AKTYWIZACJA ZAWODOWA STARSZEGO POKOLENIA – CZY EUROPEJSKI ROK AKTYWNOŚCI OSÓB STARSZYCH I SOLODARNOŚCI MIĘDZYPOKOLENIOWEJ DOBRZE JĄ PROMUJE?
Streszczenie
Celem artykułu jest konfrontacja celów i metod podejmowanych działań w ramach
krajowych „obchodów” Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej
2012 z celami Roku Europejskiego 2012 oraz Europejskiej Strategii Zatrudnienia
w świetle celów priorytetowych strategii Europa 2020. Istotą działań jest wykorzystanie otwartej
metody koordynacji opartej na dialogu między Komisją Europejską, rządami krajowymi, związkami
zawodowymi, przedstawicielami pracodawców i innymi instytucjami europejskimi, jak np.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny. Postawiono pytania – w jakim stopniu działania
przewidziane w Krajowym Planie Działania na rzecz Europejskiego Roku Aktywności Osób
Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej 2012 w Polsce mogą wpłynąć na poprawę wartości
wskaźników monitorujących realizację celów. Krytycznie omówiono główne działania wskazując
na słabość dialogu społecznego w Polsce, który w formie scentralizowanej nie przystaje do realiów.
W efekcie to strona rządowa zmajoryzowała działania, marginalizując zbiorowy głos związków
zawodowych w sprawach istotnych dla wydłużenia wieku emerytalnego. Są przykłady jak np.
w Norwegii, gdzie dialog dwustronny partnerów społecznych jest kluczowym gwarantem powodzenia
przekładającego się na wysoką aktywizacją zawodową osób starszych. Pracodawcy wykazują
natomiast skłonność do podejmowania strategii przystosowywania się do warunków globalnego
starzenia się społeczeństw. This article compares the aims and the methodology of activities connected with the
national „celebration” of the European Year of Active Aging and Solidarity between Generations
2012 with the aims of the European Year 2012 and of the European Employment Strategy in the
context of the priorities of the Europe 2020 strategy.
The activities emphasise the use of the open method of coordination that involves a dialogue
between the European Commission, national governments, trade unions, employers’ organisations
and other European institutions, such as the European Economic and Social Committee. The article
raises questions about the degree to which the activities related to the Polish National Action
Plan for the European Year of Active Aging and Solidarity between Generations 2012 are capable
of improving the values of the indicators used to monitor the fulfilment of the goals.
The article critically evaluates the main activities, pointing to the weaknesses of social dialogue
in Poland that falls short of the realities because of its centralisation. The centralised approach
has caused that the government side is the major player in the dialogue that marginalises
the collective voice of trade unions on issues important for the planned extension of the retirement
age. In some countries, such as Norway, the bilateral dialogue between social partners is central to
high employment activity of older people. As far as employers are concerned, they tend to develop
adaptation strategies to the general aging of societies.
Collections