dc.contributor.author | Majdańska-Wachowicz, Urszula | |
dc.date.accessioned | 2021-08-09T14:19:51Z | |
dc.date.available | 2021-08-09T14:19:51Z | |
dc.date.issued | 2019-12-30 | |
dc.identifier.issn | 0208-6077 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38472 | |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to investigate music reviews in relation to discourse analysis. The data was collected from a Polish monthly “Teraz Rock” and an American biweekly “Rolling Stone” (all issues from 2015). The study proves that print media music reviews are rooted in print media discourse which absorbs, to some extent, other types of discourse, such as: music, artistic, elite and promotional. The examination of discourse configuration in music reviews enables to distinguish some features of journalism cultures, typical of the magazines in question. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest analiza uwikłań dyskursywnych prasowej recenzji muzycznej. Badaniem zostały objęte recenzje wyekscerpowane z polskiego miesięcznika „Teraz Rock” oraz amerykańskiego dwutygodnika „Rolling Stone” (roczniki 2015). Materiał dowodzi, że w prasowej recenzji muzycznej dominuje dyskurs prasowy, który wchłania elementy dyskursów: muzycznego, elitarnego, artystycznego oraz z zakresu reklamy i promocji. Uwikłania dyskursywne tego gatunku umożliwiają do pewnego stopnia rekonstrukcję kultur dziennikarskich, które dominują w obu magazynach. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | music review | en |
dc.subject | genre | en |
dc.subject | discourse | en |
dc.subject | journalism cultures | en |
dc.subject | “Teraz Rock” | en |
dc.subject | “Rolling Stone” | en |
dc.subject | recenzja muzyczna | pl |
dc.subject | gatunek | pl |
dc.subject | dyskurs | pl |
dc.subject | kultury dziennikarskie | pl |
dc.subject | „Teraz Rock” | pl |
dc.subject | „Rolling Stone” | pl |
dc.title | Recenzja muzyczna w uwikłaniach dyskursywnych | pl |
dc.title.alternative | Types of discourse in music review | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 99-112 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Zielonogórski | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-0119 | |
dc.references | Aleshinskaya E., 2013, Key Components of Musical Discourse Analysis, „Research in Language” 11 (4). https://doi.org/10.2478/rela-2013-0007 | pl |
dc.references | Balčytienė A., Lauk E., 2009, Some reflections on journalism education and journalism culture, „Journalism Research. Science Journal (Communication and Information)” 2 | pl |
dc.references | Borowski A., 2018, Elita i elitarność, „Polska Akademia Umiejętności. Debaty PAU” 5 | pl |
dc.references | Czachur W., 2011, Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji, „Tekst i Dyskurs — Text und Diskurs” 4 | pl |
dc.references | Filip G., 2014, „Niech pan weźmie na przykład taki sławny film jak…”, czyli argumentum ab exemplo w recenzjach Zygmunta Kałużyńskiego, „Słowo. Studia Językoznawcze” 5 | pl |
dc.references | Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., 2000, Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów: Wyższa Szkoła Zarządzania | pl |
dc.references | Jak pisać o muzyce, czyli opisać nieopisywalne, 2015, http://mojaviola.blox.pl/2015/01/Jak-pisac-o-muzyce-czyli-opisac-nieopisywalne.html (dostęp: 29.09.2018) | pl |
dc.references | Kita M., 2013, Dyskurs prasowy, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków: Universitas | pl |
dc.references | Krauz M., 2004, Recenzja — gatunek naukowy, krytycznoliteracki czy publicystyczny?, w: M. Ruszkowski (red.), Wielojęzyczność w perspektywie stylistyki i poetyki, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej | pl |
dc.references | Laskowska E., 1993, Wartościowanie w języku potocznym, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy | pl |
dc.references | Loewe I., 2014, Dyskurs medialny — przegląd stanowisk badawczych, „Forum Lingwistyczne” 1 | pl |
dc.references | Majdańska-Wachowicz U., 2018, A contrastive genre study of the structure of Polish and American music reviews, w: L. Szymański, J. Zawodniak, A. Łobodziec, M. Smoluk (red.), Interdisciplinary views on the English language, literature and culture, Zielona Góra: Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Zielonogórskiego | pl |
dc.references | Majdańska-Wachowicz U., 2019, Co się kryje w strukturze — kilka uwag o budowie polskich i amerykańskich recenzji muzycznych, w: R. Marcinkiewicz (red.), Unisono w wielogłosie 6. Rock a media, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego | pl |
dc.references | Olechowska P., 2017, Ideologiczne podziały mediów na gruncie teorii kultury dziennikarskiej Thomasa Hanitzscha (rozważania na podstawie analizy treści czasopism „Press” i „Forum Dziennikarzy” z lat 2012–2016), „Polityka i Społeczeństwo” 4 (15). https://doi.org/10.15584/polispol.2017.4.5 | pl |
dc.references | Pałka P., 2008, Strategie „słabego” i „mocnego” nakłaniania w rozmowie handlowej, „Poradnik Językowy” 3 | pl |
dc.references | Steciąg M., 2012, Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego | pl |
dc.references | Sułek W., 2010, Recenzja płytowa jako martwy gatunek. Frankensteinowska próba tchnięcia nowego życia, w: R. Marcinkiewicz (red.), Unisono na pomieszane języki. O rocku, jego twórcach i dziełach (w 70-lecie Czesława Niemena), Sosnowiec: Wydawnictwo Gad Records | pl |
dc.references | Ślawska M., 2008, Tytuł — najmniejszy tekst prasowy, „Rocznik Prasoznawczy” 2 | pl |
dc.references | Topa-Bryniarska D., 2015, O niektórych strategiach kształtowania opinii i percepcji w recenzji filmowej, „Studia Humanistyczne AGH” 14 (1) https://dx.doi.org/10.7494/human.2015.14.1.171 | pl |
dc.references | Witosz B., 2012, Badania nad dyskursem we współczesnym językoznawstwie polonistycznym, „Oblicza Komunikacji” 5 | pl |
dc.references | Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej | pl |
dc.references | Wojtak M., 2006, Gatunki mowy charakterystyczne dla prasy motoryzacyjnej, „Prace Językoznawcze” 8 | pl |
dc.references | Wojtak M., 2010, Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Lublin: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji | pl |
dc.references | Wojtak M., 2011, O relacjach dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, „Tekst i Dyskurs — Text und Diskurs” 4 | pl |
dc.references | Wojtak M., 2014, O gatunkach wypowiedzi i ich prasowych konkretyzacjach, „Językoznawstwo: Współczesne Badania, Problemy i Analizy Językoznawcze” 8 | pl |
dc.references | Wojtak M., 2015, Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej | pl |
dc.references | Wojtak M., 2016, Stylistyczne ukształtowanie komunikatów prasowych — perspektywy analiz, „Studia Medioznawcze” 2 (65) | pl |
dc.references | Zaśko-Zielińska M., 1999, Recenzja i jej norma gatunkowa, „Poradnik Językowy” 8–9 | pl |
dc.references | Zaśko-Zielińska M., 2002, Przez okno świadomości. Gatunki mowy w świadomości użytkowników języka, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego | pl |
dc.references | Żmigrodzki P., 2000, Przemiana czy upadek recenzji językoznawczej? Uwagi metalingwistyczne, w: D. Ostaszewska (red.), Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 1: Mowy piękno wielorakie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl |
dc.contributor.authorEmail | ula.maj@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6077.53.09 | |
dc.relation.volume | 53 | |