Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBolek, Monika
dc.date.accessioned2021-02-24T10:00:15Z
dc.date.available2021-02-24T10:00:15Z
dc.date.issued2020-09
dc.identifier.issn2353-5601
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33847
dc.description.abstractThe article is related to the growth of young companies operating in the business services for firms sector, that are listed on the Warsaw Stock Exchange alternative market – NewConnect. The growth opportunity models are introduced to explain the growth process of these companies together with other controlling factors such as profitability, size of the company and its earnings. As the result of the research it is found that growth potential is negatively correlated with assets and equity growth in short term, but it affects positively earnings per share growth in a longer, three-year period. It can therefore be concluded that in the sector taken into consideration, investors’ decisions reflected in the growth potential measures may be translated into company’s value growth only in a longer term.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;3
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectgrowthpl_PL
dc.subjectgrowth potentialpl_PL
dc.subjectbusiness services sectorpl_PL
dc.titleGrowth of companies and growth potential on the example of business services for firms sector on newconnect marketpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number7-24pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesArdishvili A., Cardozo S., Harmon S., Vadakath S., 1998, Towards a theory of new venture growth, In Babson entrepreneurship research conference, Ghent, Belgium, 21–23.pl_PL
dc.referencesAwartani F., Millis B., 2018, Determinants of growth in micro and small enterprises: Empirical evidence from Jordan, In 2018 IEEE 5th International Conference on Data Science and Advanced Analytics (DSAA) 614-622. IEEE.pl_PL
dc.referencesBolek M., 2018, Determinanty wzrostu przedsiębiorstw na rynku kapitałowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesChristensen C.R., Scott B.R., 1964, Review of course activities, MEDE, Lausanne, 53pl_PL
dc.referencesCzarnecki M., 2011, Wzrost a rozwój przedsiębiorstwa, [w:] Sz. Cyfert (red.), Wybrane aspekty pracy kierowniczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesDanbolt J., Hirst I., Jones E., 2011, The growth companies puzzle: can growth opportunities measures predict firm growth?, „The European Journal of Finance”, vol. 17(1).pl_PL
dc.referencesDavidsson P., 1991, Continued Entrepreneurship: Ability, Need, and Opportunity as Determinants of Small Firm Growth, „Journal of Business Venturing”, vol. 6, pp. 405–429.pl_PL
dc.referencesDavidsson P., 1998, Determinants of entrepreneurial intentions, [w:] (Materiały) Konferencja RENT IX, November, Piacenza.pl_PL
dc.referencesDavidsson P., 1989, Entrepreneurship – and after? A study of growth willingness in small firms, „Journal of Business Venturing”, vol. 4, pp. 211–226.pl_PL
dc.referencesDelmar F., 1994, The entrepreneur and the business effectiveness, [w:] (Materiały) Konferencja RENT VIII, Tampere, November.pl_PL
dc.referencesDelmar F., Wiklund J., Davidson P., 2003, What Do They Think and Feel about Growth? An Expectancy-Value Approach to Small Business Managers’ Attitudes Towards Growth, „Entrepreneurship Theory and Practice”, vol. 27(3), 247–270.pl_PL
dc.referencesDelmar F., 2006, Measuring growth: Methodological considerations and empirical results, „Entrepreneurship and the Growth of Firms”, vol. 1, pp. 62–84.pl_PL
dc.referencesGabrusewicz W., 1995, Istota rozwoju przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe. Seria 1/Akademia Ekonomiczna w Poznaniu”, nr (225), ss. 35–50.pl_PL
dc.referencesGajęcki R., 1997, Rozwój teorii przedsiębiorstwa. Podstawowe koncepcje, [w:] R. Gajęcki (red.), Rozwój firmy: teoria przedsiębiorstwa wprowadzenie, Szkoła Główna Handlowa, Warszawapl_PL
dc.referencesGancarczyk M., Gancarczyk J., 2011, Wzrost i internacjonalizacja przedsiębiorstw w klastrach, „Organizacja i Kierowanie. Organization and Management”, vol. 3(146).pl_PL
dc.referencesGarbarski L., 2011, Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawapl_PL
dc.referencesGreiner L.E., 1972, Evolution and revolution as organizations grow, „Harvard Business Review”, July–August, pp. 37–46pl_PL
dc.referencesGruszecki T., 2002, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHanks S.H., Watson C.J., Jansen E., Chandler G.N., 1993, Tightening the life-cycle construct: A taxonomic study of growth stage configurations in high-technology organizations, „Entrepreneurship Theory and Practice”, vol. 18, pp. 5–15.pl_PL
dc.referencesKallapur S., Trombley M.A., 1999, The Association between Investment Opportunity Set Proxies and Realized Growth, „Journal of Business Finance & Accounting”, vol. 26(3&4), pp. 505–519.pl_PL
dc.referencesKurczewska A., 2008, Problemy pomiaru wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] G. Maniak (red.), Problemy ekonomii i polityki gospodarczej, Materiały konferencyjne.pl_PL
dc.referencesLevine R., Zervos S., 1999, Stock market development and long-run growth, The World Bankpl_PL
dc.referencesLewis V.L., Churchill N.C., 1987, The five stages of small business growth, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1504517 [access 10.05.2016].pl_PL
dc.referencesLotti F., Santarelli E., Vivarelli M., 2003, Does Gibrat’s Law hold among young, small firms?, „Journal of Evolutionary Economics”, vol. 13(3), pp. 213–235.pl_PL
dc.referencesMachaczka J., 1998, Zarządzanie rozwojem organizacji. Czynniki, modele, strategia, diagnoza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesMcGuire J.W., 1963, Business and society, McGraw-Hill.pl_PL
dc.referencesMiller M.H., Modigliani F., 1961, Dividend policy, growth, and the valuation of shares, „The Journal of Business”, vol. 34(4).pl_PL
dc.referencesMorck R., Shleifer A., Vishny R.W., 1990, Do managerial objectives drive bad acquisitions?, „The Journal of Finance”, vol. 45(1), pp. 31–48.pl_PL
dc.referencesNogalski B., Kreft Z., Kapuściński M., 2000, Fuzje i przejęcia jako metody zewnętrznego wzrostu przedsiębiorstw, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu”, nr (851), ss. 71–81.pl_PL
dc.referencesObłój K., 2002, Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawapl_PL
dc.referencesObstfeld M., 1992, Risk-taking, global diversification, and growth (No. w 4093), „National Bureau of Economic Research”pl_PL
dc.referencesOtto R.E., 2000, Valuation of Corporate Growth Opportunities – A Real Options Approach, Garland Publishing Inc., Taylor & Francis, New York & London.pl_PL
dc.referencesPiasecki B., 1997, Przedsiębiorczość i mała firma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesPiasecki B., 1998, Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa–Łódźpl_PL
dc.referencesPierścionek Z., 1997, Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,pl_PL
dc.referencesPomykalska B., 2010, Zarządzanie procesem wzrostu przedsiębiorstwa: perspektywa finansowa, „Zeszyty Naukowe. Rozprawy Naukowe/Politechnika Łódzka”, z. 394, ss. 3–337.pl_PL
dc.referencesPomykalski P., 2011, Potencjał wzrostu organizacji – uwarunkowania finansowe, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Ekonomia”, nr 42.pl_PL
dc.referencesPradhan R.P., 2018, Development of stock market and economic growth: The G-20 evidence, „Eurasian Economic Review”, vol. 8(2), pp. 161–181.pl_PL
dc.referencesSarwoko E., Frisdiantara C., 2016, Growth determinants of small medium enterprises (SMEs), „Universal Journal of Management”, vol. 4(1), pp. 36–41.pl_PL
dc.referencesScott M., Bruce R., 1987, Five stages of growth in small business, „Long Range Planning”, vol. 20(3), ss. 45–52.pl_PL
dc.referencesSkalik J., 2012, Aktywizacja potencjału rozwojowego przedsiębiorstwa, [w:] A. Stabryła (red.), Determinanty potencjału rozwoju organizacji, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesStańczyk J., Kryński Z., 2007, Metody pomiaru wartości kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 10.pl_PL
dc.referencesSteinmetz L.L., 1969, Critical stages of small business growth: When they occur and how to survive them, „Business horizons”, vol. 12(1), pp. 29–36.pl_PL
dc.referencesSysko-Romańczuk S., 2005, Rozwój przedsiębiorstwa jako rezultat jego wzrostu i sprawności procesów zarządzania, „Rozprawy i Studia/Uniwersytet Szczeciński”, z. 570.pl_PL
dc.referencesTobin J., 1969, A General Equilibrium Approach to Monetary Theory, „Journal of Money, Credit, and Banking”, vol. 1(1), pp. 15–29.pl_PL
dc.referencesWasilczuk J., 2005, Wzrost małych i średnich przedsiębiorstw: aspekty teoretyczne i badania empiryczne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesWiklund J., 1996, Theoretical perspectives in research on firm growth, [w:] (Materiały) Konferencja RENT X, Brussels, Novemberpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.3.27.01
dc.relation.volume27pl_PL
dc.disciplineekonomia i finansepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe