Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMłynarczyk, Ewa
dc.contributor.editorGałkowski, Artur
dc.contributor.editorGliwa, Renata
dc.date.accessioned2020-12-02T11:25:37Z
dc.date.available2020-12-02T11:25:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMłynarczyk E., Terytorialna i kulturowa identyfikacja w krakowskich nazwach firmowych, [w:] Mikrotoponimy i makrotoponimy w komunikacji i literaturze, Gałkowski A., Gliwa R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 193-203, doi: 10.18778/7969-626-0.18pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-626-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32673
dc.description.abstractSubjects of a closer analysis in the paper are Cracovian names of firms that were intended to emphasise relationships between firms or institutions and the place of their activities and thus to contribute to their territorial and cultural identification. Name-formative foundations of the analysed firmonyms are as follows: the town name (Kraków/Cracow), names of quarters and housing estates, names of streets, rivers and other stably spatially situated objects like monuments (Wawel), gates, turnpikes, forts, mounds, tenements etc. Considering specificity of Cracow and its role in the world’s cultural heritage some toponyms – keeping individual identification – have much wider (national or even universal) range. Names of firms derived from such toponyms perform not only localization but also persuasive function that arouses positive feelings connected with well-known and admired town. They also perform commemorative function fixing old, not being used any more names of quarters or reminding places that are historically important for the town. The function of firmonyms derived from names of streets, objects that are only locally known, is to arouse feelings of familiarity and intimacy.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGałkowski A., Gliwa R. (red.), Mikrotoponimy i makrotoponimy w komunikacji i literaturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectchrematonimiapl_PL
dc.subjectnazwy firmpl_PL
dc.subjecttoponimiapl_PL
dc.subjectfunkcja lokalizacyjnapl_PL
dc.titleTerytorialna i kulturowa identyfikacja w krakowskich nazwach firmowychpl_PL
dc.title.alternativeTerritorial and Cultural Identification in Cracovian Names of Firmspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number193-203pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny w Krakowiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-627-7
dc.referencesCieślikowa Aleksandra, 1996, Metody w onomastycznych badaniach różnych kategorii nazw własnych, „Onomastica” XLI, 5–19.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia Krakowa, 2000, red. Antoni Henryk Stachowski, Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesGałkowski Artur, 2008, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź.pl_PL
dc.referencesHandke Kwiryna, 1992, Polskie nazewnictwo miejskie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKosyl Czesław, 2003, Chrematonimia, [w:] Ewa Rzetelska-Feleszko, Aleksandra Cieślikowa (przy współudziale Jerzego Dumy) (red.), Słowiańska onomastyka. Encyklopedia, t. II, 370–375.pl_PL
dc.referencesRutkiewicz-Hanczewska Małgorzata, 2007, Nazewnictwo uzualne a teoria gier. Próba typologizacji gier onimicznych, „Onomastica” LII, 5–23.pl_PL
dc.referencesRutkowski Mariusz, 2001, Wstępna charakterystyka funkcji nazw własnych, „Onomastica” XLVI, 7–29.pl_PL
dc.referencesRzetelska-Feleszko Ewa, 1994, Najnowsze nazwy sklepów, [w:] Elżbieta Wrocławska (red.), Uwarunkowania i przyczyny zmian językowych. Zbiór studiów, Warszawa, 133–142.pl_PL
dc.referencesRzetelska-Feleszko Ewa, 1996, Nazwy osobowe w nazwach sklepów, [w:] Ewa Wolnicz-Pawłowska, Jerzy Duma (red.), Antroponimia słowiańska. Materiały z IX Ogólnopolskiej Konferencji Onomastycznej Warszawa 6–8 IX 1994, Warszawa, 283–289.pl_PL
dc.referencesRzetelska-Feleszko Ewa, 2006a, W świecie nazw własnych, Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesRzetelska-Feleszko Ewa, 2006b, Procesy globalizacji a utrzymanie lokalnej tożsamości onimii słowiańskiej, „Onomastica” LI, 27–35.pl_PL
dc.referencesSiwiec Adam, 2012, Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta, Lublin.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, 1961, red. Witold Doroszewski, t. III, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-626-0.18


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe