Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMaćkowiak, Rafał
dc.date.accessioned2021-05-25T07:26:00Z
dc.date.available2021-05-25T07:26:00Z
dc.date.issued2020-06-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35694
dc.description.abstractThe video game industry is today one of the most rapidly developing branches of the entertainment industry. Such corporations as Microsoft, Sony and Nintendo are increasing their investment engagement in the manufacture of gaming hardware (e.g. computers, consoles, and tablets), and in game development for various platforms. There has developed and continues to expand an extensive terminology which due to the increasing consolidation of the user base is progressing towards producing a sociolect. Linguists have not yet examined the lexis of gamers which is why it must be studied considering the extent of the phenomenon and the sheer size of the gamer community. Video gamers form a large group. At this point it must be stressed that the gamer community and the lexis specific for it does not exist in isolation. The lexis used by gamers continues to permeate outside the community, e.g. to other media or the colloquial language. The author of this article conducted a survey to check whether the lexis of video gamers is known to random respondents. This article presents the results of the survey.en
dc.description.abstractBranża gier wideo to w dzisiejszych czasach jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu rozrywkowego. Korporacje takie jak: Microsoft, Sony czy Nintendo inwestują coraz większe środki pieniężne w produkcję sprzętu do gier (np. komputerów, konsol, tabletów) oraz w produkcję gier na różne platformy. Niewątpliwie powstał i prężnie się rozwija duży zbiór słownictwa, który ze względu na coraz bardziej spójną grupę użytkowników zmierza w kierunku wytworzenia socjolektu. Do tej pory językoznawcy nie przyjrzeli się dokładnie leksyce graczy z tego względu konieczne jest jej zbadanie, zważywszy na ogrom zjawiska i wielkość środowiska graczy. Gracze wideo stanowią bardzo dużą grupę. Warto tutaj pokreślić, że środowisko graczy, więc także i leksyka charakterystyczna dla tego środowiska, nie istnieje w izolacji. Leksyka używana przez nich coraz częściej przedostaje się poza pierwotne środowisko, np. do innych mediów czy języka potocznego. Autor przeprowadził ankietę i postanowił sprawdzić, czy leksyka graczy wideo jest znana wśród przypadkowych respondentów. W artykule zaprezentowane są wyniki ankiety.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectVideo gamesen
dc.subjectlexisen
dc.subjectmodern Polish languageen
dc.subjectsociolecten
dc.subjectsurveyen
dc.subjectGry wideopl
dc.subjectleksykapl
dc.subjectwspółczesna polszczyznapl
dc.subjectsocjolektpl
dc.subjectankietapl
dc.titleSurrounded by a wall: The hermetic language of the Polish community of video gamers. Do Poles know the language of Polish gamers? The results of a survey-based studyen
dc.title.alternativeOtoczony murem, hermetyczny język środowiska polskich graczy wideo? Czy język środowiska polskich graczy jest znany Polakom? – wyniki badań ankietowychpl
dc.typeArticle
dc.page.number81-112
dc.contributor.authorAffiliationPh.D., teacher of Polish as a foreign language; University of Lodz, School of Polish for Foreign Students; ul. G. Narutowicza 68, 90-136 Łódźen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesChmielewska-Łuczak Dorota, Smejlis Tomasz, “Komunikacja w świecie gier komputerowych”, [in:] Język@multimedia, Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan (eds.), Wrocław 2005.en
dc.referencesDovey John, Kennedy Helen, Kultura gier komputerowych, Kraków 2011.en
dc.referencesFiliciak Mirosław, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warsaw 2006.en
dc.referencesGądek Kamila, “Metodologiczne podstawy opisu języka graczy komputerowych”, [in:] Biblioteka Lingvariów. Język z różnych stron widziany, Czelakowska Anna, Skarżyński Mirosław (eds.), Kraków 2009.en
dc.referencesGrabarczyk Paweł, “O opozycji hardcore/casual”, Homo Ludens 7(1), Poznań 2015, pp. 89–109.en
dc.referencesInglot Krzysztof, “Nazwy własne a lokalizacja gier elektronicznych fantasy – o potrzebie przekładu oraz wybranych tendencjach w tłumaczeniu gier anglojęzycznych na rynek polski i niemiecki”, Homo Ludens 1(5)/2013, Poznań.en
dc.referencesKochanowicz Rafał, Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej, Poznań 2012.en
dc.referencesKubiński Piotr, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.en
dc.referencesMaćkowiak Rafał, “Soniaki, hardkorowcy i casuale, czyli o leksyce w komunikacji graczy konsolowych”, [in:] Język – człowiek – świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, Ewa Boksa, Agnieszka Rosińska-Mamej, Joanna Sanderska (eds.), Kielce 2016.en
dc.referencesSapir Edward, Kultura, język, osobowość, trans. Barbara Stanosz and Roman Zimand, PIW, Warsaw 1978.en
dc.referencesUrbańska-Galanciak Dominika, “Elementy socjolektu graczy komputerowych”, [in:] Język@multimedia, Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan (eds.), Wrocław 2005.en
dc.referencesUrbańska-Galanciak Dominika, Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warsaw 2009.en
dc.referencesWileczek Anna, “O języku młodego Internetu”, Zeszyty Prasoznawcze, 3–4, Walery Pisarek (ed.), Kraków 2011.en
dc.referenceshttp://polygamia.pl/Polygamia/1,96455,13530333,Streaming___ogladanie_zamiast_grania_czy_zaczatek.html?bo=1en
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/S008.aspen
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/slownik-gracza.aspen
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=105en
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=17en
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=177en
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=199en
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=20en
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=318en
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=342en
dc.referenceshttp://www.gry-online.pl/slownik-gracza-pojecie.asp?ID=48en
dc.referenceshttp://www.miejski.pl/slowo-cosplayeren
dc.referenceshttp://www.miejski.pl/slowo-Headshoten
dc.referenceshttp://www.miejski.pl/slowo-Nerden
dc.referenceshttp://www.miejski.pl/slowo-No+Liferen
dc.referenceshttp://www.pl.wikipedia.org/wiki/Trollowanieen
dc.referenceshttp://www.sjp.pwn.pl/slowniki/konsoli.htmlen
dc.referenceshttps://gamedot.pl/news,na-xbox-one-nagrasz-programy-z-tv-ale-to-nie-pierwsza-konsola-ktora-to-potrafien
dc.contributor.authorEmailrafalmac@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.57.05
dc.relation.volume57


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0