Show simple item record

dc.contributor.authorJankowski, Filip
dc.date.accessioned2021-05-05T16:54:04Z
dc.date.available2021-05-05T16:54:04Z
dc.date.issued2019-12-30
dc.identifier.issn2391-8551
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35392
dc.description.abstractThe aim of the article is to illustrate how the historical past of France could be revised in digital games. Two Lankhor games (Le Manoir de Mortevielle and Maupiti Island) were used for research purposes, analyzed using the social-semiotic analytical model of Óliver Pérez-Latorre, Mercè Oliva and Reinald Besalú. The results of the research allow us to find in both games references to French collaboration with Germans within the Vichy (Mortevielle), as well as to genocidal colonial practices against the so-called natives (Maupiti Island).en
dc.description.abstractCelem artykułu jest unaocznienie, w jaki sposób przeszłość historyczna państwa francuskiego mogła być poddawana w grach cyfrowych rewizji. Na użytek badań wykorzystane zostały dwie gry studia Lankhor (Le Manoir de Mortevielle oraz Maupiti Island), zanalizowane za pomocą społeczno-semiotycznego modelu analitycznego Ólivera Péreza-Latorrego, Mercè Oliwy i Reinalda Besalú. Rezultaty badań pozwalają stwierdzić obecność w obu grach odniesień do kolaboracji Francuzów z Niemcami w ramach Państwa Vichy (Mortevielle) tudzież do ludobójczych praktyk kolonialnych wobec tzw. tubylców (Maupiti Island).pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesReplay. The Polish Journal of Game Studies;1en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcolonialismen
dc.subjectVichy Stateen
dc.subjectFrench digital gamesen
dc.subjectdigital game analysisen
dc.subjectvideo gamesen
dc.subjectkolonializmpl
dc.subjectPaństwo Vichypl
dc.subjectfrancuskie gry cyfrowepl
dc.subjectanaliza gier cyfrowychpl
dc.subjectgry wideopl
dc.titleRozrachunek z przeszłością historyczną Francji na przykładzie gier Lankhorupl
dc.title.alternativeSettling the French Historical Past: The Example of Lankhor Gamesen
dc.typeArticle
dc.page.number27-36
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.identifier.eissn2449-8394
dc.referencesAlloula, Malek (1986), The Colonial Harem, Minneapolis: University of Minnesota Press.pl
dc.referencesAustin, Guy (2008), Contemporary French Cinema, Manchester–New York: Manchester University Press.pl
dc.referencesBrisou, Mathieu (1987), Mortville Manor, „Tilt”, nr 48, s. 26–27.pl
dc.referencesBruchon, Sylvain (1991), Sous le soleil de Maupiti, „Tilt”, nr 94, s. 98.pl
dc.referencesCobra Soft (1985), Meurtre à grande vitesse [Amstrad CPC], Francja: Cobra Soft.pl
dc.referencesCobra Soft (1986), Meurtres sur l’Atlantique [Amstrad CPC], Francja: Cobra Soft.pl
dc.referencesCoulon, François (1989), Le grand zoo: Bruno Gourier, „Joystick Hebdo”, nr 10, s. 26.pl
dc.referencesFromm, Erich (1962), Beyond the Chains of Illusion, New York: Simon and Schuster.pl
dc.referencesGołuński, Tycjan (2016), Change sans risque? Kino francuskie po Nowej Fali (1968–1984), [w:] Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Kino epoki nowofalowej, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 963–1054.pl
dc.referencesHautefeuille, Olivier (1990), Maupiti Island. „Tilt”, nr 85, s. 13.pl
dc.referencesHawks, Howard (1946), Wielki sen [DVD], Stany Zjednoczone: Warner Bros.pl
dc.referencesJackson, Julian (2001), France: The Dark Years, 1940–1944, Oxford: Oxford University Press.pl
dc.referencesJameson, Fredric (1996), Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. P. Czapliński, [w:] R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przykładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, s. 190–213.pl
dc.referencesLankhor (1987), Le Manoir de Mortevielle [Amiga], Francja: Lankhor.pl
dc.referencesLankhor (1990), Maupiti Island [Amiga], Francja: Lankhor.pl
dc.referencesLankhor.net (b.d.), Les anciens jeux de Lankhor (dostęp 22 lutego 2020).pl
dc.referencesMalausa, Vincent (2002), Le plus beau jeu du monde, „Cahiers du Cinéma”, specjalny, s. 52.pl
dc.referencesMaupiti Island (1989), „Génération 4”, nr 17, s. 212–213.pl
dc.referencesMontgomery, Robert (1947), Tajemnica jeziora [DVD], Stany Zjednoczone: Metro-Goldwyn-Mayer.pl
dc.referencesMorris, Alan (1992), Collaboration and Resistance Reviewed: Writers and the “Mode retro” in Post-Gaullist France, London–New York: Berg.pl
dc.referencesPérez-Latorre, Óliver, Mercè Oliva, Reinald Besalú (2017), Videogame Analysis: A Social-Semiotic Approach, „Social Semiotics”, nr 27(5), s. 586–603.pl
dc.referencesPrior, Michael (1999), The Bible And Colonialism: A Moral Critique, Sheffield: Sheffield Academic Press.pl
dc.referencesSpicer, Andrew (2002), Film Noir, London: Routledge.pl
dc.referencesVullierme, Jean-Louis (2016), Lustro Zachodu. Nazizm i cywilizacja zachodnia, Kraków: W.A.B.pl
dc.contributor.authorEmailfilip.jankowski@doctoral.uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-8551.06.02
dc.relation.volume6


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0