Show simple item record

dc.contributor.authorWszołek, Mariusz
dc.date.accessioned2021-05-26T19:15:17Z
dc.date.available2021-05-26T19:15:17Z
dc.date.issued2020-09-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35915
dc.description.abstractJohn Thackara emphasised that 80% of the negative impact on the natural environment has its origin in design and the randomness of its application. Considering the entirety of design practices, one would have a hard time disputing this. In contemporary times, design understood as design practices has assumed a servile role in relation to big corporations. One can observe the consequences of such practices in real time: social exclusion, the lack of design consideration or consideration of end users, the failure of branding, and the polarisation of entire societies – these are only some dimensions of the current applications of design (including graphic design). Instead of the current applications, we need a change in the paradigm of both the theory of design and practical applications. Design needs a new code of application which would not only look good in social media, but would also be a clear point of reference in the design practice.en
dc.description.abstractJohn Thackara podkreśla, że 80% negatywnego wpływu na środowisko naturalne ma podłoże w designie i jego dowolności zastosowań. Z oglądu praktyki projektowej nietrudno nie przyznać mu racji – współcześnie design w rozumieniu praktyki projektowej przyjął służalczą rolę wobec wielkiego biznesu. Konsekwencje takich praktyk możemy obserwować w czasie rzeczywistym: wykluczenie społeczne, brak refleksji projektowej i końcowych użytkowników, porażka brandingu czy polaryzacja całych społeczeństw – to tylko niektóre wymiary aktualnych zastosowań projektowania (również graficznego). W miejsce aktualnych zastosowań potrzebujemy zmiany paradygmatu zarówno w teorii projektowania, jak również w praktycznych zastosowaniach. Design potrzebuje nowego kodeksu zastosowań, który nie tylko będzie dobrze wyglądał w mediach społecznościowych, ale również będzie jasnym punktem odniesienia w praktyce projektowej.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectdesignen
dc.subjectdisruptionen
dc.subjectsustainable designen
dc.subjectcommunicationen
dc.subjectirritation of the systemen
dc.subjectdesignpl
dc.subjectdisruptionpl
dc.subjectzrównoważone projektowaniepl
dc.subjectkomunikacjapl
dc.subjectirytacja systemupl
dc.titleWhen there is meaning in design? Two dimensions of the practice of designing (communication)en
dc.title.alternativeJaki design ma sens? Dwa wymiary praktyki projektowania (komunikacji)pl
dc.typeArticle
dc.page.number237-248
dc.contributor.authorAffiliationPh.D., SWPS University of Social Sciences and Humanities, Chair of Graphic Designen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesDru Jean-Marie, Disruption: Overturning conventions and shaking up the marketplace, Vol. 1, Wiley 1996.en
dc.referencesFleischer Michael, Communication design, czyli Projektowanie komunikacji (lub odwrotnie), Primum Verbum, Łódź 2010.en
dc.referenceshttp://www.tbwa.com/disruption [accessed on: 19.09.2014].en
dc.referencesLenk Krzysztof, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Wydawnictwo Słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2011.en
dc.referencesLois George, Damn Good Advice, Phaidon Press, London 2012, p. 136.en
dc.referencesSiemes Anette, Normalność w komunikacjach – jej negocjowanie i badanie: na materiale komentarzy dotyczących architektury domów mieszkalnych, Primum Verbum, Łódź 2013.en
dc.referencesWszołek Mariusz, Reklama – operacjonalizacja pojęcia, Wydawnictwo Libron, Krakow 2015.en
dc.contributor.authorEmailmwszolek@swps.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.58.13
dc.relation.volume58


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0