Show simple item record

dc.contributor.authorŁuszczyńska, Maria
dc.contributor.editorSobczak, Anna
dc.contributor.editorZnajmiecka-Sikora, Marta
dc.date.accessioned2022-02-03T18:03:59Z
dc.date.available2022-02-03T18:03:59Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationŁuszczyńska M., Tradition, Perspectives and Recommendations Concerning Education for Old Age, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 37-49, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-795-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40585
dc.descriptionIt is not the aim of this paper to explore or analyse different known definitions of senility. The Author would like to emphasis here that his argument focuses on the psychosociological aspect of the phenomenon, and therefore the following definition of senility by American gerontologist A. Lansing is used as reference for his argumentation: “[aging is] an advancing process of unfavourable changes, usually connected with the passage of time, revealing itself after reaching maturity and leading to death.”pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecteducation for the elderlypl_PL
dc.subjectprocess od educationpl_PL
dc.subjectold agepl_PL
dc.subjecttraditionpl_PL
dc.subjectpremises of education for old agepl_PL
dc.titleTradition, Perspectives and Recommendations Concerning Education for Old Agepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012pl_PL
dc.page.number37-49pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationThe Maria Grzegorzewska Academy of Special Education in Warsawpl_PL
dc.referencesCarmody D.L. Carmody J.T. (2011). Mistycyzm w wielkich religiach, Kraków: WAM.pl_PL
dc.referencesCzerniawska O. (1998). Style życia w starości, Łódź: Wyd. WSHE.pl_PL
dc.referencesDembo M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesDiener E., Chan M.Y. (2011). Happy People Live Longer. Subjective Well-Being Contributes to Health and longevity. Applied Psychology. Health and Well-Being, 3(1), p. 1–4.pl_PL
dc.referencesDzikomska A. (2008). Indywidualna aktywność życiowa jako czynnik przeciwdziałający negatywnym aspektom starzenia się. [In:] M. Kuchcińska [Ed.] Edukacja do i w starości. Bydgoszcz: Wyd. Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesFriedman H.S., Martin L.R. (2011). The Longevity Project. Surprising Discoveries for Health and Long Life from the Landmark Eight-Decade Study. New Yor: Hudson Street Press.pl_PL
dc.referencesFromm E. (1994). Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki. Warszawa-Wrocław: Wyd. Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKabat-Zinn J. (1995). Właśnie jesteś. Przewodnik uważnego życia. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski.pl_PL
dc.referencesKabat-Zinn J. (2009). Życie piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból. Warszawa: Czarna owca.pl_PL
dc.referencesKamiński A. (1978). Studia i szkice pedagogiczne. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKomensky J.A. (1973). Pampaedia. Wrocław: Ossolineum. Kowaleski J.T., Szukalski P. (2008). (Ed.). Starzenie się ludności Polski – między demografią a gerontologią społeczną. Łódź: Wyd. UŁ.pl_PL
dc.referencesKuchcińska M. (Ed.), (2008). Edukacja do i w starości. Bydgoszcz: Wyd. Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesKuchcińska M. (Ed.), (2004). Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.pl_PL
dc.referencesLansing A. What is ageing? Journal of Gerontology, 1952, 7.pl_PL
dc.referencesLeszczyńska-Rejcher A. (2006). Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.pl_PL
dc.referencesLevinas E., (1998). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMaricjusz S. (1955). O szkołach, czyli Akademiach ksiąg dwoje. Wrocław: Ossolineum.pl_PL
dc.referencesMezirow J. (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood. A Guide to Transformative and Emancipator Learning. Oxford: Jossey-Bass Publishers.pl_PL
dc.referencesMindell A. (2007). Siła ciszy. Metody całodobowego świadomego śnienia. Katowice: Wyd. KOS.pl_PL
dc.referencesOrzechowska G. Przygotowanie do starości. Edukacja Dorosłych. 2003, 3, p. 16–23.pl_PL
dc.referencesPogrzebani żywcem http://www.focus.pl/cywilizacja/zobacz/publikacje/pogrzebani-zywcem/ [10.10.2011].pl_PL
dc.referencesRowe J.W., Kahn R.L. (1997). Successful ageing. The Gerontologist, 4, pp. 433–440.pl_PL
dc.referencesStopińska-Pająk A. (2009). Szkoła starości – być, aby się uczyć. [In:] A. Stopińska-Pająk [Ed.]. Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność. Chowanna, Katowice: Wydawnictwo UŚ, pp. 11-25.pl_PL
dc.referencesSzarota Z. (2004). Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków: Wyd. AP.pl_PL
dc.referencesSzukalski P. (2008). Ageizm – dyskryminacja ze względu na wiek, [In:] J.T. Kowaleski, P. Szukalski (Ed.). Starzenie się ludności Polski – między demografią a gerontologią społeczną. Łódź: Wyd. UŁ.pl_PL
dc.referencesSzukalski P. (2004). Dyskryminacja ze względu na wiek (ageizm) – przyczyny, przejawy, konsekwencje. Polityka społeczna, 2, pp. 11–15.pl_PL
dc.referencesSzukalski P. (2009). Starzenie się ludności – wyzwanie XXI wieku, w: P. Szukalski (Ed.) Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się. Warszawa: IPS.pl_PL
dc.referencesTolle E. (2003). Potęga teraźniejszości. Kraków: Wyd. A.pl_PL
dc.referencesTyburski W., Domeradzki W. (Eds.), (2006). Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne. Toruń: Wyd. UMK.pl_PL
dc.referencesWalker A. (2006). Active ageing. Maintaining health and autonomy across the life course. [In:] Geriatrics. Proceedings of the International Congress of Elderly Health, Istanbul, Turkey. pp. 107–113.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-795-3.04
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL
dc.disciplinepsychologiapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe