Show simple item record

dc.contributor.authorCascetta, Annamaria
dc.date.accessioned2021-05-26T17:11:17Z
dc.date.available2021-05-26T17:11:17Z
dc.date.issued2019-12-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35879
dc.description.abstractEuropean theatre engages with the problems of our time with ever greater commitment and responsibility, crucial both on the existential and the social level. At the same time it is researching and experimenting with a language suited for the communicative and aesthetic horizon of our age. This essay, intended to inaugurate in this journal a series of critical studies of the theatre, analyses two works, highly successful internationally, emblematic both by their theme (the body, death, memory) on which they invite the spectators to reflect and the experimental technique through which they involve audiences. The performances analysed are “La Merda” by the Italian Cristian Ceresoli, interpreted by Silvia Gallarani and “Nachlass” by the Swiss-German Stephen Kaegi for the Berlin group Rimini Protokoll.en
dc.description.abstractTeatr europejski podejmuje problemy naszych czasów z coraz większym zaangażowaniem i odpowiedzialnością, zarówno na poziomie egzystencjalnym, jak i społecznym. Jednocześnie bada i eksperymentuje z językiem dostosowanym do komunikacyjnego i estetycznego horyzontu naszych czasów. W eseju, który inauguruje w piśmie serię poświęconą studiom nad teatrem, analizuję dwa cieszące się uznaniem na arenie międzynarodowej dzieła. Są one emblematyczne zarówno pod względem tematyki (ciało, śmierć, pamięć), do której kontemplacji zapraszają czytelnika, jak i pod względem eksperymentalnej techniki, poprzez którą angażują odbiorców. Analizowane spektakle to La Merda włoskiego twórcy, Cristiana Ceresoli, w interpretacji Silvii Gallarani oraz Nachlass szwajcarsko-niemieckiego artysty, Stephena Kaegi, stworzony dla berlińskiej grupy Rimini Protokoll.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecttheatreen
dc.subjectbodyen
dc.subjectdeathen
dc.subjectmemoryen
dc.subjectteatrpl
dc.subjectciałopl
dc.subjectśmierćpl
dc.subjectpamięćpl
dc.titleBodies on stage between presence and absenceen
dc.title.alternativeCiała i scena między obecnością i brakiempl
dc.typeArticle
dc.page.number483-490
dc.contributor.authorAffiliationProfessor, Università Cattolica „Sacro Cuore” in Milan, Dipartimento di Scienze della Comunicazione e dello Spettacolo and Centro di cultura e di iniziativa teatrale “Mario Apollonio”en
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesCascetta Annamaria, European Performative Theatre, London and New York, Routledge 2019.en
dc.referencesCascetta Annamaria, Melchiorre Virgilio (eds.), Il corpo in scena, Milano, Vita e Pensiero 1983.en
dc.referencesCourtine Jean-Jacques (sous la direction de), Histoire du corps. 3. Les mutations du regard. Le XX siècle, Paris, Les Éditions du Seuil, 2006.en
dc.referencesFourier Anne, Gilardi Paola, Andreas Härter, Maeder Claudia (eds.), Rimini Protokoll, “Mimos 2015”, Bern, Berlin, Peter Lang 2014.en
dc.referencesMelchiorre Virgilio, Corpo e persona, Genova, Marietti 1987.en
dc.contributor.authorEmailannamaria.cascetta@unicatt.it
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.55.23
dc.relation.volume55


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0