Consumer needs of households and propensity to satisfy them in conditions of crisis
Streszczenie
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, jaki jest w ocenie konsumentów stopień nasycenia podstawowych kompleksów potrzeb gospodarstw domowych oraz jaka jest skłonność do ich zaspokajania na tle istniejących uwarunkowań
ekonomicznych i instytucjonalnych w Polsce. Przedstawione w nim informacje
pochodzą z badań ankietowych przeprowadzonych w Łodzi w 1987 r., które objęty
906 osób z 501 gospodarstw domowych. Do pewnych porównań posłużyły takie wyniki podobnych badań przeprowadzonych w Łodzi w 1977 r.
Okazało się, że najlepiej zaspokojonymi są potrzeby o charakterze podstawowym. a więc wyżywienie, ubranie, mieszkanie oraz jego wyposażenie. Potrzeby
zaspokojone najgorzej to rozrywki kulturalne oraz wypoczynek urlopowy.
Z badań wynika takie, że istnieje silna skłonność do zaspokajania odczuwanych potrzeb i polepszania bytu materialnego. Możliwości te ograniczane są
nie tylko wskutek relatywnie niskich dochodów, ale przede wszystkim przez barierą podażową oraz związaną z nią barierą administracyjną (różne formy reglamentacji) w nabywaniu wielu dóbr.
Collections