dc.contributor.author | Łuszczyńska, Maria | |
dc.contributor.editor | Sobczak, Anna | |
dc.contributor.editor | Znajmiecka-Sikora, Marta | |
dc.date.accessioned | 2022-02-03T18:03:59Z | |
dc.date.available | 2022-02-03T18:03:59Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Łuszczyńska M., Tradition, Perspectives and Recommendations Concerning Education for Old Age, [w:] Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 37-49, https://doi.org/10.18778/7525-795-3.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-795-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40585 | |
dc.description | It is not the aim of this paper to explore or analyse different known definitions of senility. The Author would like to emphasis here that his argument focuses on the psychosociological aspect of the phenomenon, and therefore the following definition of senility by American gerontologist A. Lansing is used as reference for his argumentation: “[aging is] an advancing process of unfavourable changes, usually connected with the passage of time, revealing itself after reaching maturity and leading to death.” | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sobczak A., Znajmiecka-Sikora M. (eds.), Development and Supporting the Development from the Perspective of the Human Sciences – Opportunities and Threats, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | education for the elderly | pl_PL |
dc.subject | process od education | pl_PL |
dc.subject | old age | pl_PL |
dc.subject | tradition | pl_PL |
dc.subject | premises of education for old age | pl_PL |
dc.title | Tradition, Perspectives and Recommendations Concerning Education for Old Age | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 37-49 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | The Maria Grzegorzewska Academy of Special Education in Warsaw | pl_PL |
dc.references | Carmody D.L. Carmody J.T. (2011). Mistycyzm w wielkich religiach, Kraków: WAM. | pl_PL |
dc.references | Czerniawska O. (1998). Style życia w starości, Łódź: Wyd. WSHE. | pl_PL |
dc.references | Dembo M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP. | pl_PL |
dc.references | Diener E., Chan M.Y. (2011). Happy People Live Longer. Subjective Well-Being Contributes to Health and longevity. Applied Psychology. Health and Well-Being, 3(1), p. 1–4. | pl_PL |
dc.references | Dzikomska A. (2008). Indywidualna aktywność życiowa jako czynnik przeciwdziałający negatywnym aspektom starzenia się. [In:] M. Kuchcińska [Ed.] Edukacja do i w starości. Bydgoszcz: Wyd. Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej. | pl_PL |
dc.references | Friedman H.S., Martin L.R. (2011). The Longevity Project. Surprising Discoveries for Health and Long Life from the Landmark Eight-Decade Study. New Yor: Hudson Street Press. | pl_PL |
dc.references | Fromm E. (1994). Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki. Warszawa-Wrocław: Wyd. Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kabat-Zinn J. (1995). Właśnie jesteś. Przewodnik uważnego życia. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski. | pl_PL |
dc.references | Kabat-Zinn J. (2009). Życie piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból. Warszawa: Czarna owca. | pl_PL |
dc.references | Kamiński A. (1978). Studia i szkice pedagogiczne. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Komensky J.A. (1973). Pampaedia. Wrocław: Ossolineum. Kowaleski J.T., Szukalski P. (2008). (Ed.). Starzenie się ludności Polski – między demografią a gerontologią społeczną. Łódź: Wyd. UŁ. | pl_PL |
dc.references | Kuchcińska M. (Ed.), (2008). Edukacja do i w starości. Bydgoszcz: Wyd. Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej. | pl_PL |
dc.references | Kuchcińska M. (Ed.), (2004). Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. | pl_PL |
dc.references | Lansing A. What is ageing? Journal of Gerontology, 1952, 7. | pl_PL |
dc.references | Leszczyńska-Rejcher A. (2006). Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. | pl_PL |
dc.references | Levinas E., (1998). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Maricjusz S. (1955). O szkołach, czyli Akademiach ksiąg dwoje. Wrocław: Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Mezirow J. (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood. A Guide to Transformative and Emancipator Learning. Oxford: Jossey-Bass Publishers. | pl_PL |
dc.references | Mindell A. (2007). Siła ciszy. Metody całodobowego świadomego śnienia. Katowice: Wyd. KOS. | pl_PL |
dc.references | Orzechowska G. Przygotowanie do starości. Edukacja Dorosłych. 2003, 3, p. 16–23. | pl_PL |
dc.references | Pogrzebani żywcem http://www.focus.pl/cywilizacja/zobacz/publikacje/pogrzebani-zywcem/ [10.10.2011]. | pl_PL |
dc.references | Rowe J.W., Kahn R.L. (1997). Successful ageing. The Gerontologist, 4, pp. 433–440. | pl_PL |
dc.references | Stopińska-Pająk A. (2009). Szkoła starości – być, aby się uczyć. [In:] A. Stopińska-Pająk [Ed.]. Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność. Chowanna, Katowice: Wydawnictwo UŚ, pp. 11-25. | pl_PL |
dc.references | Szarota Z. (2004). Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków: Wyd. AP. | pl_PL |
dc.references | Szukalski P. (2008). Ageizm – dyskryminacja ze względu na wiek, [In:] J.T. Kowaleski, P. Szukalski (Ed.). Starzenie się ludności Polski – między demografią a gerontologią społeczną. Łódź: Wyd. UŁ. | pl_PL |
dc.references | Szukalski P. (2004). Dyskryminacja ze względu na wiek (ageizm) – przyczyny, przejawy, konsekwencje. Polityka społeczna, 2, pp. 11–15. | pl_PL |
dc.references | Szukalski P. (2009). Starzenie się ludności – wyzwanie XXI wieku, w: P. Szukalski (Ed.) Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się. Warszawa: IPS. | pl_PL |
dc.references | Tolle E. (2003). Potęga teraźniejszości. Kraków: Wyd. A. | pl_PL |
dc.references | Tyburski W., Domeradzki W. (Eds.), (2006). Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne. Toruń: Wyd. UMK. | pl_PL |
dc.references | Walker A. (2006). Active ageing. Maintaining health and autonomy across the life course. [In:] Geriatrics. Proceedings of the International Congress of Elderly Health, Istanbul, Turkey. pp. 107–113. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-795-3.04 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |