dc.contributor.author | Majewska, Klaudia Izabela | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-01-26T09:30:49Z | |
dc.date.available | 2021-01-26T09:30:49Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Majewska K. I., Wyznaczniki kształtowania się tożsamości psychospołecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.18 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33198 | |
dc.description.abstract | Przedmiotem badań własnych jest wyznaczenie czynników kształtowania się tożsamości psychospołecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Tożsamość psychospołeczna jest ważną składową osobowości człowieka. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, z racji zaburzeń w sferze poznawczej i emocjonalno-społecznej, mogą tworzyć zniekształcony obraz swojej tożsamości. W związku z tym warto zbadać tematykę kształtowania się tożsamości psychospołecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i spróbować wyznaczyć czynniki warunkujące jej ukształtowanie. Problemy ten starano się rozwiązać poprzez analizę danych, zebranych za pomocą metody sondażu diagnostycznego oraz techniki wywiadu. Narzędzie badawcze, które zostało użyte do zebrania danych, to kwestionariusz wywiadu. Badaniem objęto siedem dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | niepełnosprawność intelektualna | pl_PL |
dc.subject | tożsamość osobowa | pl_PL |
dc.subject | tożsamość psychospołeczna | pl_PL |
dc.title | Wyznaczniki kształtowania się tożsamości psychospołecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 275-292 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-757-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Klaudia Izabela Majewska – pedagożka specjalna, pracowniczka naukowo-dydaktyczna w Zakładzie Edukacji i Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, specjalistka ds. testowania modelu „Bezpieczna przyszłość osób z NI” w Biurze Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, terapeutka w Mieszkaniu Wspomaganym im. Teresy Dłuskiej, członkini Zarządu Fundacji im. Marii Grzegorzewskiej. | pl_PL |
dc.references | Ambrozik, Wiesław, Kieszkowska, Anna (2012). Tożsamość grupowa dewiantów a ich reintegracja społeczna. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Bobińska, Kinga, Gałecki, Piotr (2012). Rys historyczny, terminologia, definicja, nozologia, kryteria rozpoznawania niepełnosprawności intelektualnej. W: Kinga Bobińska, Tadeusz Pietras, Piotr Gałecki (red.). Niepełnosprawność Intelektualna – epitopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 21–40. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska, Anna I. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska, Anna I., Piotrowski, Konrad (2010). Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków. „Czasopismo Psychologiczne”, 16(2), s. 265–274. | pl_PL |
dc.references | Giddens, Anthony (2008). Konsekwencje nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Kowalik, Stanisław (1999). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: Wydawnictwo Śląsk. | pl_PL |
dc.references | Kowalik, Stanisław (2005). Psychologia niepełnosprawności umysłowej. W: Helena Sęk (red.). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 135–155. | pl_PL |
dc.references | Łobocki, Mieczysław (1999). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Muszyński, Heliodor (1967). Metodologiczne problemy pedagogiki. Wrocław: Wydawnictwo PAN. | pl_PL |
dc.references | Obuchowska, Irena (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolme i Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Pilch, Tadeusz (2001). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK. | pl_PL |
dc.references | Pilch, Tadeusz (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski, Konrad (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość – Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: Wydawnictwo TIPI. | pl_PL |
dc.references | Schwartz, Seth (2005). A New Identity for Identity Research: Recommendations for Expanding and Refocusing the Identity Literature. „Journal of Adolescent Research”, 20(3), s. 293–308. | pl_PL |
dc.references | Stelter, Żaneta (2007). Budowanie tożsamości przez osoby niepełnosprawne. W: Hanna Liberska, Barbara Harwas-Napierała, (red.). Tożsamość a współczesność. Nowe tendencje i zagrożenia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 181–205. | pl_PL |
dc.references | Wojciszke, Bogdan (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-757-9.18 | |