Show simple item record

dc.contributor.authorSidor-Piekarska, Bożena
dc.contributor.editorSobczak, Anna
dc.contributor.editorZnajmiecka-Sikora, Marta
dc.date.accessioned2022-02-03T17:15:22Z
dc.date.available2022-02-03T17:15:22Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationSidor-Piekarska B., The Specificity of Educational Influences in Relation to a Child with Intellectual Disability in the Process of Early Support to the Development, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 221-235, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.15pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-795-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40570
dc.descriptionThe aim of the study is to emphasize the meaning of the process of raising children with intellectual disability. Very often parents, close and more distant environment of the child, psychotherapists concentrate on the process of rehabilitation, methods and forms of streamlining the child. Education and rehabilitation become an objective foreground task while those correlated with upbringing can be less important. It has many negative consequences particularly in forming the knowledge about oneself by the child and in his forming the relations with the environment.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectintellectual disabilitypl_PL
dc.subjectchild with intellectual disabilitypl_PL
dc.subjectearly assistance to the developmentpl_PL
dc.subjectraising a child with intellectual disabilitypl_PL
dc.titleThe Specificity of Educational Influences in Relation to a Child with Intellectual Disability in the Process of Early Support to the Developmentpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012pl_PL
dc.page.number221-235pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationThe John Paul II Catholic University of Lublin, Institute of Special Pedagogypl_PL
dc.referencesBakiera L., Stelter Ż. (2010). Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie. [In:] A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska [Ed.]. Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, p.143- 162. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesBatko E. (2002). Wspieranie rozwoju zachowań autonomicznych uczniów głębiej upośledzonych umysłowo [In:] Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, part II, p. 9-23. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesBrauner A., Brauner. F. (1995). Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym. Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. (2005). Jak skutecznie wspomagać rozwój [In:] A. Brzezińska A. [Ed.]. Psychologiczne portrety człowieka., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. [In:], A. Brzezińska A., Słomska J. [Ed.]. Edukacja regionalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. (2007). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. (2009). Drogi dziecka ku samodzielności: między sprawnością a niepełnosprawnością, [In:] Brzezińska A., Ohme M., Resler- Maj A., Kaczan R., Wiliński M. [Ed.]. Droga do samodzielności – jak wspomagać rozwój dzieci młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCieszyńska J., Korendo M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.pl_PL
dc.referencesFannie, N. (1994). Domowa pielęgnacja małego dziecka z porażeniem mózgowym. Warszawa: Agencja Wydawnicza TOR.pl_PL
dc.referencesJaszczuk J. Ziątek K. (2006). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro.pl_PL
dc.referencesKaja B. (2002). Wspomaganie rozwoju – nauka czy tylko próba interdyscyplinarnego uporządkowania problemów? [In:] B. Kaja, [Eds.]: Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Tom IV.pl_PL
dc.referencesKastory-Bronowska M., Pakula Z. (2004). Model opieki nad dziećmi w wieku od 0 do 7 lat z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego w Ośrodku Wczesnej Interwencji. [In:] Kmita G., Kaczmarek T. [Ed.]. Wczesna interwencja miejsce psychologa w opiece nad mały dzieckiem i jego rodziną. Warszawa: Wydawnictwo Emu.pl_PL
dc.referencesKielin J. (2003). jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKirenko J. Parchomiuk M. (2008). Edukacji rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: Drukarnia i Wydawnictwo Akademickie WSSP.pl_PL
dc.referencesKunowski S. (1993). Podstawy Współczesnej Pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo salezjańskie.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska M. (2006). Od autorów [In:] Jestem- rozważania o asertywności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska M. (2006b). Czy zechcemy słuchać [In:] Jestem- rozważania o asertywności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska M. (2006c). Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesKościelska M. (2007). Psychologia kliniczna dziecka [In:] J. Strelau, [Ed.]. Psychologia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKościelska M. (1998). Trudne macierzyństwo. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska B. (2010). Model pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym. [In:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Warszawa: MEN.pl_PL
dc.referencesMental Retardation. Definition, Classification and Systems of Supports (2002). New York: American Association on Mental Retardation (AAMR) 10 Edition.pl_PL
dc.referencesMitrut A. (1998). Postawy wychowawcze rodziców samoocena i samoakceptacja u ich dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo. [In:] Warszawa: Roczniki Pedagogiki Specjalnej, t. 8, p. 197-209.pl_PL
dc.referencesMuszyńska E. (1999). Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych [In:] Obuchowska I. [Ed.]. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesOhme M. (2009). Rodzina i dziecko z ograniczoną sprawnością w pierwszych latach życia, [In:] Brzezińska A., Ohme M., Resler- Maj A., Kaczan R., Wiliński M. [Ed.]. Droga do samodzielności – jak wspomagać rozwój dzieci młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk.pl_PL
dc.referencesObuchowska I. (1999). Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. [In:] Obuchowska I. [Ed.]. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesObuchowska I. (2003). Wokół wspomagania rozwoju – poszukiwanie terminologicznej jasności. Rewalidacja, 2 (14), p. 4-13.pl_PL
dc.referencesOlechnowicz, H. (1997). Dobre chwile z naszym dzieckiem. Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesOlechnowicz H. (1999). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi dziećmi. Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesPiszczek M. (2002). Wczesne wspomaganie rozwoju, part I, Rewalidacja, p. 5-11.pl_PL
dc.referencesPiszczek M. (2006). Wczesne wspomaganie rozwoju –najczęściej popełniane błędy [In:]. Cytowska B. Winczura B. [Ed.]. Wczesna interwencja i wspomagania rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesPiszczek M. (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesPrzebinda W., Zawadzka M. (2002). Rozwój autonomii uczniów niepełnosprawnych ruchowo z upośledzeniem umysłowym [In:] Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, part II. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesResler-Maj A. (2009). Wspomaganie rozwoju dziecka z ograniczoną sprawnością wieku przedszkolnym [In:] Brzezińska A., Ohme M., Resler - Maj A., Kaczan R., Wiliński M. [Ed.]: Droga do samodzielności – jak wspomagać rozwój dzieci młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesSidor B. (2003). Wychowanie dziecka z niepełnoprawnością umysłową a ujęcie procesu wychowawczego Stefana Kunowskiego. [In:] Nowak M., Ożóg T., Rynio A. [Ed]: W trosce o integralne wychowanie. Lublin: Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesTwardowski A. (1999). Pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych, [In:] Obuchowska I., [Ed]. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesWalczak M. (2006). Towarzyszyć, wspierać czy ochraniać? [In:] Jestem- rozważania o asertywności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.pl_PL
dc.referencesWiśniewska M. (2008) Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesZiemska M. (1986). (Ed.) Rodzina i dziecko. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-795-3.15
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe