dc.contributor.author | Sidor-Piekarska, Bożena | |
dc.contributor.editor | Sobczak, Anna | |
dc.contributor.editor | Znajmiecka-Sikora, Marta | |
dc.date.accessioned | 2022-02-03T17:15:22Z | |
dc.date.available | 2022-02-03T17:15:22Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Sidor-Piekarska B., The Specificity of Educational Influences in Relation to a Child with Intellectual Disability in the Process of Early Support to the Development, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 221-235, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.15 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-795-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40570 | |
dc.description | The aim of the study is to emphasize the meaning of the process of raising children with intellectual disability. Very often parents, close and more distant environment of the child, psychotherapists concentrate on the process of rehabilitation, methods and forms of streamlining the child. Education and rehabilitation become an objective foreground task while those correlated with upbringing can be less important. It has many negative consequences particularly in forming the knowledge about oneself by the child and in his forming the relations with the environment. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | intellectual disability | pl_PL |
dc.subject | child with intellectual disability | pl_PL |
dc.subject | early assistance to the development | pl_PL |
dc.subject | raising a child with intellectual disability | pl_PL |
dc.title | The Specificity of Educational Influences in Relation to a Child with Intellectual Disability in the Process of Early Support to the Development | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 221-235 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | The John Paul II Catholic University of Lublin, Institute of Special Pedagogy | pl_PL |
dc.references | Bakiera L., Stelter Ż. (2010). Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie. [In:] A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska [Ed.]. Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, p.143- 162. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Batko E. (2002). Wspieranie rozwoju zachowań autonomicznych uczniów głębiej upośledzonych umysłowo [In:] Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, part II, p. 9-23. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Brauner A., Brauner. F. (1995). Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym. Warszawa: WSiP. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A. (2005). Jak skutecznie wspomagać rozwój [In:] A. Brzezińska A. [Ed.]. Psychologiczne portrety człowieka., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. [In:], A. Brzezińska A., Słomska J. [Ed.]. Edukacja regionalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A. (2007). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A. (2009). Drogi dziecka ku samodzielności: między sprawnością a niepełnosprawnością, [In:] Brzezińska A., Ohme M., Resler- Maj A., Kaczan R., Wiliński M. [Ed.]. Droga do samodzielności – jak wspomagać rozwój dzieci młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Cieszyńska J., Korendo M. (2007). Wczesna interwencja terapeutyczna. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. | pl_PL |
dc.references | Fannie, N. (1994). Domowa pielęgnacja małego dziecka z porażeniem mózgowym. Warszawa: Agencja Wydawnicza TOR. | pl_PL |
dc.references | Jaszczuk J. Ziątek K. (2006). Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro. | pl_PL |
dc.references | Kaja B. (2002). Wspomaganie rozwoju – nauka czy tylko próba interdyscyplinarnego uporządkowania problemów? [In:] B. Kaja, [Eds.]: Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Tom IV. | pl_PL |
dc.references | Kastory-Bronowska M., Pakula Z. (2004). Model opieki nad dziećmi w wieku od 0 do 7 lat z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego w Ośrodku Wczesnej Interwencji. [In:] Kmita G., Kaczmarek T. [Ed.]. Wczesna interwencja miejsce psychologa w opiece nad mały dzieckiem i jego rodziną. Warszawa: Wydawnictwo Emu. | pl_PL |
dc.references | Kielin J. (2003). jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Kirenko J. Parchomiuk M. (2008). Edukacji rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin: Drukarnia i Wydawnictwo Akademickie WSSP. | pl_PL |
dc.references | Kunowski S. (1993). Podstawy Współczesnej Pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo salezjańskie. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska M. (2006). Od autorów [In:] Jestem- rozważania o asertywności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska M. (2006b). Czy zechcemy słuchać [In:] Jestem- rozważania o asertywności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska M. (2006c). Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Kościelska M. (2007). Psychologia kliniczna dziecka [In:] J. Strelau, [Ed.]. Psychologia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Kościelska M. (1998). Trudne macierzyństwo. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Marcinkowska B. (2010). Model pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym. [In:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Warszawa: MEN. | pl_PL |
dc.references | Mental Retardation. Definition, Classification and Systems of Supports (2002). New York: American Association on Mental Retardation (AAMR) 10 Edition. | pl_PL |
dc.references | Mitrut A. (1998). Postawy wychowawcze rodziców samoocena i samoakceptacja u ich dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej dla lekko upośledzonych umysłowo. [In:] Warszawa: Roczniki Pedagogiki Specjalnej, t. 8, p. 197-209. | pl_PL |
dc.references | Muszyńska E. (1999). Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych [In:] Obuchowska I. [Ed.]. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP. | pl_PL |
dc.references | Ohme M. (2009). Rodzina i dziecko z ograniczoną sprawnością w pierwszych latach życia, [In:] Brzezińska A., Ohme M., Resler- Maj A., Kaczan R., Wiliński M. [Ed.]. Droga do samodzielności – jak wspomagać rozwój dzieci młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Obuchowska I. (1999). Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. [In:] Obuchowska I. [Ed.]. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP. | pl_PL |
dc.references | Obuchowska I. (2003). Wokół wspomagania rozwoju – poszukiwanie terminologicznej jasności. Rewalidacja, 2 (14), p. 4-13. | pl_PL |
dc.references | Olechnowicz, H. (1997). Dobre chwile z naszym dzieckiem. Warszawa: WSiP. | pl_PL |
dc.references | Olechnowicz H. (1999). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi dziećmi. Warszawa: WSiP. | pl_PL |
dc.references | Piszczek M. (2002). Wczesne wspomaganie rozwoju, part I, Rewalidacja, p. 5-11. | pl_PL |
dc.references | Piszczek M. (2006). Wczesne wspomaganie rozwoju –najczęściej popełniane błędy [In:]. Cytowska B. Winczura B. [Ed.]. Wczesna interwencja i wspomagania rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Piszczek M. (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Przebinda W., Zawadzka M. (2002). Rozwój autonomii uczniów niepełnosprawnych ruchowo z upośledzeniem umysłowym [In:] Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, part II. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Resler-Maj A. (2009). Wspomaganie rozwoju dziecka z ograniczoną sprawnością wieku przedszkolnym [In:] Brzezińska A., Ohme M., Resler - Maj A., Kaczan R., Wiliński M. [Ed.]: Droga do samodzielności – jak wspomagać rozwój dzieci młodzieży z ograniczeniami sprawności. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Sidor B. (2003). Wychowanie dziecka z niepełnoprawnością umysłową a ujęcie procesu wychowawczego Stefana Kunowskiego. [In:] Nowak M., Ożóg T., Rynio A. [Ed]: W trosce o integralne wychowanie. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | Twardowski A. (1999). Pomoc rodzinom dzieci niepełnosprawnych, [In:] Obuchowska I., [Ed]. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Walczak M. (2006). Towarzyszyć, wspierać czy ochraniać? [In:] Jestem- rozważania o asertywności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewska M. (2008) Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Ziemska M. (1986). (Ed.) Rodzina i dziecko. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-795-3.15 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |