Show simple item record

dc.contributor.authorKołodziejczyk, Artur
dc.date.accessioned2020-10-02T11:27:18Z
dc.date.available2020-10-02T11:27:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn978-83-952157-9-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32287
dc.descriptionKsiążka "Spotkać siebie w innym" – została nagrodzona przez Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego oraz otrzymała nagrodę w konkursie Wydawnictwa Amor Fati i Fundacji "dzień dobry! kolektyw kultury".pl_PL
dc.description.abstractPytanie o czynniki stymulujące wzniecenie fenomenu wiary religijnej jest nadal aktualne i żywo podejmowane w rozlicznych dyskusjach. Ich celem jest odnalezienie odpowiedzi na pytanie w jaki sposób ona wy-darza-się. Kwestia możliwości urzeczywistnienia się wiaryw wydarzeniu spotkania człowieka z jakimś ty, jest kluczowym problemem tej książki. Chodzi także o zmierzenie się z pytaniem o warunki, dzięki którym jakieś konkretne ja dokonuje osobistego wzniecenia aktu wiary religijnej pod wpływem doświadczenia przemienionego człowieczeństwa jakiegoś ty. Ponadto zostaje tu podjęte pytanie o warunki, poprzez które dokonuje się poznanie siebie przez podmiot i nawiązanie relacji, afirmacja istnienia Absolutu i wejście w relację z nim. Jest to nic innego niż analizowanie fenomenu wiary religijnej w paradygmacie spotkania. Aby rozważania nie były jedynie czysto teoretyczne, zagadnienie zostało sproblematyzowane na przykładzie doświadczenia religijnego Etty Hillesum (1914-1943), zaś za źródłowy materiał do analiz jej osobistej przemiany posłużono się jej zapiskami w postaci pamiętnika (zob E. Hillesum, Przerwane życie. Pamiętnik 1941-1943, tłum. I. Piotrowska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2000) oraz korespondencji (zob. E. Hillesum, Myślące serce,. Listy, tłum. I. Piotrowska, Kraków: Wydawnictwo WAM 2002). E. Hillesum była holenderską Żydówką, początkowo religijnie obojętną, która doświadczyła religijnego przebudzenia za sprawą wydarzenia spotkania z Juliusem Spierem. Spotkanie to stało się dla niej punktem wyjścia do uważnego traktowania swojego człowieczeństwa oraz przeżywania własnego życia. Rozbudziło w niej zmysł religijny i w ostateczności wprowadziło ją na drogę relacji wiary religijnej. Rozdział pierwszy jest teoretycznym rozważaniem nad zagadnieniem i doniosłością uwagi wobec własnego człowieczeństwa na podstawie stanu badań tego problemu z zakresu filozofii oraz teologii. Stanowi swego rodzaju wstęp i przygotowanie do analizy tego problemu na konkretnym przykładzie życia E. Hillesum. W drugim rozdziale poruszono zagadnienie doniosłości spotkania i obecności J. Spiera (ty) w religijnym doświadczeniu E. Hillesum (ja). Elementarnym problemem jest tu nie tylko kwestia wydarzenia ich spotkania, ale także wynikających z niego konsekwencji. Rozdział trzeci jest próbą analizy i bliższej charakterystyki relacji E. Hillesum z Bogiem oraz jej oryginalnej koncepcji idei pomocy Bogu. Jest próbą zmierzenia się z kontrowersjami wokół obrazu Boga u E. Hillesum oraz zagadnieniem jej konfesyjnego przyporządkowania.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherFundacja "Dzień Dobry! Kolektyw Kultury"pl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfilozofia religiipl_PL
dc.subjectfilozofia człowiekapl_PL
dc.subjectczłowiekpl_PL
dc.subjectHolokaustpl_PL
dc.subjectEtty Hillesumpl_PL
dc.subjectZagładapl_PL
dc.subjectphilosophy of religionpl_PL
dc.subjectphilosophy of human beingpl_PL
dc.subjectphilosophy of dialoguepl_PL
dc.subjecthumanitypl_PL
dc.subjectGodpl_PL
dc.subjectHolocaustpl_PL
dc.titleSpotkać siebie w innympl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holderArtur Kołodziejczykpl_PL
dc.page.number164pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Institute of Philosophypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-952157-8-0
dc.contributor.authorBiographicalnote(born 1991) philosopher, theologian; PhD candidate at the Department of Contemporary Philosophy of the Institute of Philosophy of the University of Lodz, where preparing a doctoral dissertation on the impact of the Holocaust on the post-war philosophy of God and man as perceived by Hannah Arendt and Hans Jonas. Member of Collegium Invisibile since 2013. He worked as a researcher at the Philosophy Department of the Tel Aviv University, where he conducted research related to his dissertation and didactic classes in contemporary Polish philosophy. In 2019, he received a grant "Prom" of the Polish National Agency for Academic Exchange for a research internship at The New School in New York.pl_PL
dc.contributor.authorEmailartur.kolodziejczyk@unilodz.eupl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe