood, New York 1986.pl_PL
dc.referencesCBOS, Zaufanie społeczne, komunikat z badań, BS/29/2010, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesCerrato D., Piva M., The internationalization of small and medium-sized enterprises: The effect of family management, human capital and foreign ownership, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan 2007.pl_PL
dc.referencesChandler A. D., Strategy and Structure, MIT Press, Cambridge 1962.pl_PL
dc.referencesClaver E., Rienda L., Quer D., ‘Family firms’ international commitment. The influence of family-related factors, „Family Business Review” 2009, vol. XXII, no. 2.pl_PL
dc.referencesCoviello N. E., Munro H. J., Growing the entrepreneurial firm: Networking for international market development, „European Journal of Marketing” 1995, 29.pl_PL
dc.referencesCoviello N. E., Network dynamics of international new ventures, „Journal of International Business Studies” 2006, 37.pl_PL
dc.referencesCzerny M., Globalizacja a rozwój: wybrane zagadnienia geografii społeczno-gospodarczej świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesDaily C. M., Dollinger M. J., An empirical examination of ownership structure in family and professionally managed firms, „Family Business Review” 1992, 5(2).pl_PL
dc.referencesDaszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Scientific Publishing Group, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesDavis J. H., Schoorman F. D., Donaldson L., Toward a stewardship theory of management, „Academy of Management Review” 1997, 22(1).pl_PL
dc.referencesDavis P., Harveston P., Internationalization and organizational growth: The impact of Internet usage and technology involvement among entrepreneur-led family businesses, „Family Business Review” 2000, vol. XIII, no. 2.pl_PL
dc.referencesDavis J., Schoorman R., Mayer R., Tan H., The trusted general manager and business unit performance, „Strategic Management Journal” 2000, 21.pl_PL
dc.referencesDenison D., Lief C., Ward J., Culture in family-owned enterprises: Recognizing and leveraging unique strengths, „Family Business Review” 2004, 17.pl_PL
dc.referencesde Visscher F. M., Aronoff C. F., Ward J. L., Financing transitions: Managing capital and liquidity in the family business, Family Business Leadership Series, Marietta, GA: Business Owner Resources, 1995.pl_PL
dc.referencesDhanaraj Ch., Beamish P. W., A resource based approach to the study of export performance, „Journal of Small Business Management” 2003, 41.pl_PL
dc.referencesDibben M., Harris S., Social Relationships as a Prekursor to International Business Exchange, Communication lors de la 17eme conference de I’IMP, Oslo 2001.pl_PL
dc.referencesDimitratos P., Lioukas S., Ibeh K. I. N., Wheeler C., Governance mechanisms of small and medium enterprise international partner management, „British Journal of Management” 2010, 21.pl_PL
dc.referencesDimitratos P., Johnson J. E., Ibeh K. I. N., Slow J., Core rigidities of micromultinationals: The Scottish experience, [w:] M. V. Jones, P. Dimitratos, M. Fletcher, S. Young (red.), Internationalization, Entrepreneurship and the Smaller Firm; Evidence from Around the World, 2009.pl_PL
dc.referencesDonckels R., Frohlich E., Are family businesses really different? European experiences from STRATOS, „Family Business Review” 1991, 4(2).pl_PL
dc.referencesDrucker P. F., The Age of Social Transformation, „The Atlantic Monthly” 1994, 4.pl_PL
dc.referencesDrucker P. F., Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesDuliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesDyer W. G., Cultural change in family firms: Anticipating and managing business and family transactions, Jossey-Bass, San Francisco 1986.pl_PL
dc.referencesDyer W. G. J., Culture and Continuity in Family Firms, „Family Business Review” 1988, 1(1).pl_PL
dc.referencesDzwończyk J., Społeczeństwo informacyjne wobec wyzwań globalizacji, [w:] R. Backer, J. Marszałek-Kawa, J. Modrzyńska (red.), Globalizacja, integracja, transformacja, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2004.pl_PL
dc.referencesEricsson K. J., Johnson A., Majkgard J., Sharma D., Experiential knowledge and cost in the internationalization process, „Journal Of International Business Studies” 1997, 28.pl_PL
dc.referencesFamily Inc., „Business Week”, 10 November 2003.pl_PL
dc.referencesFernandez Z., Nieto M. J., Internationalization strategy of small and medium-sized family businesses: some influential factors, „Family Business Review” 2005, vol. XVIII, no. 1.pl_PL
dc.referencesFilatotchev I., Liu X., Buck T., Wright M., The export orientation and export performance of high-technology SMEs in emerging markets: the effects of knowledge transfer by returnee entrepreneurs, „Journal of International Business Studies” 2009, 40.pl_PL
dc.referencesFletcher D., Swimming Around In Their Own Ponds: The Weakness of Strong Ties in Developing Innovative Practices, „International Journal of Innovative Management” 1998, 2(2).pl_PL
dc.referencesFox M., Hamilton R., Ownership and diversiffication: Agency theory or Stewardship theory, „Journal of Management Studies” 1994, 31.pl_PL
dc.referencesFrishkoff P. A., Understanding Family Business: What is a Family Business?, Oregon State University, Austin Family Business Program, 15 April 1995.pl_PL
dc.referencesGallo M. A., Sveen J., Internationalizing the family business: Facilitating and restraining factors, „Family Business Review” 1991, 4(2).pl_PL
dc.referencesGallo M. A., Estape M. J., Internationalization of family business, IESE Business School, „Research Paper” 1992, no. 230.pl_PL
dc.referencesGallo M. A., Pont G. C., Important factors in family business internationalization, „Family Business Review” 1996, 9(1).pl_PL
dc.referencesGallo M. A., Arino A., Manez I., Cappuyns K., Internationalization via strategic alliances in family businesses, paper presented at the Family Business Network’s 13th World Academic Research Forum, Helsinki 2002.pl_PL
dc.referencesGallo M. A., Tapies J., Cappuyns K., Comparison of family and nonfamily business: Financial logic and personal preferences, „Family Business Review” 2004, 17(4).pl_PL
dc.referencesGersick K., Davis J., Hampton M., Lansberg I., Generation to Generation, Harvard Business School Press, Boston, MA, 1997.pl_PL
dc.referencesGierszewska G., Wawrzyniak B., Globalizacja, wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesGrant R. M., The Knowledge-Based View of The Firm, [w:] C. W. Choo, N. Bontis (red.), The Strategic Management of Intellectual Capital and Organizational Knowledge, Oxford University Press, 2002.pl_PL
dc.referencesGraves Ch., Thomas J., Internationalization of Australian Family Businesses: A managerial capabilities perspective, „Family Business Review” 2006, vol. XIX, no. 3.pl_PL
dc.referencesGraves Ch., Thomas J., Determinants of the internationalization pathways of family firms: An examination of family influence, „Family Business Review” 2008, vol. XXI, no. 2.pl_PL
dc.referencesGwiazda A., Globalizacja i regionalizacja gospodarki światowej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000.pl_PL
dc.referencesHabbershon T. G., Williams M. L., A resource-based framework for assessing the strategic advantages of family firms, „Family Business Review” 1999, 12(1).pl_PL
dc.referencesHabbershon T. G., Pistrui J., Enterprising families domain: Family-influenced ownership groups in pursuit of transgenerational wealth, „Family Business Review” 2002, 15(3).pl_PL
dc.referencesHabbershon T. G., Williams M. L., Macmillan I. C., A unified systems perspective of family firm performance, „Journal of Business Venturing” 2003, 18.pl_PL
dc.referencesHall A., Melin L., Nordqvist M., Entrepreneurship as Radical Change In the Family Business: Exploring the Role of Cultural Patterns, „Family Business Review” 2001, 14(3).pl_PL
dc.referencesHanzlik M., Świat bez granic. Globalizacja a społeczeństwo informatyczne, [w:] J. Sobczak, R. Bacher (red.), Europejska myśl polityczna wobec procesów globalizacji, Wyd. Ibidem, Łódź 2005.pl_PL
dc.referencesHassel A., Höpner M., Kurdelbusch A., Rehder B., Zugehör R., Two Dimensions of the Internationalization of Firms, „Journal of Management Studies” 2003, 40(3).pl_PL
dc.referencesHedlund G., Kverneland A., Are strategies for foreign markets changing? The case of Swedish investment in Japan, „International Studies of Management & Organization” 1985, 15(2).pl_PL
dc.referencesHoffman J., Hoelscher M., Sorenson R., Achieving sustained competitive advantage: A family capital theory, „Family Business Review” 2006, 19(2).pl_PL
dc.referencesIreland R. D., Hitt M. A., Achieving and Maintaining Strategic Competitiveness in the 21st Century: The Role of Strategic Leadership, „Academy of Management Executive” 1999, 13(1).pl_PL
dc.referencesJames H., Owner as manager, extender horizons and the family firm, „International Journal of the Economics of Business” 1999, 6.pl_PL
dc.referencesJaskiewicz P., Family influence and performance: An empirical study for Germany and France, paper presented at the FBN-IFERA Conference, Portland, OK., 2005.pl_PL
dc.referencesJaskiewicz P., Klein S., Family influence and performance – theoretical concepts and empirical results, paper presented at the FERC Conference, Portland, OK., 2005.pl_PL
dc.referencesJeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A., Przedsiębiorstwo rodzinne, funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesJohanson J., Mattsson L. G., Internationalisation in Industrial Systems – A Network Approach. Strategies in Global Competition, Croom Helm, New York 1988.pl_PL
dc.referencesJohanson J., Vahlne J. E., The internationalization process of the firm; A model of knowledge development and increasing foreign market commitments, „Journal of International Business Studies” 1977, 8.pl_PL
dc.referencesJohanson J., Vahlne J. E., The mechanism of internationalization, „International Marketing Review” 1990, 7(4).pl_PL
dc.referencesJones M. V., Coviello N. E., Internationalization: conceptualizing an entrepreneurial process of behaviour in time, „Journal of International Business Study” 2005, 36.pl_PL
dc.referencesKale P., Singh H., Perlmutter H., Learning and protection of proprietary assets in strategic alliances: building relational capital, „Strategic Management Journal” 2000, 21.pl_PL
dc.referencesKasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M., Kapitał intelektualny, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesKnight G. A., Cavusgil S. T., The Born Global Firm: A challenge to traditional internationalization theory, „Advances in International Marketing” 1996, 8.pl_PL
dc.referencesKowalewski O., Talavera O., Stetsyuk I., Influence of family involvement in management and ownership on firm performance: Evidence from Poland, „Family Business Review” 2010, 23(1).pl_PL
dc.referencesKoźmiński A. K., Jak zbudować gospodarkę opartą na wiedzy?, [w:] G. W. Kołodko (red. nauk.), Rozwój polskiej gospodarki – perspektywy i uwarunkowania, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesKramer R. M., Brewer M. B., Hanna B. A., Collective trust and collective action: the decision to trust as a social decision, [w:] R. M. Kramer, T. M. Tyler (red.), Trust in organizations: Frontiers of theory and research, Sage, Thousand Oaks, CA, 1996.pl_PL
dc.referencesLesser E. L., Leveraging social capital in organizations, [w:] E. L. Lesser (red.), Knowledge and social capital, Butterworth-Heinemann, Boston 2000.pl_PL
dc.referencesLewicki R. J., Bunker B. B., Developing and maintaining trust in work relationships, [w:] R. M. Kramer, T. M. Tyler (red.), Trust in organizations: Frontiers of theory and research, Sage, Thousand Oaks, CA, 1996.pl_PL
dc.referencesLewicki R. J., McAllister D. J., Bies R. J., Trust and distrust: New relationships and realities, ,,Academy of Management Review” 1998, 23.pl_PL
dc.referencesLeung K., Bhagat R. S., Buchan N. R., Erez M., Gibson C. B., Culture and international business: recent advances and their implications for future research, „Journal of International Business Studies” 2005, 36.pl_PL
dc.referencesLevie J., Lerner M., Resource mobilization and performance in family and nonfamily businesses in the United Kingdom, „Family Business Review” 2009, 22(1).pl_PL
dc.referencesLimański A., Drabik I., Marketing międzynarodowy, Difin, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesLu J. W., Beamish P. W., The internationalization and performance of SMEs, „Strategic Management Journal” 2001, 22.pl_PL
dc.referencesLumpkin G. T., Dess G. G., Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance, „Academy of Management Review” 1996, 21.pl_PL
dc.referencesLuostarinen R., Gabrielsson M., Globalization and Global Marketing Strategies of Born Globals in SMOPECs, Conference of the European International Business Academy, 8–10 December, Athens 2002.pl_PL
dc.referencesLyman A. R., Customer service: Does family ownership make a difference?, „Family Business Review” 1991, 4(3).pl_PL
dc.referencesMadhok A., Revisiting multinational firms tolerance for joint ventures: a trust-based approach, „Journal of International Business Studies” 1995, 26.pl_PL
dc.referencesMalinowska M., Globalizacja i zachowania podmiotów rynkowych – aspekt teoretyczny, [w:] M. Malinowska, B. Kucharska (red.), Zachowania podmiotów rynkowych w warunkach globalizacji, PWE, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesMarczewska-Rytko M., Procesy globalizacji a demokracja bezpośrednia, [w:] M. Pietraś (red.), Oblicza procesów globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002.pl_PL
dc.referencesMartinez J. I., Family business in Chile, „Families in Business” 2003, 11.pl_PL
dc.referencesMartinez J. I., Stohr B. S., Quiroga B. F., Family ownership and firm performance: Evidence from public companies in Chile, „Family Business Review” 2007, 20(2).pl_PL
dc.referencesMcAllister D. J., Affect- and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations, ,,Academy of Management Journal” 1995, 38.pl_PL
dc.referencesMcConaughy D. L., Walker M. C., Henderson G. V., Mishra C. S., Founding family controlled firms: Efficiency and value, paper presented at the European Financial Management Association Meeting, 1995.pl_PL
dc.referencesMcDougall P. P., Oviatt B. M., International entrepreneurship: The intersection of two research paths, „Academy of Management Journal” 2000, 43.pl_PL
dc.referencesMcDougall P. P., Oviatt B. M., Shrader R. C., A Comparison of International and Domestic New Ventures, „Journal of International Entrepreneurship” 2003, 1.pl_PL
dc.referencesMcKinsey & Co, Emerging Exporters. Australian High Value-Added Manufacturing Exporters, McKinsey & Company and Australian Manufacturing Council, Melbourne 1993.pl_PL
dc.referencesMenendez-Requejo S., Ownership structure and firm performance: Evidence from Spanish family firms, paper presented at the FBN-IFERA Conference, Brussels 2005.pl_PL
dc.referencesMerton R. K., Social theory and social structure, Free Press, New York 1984.pl_PL
dc.referencesMikuła B., Zarządzanie ludźmi pracującymi dla organizacji opartych na wiedzy, [w:] J. Stankiewicz (red.), Wiedza – innowacyjność – zmiana, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.pl_PL
dc.referencesMiller D., Le Breton-Miller I., Managing for the long run: Lessons in competitive advantage from great family businesses, Harvard Business School Press, Boston, MA, 2005.pl_PL
dc.referencesMiller D., Le Breton-Miller I., Family governance and firm performance: Agency, stewardship and capabilities, „Family Business Review” 2006, vol. XIX, no. 1.pl_PL
dc.referencesMorck R., Shleifer A., Vishny R., Management ownership and market valuation, „Journal of Financial Economics” 1988, 20.pl_PL
dc.referencesMorrow J. F., International entrepreneurship: A new growth opportunity, „New Management” 1988, 3.pl_PL
dc.referencesMoscetello L., The Pitcairns want you, „Family Business Magazine” 1990, February.pl_PL
dc.referencesNahapiet J., Ghoshal S., Social capital, intellectual capital and the organizational advantage, „Academy of Management Review” 1998, 23(2).pl_PL
dc.referencesNaldi L., Nordqvist M., Sjoberg K., Wiklund J., Entrepreneurial orientation, risk taking and performance in family firms, „Family Business Review” 2007, 20(1).pl_PL
dc.referencesNonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Poltext, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesNowakowski M. (red.), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesObłój K., Tworzywo skutecznych strategii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesOECD – World Bank Institute, Korea and the Knowledge Based Economy, Making the Transition, Paris 2000.pl_PL
dc.referencesOviatt B. M., McDougall P. P., Toward a theory of international new ventures, „Journal of International Business Studies” 1994, 25.pl_PL
dc.referencesOviatt B. M., McDougall P. P., Defining International Entrepreneurship and Modeling the Speed of Internationalization, ET&P, Baylor University 2005.pl_PL
dc.referencesPiasecki R., Rozwój gospodarczy a globalizacja, PWE, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesPierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWN, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesPietraś M. (red.), Oblicza procesów globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002.pl_PL
dc.referencesPlawgo B., Zachowania małych i średnich przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „ORGMASZ”, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesPopczyk W., Młode przedsiębiorstwa globalne – uwarunkowania powstawania i rozwoju, [w:] K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania przedsiębiorczości – różnorodność i zmienność, PWSZ, Tarnobrzeg 2008.pl_PL
dc.referencesPopczyk W., Czynniki determinujące internacjonalizację przedsiębiorstw rodzinnych – przegląd badań, „Przegląd Organizacji” 2009, nr 11.pl_PL
dc.referencesPopczyk W., Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw rodzinnych nad ich odpowiednikami nierodzinnymi, ,,Problemy Zarządzania” 2010, vol. 8, no. 4(30).pl_PL
dc.referencesPopczyk W., Ponadgraniczny kapitał społeczny a internacjonalizacja młodych przedsiębiorstw rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2012, t. XIII, 7.pl_PL
dc.referencesPervin A., A conversation with Henry Mintzberg, „Family Business Review” 1997, 10(2).pl_PL
dc.referencesPorter M. E., The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, New York 1998.pl_PL
dc.referencesPortes A., Sensenbrenner J., Embeddedness and immigration: notes on the social determinants of economic action, „American Journal of Sociology” 1993, 98.pl_PL
dc.referencesPrashantham Sh., Toward a Knowledge-Based Conceptualisation of Internationalisation, Academy of International Business Conference, Stockholm 2004.pl_PL
dc.referencesPrashantham S., Dhanaraj Ch., The Dynamic Influence of Social Capital on the International Growth of New Ventures, „Journal of Management Studies” 2010, 47(6).pl_PL
dc.referencesPrashantham S., Social Capital and Indian Micromultinationals, „British Journal of Management” 2010.pl_PL
dc.referencesProbst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesPrzegląd zagranicznej literatury prognostycznej, Seria Komitetu Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa, 2 X 1983.pl_PL
dc.referencesPutnam R. D., The prosperous community: Social capital and public life, „American Prospect” 1993, 13.pl_PL
dc.referencesPutnam R. D., Leonardi R., Nanetti R. Y., Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1995.pl_PL
dc.referencesPutman R. D., Democracies in Flux: The Evolution of Social Capital in Contemporary Society, Oxford University Press, New York 2002.pl_PL
dc.referencesRasmussen E. S., Madsen T. K., The Born Global Concept, EIBA Conference, 2002.pl_PL
dc.referencesRauch A., Wiklund J., Freese M., Lumpkin G. T., Entrepreneurial orientation and business performance: Cumulative empirical evidence, paper presented at the 23rd Babson College Entrepreneurship Research Conference, Glasgow, UK, 2004.pl_PL
dc.referencesRennie M. W., Born global, „The McKinsey Quarterly” 1993, 4.pl_PL
dc.referencesRoot F. R., Entry Strategies for International Markets, Lexington Books, 1994.pl_PL
dc.referencesRosenblatt P. C., de Mik L., Anderson R. M., Johnson P. A., The family in business: Understanding and dealing with the challenges entrepreneurial families face, Jossey-Bass, San Francisco 1985.pl_PL
dc.referencesRousseau D., Sitkin S., Burt R., Camerer C., Not so different after all: A cross discipline view of trust, ,,Academy of Management Review” 1998, 23.pl_PL
dc.referencesRymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesSafin K., Zachowania strategiczne przedsiębiorstw rodzinnych, [w:] Ł. Sułkowski (red.), Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2005.pl_PL
dc.referencesSapienza H. J., Autio E., Zahra S. A., Effects of Internationalization on Young Firm. Prospects for Survival and Growth, „Academy of Management Best Paper Proceedings” 2003.pl_PL
dc.referencesSaxenian A. L., The New Argonauts: Regional Advantage in a Global Economy, Harvard University Press, Boston, MA, 2006.pl_PL
dc.referencesSchein E. H., The Role of the Founder in Creating Organizational Culture, „Organizational Dynamice” 1983, 12(1).pl_PL
dc.referencesScholte J. A., Globalization: A Critical Introduction, St. Martin’s Press Inc., New York 2000.pl_PL
dc.referencesSchulze W. S., Lubatkin M. H., Dino R. N., Buchholtz A. K., Agency relationships in family firms: theory and evidence, „Organization Science” 2001, 12(2).pl_PL
dc.referencesSchulze W. S., Lubatkin M. H., Dino R. N., Toward a theory of agency and altruism in family firms, „Journal of Business Venturing” 2003, 18.pl_PL
dc.referencesShane S., Venkataraman S., The promise of entrepreneurship as a field of research, „Academy of Management Review” 2000, 25.pl_PL
dc.referencesSharma P., Chrisman J. J., Chua J. H., Strategic Management of the Family Business: Past Research and Future Challenges, „Family Business Review” 1997, 10(1).pl_PL
dc.referencesSimon H., Hidden champions: lessons from 500 of the world’s best known companies, Harvard Business School Press, Boston, MA, 1996.pl_PL
dc.referencesSlotte-Kock S., Coviello N. E., Entrepreneurship research on network processes: a review and ways forward, „Entrepreneurship Theory & Practice” 2010, 34.pl_PL
dc.referencesSoda G., Usai A., Zaheer A., Network memory: the influence of past and current networks on performance, „Academy of Management Journal” 2004, 47.pl_PL
dc.referencesSoh P., The role of networking alliances in information acquisition and its implications for new product performance, „Journal of Business Venturing” 2003, 18(6).pl_PL
dc.referencesStewart T. A., Intellectual Capital. The new wealth of organizations, Doubleday Currency, New York 1999.pl_PL
dc.referencesStonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T., Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesSułkowski Ł., Organizacja a rodzina, więzi rodzinne w życiu gospodarczym, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2004.pl_PL
dc.referencesSundaramurthy Ch., Sustaining Trust within family business, „Family Business Review” 2008, vol. XXI, no. 1.pl_PL
dc.referencesSurdej A., Wach K., Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesSydow J., Understanding the constitution of inter-organizational trust, [w:] C. Lane, R. Bachmann (red.), Trust within and between organizations, Oxford University Press, New York 1998.pl_PL
dc.referencesSztaudynger J. J., Rodzinny kapitał społeczny a wzrost gospodarczy w Polsce, Katedra Ekonometrii UŁ, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesTagiuri R., Davis J. A., Bivalent attributes of the family firm, „Family Business Review” 1996, 9(2).pl_PL
dc.referencesThe Knowledge-Based Economy, OECD, GD, Paris 1996, 102.pl_PL
dc.referencesThe UK Family Business Sector, An Institute for Family Business Report by Capital Economics, Institute for Family Business, 2008.pl_PL
dc.referencesThorelli H. B., Networks: Between markets and hierarchies, „Strategic Management Journal” 1986, 7.pl_PL
dc.referencesWard J. L., The special role of strategic planning for family businesses, „Family Business Review” 1988, 1(2).pl_PL
dc.referencesWard J. L., Keeping the family business healthy, Business Owner Resources, 1997.pl_PL
dc.referencesWard J. L., Growing the family business: Special challenges and best practices, „Family Business Review” 1997, 10(4).pl_PL
dc.referencesWard J. L., Perpetuating the family business, Palgrave Macmillan, New York 2004.pl_PL
dc.referencesWatkins D., Internationalisation of Indian small scale industry (SSI), article presente aux rencontres de St-Galles, Université de Saint-Galles 2000.pl_PL
dc.referencesWciórka B., Społeczeństwo obywatelskie 1998–2008, „Opinie i Diagnozy”, [Warszawa] 2008, nr 8, CBOS.pl_PL
dc.referencesWesthead P., Howorth C., Ownership and management issues associated with family firm performance and company objectives, „Family Business Review” 2006, 19(4).pl_PL
dc.referencesWhiteside M. F., Brown F. H., Drawbacks of a dual systems approach to family firms: Can we expand our thinking?, „Family Business Review” 1991, 4.pl_PL
dc.referencesWorld Investment Report (2010, 2012), UNCTAD.pl_PL
dc.referencesVillalonga B., Amit R., How do family ownership control and management affect firm value, „Journal of Financial Economics” 2006, 80.pl_PL
dc.referencesYu J., Gilbert B. A., Oviatt B. M., Effects of alliances, time and network cohesion on the initiation of foreign sales by new ventures, „Strategic Management Journal” 2010, published on-line: EarlyView in Wiley Online Library (wileyonlinelibrary.com) DOI: 10.1002/smj.884.pl_PL
dc.referencesZahra S. A., Ireland R. D., Hitt M. A., International expansion by new venture firms: international diversity, mode of market entry, technological learning and performance, „Academy of Management Journal” 2000, 43.pl_PL
dc.referencesZahra S. A., International expansion of US. manufacturing family businesses: the effect of ownership and involvement, „Journal of Business Venturing” 2003, 18.pl_PL
dc.referencesZahra S. A., Hayton J. C., Salvato C., Entrepreneurship in family vs. non-family firms: A resource- -based analysis of the effect of organizational culture, „Entrepreneurship Theory and Practice” 2004, 28(4).pl_PL
dc.referencesZahra S. A., Entrepreneurial risk taking in family firms, „Family Business Review” 2005, 18(1).pl_PL
dc.referencesZorska A., Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwpopczyk@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-939-1


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe