dc.contributor.author | Kędzierska, Bogna | |
dc.contributor.author | Znajmiecka-Sikora, Marta | |
dc.contributor.editor | Sobczak, Anna | |
dc.contributor.editor | Znajmiecka-Sikora, Marta | |
dc.date.accessioned | 2022-02-03T18:02:54Z | |
dc.date.available | 2022-02-03T18:02:54Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Kędzierska B., Znajmiecka-Sikora M., Personal Growth and Personal Development – Analysis of Terms in the Context of the Life-Span Development Idea, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 9-17, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-795-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40584 | |
dc.description | The performed review of literature justifies distinguishing between the two qualitatively different developmental processes. Observations of adults’ experiences indicate that we can experience a particular type of change – often described as a feeling of being someone else – if specific conditions are met. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | personal growth | pl_PL |
dc.subject | personal development | pl_PL |
dc.subject | experience | pl_PL |
dc.subject | relationships | pl_PL |
dc.subject | adults | pl_PL |
dc.subject | life changes | pl_PL |
dc.title | Personal Growth and Personal Development – Analysis of Terms in the Context of the Life-Span Development Idea | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 9-17 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Institute of Psychology, Faculty of Educational Sciences, 91-433 Łódź, Smugowa 10/12, Poland | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Institute of Psychology, Faculty of Educational Sciences, 91-433 Łódź, Smugowa 10/12, Poland | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska A. (2008). Nadzieja podstawowa a poczucie koherencji poczucie sensu życia kobiet, które w dzieciństwie przeżyły II wojnę światową. Warsaw: Unpublished master’s thesis, SWPS. | pl_PL |
dc.references | Bauer J.J., McAdams D.P. (2010). Eudaimonic growth: narrative growth goals predict increases in ego development and subjective well-being three years later. Developmental Psychology, 4, p. 761–772. | pl_PL |
dc.references | Bauer J.J., McAdams D.P. (2004). Personal growth in adults’ stories of life transitions. Journ. Of Personality, 72, p. 573–601. | pl_PL |
dc.references | Bee H. (1994). Life-span development. New York: Harper Collins College Publishers. | pl_PL |
dc.references | Bokszczanin A. (2012). Postresowy wzrost a religijność młodzieży po doświadczeniach powodzi. Opole: Speech at the Individual – Religion – Social Relations Scientific Conference. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warsaw: Scholar. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A., Trempała J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. In Strelau J. (Ed.), Psychologia. Tom I. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Irving J.A., Williams, D.I. (1999). Personal growth and personal development: concepts clarified. British Journal of Guidance and Counselling, Volume 27, Number 4, November 1999, p. 517–526 (10). | pl_PL |
dc.references | Izdebski P., Suprynowicz M. (2010). Rozwój pourazowy a prężność. In Prentka M. (Ed.), Nauki o edukacji. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 5, p. 61–69. | pl_PL |
dc.references | Znajmiecka-Sikora M., Kędzierska B. (2011). Kształcenie ustawiczne w kontekście rozwoju człowieka – grupowe metody wspierania rozwoju (przegląd zagadnień i podstawowych pojęć) [In:] Znajmiecka-Sikora M., Kędzierska B. [Eds.], Podstawy kształcenia ustawicznego od A do Z. Psychologiczne metody wspierania rozwoju osób dorosłych Łódź: Wydawnictwo ego. | pl_PL |
dc.references | King L. A. (2002). Personal growth and personality development: forward to the special section. Journal of Personality, 70:1, p. 1–4. | pl_PL |
dc.references | Ledzińska M. (1996). O niektórych problemach kształcenia z perspektywy psychologii poznawczej. Psychologia wychowawcza, 4, p. 24–32. | pl_PL |
dc.references | Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2010). Rozwój potraumatyczny – charakterystyka i pomiar. Psychiatria, 7(4), p. 129–142. | pl_PL |
dc.references | Park, C. L. (2010). Making sense of the meaning literature: An integrative review of meaning making and its effects on adjustment to stressful life events. Psychological Bulletin, 136, p. 257–301. | pl_PL |
dc.references | Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Warsaw: PWN. | pl_PL |
dc.references | Seligman E.P. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Media Rodzina, p. 36. | pl_PL |
dc.references | Tedeschi R.G., Calhoun L.G. (2007). Podejście kliniczne do wzrostu po doświadczeniach traumatycznych. In Lindley P.A., Joseph S. (Eds.), Psychologia pozytywna w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, p. 230–248. | pl_PL |
dc.references | Tedeschi R.G., Calhoun L.G. (1996). The posttraumatic growth inventory: Measuring the positive legacy of trauma. Journ. Trauma Stress, 9, p. 455–471. | pl_PL |
dc.references | Trempała J. (2000). Koncepcje rozwoju człowieka. [In:] Strelau J. (Ed.), Psychologia. Tom 1. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Trempała J. (1997). Koncepcje rozwoju psychicznego – wiele czy jedna psychologia rozwoju? Forum Psychologiczne, 2, p. 3–21. | pl_PL |
dc.references | Wright S.M., Levine R.B., Beasley B., Haidet P., Gress T.W., Caccamese S., Brady D., Marwaha A., Kern D.E. (2006). Personal growth and its correlates during residency training. Medical Education, 40, p. 737–745. | pl_PL |
dc.references | Zamiara K. (1988). Formalne cechy rozwoju w różnych ujęciach modelowych. [In:] Tyszkowa M. (Ed.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Warsaw: PWN, p. 21–43. | pl_PL |
dc.references | Zięba M., Czarnecka-van Lujiken J., Wawrzyniak M. (2010). Nadzieja podstawowa i wzrost potraumatyczny. Studia Psychologiczne, 49, p. 109–121. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-795-3.02 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |