dc.contributor.author | Stoch, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Desperak, Iza | |
dc.date.accessioned | 2021-10-27T13:02:01Z | |
dc.date.available | 2021-10-27T13:02:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39622 | |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to outline new perspectives in research on
the category of resistance in the formal education system in Poland. I adopt the feminist perspective because I am convinced that the issue of gender and sexuality in Polish school is particularly
tabooed and marginalised, which reinforces the existing system of cultural, political and economic domination. This system is materialised in the form of new education reform, closely associated with the government and dominant religion. Polish students and teachers use social media,
they can learn about social protests (including #meetoo action and protests in defence of court
independence) and take an active part in them. What certainly connects both spaces (off-line and
on-line) is a post-truth category. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;14 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | educational system | pl_PL |
dc.subject | gender perspective | pl_PL |
dc.subject | feminist perspective | pl_PL |
dc.title | Resistance in the Polish Formal Education System The Feminist Perspective | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 30-39 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Pedagogical University of Cracow | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Magdalena Stoch – PhD, professor assistant at the Department of Media and Cultural
Studies at the Pedagogical University in Cracow. She specializes in British cultural studies, anti-discrimination education and social activism. | pl_PL |
dc.references | Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja. Warszawa: Wydawnictwo Sic! | pl_PL |
dc.references | Bernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury. Warszawa: Wydawnictwo PIW. | pl_PL |
dc.references | Bilewicz, M., Marchlewska, M., Soral W., Winiewski, M. (2014). Mowa nienawiści. Warszawa: Center for Research on Prejudice, access 11.05.2016: http:// www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/06/raport_final_poj.pdf | pl_PL |
dc.references | Bilińska-Suchanek, E. (2006). Obraz szkoły w perspektywie paradygmatu oporu. In: E. Bilińska-Suchanek (red.), Opór w edukacji – aspekty teoretyczne i praktyczne. Słupsk: Akademia Pomorska w Słupsku | pl_PL |
dc.references | Bilińska-Suchanek, E. (2009), Kreatywność oporu w edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl_PL |
dc.references | Bilińska-Suchanek, E. (2011). Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Studium socjopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. | pl_PL |
dc.references | Bilińska-Suchanek, E. (2013). Nauczyciel i opór (wobec) systemu edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, P., Passeron, J.C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Czerepniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne | pl_PL |
dc.references | Journal of Laws 2004.90.864/30 – Treaty on European Union – consolidated text recognising the changes introduced by the Treaty of Lisbon | pl_PL |
dc.references | Freire, P. (1993). Pedagogy of the Oppressed. London: Penguin Books | pl_PL |
dc.references | Freire, P. (2016). Pedagogy of hope. Reliving Pedagogy of the Oppressed. London: Bloomsbury Academic | pl_PL |
dc.references | Freire, P. (2016). Education for Critical Consciousness. London: Bloomsbury Academic. | pl_PL |
dc.references | Gawlicz, K., Rudnicki, P., Starnawski, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjne | pl_PL |
dc.references | Gilligan, C. (2013). Chodźcie z nami! Psychologia i opór. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Giroux, H.A. (1991). Reprodukcja. Opór i akomodacja. In: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, cz. 1. Toruń: Studia Kulturowe i Edukacyjne. | pl_PL |
dc.references | Giroux, H.A. (2001). Theory and resistance in education. Towards a Pedagogy for the Opposition. London: Praeger. | pl_PL |
dc.references | Keys, R. (2017). Czas postprawdy. Nieszczerość i oszustwa w codziennym życiu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | McLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | pl_PL |
dc.references | Pasikowski, S. (2014). Ambiwalencja i opór. Nauczyciele i studenci wobec szkoły. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej. | pl_PL |
dc.references | „Polonistyka. Innowacje” 2016/4, s. 167–202. | pl_PL |
dc.references | Rakoczy, M. (2015). Pismo jako narzędzie oporu? Emancypacyjny projekt Paula Freirego z perspektywy antropologiczno-historycznej. W: J. Wach, Ł. Janicki (red.) Opór – protest – wykroczenie. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Stoch, M. (2015). Gender na lekcjach polskiego. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |