Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKAFEL, TOMASZ
dc.contributor.editorKołodziejczak, Małgorzata
dc.contributor.editorBednarska-Wnuk, Izabela
dc.contributor.editorŚwiątek-Barylska, Ilona
dc.date.accessioned2021-03-19T12:51:28Z
dc.date.available2021-03-19T12:51:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKafel T., Metoda SCAMPER jako skuteczne narzędzie projektowania innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, [w:] Metody i techniki zarządzania. Inspiracje dla teorii i praktyki, Kołodziejczak M., Bednarskia-Wnuk I., Świątek-Barylska I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 107-124, DOI: 10.18778/8220-435-3.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-435-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34303
dc.description.abstractCelem rozdziału jest szczegółowa charakterystyka założeń i etapów postępowania stosunkowo słabo rozpoznanej w Polsce metody SCAMPER oraz analiza przykładów jej wykorzystania w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych. W pierwszej części opracowania, odwołując się do megatrendów wyznaczonych przez Roland Berger Strategy Consultants, wskazano na rosnące znaczenie myślenia lateralnego (rozbieżnego) wobec wyzwań przed którymi stają współczesne organizacje. W kolejnej części przedstawiono determinanty skutecznego wykorzystania metod inwentycznych w tworzeniu innowacji organizacyjnych. Kolejną część opracowania stanowi szeroka charakterystyka metody SCAMPER, a przede wszystkim: omówienie pytań wyznaczających kierunek transformacji badanego obiektu oraz proponowanych etapów postępowania. Rozdział zamyka opis przykładów zastosowania metody SCAMPER w tworzeniu innowacji organizacyjnych, w tym również w obszarze projektowania modelu biznesowego Canvas.pl_PL
dc.description.abstractA detailed description of the assumptions and stages of the procedure of the relatively poorly recognized in Poland SCAMPER method is presented. An analysis of examples of its use in solving organizational problems was carried out. The first part of the study points to the growing importance of lateral (divergent) thinking in the face of the challenges faced by contemporary organizations. The next part lists the determinants of the effective use of inventive methods in creating organizational innovations. The next part of the study is a broad description of the SCAMPER method, and above all: discussion of questions determining the direction of transformation of the examined object, and the proposed stages of the procedure. The final part describes examples of the use of the SCAMPER method in creating organizational innovations, including in the area of designing the Canvas business model.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMetody i techniki zarządzania. Inspiracje dla teorii i praktyki;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmetoda SCAMPERpl_PL
dc.subjectinwentykapl_PL
dc.subjectmyślenie lateralnepl_PL
dc.subjectinnowacje organizacyjnepl_PL
dc.subjectSCAMPER methodpl_PL
dc.subjectinnovative organizational solutionspl_PL
dc.subjectlateral (divergent) thinkingpl_PL
dc.subjectthe Canvas business modelpl_PL
dc.titleMetoda SCAMPER jako skuteczne narzędzie projektowania innowacyjnych rozwiązań organizacyjnychpl_PL
dc.title.alternativeThe scamper method as an effective tool for designing innovative organizational solutionspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2020 © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number107-124pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Krakowiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-436-0
dc.referencesAmitabh J., Kleiner B. (1995), New developments in developing creativity, „Journal of Managerial Psychology”, no. 10, s. 15–25.pl_PL
dc.referencesAntoszkiewicz J. (1990), Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChen A.L.S., Liu C.H., Hsu C.C., Lin C.S. (2010), C-Kano model: a novel approach for discovering attractive quality elements, „Total Quality Management & Business Excellence”, vol. 21, s. 1189–1214.pl_PL
dc.referencesCipiur J. (2019a), Róbmy swoje, a Polska będzie wielka, Obserwator finansowy.pl (za Eurostat), https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/robmy-swoje-a-polska-bedzie-wielka/ [dostęp: 16.09.2019].pl_PL
dc.referencesCipiur J. (2019b), Za mało przeznaczamy na badania i rozwój, Obserwator finansowy.pl (za Eurostat), https://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/rotator/za-malo-przeznaczamy-na-badania-i-rozwoj/ [dostęp: 16.09.2019].pl_PL
dc.referencesDobrołowicz W. (1995), Psychodydaktyka kreatywności, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEberle R.F. (1971), Scamper: games for imagination development, D.O.K. Publishers, Buffalo, NY.pl_PL
dc.referencesEberle R.F. (1972), Developing Imagination Through Scamper, „Journal of Creative Behavior”, vol. 6(3), s. 286–287.pl_PL
dc.referencesInnovation as Part of Company’s DNA (2014), „IESE Alumni Magazine”, July–September, no. 134, s. 8–13.pl_PL
dc.referencesIsaksen S.G., Dorval K.B., Treffinger D.J. (2011), Creative approaches to problem solving: A framework for innovation and change, 3rd ed., London, England: SAGE.pl_PL
dc.referencesJasieński M., Rzeźnik M. (2014), Business models rethought: applying the heuristic methods of Altshuller and Osborn to improve an organization’s fitness in a variable environment, [w:] B. Domańska-Szaruga, T. Stefaniuk (eds), Organization in changing environment. Conditions, methods and management practices, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKafel T. (1994), Możliwości zastosowania wybranych metod inwentycznych w tworzeniu i usprawnianiu produktów, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 445, s. 7–18.pl_PL
dc.referencesKaufman A., Fustier M., Drevet A. (1975), Inwentyka. Metody poszukiwania twórczych rozwiązań, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKelley D., Kelley T. (2019), Twórcza odwaga. Otwórz się na Design Thinking, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKelley T. (2018), Don’t let hierarchy get in the way of ideas, „IESE Alumni Magazine”, January–March, no. 148, s. 1–68.pl_PL
dc.referencesKnosala R., Wasilewska B., Boratyńska-Sala A. (2018), Poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKraśnicka T. (2018), Innowacje w zarządzaniu. Nowe ujęcie, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKraśnicka T., Wronka-Pośpiech M. (2015), Stymulowanie zachowań innowacyjnych pracowników w korporacjach, [w:] H. Bieniok (red.), Innowacyjność współczesnych organizacji. Kierunki i wyniki badań. Część I, „Studia Ekonomiczne”, nr 183, s. 115–129.pl_PL
dc.referencesKristensen J. (2016), The Reflected Journal. The Scamper Method & McDonalds, https://jonarkristensen.wordpress.com/2016/08/26/the-scamper-method-mcdonalds/ [dostęp: 10.09.2019].pl_PL
dc.referencesLopez-Mesa B., Mulet E., Vidal R., Thompson G. (2011), Effects of additional stimuli on idea-finding in design teams, „Journal of Engineering Design”, no. 22, s. 31–54.pl_PL
dc.referencesMartyniak Z. (1997), Wstęp do inwentyki, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Wydawnictwo Uczelniane, Kraków.pl_PL
dc.referencesMcDonalds – SCAMPER – IDEA Development (2016), https://sirenscreative-design.wordpress.com/2016/09/10/mcdonalds-scamper/ [dostęp: 20.08.2019].pl_PL
dc.referencesMichalko M. (2000), Four steps towards creative thinking, „The Futurist”, May–June, vol. 34, s. 18–21.pl_PL
dc.referencesMikołajczak K., Stasiak M., Krysiak A. (2016), Zbiór metod i narzędzi dydaktycznych. Pedagogical Evolution toolbox, Fundacja 11 Muz Innowacje w Kulturze, Wydawnictwo Case Teaching Publishing, Łódź.pl_PL
dc.referencesMiller P., Wedell-Wedellsborg T. (2014), Architekci innowacyjności, Deloitte. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMoreno D.P., Hernandez A., Yang M.C., Wood K.L. (2014), Creativity in transactional design problems: Non-intuitive findings of an expert study using Scamper, Paper presented at the International Design Conference, Human Behavior and Design, Dubrovnik, Croatia.pl_PL
dc.referencesMotyl B., Filippi S. (2014), Integration of creativity enhancement tools in medical device design process, „Procedia Engineering”, no. 69, s. 1316–1325.pl_PL
dc.referencesOsborne A.F. (1953), Applied Imagination: Principles and Procedures of Creative Problem Solving, Charles Scribner’s Sons, New York.pl_PL
dc.referencesProctor T. (1998), Zarządzanie twórcze, Geberthner & Ska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPrzybylski M., Mirosz-Dudkowski K. (2019), Metody oraz narzędzia wspierające kreowanie innowacji przez pracowników, „Industrial Monitor Produkcja i utrzymanie ruchu”, nr 4(33), www.industrial-monitor.pl [dostęp: 29.08.2019].pl_PL
dc.referencesRhodes M. (1961), An analysis of creativity, Phi-Delta, Kappan.pl_PL
dc.referencesRoland Berger Strategy Consultants (2011), Trend Compendium 2030, Roland Berger Strategy Consultants GmbH, München, Germany, https://www.roland-berger.com/fr/Insights/Global-Topics/Trend-Compendium/ [dostęp: 15.09.2019].pl_PL
dc.referencesSCAMPER Method – McDonald’s (2015), https://ashleybjornsrud.wordpress.com/2015/09/06/scamper-method-mcdonalds/ [dostęp: 19.08.2019].pl_PL
dc.referencesSCAMPER – McDonald’s (2019), https://iselinbst.home.blog/2019/08/24/scamper-mcdonalds/ [dostęp: 1.08.2019].pl_PL
dc.referencesSerrat O. (2009), The SCAMPER Technique, Cornell University ILR School, „International Publications Key Workplace Documents”, no. 2, s. 1–3.pl_PL
dc.referencesSerrat O. (2013), A Guide to the SCAMPER Technique, https://www.academia.edu/11297135/A_Guide_to_the_SCAMPER_Technique [dostęp: 15.11.2019].pl_PL
dc.referencesSloane P. (2005), Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesStrzałecki A. (2004), Wykorzystanie umysłowych transformacji w tworzeniu nowych produktów i usług, [w:] A. Ujwary-Gil, Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, Wyższa Szkoła Biznesu National Louis University, Nowy Sącz.pl_PL
dc.referencesRunco M.A., Albert R.S. (ed.) (1990), Theories of creativity, Sage Publications Inc. Newbury Park.pl_PL
dc.referencesUjwary-Gil A. (2004), Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, Wyższa Szkoła Biznesu National Louis University, Nowy Sącz.pl_PL
dc.referencesVernon D., Hocking I., Tyler T.C. (2016), An Evidence-Based Review of Creative Problem Solving Tools: A Practitioner’s Resource, „Human Resource Development Review”, vol. 15, iss. 2, s. 230–259.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkafelt@uek.krakow.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-435-3.06
dc.disciplinenauki o zarządzaniu i jakościpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe