Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOtta, Damian
dc.contributor.editorMakowska-Iskierka, Marzena
dc.contributor.editorWojciechowska, Jolanta
dc.date.accessioned2021-08-24T07:25:35Z
dc.date.available2021-08-24T07:25:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationOtta D., Turystyka kolejowa w województwie pomorskim, [w:] Warsztaty z Geografii Turyzmu, Tom 11, Krajoznawstwo a turystyka, Makowska-Iskierka M., Wojciechowska J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 79-92, DOI: 10.18778/8220-576-3.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-576-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38811
dc.description.abstractTurystyka kolejowa i turystyka koleją to dwa nieczęsto spotykane w literaturze zagadnienia. W niniejszym tekście przedstawiona została krótka definicja obydwu pojęć, rozszerzona o przykłady funkcjonowania tych gałęzi turystyki w województwie pomorskim. Sieć kolejowa tego województwa w większości została wybudowana za czasów zaboru pruskiego, była dość gęsta i zaspakajała ówczesne potrzeby komunikacyjne społeczeństwa. Zawierucha po II wojnie światowej, a także przemiany gospodarcze przełomu wieków spowodowały znaczne uszczuplenie sieci kolejowej województwa, wykorzystywanej do prowadzenia ruchu pociągów. Linie kolejowe, które przetrwały do dziś i są wykorzystywane w ruchu pasażerskim, umożliwiają turystom dojazd do atrakcji turystycznych położonych na terenie województwa pomorskiego, a więc zapewniają uprawianie turystyki koleją. Natomiast linie i budowle kolejowe, które przestały spełniać rolę komunikacyjną, stały się obiektami wykorzystywanymi w turystyce kolejowej. Na terenie Pomorza Gdańskiego znajdują się również skanseny i muzea kolejnictwa, w których turyści mogą zapoznać się z historią kolei w regionie. Aktywne spędzanie czasu w kolejowym klimacie umożliwiają przejazdy drezynami oraz kolejką wąskotorową.pl_PL
dc.description.abstractRail tourism and tourism by rail are two issues that are rarely encountered in the literature. This text presents a short definition of both terms, extended by examples of their functioning in the Pomeranian Voivodeship. The railway network of this voivodeship, built mostly under Prussian rule, was quite dense and satisfied the communication needs of the society. World War II, and later the economic changes at the turn of the present century, caused a significant reduction in the railway network. Railway lines, which have survived to this day and used for passenger traffic, allow tourists to reach tourist attractions located in the Pomeranian Voivodeship, and thus foster tourism by rail. On the other hand, lines and structures which ceased to fulfill a communication role, have become sites used in railway tourism. There are also open-air museums and railway museums in the Gdańsk-Pomerania district where tourists can learn about the history of railways in the region. The active spending of time in a railway atmosphere is possible thanks to trolley rides and a narrow-gauge railway.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofMakowska-Iskierka M., Wojciechowska J. (red.), Warsztaty z Geografii Turyzmu, Tom 11, Krajoznawstwo a turystyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectturystyka kolejąpl_PL
dc.subjectturystyka kolejowapl_PL
dc.subjecttransport kolejowypl_PL
dc.subjectwojewództwo pomorskiepl_PL
dc.subjecttourism by railpl_PL
dc.subjectrail tourismpl_PL
dc.subjectrailway transportpl_PL
dc.subjectPomeranian Voivodeshippl_PL
dc.titleTurystyka kolejowa w województwie pomorskimpl_PL
dc.title.alternativeRail tourism in the Pomeranian Voivodship
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number79-92pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationChojnickie Stowarzyszenie Miłośników Koleipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-577-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteOtta Damian – mgr, Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Zainteresowania: kolejnictwo, transport, komunikacja, gospodarka przestrzenna, historia kolejnictwa; dyscyplina: geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna.pl_PL
dc.referencesBebenow, F., Strzyżewski, P. (2018). Żuławska Kolej Dojazdowa. Kraków: Wytwórnia Grafiki Jarosław Bytner.pl_PL
dc.referencesCzarnecki, T. (2020). Wykaz zachowanych w Polsce parowozów normalnotorowych. Pobrane z: http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?wykaz=1435 (22.08.2020).pl_PL
dc.referencesGórny, J. (2014). Uwarunkowania rozwoju turystyki kolejowej w województwie wielkopolskim. W: P. Krąż (red.), Współczesne problemy i kierunki badawcze w geografii. Tom 2 (s. 17–31). Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesMasłowski, A. (2009). Dworzec Główny w Gdańsku. Pobrane z: https://ibedeker.pl/bez-kategorii/dworzec-glowny-w-gdansku/ (22.08.2020).pl_PL
dc.referencesMuzeum Kolejnictwa (2020). Pobrane z: https://muzeumkolejnictwa.com.pl (22.08.2020).pl_PL
dc.referencesOgólnopolska Baza Kolejowa (2020). Pobrane z: https://www.bazakolejowa.pl/index.php (22.08.2020).pl_PL
dc.referencesOtta, D. (2018). Po kolei o chojnickiej kolei. Chojnice: Miasto Chojnice.pl_PL
dc.referencesRogalewski, O. (1974). Zagospodarowanie turystyczne. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesTarski, I. (1973). Definicja transportu. Przegląd Komunikacyjny, 12, 18–22.pl_PL
dc.referencesZakrzewska, M. (2018). Program prac konserwatorskich dla elementów zabytkowych budynku administracyjnego. Gdańsk: „PROLITHOS” Konserwacja zabytków Leszek Zakrzewski.pl_PL
dc.contributor.authorEmaildamol19@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-576-3.04
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe