dc.contributor.author | Januszewska, Edyta | |
dc.contributor.author | Lewandowska, Izabela | |
dc.contributor.editor | Kafar, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2021-09-29T15:38:30Z | |
dc.date.available | 2021-09-29T15:38:30Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Januszewska E., Lewandowska I., Badacz wobec badanego. Różne dyscypliny ― jedna perspektywa, [w:] Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 271-299, DOI: 10.18778/8088-222-5.13 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-222-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39243 | |
dc.description.abstract | The paper presents a variety of approaches towards the researched during qualitative research and their subsequent analysis on the example of educational and historical research. It has been elaborated by a duet — an educator and a historian — whose main area of interest is the relationship between the researcher and the researched embroiled in a situational context and deeply rooted in a social and humanistic perspective. We discuss our experience, which although set in various disciplines, has a common denominator, i.e. a biography and reading it. Our paper shows the area of scientific exploration experience which combines the two disciplines, since both educators and historians face similar problems in carrying out qualitative research. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kafar M. (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | Perspektywy Biograficzne;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | badacz | pl_PL |
dc.subject | badany | pl_PL |
dc.subject | biografia | pl_PL |
dc.subject | badania jakościowe | pl_PL |
dc.subject | pedagodzy | pl_PL |
dc.subject | historycy | pl_PL |
dc.title | Badacz wobec badanego. Różne dyscypliny ― jedna perspektywa | pl_PL |
dc.title.alternative | The Researcher vis-à-vis the Researched. Different Disciplines―One Perspective | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 271-299 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Katedra Pedagogiki Społecznej | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-223-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jest adiunktem w Katedrze Pedagogiki Społecznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Specjalizuje się w tematyce związanej z pedagogiką społeczną i pracą socjalną, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących dzieci-wojny, dzieci-żołnierzy i dzieci-uchodźców. Jej obszar zainteresowań naukowych obejmuje również kwestie związane z procesem akulturacji imigrantów w Polsce i z pra wami dziecka w pedagogice Janusza Korczaka. Autorka dwóch monografii: Dojrzewanie do wolności w wychowaniu. Rzecz o A.S. Neillu (2002) i Dziecko czeczeńskie w Polsce. Między traumą wojenną a doświadczeniem uchodźstwa (2010) oraz współredaktorka książki: Social problems in Europe. Dilemmas and possible solutions (2013). | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Ur. 1968; dr hab. nauk humanistycznych w zakresie historii regionu, dydaktyki historii i historii mówionej (oral history). Pracuje w Instytucie Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Interesuje się historią i tradycją Warmii i Mazur, historią mówioną, edukacją i świadomością regionalną, folklorem i kulturą, a także popularyzacją dziejów regionu w czasach powojennych. Aktywnie działa w Polskim Towarzystwie Historycznym oddział Olsztyn, Towarzystwie Naukowym im. Wojciecha Kętrzyńskiego oraz Polskim Towarzystwie Historii Mówionej. | pl_PL |
dc.references | Bron A., 2006, Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość ― Człowiek ― Edukacja”, t. 36, nr 4, s. 7–21. | pl_PL |
dc.references | Cyfus E., 2012, Butryny we wspomnieniach mieszkańców, [w:] I. Lewandowska (red.), Trwanie Warmii. 600 lat Butryn, Olsztyn–Purda, s. 91–114. | pl_PL |
dc.references | Demetrio D., 2009, Pedagogika pamięci. W trosce o nas samych, z myślą o innych, przeł. A. Skolimowska, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Denzin N.K., 1990, Reinterpretacja metody biograficznej w socjologii. Znaczenie a metoda w analizie biograficznej, przeł. N. Nowakowska, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa–Poznań, s. 55–71. | pl_PL |
dc.references | Dróżka W., 1997, Metoda biograficzna z perspektywy rozwoju orientacji humanistyczno-jakościowej w pedagogice, „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje”, t. 60, nr 4, s. 23–32. | pl_PL |
dc.references | Dróżka W., 2010, Triangulacja badań. Badania empiryczne ilościowo-jakościowe, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk, s. 124–135. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2011, „Ja mam parę żyć” ― uczenie się z własnej biografii (w świetle analizy jednego wywiadu), [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, t. 1, Łódź, s. 197–213. | pl_PL |
dc.references | Gerstmann S., 1985, Rozmowa i wywiad w psychologii, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Golka M., 2010, Społeczna niepamięć. Pomiędzy zapominaniem a zamazywaniem, [w:] S. Kapralski (red.), Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa, s. 49–71. | pl_PL |
dc.references | Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, przeł. S. Dymczyk, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Hastrup K., 1997, Przedstawianie przeszłości. Uwagi na temat mitu i historii, przeł. S. Sikora, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 1–2, s. 22–28. | pl_PL |
dc.references | Hodges M., 2007, AK-47, przeł. J. Złotnicki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Januszewska E., 2010, Dziecko czeczeńskie w Polsce. Między traumą wojenną a doświadczeniem uchodźstwa, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Januszewska E., 2013a, Imigranci i uchodźcy w Danii ― perspektywa badacza, „Pedagogika Społeczna”, t. 48, nr 2, s. 137–154. | pl_PL |
dc.references | Januszewska E., 2013b, Child refugees and immigrants in Denmark: A researcher’s reflections, [w:] E. Januszewska, S. Rullac (red.), Social problems in Europe: dilemmas and possible solutions, Paris, s. 49–70. | pl_PL |
dc.references | Januszewska E., 2014, Losy polskich imigrantów w Winnipeg ― przyczynek (do) uczenia się z własnej biografii, „Teraźniejszość ― Człowiek ― Edukacja”, nr 67 (3), s. 111–126. | pl_PL |
dc.references | Januszewska E., 2015, Uchodźcy w Danii ― między integracją a marginalizacją, „Praca Socjalna”, nr 1/styczeń-luty, s. 53–70. | pl_PL |
dc.references | Januszewska E., Markowska-Manista U., 2015a, „Culturally different” children in a school environment. Research reports, „Pedagogika Społeczna”, nr 3, 233–251. | pl_PL |
dc.references | Januszewska E., Markowska-Manista U., b.d., A student with a multicultural background in the Polish system of education, „Migration Studies” (tekst w druku). | pl_PL |
dc.references | Hoerning E.M., 1990, Rola wydarzeń życiowych. Doświadczenia i rewitalizacja w perspektywie biograficznej, przeł. M. Ziółkowska, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa–Poznań, s. 127–135. | pl_PL |
dc.references | Kapralski S., 2010, Pamięć, przestrzeń, tożsamość. Próba refleksji teoretycznej, [w:] S. Kapralski (red.), Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa, s. 9–46. | pl_PL |
dc.references | Kersten K., 1971, Historyk twórcą źródeł, „Kwartalnik Historyczny”, nr 2, s. 313–329. | pl_PL |
dc.references | Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Król M., 1969, Wstęp do wydania polskiego, [w:] M. Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, Warszawa, s. VII-XXVI. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski D., 2011, Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia ― Metodyka ― Ewaluacja, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kurkowska-Budzan M., 2011, Informator, świadek historii, narrator ― kilka wątków epistemologicznych i etycznych oral history, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, t. 1, s. 9–34. | pl_PL |
dc.references | Kvale S., 2010, Prowadzenie wywiadów, przeł. A. Dziuban, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2004, Wywiad jako technika zdobywania informacji źródłowych w badaniu historii najnowszej, „Echa Przeszłości”, t. 5, s. 279–299. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2006a, Źródła oralne w warsztacie badawczym historyka dziejów najnowszych i w edukacji historycznej, [w:] S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek (red.), Źródła w edukacji historycznej. III Toruńskie Spotkania Dydaktyczne, Toruń, s. 155–161. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2006b, Instytut Mazurski w relacji jego współtwórcy ― Hieronima Skurpskiego, „Echa Przeszłości”, t. 7, s. 137–158. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2006c, Lata 1946–1956 na Warmii i Mazurach z perspektywy Władysława Ogrodzińskiego, historyka i bibliotekarza w Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie, „Studia Historyczne”, nr 3–4, s. 319–337. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2006d, Problemy warsztatowe historii mówionej, czyli o tym, jak powstawały książki Edwarda Cyfusa, [w:] E. Cyfus, A życie toczy się dalej…, cz. 2, Olsztyn, s. 205–216. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2007, Problematyka oral history w Internecie, [w:] R.T. Prinke (red.), Megabajty dziejów. Informatyka w badaniach, popularyzacji i dydaktyce historii, Poznań, s. 167–179. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2008a, Głos w dyskusji o źródłach mówionych (oral history) na kanwie pracy „Przeszłość zapamiętana. Narracje z pogranicza”, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie”, nr 4, s. 509–513. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2009a, Zasady opisu bibliograficznego źródeł mówionych (relacji ustnych). Próba systematyzacji, „Echa Przeszłości”, t. 10, s. 487–498. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2009b, Historycy wobec metody oral history. Przegląd polskiej literatury naukowej, [w:] M. Świgoń (red.), Historia ― Archiwistyka ― Informacja naukowa. Prace dedykowane Profesorowi Bohdanowi Ryszewskiemu, Olsztyn, s. 127–138. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2010, Polskie Towarzystwo Historii Mówionej (PTHM/POHA), „Wiadomości Historyczne”, nr 2, s. 36–37. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2011, Oral history we współczesnej Polsce ― badania, projekty, stowarzyszenia, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, t. 1, s. 81–103. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2013a, Władysław Ogrodziński ― mój rozmówca, przewodnik naukowy i autorytet społecznikowski, [w:] J. Chłosta (red.), Nigdy nie wypuszczał pióra z ręki… Wspomnienia o Władysławie Ogrodzińskim, Olsztyn 2013, s. 86–93. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2013b. Historie i problemy kobiet na łamach czasopisma „Oral History. The Journal of the Oral History Society” ― przegląd artykułów, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, t. 3, s. 282-290. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2013c, Olsztyńskie badania i działania w kręgu oral history, [w:] A. Chlewicka, T. Kawecki (red.), Kultura pamięci. Studia i szkice, Bydgoszcz, s. 249–263. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska I., 2015, Konserwatorskie zwierzenia. Rozmowy z Lucjanem Czubielem konserwatorem zabytków w Olsztynie 1956–1993. Wywiad-rzeka. Materiały źródłowe, Olsztyn. | pl_PL |
dc.references | Lipiec J., 2010, Etyka badań naukowych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk, s. 357–369. | pl_PL |
dc.references | Lis-Turlejska M., 1992, Psychologiczne następstwa skrajnie stresowych przeżyć, „Nowiny Psychologiczne”, nr 2, s. 65–76. | pl_PL |
dc.references | Lis-Turlejska M., 1998, Traumatyczny stres. Koncepcje i badania, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Łobocki M., 2001, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nowak J., 2010, Przestrzeń i pamięć społeczna wśród ukraińskich Hucułów, [w:] S. Kapralski (red.), Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa, s. 200–218. | pl_PL |
dc.references | Patton M.Q., 1990, Qualitative evaluation and research methods, Newbury Park– London–New Delhi. | pl_PL |
dc.references | Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski E., 2010, Psychologiczne uwarunkowania badań pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk, s. 401–413. | pl_PL |
dc.references | Ratkowska-Widlarz L., 2011, Narracje (relacje świadków) w warsztacie antropologa kultury. Pamięć i antropologia, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej”, t. 1, s. 35–56. | pl_PL |
dc.references | Siwy A., Kozak B., 2004, Zespół stresu pourazowego i style radzenia sobie ze stresem ― uwarunkowania genetyczne i środowiskowe szacowane metodą studiów rodzinnych, [w:] J. Strelau (red.), Osobowość a ekstremalny stres, Gdańsk, s. 343–355. | pl_PL |
dc.references | Sztumski J., 2005, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Theiss W., 1992, Dzieci syberyjskie. Dzieje polskich dzieci repatriowanych z Syberii i Mandżurii w latach 1919–1923, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tokarska-Bakir J., 2011, Rzeczy mgliste. Eseje i studia, Sejny. | pl_PL |
dc.references | Wyka A., 1990, Ku nowym wzorom badań społecznych w Polsce. Cechy badań jakościowych w ostatnich latach, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, s. 161–173. | pl_PL |
dc.references | Szwajca K., b.d., Problemy tożsamości u dzieci ofiar Holocaustu, (tekst dostępny pod adresem http://dzieciholocaustu.org.pl/szab3.php?s=ostatni_szwajca.php data dostępu: 25.06.2015). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | edyta.januszewska@gmail.com | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | iza.lewandowska@uwm.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-222-5.13 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |