Show simple item record

dc.contributor.authorBłaszczyk-Kowalska, Sylwia
dc.contributor.editorSobczak, Anna
dc.contributor.editorZnajmiecka-Sikora, Marta
dc.date.accessioned2022-02-03T17:47:19Z
dc.date.available2022-02-03T17:47:19Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationBłaszczyk-Kowalska S., An Early Support of Development – Between the Theory and Practice, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 103-114, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-795-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40580
dc.descriptionThe early support of development determined as institutionalized diagnostic and rehabilitation activity does not have too long tradition in Poland. It should be emphasized that those children have to be surrounded by possibly early, specialist care, and the objective of the undertaken intervention is to prevent the irreversibility of irregularities occurring in the development or to mitigate the results of irregularities that already occurred. The Author shows how it looks in practice.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectearly development supportpl_PL
dc.subjectgovernment pilot programpl_PL
dc.subjectfamilypl_PL
dc.subjectdisabled childrenpl_PL
dc.subjectinstitutionalized activitypl_PL
dc.subjectrehabilitationpl_PL
dc.titleAn Early Support of Development – Between the Theory and Practicepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012pl_PL
dc.page.number103-114pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Educational Sciences, Laboratory of Special Education, 91-433 Łódź, Smugowa 10/12 Polandpl_PL
dc.referencesBłaszczyk S. (2008). Funkcjonowanie psychospołeczne rodziców i rodzeństwa dziecka autystycznego. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze,3/2008, p.40-44.pl_PL
dc.referencesBłaszczyk S., Kałużna- Czaplińska J. (2012). The level of arabinitol in autistic children after probiotic therapy. Nutrition.p. 124-126. Elsevier.pl_PL
dc.referencesCieszyńska J, Korendo M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Wydawnictwo Edukacyjne.pl_PL
dc.referencesCytowska B. (2008). Idea wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka. [In:] Cytowska B., Winczura B. (Eds.). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Wydawnictwo Impuls.pl_PL
dc.referencesFirkowska-Mankiewicz A. (2004). Rola wczesnej interwencji. [In:] Materiały z Międzynarodowej konferencji Naukowo-Szkoleniowej „Wielospecjalistyczna kompleksowa pomoc małemu dziecku z zaburzeniami rozwoju i jego rodzinie w ośrodku wczesnej interwencji”.pl_PL
dc.referencesGałkowski T. (1995). Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa: WSZiP.pl_PL
dc.referencesGrochowska J. (2000). Życie w cieniu autyzmu. Rodzeństwo dzieci autystycznych. Dziecko Autystyczne, v. 8, 1, 35–57.pl_PL
dc.referencesKonarska J. (2003). Niepełnosprawność dziecka jako sytuacja kryzysowa w rodzinie, W:Kubacka-Jasiecka D, Mudyń K. (Ed.). Kryzys,interwencja i pomoc psychologiczna.Nowe ujęcia i możliwości. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek p. 28-42.pl_PL
dc.referencesKosakowski C. (2000). Niepełnosprawność ludzka [In:] Kosakowski C, Zaorska, (Ed.). Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych.. Toruń: Wydawnictwa Akapit.pl_PL
dc.referencesKościelska M. (1998). Trudne macierzyństwo. Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesMcCandless J.(2007). Dzieci z głodującymi mózgami. przewodnik terapii medycznych dla chorób ze spektrum autyzmu. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.pl_PL
dc.referencesMrugalska K. (1999). Czy rodzice i profesjonaliści mogą być sojusznikami. [In:] Olechnowicz H. (Ed.). U źródeł rozwoju dziecka: o wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego. WSiP, p. 38-50.pl_PL
dc.referencesOlechnowicz H. (1983). Wczesny autyzm dziecięcy. Symptomatogia, diagnostyka, etiologia i terapia. [In:] Czownicka E. (Ed.). Psychologiczne problemy wczesnego autyzmu dziecięcego. Warszawa: WSPS.pl_PL
dc.referencesPisula E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami w rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesPiszczek M. (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CMPPP.pl_PL
dc.referencesRandall P., Parker J. (2001). Autyzm: jak pomóc rodzinie? Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesRyde-Brandt B. (1990). Anxiety and Demence strategies in mothers of children with different disabilities. British Journal of Medical Psychology, 63, p. 183 - 192.pl_PL
dc.referencesRyde-Brandt B. (1991). Defence strategies and anxiety in mothers of disabled children. European Journal of Personality, 5, p. 367-377.pl_PL
dc.referencesSerafin T. (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów, oraz dla rodziców. Warszawa: MENiS.pl_PL
dc.referencesShaw W. (2002). Biological Treatments for Autism and PDD. Lenexa KS.pl_PL
dc.referencesTomkiewicz S. (1975). Więź rodziny z dzieckiem upośledzonym umysłowo [In:] Gałkowski T. (Ed.). Wybrane zagadnienia z defektologii, 3, p. 7-46, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTwardowski A. (2005). Wspomaganie rozwoju dziecka ze złożonymi zespołami zaburzeń. Poznań.pl_PL
dc.referencesZabłocki K., Brejnak W. (2009). Wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami. Warszawa.pl_PL
dc.referencesWinczura B. (2012). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju. Wydawnictwo Impuls.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-795-3.08
dc.disciplinenauki o zdrowiupl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe