Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMajewska, Klaudia Izabela
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-26T09:30:49Z
dc.date.available2021-01-26T09:30:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMajewska K. I., Wyznaczniki kształtowania się tożsamości psychospołecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.18pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33198
dc.description.abstractPrzedmiotem badań własnych jest wyznaczenie czynników kształtowania się tożsamości psychospołecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Tożsamość psychospołeczna jest ważną składową osobowości człowieka. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, z racji zaburzeń w sferze poznawczej i emocjonalno-społecznej, mogą tworzyć zniekształcony obraz swojej tożsamości. W związku z tym warto zbadać tematykę kształtowania się tożsamości psychospołecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i spróbować wyznaczyć czynniki warunkujące jej ukształtowanie. Problemy ten starano się rozwiązać poprzez analizę danych, zebranych za pomocą metody sondażu diagnostycznego oraz techniki wywiadu. Narzędzie badawcze, które zostało użyte do zebrania danych, to kwestionariusz wywiadu. Badaniem objęto siedem dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl_PL
dc.subjecttożsamość osobowapl_PL
dc.subjecttożsamość psychospołecznapl_PL
dc.titleWyznaczniki kształtowania się tożsamości psychospołecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanympl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number275-292pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteKlaudia Izabela Majewska – pedagożka specjalna, pracowniczka naukowo-dydaktyczna w Zakładzie Edukacji i Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, specjalistka ds. testowania modelu „Bezpieczna przyszłość osób z NI” w Biurze Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, terapeutka w Mieszkaniu Wspomaganym im. Teresy Dłuskiej, członkini Zarządu Fundacji im. Marii Grzegorzewskiej.pl_PL
dc.referencesAmbrozik, Wiesław, Kieszkowska, Anna (2012). Tożsamość grupowa dewiantów a ich reintegracja społeczna. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesBobińska, Kinga, Gałecki, Piotr (2012). Rys historyczny, terminologia, definicja, nozologia, kryteria rozpoznawania niepełnosprawności intelektualnej. W: Kinga Bobińska, Tadeusz Pietras, Piotr Gałecki (red.). Niepełnosprawność Intelektualna – epitopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 21–40.pl_PL
dc.referencesBrzezińska, Anna I. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesBrzezińska, Anna I., Piotrowski, Konrad (2010). Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków. „Czasopismo Psychologiczne”, 16(2), s. 265–274.pl_PL
dc.referencesGiddens, Anthony (2008). Konsekwencje nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesKowalik, Stanisław (1999). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.pl_PL
dc.referencesKowalik, Stanisław (2005). Psychologia niepełnosprawności umysłowej. W: Helena Sęk (red.). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 135–155.pl_PL
dc.referencesŁobocki, Mieczysław (1999). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMuszyński, Heliodor (1967). Metodologiczne problemy pedagogiki. Wrocław: Wydawnictwo PAN.pl_PL
dc.referencesObuchowska, Irena (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolme i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesPilch, Tadeusz (2001). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.pl_PL
dc.referencesPilch, Tadeusz (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.pl_PL
dc.referencesPiotrowski, Konrad (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość – Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: Wydawnictwo TIPI.pl_PL
dc.referencesSchwartz, Seth (2005). A New Identity for Identity Research: Recommendations for Expanding and Refocusing the Identity Literature. „Journal of Adolescent Research”, 20(3), s. 293–308.pl_PL
dc.referencesStelter, Żaneta (2007). Budowanie tożsamości przez osoby niepełnosprawne. W: Hanna Liberska, Barbara Harwas-Napierała, (red.). Tożsamość a współczesność. Nowe tendencje i zagrożenia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 181–205.pl_PL
dc.referencesWojciszke, Bogdan (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.18


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe