Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-18T15:51:46Z
dc.date.available2021-01-18T15:51:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSztobryn-Giercuszkiewicz J., Badać – nie wykluczając. Rozważania nad „metodologią dostępności”, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.07pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33146
dc.description.abstractW artykule „Badać – nie wykluczając. Rozważania nad metodologią dostępności” autorka podejmuje kwestie związane z praktyczną organizacją badań osób z różnymi niepełnosprawnościami. Analizując różne techniki i narzędzia badawcze, wskazuje, na jakie bariery może się natknąć badacz w przypadku konkretnych niepełnosprawności osób badanych, jak odpowiednio przygotować badania i jakie rozwiązania alternatywne można zastosować, by zaprojektować badanie w sposób uniwersalny, maksymalnie dostępny dla wszystkich. Autorka m.in. pokazuje, w jaki sposób można dostosować badanie do potrzeb osób niewidomych, używając technologii asystujących, zastanawia się nad problematyką wpływu osób pośredniczących w badaniu (np. tłumaczy języka migowego) w przypadku badań skierowanych do osób głuchych oraz rozważa problematyczne kwestie związane z badaniem osób z niepełnosprawnościami psychicznymi (chorujących psychicznie oraz niepełnosprawnych intelektualnie). W podsumowaniu autorka proponuje oddanie głosu ekspertom poprzez włączenie osób z niepełnosprawnościami do projektowania badań dostępnych oraz rekomendacje w zakresie obszarów, o które należy zadbać, by zapewnić uniwersalny, niewykluczający żadnej grupy, dostęp do badania.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectprojektowanie uniwersalnepl_PL
dc.subjectmetodologiapl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.titleBadać – nie wykluczając Rozważania nad „metodologią dostępności”pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number97-110pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteJoanna Sztobryn-Giercuszkiewicz, adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu Łódzkiego. Od 12 lat pracuje jako Pełnomocnik Rektora Politechniki Łódzkiej ds. Osób Niepełnosprawnych, gdzie tworzy mechanizmy wsparcia przez uczelnię studentów z różnymi niepełnosprawnościami. Praktycznie i naukowo zajmuje się dostępnością instytucjonalną, projektowaniem uniwersalnym w edukacji i zarządzaniem różnorodnością w szkolnictwie wyższym. Autorka artykułów naukowych i monografii poświęconych dostępności szkolnictwa wyższego oraz różnych aspektów kształcenia dorosłych osób z niepełnosprawnościami.pl_PL
dc.referencesBatorski, Dominik (2014). Polacy wobec technologii cyfrowych – uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania. W: Janusz Czapiński, Tomasz Panek (red.). Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego, s. 328–352.pl_PL
dc.referencesBorowczyk, Joanna (2017). Wprowadzenie do idei kreowania Przestrzeni Uniwersalnej. W: „Projektowanie uniwersalne”, Łódź: Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi, s. 1–29. http://www.rcpslodz.pl/index.php/rehabilitacja/projektowanie-uniwersalne (dostęp: 08.10.2019).pl_PL
dc.referencesCBOS (2016). Korzystanie z Internetu. Warszawa. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_092_16.PDF (dostęp: 07.10.2019).pl_PL
dc.referencesGannon, Jack (1981). Deaf Heritage: A Narrative History of Deaf American. National Association of the Deaf.pl_PL
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2019). Szkoły wyższe i ich finanse w 2018 r. Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKonwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (2012), Dz.U. 2012 poz. 1169.pl_PL
dc.referencesOtrębski, Wojciech, Rożnowski, Bohdan (2008). Sytuacja psychologiczna osób z niepełnosprawnością na rynku pracy. Lublin: Instytut Rynku Pracy.pl_PL
dc.referencesPadden, Carol A., Humphries, Tom L. (1988). Deaf in America: Voices from a Culture. Cambridge. MA: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesPadden, Carol A., Humphries, Tom L. (2005). Inside Deaf Cultur, Cambridge. MA: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesProjektowanie uniwersalne – Objaśnienie koncepcji (2007). Ministerstwo Ochrony Środowiska, Norwegia, Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPrzybyłowska, Ilona (1978). Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych. „Przegląd Socjologiczny”, t. 30. Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu, s. 54–68.pl_PL
dc.referencesRealizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (2015). Warszawa: Ministerstwo Rozwoju.pl_PL
dc.referencesŚlusarczyk, Czesław (2013). Projektowanie uniwersalne jako sposób na tworzenie warunków do edukacji włączającej w szkołach wyższych. „E-mentor”, 5(52), s. 65–68. http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/52/id/1063 (dostęp: 07.10.2019).pl_PL
dc.referencesThe Principles of universal design. https://projects.ncsu.edu/ncsu/design/cud/about_ud/udprinciples.htm (dostęp: 07.10.2019).pl_PL
dc.referencesWykluczenie cyfrowe w Polsce (2015). Biuro Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWysocki, Marek (2017). Tworzenie miasta przyjaznego wszystkim. Polska Akademia Nauk. http://journals.pan.pl/dlibra/publication/118565/edition/103147/content (dostęp: 07.10.2019).pl_PL
dc.referencesWytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014–2020 (2018). Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe