dc.contributor.author | Walczewska-Klimczak, Grażyna | |
dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T12:10:27Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T12:10:27Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Walczewska-Klimczak G., Typologia bibliotek szkolnych w gminach wiejskich w świetle badań własnych i Raportu o stanie bibliotek szkolnych w Polsce w 2012 r., [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015, s. 33-51, doi: 10.18778/7969-634-5.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-634-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32294 | |
dc.description | W artykule zaprezentowano najnowsze dane statystyczne dotyczące bibliotek szkolnych w Polsce na podstawie informacji z Systemu Informacji Oświatowej na tle podstawowych wskaźników, takich jak: sieć bibliotek w polskich szkołach, średnia powierzchnia, średnia wielkość księgozbioru, komputeryzacja. Autorka ponadto przedstawiła i scharakteryzowała kilka głównych typów bibliotek. W tekście zaprezentowano wyniki ankiet przeprowadzonych na temat wykorzystywania potencjału bibliotek szkolnych przez uczniów VI klas szkoły podstawowej i II gimnazjalnej. Podsumowanie stanowi ocena szans i zagrożeń bibliotek szkolnych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents the newest statistical data on school libraries in Poland based on the System of Information on Education. Results are based on research conducted in rural districts of Poland in 2012. Findings refer to such factors as: network of the libraries in Polish schools, average area of school libraries, average size of book collection and computerization. The author presents profiles of five main types of libraries. In addition, paper contains the results of the survey conducted among pupils of primary (6th class) and secondary schools (2nd class) concerning the ability to take advantage of the school
libraries’ potential. In conclusion author focuses on evaluation of the chances and risks concerning school libraries. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Biblioteki i książki w życiu nastolatków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Nauka, Dydaktyka, Praktyka;158 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Typologia bibliotek szkolnych w gminach wiejskich w świetle badań własnych i Raportu o stanie bibliotek szkolnych w Polsce w 2012 r. | pl_PL |
dc.title.alternative | Typology of school libraries in rural communities according to individual research and the Report on the condition of school libraries in Poland in 2012 | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 33-51 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Biblioteka Narodowa, Pracownia Bibliotekoznawstwa Instytutu Książki i Czytelnictwa | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-635-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Grażyna Walczewska-Klimczak – adiunkt w Pracowni Bibliotekoznawstwa Instytutu Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej. Zajmuje się bibliotekami szkolnymi. Zainteresowania naukowe: kultura, a w szczególności literatura dla dzieci i młodzieży oraz animacja czytelnictwa. Najintensywniej ze środowiskiem bibliotekarzy współpracowała w latach 1995-2005. W tym okresie realizowała i rozpowszechniała w całej Polsce cykl warsztatów dających bibliotekarzom narzędzia i umiejętności pozwalające na ożywienie bibliotek. Doświadczeniu warsztatowemu towarzyszyła stała praca dydaktyczna
na Uniwersytecie Warszawskim w latach 1980-2012. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Grażyna Walczewska-Klimczak – PhD, assistant professor in the Book and Readership Institute, National Library of Poland. Research interests: culture, school libraries, literature for children and youth, reading animation. She cooperated most intensively with the librarians in the years 1995-2005. That time she realized and promoted the series of workshops for librarians, offering them tools and skills to activate school and public libraries. Lecturer at the University of Warsaw in the years 1980-2012. | pl_PL |
dc.references | Batorowska H. (2009), Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978-83-61464-10-5 | pl_PL |
dc.references | Biblioteki Publiczne w Liczbach (2012), (maszynopis) | pl_PL |
dc.references | Informacje i Aktualności [w:] Ministerstwo Edukacji Narodowej [online], [dostęp: 02.03.2015], dostępny w Internecie: <http://men.gov.pl/pl/ministerstwo/informacje/page/6> | pl_PL |
dc.references | Piotrowska E., Rosiek S. (red.) (2012), Raport o sytuacji książki w Gdańsku. Biblioteki i czytelnictwo 2010-2011 [online], Gdańsk, Fundacja Terytoria Książki, [dostęp: 29.08.2014], dostępny w Internecie: <http://www.gdansk,pl_46247.pdf> | pl_PL |
dc.references | Programy i usługi [w:] Ministerstwo Edukacji Narodowej [online], [dostęp: 02.03.2015], dostępny w Internecie: <http://www.bn.org.pl/programy-i-uslugi/program-zakup-nowosci-wydawniczych-do-bibliotek/2014-priorytet-2> | pl_PL |
dc.references | Raport o stanie edukacji 2012. Liczą się efekty (2013), Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, ISBN 978-8361693-14-7 | pl_PL |
dc.references | Raport o stanie bibliotek resortu Oświaty i Wychowania (1978), Warszawa, Ministerstwo Oświaty i Wychowania, Departament Organizacji Badań i Prognoz Oświatowych, Rada ds. Bibliotek i Informacji. Rok szkolny 1977/78 | pl_PL |
dc.references | Sætre T. P., Willars G. (oprac.) (2003), Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA-UNESCO, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 83-87629-97-9 | pl_PL |
dc.references | Stan bibliotek resortu oświaty i wychowania w 1986 r. i ich zadania na lata 1987- 1990 (1987), Warszawa, Ministerstwo Oświaty i Wychowania, Departament Organizacji Badań i Informacji Pedagogicznej | pl_PL |
dc.references | Staniów B. (2012), Biblioteka szkolna dzisiaj, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978- 83-61464-65-5 | pl_PL |
dc.references | Tokarska A. (2013), Typologia i misja bibliotek w kontekście historycznym [w:] Tejże (red. nauk.) Bibliotekarstwo, Warszawa, Wydaw. SBP, s. 66-89 | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dz. U. 1991, nr 114 | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz. U. 1982, nr 3 | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. 1991, nr 95 | pl_PL |
dc.references | Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 czerwca 1997 r. w sprawie liczby uczniów, na których przysługuje etat nauczyciela bibliotekarza, Mon. Pol., 1997, nr 36, poz. 348 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | gklimczak@uw.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-634-5.03 | |