Show simple item record

dc.contributor.authorKędzierska, Bogna
dc.contributor.authorZnajmiecka-Sikora, Marta
dc.contributor.editorSobczak, Anna
dc.contributor.editorZnajmiecka-Sikora, Marta
dc.date.accessioned2022-02-03T18:02:54Z
dc.date.available2022-02-03T18:02:54Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationKędzierska B., Znajmiecka-Sikora M., Personal Growth and Personal Development – Analysis of Terms in the Context of the Life-Span Development Idea, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 9-17, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-795-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40584
dc.descriptionThe performed review of literature justifies distinguishing between the two qualitatively different developmental processes. Observations of adults’ experiences indicate that we can experience a particular type of change – often described as a feeling of being someone else – if specific conditions are met.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpersonal growthpl_PL
dc.subjectpersonal developmentpl_PL
dc.subjectexperiencepl_PL
dc.subjectrelationshipspl_PL
dc.subjectadultspl_PL
dc.subjectlife changespl_PL
dc.titlePersonal Growth and Personal Development – Analysis of Terms in the Context of the Life-Span Development Ideapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012pl_PL
dc.page.number9-17pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Institute of Psychology, Faculty of Educational Sciences, 91-433 Łódź, Smugowa 10/12, Polandpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Institute of Psychology, Faculty of Educational Sciences, 91-433 Łódź, Smugowa 10/12, Polandpl_PL
dc.referencesAndrzejewska A. (2008). Nadzieja podstawowa a poczucie koherencji poczucie sensu życia kobiet, które w dzieciństwie przeżyły II wojnę światową. Warsaw: Unpublished master’s thesis, SWPS.pl_PL
dc.referencesBauer J.J., McAdams D.P. (2010). Eudaimonic growth: narrative growth goals predict increases in ego development and subjective well-being three years later. Developmental Psychology, 4, p. 761–772.pl_PL
dc.referencesBauer J.J., McAdams D.P. (2004). Personal growth in adults’ stories of life transitions. Journ. Of Personality, 72, p. 573–601.pl_PL
dc.referencesBee H. (1994). Life-span development. New York: Harper Collins College Publishers.pl_PL
dc.referencesBokszczanin A. (2012). Postresowy wzrost a religijność młodzieży po doświadczeniach powodzi. Opole: Speech at the Individual – Religion – Social Relations Scientific Conference.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warsaw: Scholar.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A., Trempała J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. In Strelau J. (Ed.), Psychologia. Tom I. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesIrving J.A., Williams, D.I. (1999). Personal growth and personal development: concepts clarified. British Journal of Guidance and Counselling, Volume 27, Number 4, November 1999, p. 517–526 (10).pl_PL
dc.referencesIzdebski P., Suprynowicz M. (2010). Rozwój pourazowy a prężność. In Prentka M. (Ed.), Nauki o edukacji. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 5, p. 61–69.pl_PL
dc.referencesZnajmiecka-Sikora M., Kędzierska B. (2011). Kształcenie ustawiczne w kontekście rozwoju człowieka – grupowe metody wspierania rozwoju (przegląd zagadnień i podstawowych pojęć) [In:] Znajmiecka-Sikora M., Kędzierska B. [Eds.], Podstawy kształcenia ustawicznego od A do Z. Psychologiczne metody wspierania rozwoju osób dorosłych Łódź: Wydawnictwo ego.pl_PL
dc.referencesKing L. A. (2002). Personal growth and personality development: forward to the special section. Journal of Personality, 70:1, p. 1–4.pl_PL
dc.referencesLedzińska M. (1996). O niektórych problemach kształcenia z perspektywy psychologii poznawczej. Psychologia wychowawcza, 4, p. 24–32.pl_PL
dc.referencesOgińska-Bulik N., Juczyński Z. (2010). Rozwój potraumatyczny – charakterystyka i pomiar. Psychiatria, 7(4), p. 129–142.pl_PL
dc.referencesPark, C. L. (2010). Making sense of the meaning literature: An integrative review of meaning making and its effects on adjustment to stressful life events. Psychological Bulletin, 136, p. 257–301.pl_PL
dc.referencesPrzetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Warsaw: PWN.pl_PL
dc.referencesSeligman E.P. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Media Rodzina, p. 36.pl_PL
dc.referencesTedeschi R.G., Calhoun L.G. (2007). Podejście kliniczne do wzrostu po doświadczeniach traumatycznych. In Lindley P.A., Joseph S. (Eds.), Psychologia pozytywna w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, p. 230–248.pl_PL
dc.referencesTedeschi R.G., Calhoun L.G. (1996). The posttraumatic growth inventory: Measuring the positive legacy of trauma. Journ. Trauma Stress, 9, p. 455–471.pl_PL
dc.referencesTrempała J. (2000). Koncepcje rozwoju człowieka. [In:] Strelau J. (Ed.), Psychologia. Tom 1. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesTrempała J. (1997). Koncepcje rozwoju psychicznego – wiele czy jedna psychologia rozwoju? Forum Psychologiczne, 2, p. 3–21.pl_PL
dc.referencesWright S.M., Levine R.B., Beasley B., Haidet P., Gress T.W., Caccamese S., Brady D., Marwaha A., Kern D.E. (2006). Personal growth and its correlates during residency training. Medical Education, 40, p. 737–745.pl_PL
dc.referencesZamiara K. (1988). Formalne cechy rozwoju w różnych ujęciach modelowych. [In:] Tyszkowa M. (Ed.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Warsaw: PWN, p. 21–43.pl_PL
dc.referencesZięba M., Czarnecka-van Lujiken J., Wawrzyniak M. (2010). Nadzieja podstawowa i wzrost potraumatyczny. Studia Psychologiczne, 49, p. 109–121.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-795-3.02
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe