Show simple item record

dc.contributor.authorStęplewska, Kinga
dc.date.accessioned2021-07-23T10:18:31Z
dc.date.available2021-07-23T10:18:31Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38170
dc.description.abstractThe aim of the article is to present and evaluate the situation of bancassurance in Poland and establishing the importance of this channel in the sale of insurance products. The paper concerns on product distribution, which is a very important part of the activity of any enterprise. One of the insurance product distribution channels is bancassurance based on cooperation between banks and insurers.Methodology. To achieve the goal quantitative changes were analysed, as well as a review of the introduced legal solutions in relation to bancassurance. Data on the bancassurance market in Poland are presented in the article, including the number and sales structure in this channel since 2012 to 2018.Results of the research. The analysis made it possible to conclude that bancassurance is an important distribution channel for insurance products with high development potential. However, in the analysed period, sales through this channel showed a downward trend, which was mainly caused by the introduction of new recommendations and legal regulations concerning the distribution of insurance products.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest prezentacja i ocena sytuacji w zakresie bancassurance w Polsce oraz ustalenie znaczenia tego kanału w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Artykuł koncentruje się na problematyce dystrybucji produktów, która stanowi bardzo ważną część działalności każdego przedsiębiorstwa. Jednym z kanałów dystrybucji produktów ubezpieczeniowych jest bancassurance, bazujący na współpracy pomiędzy bankami a ubezpieczycielami.Metodyka. Dla realizacji celu dokonano analizy zmian ilościowych, a także przeglądu wprowadzonych rozwiązań prawnych w odniesieniu do bancassurance. W artykule zaprezentowano dane dotyczące rynku bancassurance w Polsce, z uwzględnieniem liczby i struktury sprzedaży w tym kanale w latach 2012–2018.Wyniki badania. Przeprowadzona analiza pozwoliła stwierdzić, że bancassurance jest ważnym kanałem dystrybucji produktów ubezpieczeniowych, o dużym potencjale rozwoju. Jednak w analizowanym okresie, sprzedaż przez ten kanał wykazywała tendencję spadkową co w głównej mierze spowodowane było wprowadzeniem nowych rekomendacji i regulacji prawnych dotyczących dystrybucji produktów ubezpieczeniowych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;30pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectinsurance companiesen
dc.subjectinsurance productsen
dc.subjectdistribution channelsen
dc.subjectbancassuranceen
dc.subjectbanksen
dc.subjectprzedsiębiorstwo ubezpieczeniowepl
dc.subjectprodukty ubezpieczeniowepl
dc.subjectkanały dystrybucjipl
dc.subjectbancassurancepl
dc.subjectbankipl
dc.titleZnaczenie bancassurance w procesie zarządzania sprzedażą produktów ubezpieczeniowych (analiza danych statystycznych za lata 2012–2018)pl
dc.title.alternativeThe Importance of Bancassurance in Sales Management Process of Insurance Products (Analysis of Statistical Data since 2012–2018)en
dc.typeArticle
dc.page.number137-160
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Prawa i Nauk Społecznychpl
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesBankier.pl, 2019, Raport Polska bankowość w liczbach IV kwartał 2018, https://prnews.pl/wp-content/uploads/2019/04/polska_bankowosc_w_liczbach_iv_kw_2018.pdf [dostęp: 8.03.2020].pl
dc.referencesBorowiec, L. (2011). Zintegrowany model bancassurance na polskim rynku finansowym. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 158.pl
dc.referencesCzubała, A. (1997). Dystrybucja. W: J. Altkorn, red., Podstawy marketingu, Kraków: Wydawnictwo Instytut Marketingu.pl
dc.referencesDołhasz, M., Fudaliński, J., Kosała, M., Smutek, H. (2009). Podstawy zarządzania. Koncepcje – strategie – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo PWN.pl
dc.referencesDominiak M. (2018). Organizacja działalności prywatnych zakładów ubezpieczeń. W: M. Iwanicz-Drozdowska, red., Ubezpieczenia, Warszawa: Wydawnictwo PWE.pl
dc.referencesDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego.pl
dc.referencesDyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń.pl
dc.referencesFilkiewicz S. (2009). Zarządzanie relacjami z klientem na bazie wiedzy. W: J. Komorowski, J. Moczydłowska, red., Innowacyjne metody i techniki zarządzania w przedsiębiorstwie. Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku.pl
dc.referencesGocałek, A. (2019). Przewodnicząca Zespołu ds. Bancassurance i Sprzedaży Affinity PIU, 17.10.2019, XI Kongres Bancassurance, ZBP, www.zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/XI-Kongres-Bancassurance [dostęp 16.01.2020].pl
dc.referencesKNF, 2012–2018, Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń. Sprawozdanie statystyczne.pl
dc.referencesKNF, 2013–2018, Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń. Informacje o pośrednikach.pl
dc.referencesKNF, 2014, Rekomendacja U dotycząca dobrych praktyk w zakresie bancassurance.pl
dc.referencesKNF, 2016a, Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące badania adekwatności produktu.pl
dc.referencesKNF, 2016b, Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące systemu zarządzania produktem.pl
dc.referencesKNF, 2018, Biuletyn roczny. Rynek ubezpieczeń. Informacje o krajowych zakładach ubezpieczeń.pl
dc.referencesLisowski, J., Zieniewicz, M. (2015). Zmiany w kanale agencyjnym na rynku ubezpieczeniowym w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin, DOI:10.17951/h.2015. 49.4.335.pl
dc.referencesMakowiecki, A. (2012). III rekomendacja dobrych praktyk. Gazeta ubezpieczeniowa, 46.pl
dc.referencesMalinowska, K. (2017). Pojęcie zarządzania produktem ubezpieczeniowym w świetle dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń i przepisów implementacyjnych. Wiadomości Ubezpieczeniowe, 1.pl
dc.referencesMaśniak, D. (2015). Ramy prawne bancassurance. Gdańskie Studia Prawnicze, t. XXXIII.pl
dc.referencesOrłowski, C. (2015). Bancassurance z punktu widzenia Rzecznika Ubezpieczonych. Monitor Ubezpieczeniowy, 62.pl
dc.referencesPIU, 2016, Polski Rynek Bancassurance.pl
dc.referencesPIU, 2017, Polski Rynek Bancassurance.pl
dc.referencesPIU, 2018, Polski Rynek Bancassurance. Rodek, K., Visan, J. (1997). Marketing ubezpieczeń na życie, Warszawa: Poltext.pl
dc.referencesStęplewska, K. (2015). Pośrednik ubezpieczeniowy a wizerunek towarzystwa ubezpieczeń na życie. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1.pl
dc.referencesUKNF, 2019, Przegląd sytuacji finansowej i rynkowej banków notowanych na GPW oraz inwestorów strategicznych w latach 2014-2018 na podstawie danych Bloomberg.pl
dc.referencesUstawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, Dz.U. 2015 poz. 1844 ze zm.pl
dc.referencesUstawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, Dz.U. 2017 poz. 2486 ze zm.pl
dc.referencesUstawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, Dz.U. 1997 Nr 140 poz. 939 ze zm.pl
dc.referencesWitkowska, J. (2008). Kanały dystrybucji usług ubezpieczeniowych. Toruń: Wydawnictwo „Dom Organizatora”.pl
dc.referencesWitkowska, J. (2016). Kanały dystrybucji ubezpieczeń. W: D. Ostrowska, P. Jamrózm, red., Ubezpieczenia gospodarcze i społeczne w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.Pl.pl
dc.referencesZBP, 2009, Rekomendacja (I) dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń ochronnych powiązanych z produktami bankowymi.pl
dc.referencesZBP, PIU, 2010, Rekomendacja (II) w sprawie dobrych praktyk w zakresie ubezpieczeń finansowych powiązanych z produktami bankowymi zabezpieczonymi hipotecznie.pl
dc.referencesZBP, PIU, 2012, Rekomendacja (III) dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym lub oszczędnościowym.pl
dc.references[www1] www.zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/XI-Kongres-Bancassurance [dostęp: 16.01.2020] XI Kongres Bancassurance.pl
dc.references[www2] www.pkobp.pl/klienci-indywidualni/ubezpieczenia/ubezpieczenia-wycofane-z-oferty/polisa-dlugoterminowego-inwestowania/ [dostęp: 19.02.2020], Polisa długoterminowego inwestowania przygotowana przez PKO Życie dla klientów PKO BP.pl
dc.references[www3] file:///C:/Users/Start/Downloads/20190405-informacja-agenta-ubezpieczeniowego-idd.pdf [dostęp: 17.01.2020].pl
dc.references[www4] www.aliorbank.pl/dodatkowe-informacje/przydatne-dokumenty/dokumenty-prawne.html [dostęp: 17.01.2020].pl
dc.references[www5] file:///C:/Users/Start/Downloads/pelnomocnictwo-metlife.pdf [dostęp: 17.01.2020].pl
dc.references[www6] file:///C:/Users/Start/Downloads/informacja-agenta-ubezpieczeniowego-bez-ryczaltu.pdf [dostęp: 17.01.2020].pl
dc.references[www7] www.pkobp.pl/media_files/03797394-1f15-4f4b-8a4c-08dbee4068ac.pdf [dostęp: 17.02.2020].pl
dc.references[www8] www.ing.pl/_fileserver/item/1119939 [dostęp: 17.02.2020].pl
dc.contributor.authorEmailkinga.steplewska@ujk.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.2.30.09
dc.relation.volume2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0