Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWalczewska-Klimczak, Grażyna
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2020-10-06T12:10:27Z
dc.date.available2020-10-06T12:10:27Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationWalczewska-Klimczak G., Typologia bibliotek szkolnych w gminach wiejskich w świetle badań własnych i Raportu o stanie bibliotek szkolnych w Polsce w 2012 r., [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 33-51, doi: 10.18778/7969-634-5.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-634-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32294
dc.descriptionW artykule zaprezentowano najnowsze dane statystyczne dotyczące bibliotek szkolnych w Polsce na podstawie informacji z Systemu Informacji Oświatowej na tle podstawowych wskaźników, takich jak: sieć bibliotek w polskich szkołach, średnia powierzchnia, średnia wielkość księgozbioru, komputeryzacja. Autorka ponadto przedstawiła i scharakteryzowała kilka głównych typów bibliotek. W tekście zaprezentowano wyniki ankiet przeprowadzonych na temat wykorzystywania potencjału bibliotek szkolnych przez uczniów VI klas szkoły podstawowej i II gimnazjalnej. Podsumowanie stanowi ocena szans i zagrożeń bibliotek szkolnych.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents the newest statistical data on school libraries in Poland based on the System of Information on Education. Results are based on research conducted in rural districts of Poland in 2012. Findings refer to such factors as: network of the libraries in Polish schools, average area of school libraries, average size of book collection and computerization. The author presents profiles of five main types of libraries. In addition, paper contains the results of the survey conducted among pupils of primary (6th class) and secondary schools (2nd class) concerning the ability to take advantage of the school libraries’ potential. In conclusion author focuses on evaluation of the chances and risks concerning school libraries.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka, Dydaktyka, Praktyka;158
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleTypologia bibliotek szkolnych w gminach wiejskich w świetle badań własnych i Raportu o stanie bibliotek szkolnych w Polsce w 2012 r.pl_PL
dc.title.alternativeTypology of school libraries in rural communities according to individual research and the Report on the condition of school libraries in Poland in 2012pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number33-51pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationBiblioteka Narodowa, Pracownia Bibliotekoznawstwa Instytutu Książki i Czytelnictwapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-635-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteGrażyna Walczewska-Klimczak – adiunkt w Pracowni Bibliotekoznawstwa Instytutu Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Zajmuje się bibliotekami szkolnymi. Zainteresowania naukowe: kultura, a w szczególności literatura dla dzieci i młodzieży oraz animacja czytelnictwa. Najintensywniej ze środowiskiem bibliotekarzy współpracowała w latach 1995-2005. W tym okresie realizowała i rozpowszechniała w całej Polsce cykl warsztatów dających bibliotekarzom narzędzia i umiejętności pozwalające na ożywienie bibliotek. Doświadczeniu warsztatowemu towarzyszyła stała praca dydaktyczna na Uniwersytecie Warszawskim w latach 1980-2012.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteGrażyna Walczewska-Klimczak – PhD, assistant professor in the Book and Readership Institute, National Library of Poland. Research interests: culture, school libraries, literature for children and youth, reading animation. She cooperated most intensively with the librarians in the years 1995-2005. That time she realized and promoted the series of workshops for librarians, offering them tools and skills to activate school and public libraries. Lecturer at the University of Warsaw in the years 1980-2012.pl_PL
dc.referencesBatorowska H. (2009), Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978-83-61464-10-5pl_PL
dc.referencesBiblioteki Publiczne w Liczbach (2012), (maszynopis)pl_PL
dc.referencesInformacje i Aktualności [w:] Ministerstwo Edukacji Narodowej [online], [dostęp: 02.03.2015], dostępny w Internecie: <http://men.gov.pl/pl/ministerstwo/informacje/page/6>pl_PL
dc.referencesPiotrowska E., Rosiek S. (red.) (2012), Raport o sytuacji książki w Gdańsku. Biblioteki i czytelnictwo 2010-2011 [online], Gdańsk, Fundacja Terytoria Książki, [dostęp: 29.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.gdansk,pl_46247.pdf>pl_PL
dc.referencesProgramy i usługi [w:] Ministerstwo Edukacji Narodowej [online], [dostęp: 02.03.2015], dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/programy-i-uslugi/program-zakup-nowosci-wydawniczych-do-bibliotek/2014-priorytet-2>pl_PL
dc.referencesRaport o stanie edukacji 2012. Liczą się efekty (2013), Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, ISBN 978-8361693-14-7pl_PL
dc.referencesRaport o stanie bibliotek resortu Oświaty i Wychowania (1978), Warszawa, Ministerstwo Oświaty i Wychowania, Departament Organizacji Badań i Prognoz Oświatowych, Rada ds. Bibliotek i Informacji. Rok szkolny 1977/78pl_PL
dc.referencesSætre T. P., Willars G. (oprac.) (2003), Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA-UNESCO, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-87629-97-9pl_PL
dc.referencesStan bibliotek resortu oświaty i wychowania w 1986 r. i ich zadania na lata 1987- 1990 (1987), Warszawa, Ministerstwo Oświaty i Wychowania, Departament Organizacji Badań i Informacji Pedagogicznejpl_PL
dc.referencesStaniów B. (2012), Biblioteka szkolna dzisiaj, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978- 83-61464-65-5pl_PL
dc.referencesTokarska A. (2013), Typologia i misja bibliotek w kontekście historycznym [w:] Tejże (red. nauk.) Bibliotekarstwo, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 66-89pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dz. U. 1991, nr 114pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz. U. 1982, nr 3pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. 1991, nr 95pl_PL
dc.referencesZarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 czerwca 1997 r. w sprawie liczby uczniów, na których przysługuje etat nauczyciela bibliotekarza, Mon. Pol., 1997, nr 36, poz. 348pl_PL
dc.contributor.authorEmailgklimczak@uw.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-634-5.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe