Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSteciąg, Magdalena
dc.date.accessioned2021-08-09T14:19:48Z
dc.date.available2021-08-09T14:19:48Z
dc.date.issued2019-12-30
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38465
dc.description.abstractThe paper concerns mass public protests of women that took place in 2016–2017 in Poland. Its attempt is to present the pieces of feminist art referring to those events. Discursive analysis is focused on the cooperation of two seemingly distant discourses — street protests and arts — in creating a representation of the collective experience of women in cultural memory. Several examples of artistic visualizations, vocalizations and verbalizations from 2017–2018 were selected for the presentation.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy masowych protestów publicznych kobiet, które odbyły się w latach 2016–2017 w Polsce. Zawiera próbę zaprezentowana prac artystycznych z kręgu sztuki feministycznej nawiązujących do tych wydarzeń. Analiza dyskursywna dotyczy kooperacji dwóch oddalonych od siebie na pozór dyskursów — protestów ulicznych i artystycznego — w tworzeniu reprezentacji doświadczenia zbiorowego kobiet w pamięci kulturowej. Wybrano kilka przykładów artystycznych wizualizacji, wokalizacji i werbalizacji z lat 2017–2018.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguisticapl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectwomen’s public protestsen
dc.subjectartistic discourseen
dc.subjectdiscourse analysisen
dc.subjectfeminist arten
dc.subjectprotesty publiczne kobietpl
dc.subjectdyskurs artystycznypl
dc.subjectanaliza dyskursupl
dc.subjectsztuka feministycznapl
dc.titleDyskurs protestów kobiet w Polsce w latach 2016–2017: artystyczne wizualizacje, wokalizacje, werbalizacjepl
dc.title.alternativeDiscourse of women’s protests in Poland in the years 2016–2017: artistic visualizations, vocations, verbalizationsen
dc.typeArticle
dc.page.number21-31
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Zielonogórskipl
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesAraszkiewicz A., 2017, Kobieca rebelia ?!… Sztuka i bunt społeczny, „Szum”, https://magazynszum.pl/kobieca-rebelia-sztuka-i-bunt-spoleczny (dostęp: 7.09.2019).pl
dc.referencesBurszta W., 2008, Świat jako więzienie kultury, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesCiesek B., 2018, Dyskursy dyskryminacji i tolerancji w przestrzeni publicznej współczesnej Polski (postawy, wartości, strategie), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesDauksza A., 2013, Kobiety na drodze. Doświadczenie przestrzeni publicznej w literaturze przełomu XIX i XX wieku, Kraków: Universitas.pl
dc.referencesGasaway Hill M.L., 2018, The Language of Protest. Acts of Performance, Identity, and Legitimacy, London: Palgrave Macmillan.pl
dc.referencesGraff A., 2008, Rykoszetem. Rzecz o płci, seksualności i narodzie, Warszawa: W.A.B.pl
dc.referencesHurwitz H., Taylor V., 2012, Women’s cultures and social movements in global contexts, „Sociology Compass” 6 (10).pl
dc.referencesKita M., 2016, Coming out w polskiej przestrzeni dyskursywnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesKorolczuk E., 2019, Odzyskiwanie języka, czyli jak zmieniła się debata o aborcji w kontekście Czarnych Protestów i Strajków Kobiet, w: E. Korolczuk, B. Kowalska, J. Ramme, C. Snochowska-Gonzalez (red.), Bunt kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet, Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.pl
dc.referencesKorolczuk E., Kowalska B., Ramme J., Snochowska-Gonzalez C. (red.), 2019, Bunt kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet, Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.pl
dc.referencesMajewska E.A., 2018, Odcisk szminki Ewy Partum. Od pocałunku do politycznej wielości, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka” 1 (99). http://doi.org/10.26112/kw.2018.99.07pl
dc.referencesMajewska-Güde K., 2017, Polityczność a dobry timing, „Szum” 1, https://magazynszum.pl/politycznosc-a-dobry-timing (dostęp: 7.09.2019).pl
dc.referencesPartum E., 2018, Z komunistami trzeba było grać w ping-ponga, w: A. Sosnowska (red.), Performans oporu, Warszawa: Fundacja Nowej Kultury „Bęc Zmiana”, Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski”, Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesPiekot T., 2016, Mediacje semiotyczne. Słowo i obraz w służbie ideologii, Warszawa: Sedno.pl
dc.referencesRancew-Sikora D., Steciąg M., 2017, „Niech się bawią?” O związkach radykalności z karnawałem na demonstracjach publicznych kobiet, „Czas Kultury” 4.pl
dc.referencesRejter A., 2013, Władza płci w perspektywie komunikacyjnej, „Oblicza Komunikacji” 6.pl
dc.referencesRonduda Ł., 2009, Sztuka polska lat 70. Awangarda, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski”.pl
dc.referencesSteciąg M., 2017, Memy Marty Frej: Hybryda medialna w publicystyce feministycznej, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Gatunki w mediach elektronicznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesSteciąg M., w druku, Polka walcząca! The language of women’s demonstrations and political correctness.pl
dc.referencesŚlósarska J., 2016, Splatając pamięć komunikacyjną i kulturową, w: G. Habrajska (red.), Komunikatywizm — przyszłość nauki XXI wieku, Łódź: Primum Verbum.pl
dc.referencesWarner M., 2002, Publics and Counterpublics, New York: Zone Books.pl
dc.referencesWitosz B., Sujkowska-Sobisz K., Ficek E. (red.), 2016, Dyskurs i jego odmiany, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.contributor.authorEmailM.Steciag@ifp.uz.zgora.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.53.02
dc.relation.volume53


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0