Show simple item record

dc.contributor.authorBorowska-Stefańska, Marta
dc.contributor.authorWiśniewski, Szymon
dc.date.accessioned2022-02-11T12:47:23Z
dc.date.available2022-02-11T12:47:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBorowska-Stefańska M., Wiśniewski Sz., Mobilność codzienna osób starszych w Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-352-6pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-352-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40629
dc.descriptionW książce za cel przyjęto zidentyfikowanie cech mobilności przestrzennej osób starszych (60+) zamieszkujących dzielnicę Śródmieście w Łodzi. Dla zrealizowania głównego celu opracowania zastosowano badanie ankietowe osób starszych (60+) zamieszkujących ten fragment miasta. Przeprowadzone badania dowodzą, że starsi mieszkańcy Śródmieścia za cel codziennych podróży wybiera ją przede wszystkim zakupy (codzienne) oraz odwiedza ją rodzinę i znajomych. Można zatem uznać, że decydują się oni przede wszystkim na zaspokajanie potrzeb podstawowych. W przypadku wyboru środka transportu, należy stwierdzić, że przy przemieszczeniach na krótkie odległości seniorzy decydują się na podróż pieszo bądź środkiem transportu publicznego. Samochód jest preferowanym środkiem transportu głównie przy pokonywaniu większych odległości, w tym w dojazdach do pracy czy przy odwiedzinach rodziny, znajomych. W odniesieniu do pokonywanych odległości, generalnie można stwierdzić, że wraz z wiekiem one maleją, gdyż przemieszczenia na większe odległości związane są przede wszystkim z pracą, którą wykonują głównie „młodsi”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpolityka transportowapl_PL
dc.subjectzarządzanie transportempl_PL
dc.subjecttransport zbiorowypl_PL
dc.subjecttransport w mieściepl_PL
dc.subjectmobilność osób starszychpl_PL
dc.subjectmobilność przestrzennapl_PL
dc.titleMobilność codzienna osób starszych w Łodzipl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number188pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej, 90-142 Łódź, ul. Kopcińskiego 31pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-353-3
dc.referencesAbramowicz A., Abramowicz M. (2015), „Perspektywy rozwoju komunikacji miejskiej w Łodzi”. Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy transportowe, 16, s. 43–45.pl_PL
dc.referencesvan Acker V., Witlox F. (2010), „Car ownership as a mediating variable in car travel behaviour research using a structural equation modelling approach to identify its dual relationship”, Journal of Transport Geography, 18, s. 65–74.pl_PL
dc.referencesAlsnih R., Hensher D.A. (2003), „The mobility and accessibility expectations of seniors in an aging population”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 37 (10), s. 903–916.pl_PL
dc.referencesAndrews G.J., Phillips D.R. (eds.) (2005), Ageing and Place: Perspectives, Policy, Practice, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesAvramov D., Maskova M. (2003), Active ageing in Europe. Population Studies, No 41, Vol. Council of Europe Publishing, Strasbourg.pl_PL
dc.referencesBanister D., Bowling A. (2004), „Quality of life for the elderly: the transport dimension”. Transport Policy, 11(2), s. 105–115.pl_PL
dc.referencesBartosiewicz B. (2012a), „Powiązania małych miast z metropolią w świetle dojazdów do placówek usługowych – przykład Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego”, Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, s. 50–62.pl_PL
dc.referencesBartosiewicz B. (2012b), „Powiązania społeczne w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym”, Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, t. 147, s. 83–101.pl_PL
dc.referencesBartosiewicz B., Pielesiak I. (2012), „Powiązania transportowe w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym”, Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 147, s. 105–137.pl_PL
dc.referencesBartosiewicz B., Pielesiak I. (2014), „Dzienna mobilność mieszkańców małych miast Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego”, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 367, s. 21–29.pl_PL
dc.referencesBartosiewicz B., Wiśniewski S. (2016a), „Kolej Aglomeracyjna jako element systemu lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi”, Space-Society-Economy. Przestrzeń-Społeczeństwo-Gospodarka, 18, s. 49–65.pl_PL
dc.referencesBartosiewicz B., Wiśniewski S. (2016b), „Lokalny transport zbiorowy w Łodzi w świetle badań dostępności”, Prace Komisji Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 19 (2), s. 31–43.pl_PL
dc.referencesBartosiewicz B., Wiśniewski S. (2016c), „Ocena modelu zrównoważonego transportu zbiorowego w Łodzi 2020+ w świetle analiz rozmieszczenia punktowych elementów sieci lokalnego transportu zbiorowego”, Prace Komisji Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 19 (1), s. 69–80.pl_PL
dc.referencesBartosiewicz B., Wiśniewski S. (2017), Ocena modelu zrównoważonego transportu zbiorowego w Łodzi 2020+ w świetle analiz dostępności do lokalnego transportu zbiorowego. Opracowanie wykonane w ramach współpracy Urzędu Miasta Łodzi i Uniwersytetu Łódzkiego (niepubl.).pl_PL
dc.referencesBarwiński S., Kotas P. (2015), „Inteligentne Systemy Transportowe jako narzędzie rozwiązywania problemów komunikacyjnych miast na przykładzie Łodzi”, [w:] W. Grzegorczyk (red.), Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesBąk I. (2010), „Wykorzystanie badania ankietowego w analizie zależności zjawisk określających aktywność turystyczną emerytów i rencistów”, Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 61, s. 7–16.pl_PL
dc.referencesBeister M., Górny J., Połom M. (2015),), „Rozwój infrastruktury tramwajowej w Polsce w okresie członkostwa w Unii Europejskiej”, Technika Transportu Szynowego, 7–8, s. 20–36.pl_PL
dc.referencesBłaszczyk J.W., Czerwosz L. (2005), „Stabilność posturalna w procesie starzenia”, Gerontologia Polska, 13, s. 25–36.pl_PL
dc.referencesBłędowski P., Kubicki P. (2009), Warszawa przyjazna seniorom – lata 2010–2015. Raport pomocniczy, IPiSS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBojanowska E. (2012), Ludzie starsi w rodzinie i społeczeństwie, [w:] J. Hrynkiewicz (red.), O sytuacji ludzi starszych, II Kongres Demograficzny, t. III, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa, s. 19–32.pl_PL
dc.referencesBojczuk J. (2011), „Przykłady wdrożeń planów mobilności w Londynie”, Transport Miejski i Regionalny, 1, s. 2–8.pl_PL
dc.referencesBorkowska-Kalwas T. (2002), Sposoby spędzania wolnego czasu, [w:] J. Halik (red.), Starzy ludzie w Polsce. Społeczne i zdrowotne skutki starzenia się społeczeństwa, ISP, Warszawa, s. 52–61.pl_PL
dc.referencesBorowska M., Drzewiecki P. (2013), Nowe Centrum Łodzi jako element kształtujący współczesną przestrzeń miasta, [w:] T. Wiskulski, M. Pilarski (red.), Współczesne zagadnienia, problemy i wyzwania w badaniach geograficznych, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 97–107.pl_PL
dc.referencesBorowska-Stefańska M., Wiśniewski S. (2018a), Designation of a paid parking zone in Łódź (w druku).pl_PL
dc.referencesBorowska-Stefańska M., Wiśniewski S. (2018b), „Dostępność łódzkich parków w świetle transportu indywidualnego, zbiorowego i rowerowego”. Przegląd Komunikacyjny, 73 (2), s. 9–16.pl_PL
dc.referencesBorowska-Stefańska M., Wojtczak M. (2017), „Ocena zagospodarowania parku im. Tadeusza Kościuszki w Aleksandrowie Łódzkim w opinii jego użytkowników”, Prace i Studia Geograficzne, 62 (2), s. 7–31.pl_PL
dc.referencesBrzeziński A. (2011), „Zrównoważony rozwój systemów transportowcy miast i aglomeracji w kontekście rosnącej mobilności”. Transport Miejski i Regionalny, 1, s. 9–12.pl_PL
dc.referencesBrzeziński A. (2014), Czym może być zrównoważony transport miejski, [w:] A. Kalinowska (red.), Miasto idealne–miasto zrównoważone. Planowanie przestrzenne terenów zurbanizowanych i jego wpływ na ograniczenie skutków zmian klimatu UCBS, Warszawa, s. 53–60.pl_PL
dc.referencesBrzeziński A., Dybicz T. (2013), „Problemy funkcjonowania strefy płatnego parkowania w centrum miasta”, Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie, Seria: Materiały Konferencyjne, 1 (100), s. 25–36.pl_PL
dc.referencesBrzustewicz P. (2014), „Zrównoważone rozwiązania w transporcie miejskim – kierunki rozwoju”, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, 40, s. 85–96.pl_PL
dc.referencesBrzyszcz P., Garczewski W., Szarata, A. (2013), „Analiza projektu rozszerzenia strefy płatnego parkowania w Krakowie”, Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne, 1 (100), s. 51–60.pl_PL
dc.referencesCarp F.M., (1988), Significance of mobility for the well-being of the elderly, [w:] Transportation in an aging society: Improving mobility and safety of older persons, vol. 2, National Academy Press, Washington, DC, s. 1–20.pl_PL
dc.referencesCegielski J. (1977), Problemy dojazdów do pracy. Próba syntezy, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChudzicka-Czupała A., Łyżnicka A. (2015), „Aktywność i poczucie własnej wartości a jakość życia ludzi starszych”. Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 2, s. 7–20.pl_PL
dc.referencesCiastoń-Ciulkin A. (2014), „Zrównoważona mobilność mieszkańców obszarów zurbanizowanych”, Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 15, s. 14–20.pl_PL
dc.referencesCoughlin J.F. (2009), „Longevity, lifestyle, and anticipating the new demands of aging on the transportation system”, Public Works Management & Policy, 13 (4), s. 301–311.pl_PL
dc.referencesCoulter R., Ham M.V., Findlay A.M. (2016), „Re-thinking residential mobility: Linking lives through time and space”, Progress in Human Geography, 40 (3), s. 352–374.pl_PL
dc.referencesCresswell T. (2011), „Mobilities I: catching up”, Progress in Human Geography, 35 (4), s. 550–558.pl_PL
dc.referencesCzapiński J., Panek T. (red.) (2009), Diagnoza społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzerniawska O. (2003), „Permanentna edukacja jako zadanie starości w XXI wieku”, Edukacja Dorosłych, 2, s. 15–22.pl_PL
dc.referencesDane ZDiT (2017), Zarząd Dróg i Transportu, Łódź.pl_PL
dc.referencesDąbrowska-Loranc M., Leśniowska-Matusiak I. (2011), „Programy edukacyjne a mobilność użytkowników dróg”, Transport Miejski i Regionalny, 1, s. 19–23.pl_PL
dc.referencesDiagnoza polskiego transportu – stan w 2009 roku (2011), załącznik 1 do Strategii Rozwoju Transportu, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDickerson A.E., Molnar L.J., Eby D.W., Adler G., Bedard M., Berg-Weger M., Classen S., Foley D., Horowitz A., Kerschner H., Page O., Silverstein N., Staplin L., Trujillo L. (2007), „Transportation and aging: A research agenda for advancing safe mobility”, The Gerontologist, 47 (5), s. 578–590.pl_PL
dc.referencesDługosz Z. (1996), „Zróżnicowanie struktury wieku ludności na świecie a metody jej klasyfikacji”, Przegląd Geograficzny. Polska Akademia Nauk, 1 (68), s. 151–165.pl_PL
dc.referencesDługosz Z. (2002), „Próba określenia stanu i tendencji procesu starzenia się ludności Europy w świetle wybranych mierników”, Biuletyn Geograficzny, 1, s. 35–42.pl_PL
dc.referencesDługosz Z. (2003), „The level and dynamics of population ageing process on the example of demographic situation in Europe”. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, (2), s. 5–15.pl_PL
dc.referencesDługosz Z. (2006), Stan i perspektywy starzenia się ludności w Europie w latach 2004–2025, [w:] J.T. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Starość i starzenie się jako doświadczenie jednostek w zbiorowości ludzkich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 429–439.pl_PL
dc.referencesDobrodziej M. (1986), „Łódzka komunikacja publiczna”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 58, s. 33–53.pl_PL
dc.referencesDyba W. (2008), Ścieżki rowerowe, [w:] J. Jakóbczyk-Gryszkiewicz, W. Dyba, S. Marcińczak, S. Tanaś (red.), Zagospodarowanie terenów rekreacyjnych w Łodzi. Plany, perspektywy, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, s. 44–48.pl_PL
dc.referencesDzieciuchowicz J.Z. (1979), „Rozkłady przestrzenne dojazdów do pracy ludności wielkiego miasta (na przykładzie Łodzi)”, Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 66.pl_PL
dc.referencesDzieciuchowicz J. (2002), „Zasoby mieszkaniowe Łodzi: rozwój, struktura przedmiotowa i przestrzenna”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 4, s. 47–65.pl_PL
dc.referencesEdwards P., Tsouros A. (2006), Promoting physical activity and active living in Urban Environments. The Role of Local Governments, WHO Europe.pl_PL
dc.referencesEl-Telbani J. (1993), Transport problems of disadvantaged people: case studies of the elderly in four areas of Sheffield, Department of Geography, University of Sheffield (praca doktorska).pl_PL
dc.referencesEuropean Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing. Action Plan on ‘Innovation for Age-friendly buildings, cities & environments’, 6 November 2012, Conference of Interested Partners, Brussels.pl_PL
dc.referencesEurope 2020 Flagship Initiative Innovation Union, COM(2010) 546 Final.pl_PL
dc.referencesFeltynowski M. (2009), Łódzki Tramwaj Regionalny jako przykład projektu z zakresu zintegrowanego transportu w obszarze metropolitalnym, [w:] M.E. Sokołowiecz (red.), Miasta i regiony wobec współczesnych wyzwań, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź, s. 157–164.pl_PL
dc.referencesFeltynowski M., Rzeńca P. (2012), Analiza porównawcza transportu kolejowego i samochodowego w aglomeracji łódzkiej w kontekście realizacji projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, [w:] M. Feltynowski i in. (red.), Po kolei. Miejsca, wyzwania, inspiracje, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesFranek Ł., Kulpa T. (2013), „Wybrane problemy oznakowania stref płatnego parkowania”, Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne, s. 89–100.pl_PL
dc.referencesFrątczak E. (2002), „Proces starzenia się ludności Polski”, Studia Demograficzne, 142 (2), s. 3–28.pl_PL
dc.referencesFronczek-Wojciechowska M., Kopacz K., Padula G., Wiśniewski S., Wojnarowska A. (2017), „Proposal of Model for Inclusive Urban Green Infrastructure”, European Spatial Research and Policy, 24 (1), s. 81–105.pl_PL
dc.referencesGadziński J. (2010), „Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania”, Rozwój regionalny i Polityka Regionalna, 13, s. 9–104.pl_PL
dc.referencesGawryszewski A. (1989), Przestrzenna ruchliwość ludności Polski 1952–1985. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGell N.M., Rosenberg D.E., Carlson J., Kerr J., Belza B. (2015), „Built environment attributes related to GPS measured active trips in mid-life and older adults with mobility disabilities. Brief Report”, Disability and Health Journal, 8, s. 290–295.pl_PL
dc.referencesGiedryś A. (2017), „Dworzec Łódź Fabryczna jako multimodalny dworzec centralny.” Technika Transportu Szynowego, 24 (1–2), s. 63–77.pl_PL
dc.referencesGil A., Semczuk M. (2015), „Dostępność edukacji podstawowej na obszarach wiejskich województwa małopolskiego – studium przypadku powiatu miechowskiego” [Accessibility to primary education in rural areas of the małopolskie voivodship–case study of Miechów district], Studia Obszarów Wiejskich, 40, s. 65–80.pl_PL
dc.referencesGirt J.L. (1973), „Distance to general medical practice and its effect on revealed ill‐health in a rural environment”, The Canadian Geographer/Le Géographe canadien, 17 (2), s. 154–166.pl_PL
dc.referencesGiuliano G., Dargay J. (2006), „Car ownership, travel and land use: a comparison of the US and Great Britain”, Transportation Research. Part A: Policy and Practice, 40, s. 106–124.pl_PL
dc.referencesGocał T., Rakowski W. (1991), „Delimitacja regionów i subregionów migracyjnych w zakresie dojazdów do pracy”, Monografie i Opracowania/Szkoła Główna Planowania i Statystyki, 332.pl_PL
dc.referencesGoodman D.C., Fisher E., Stukel T.A., Chang C.H. (1997), „The distance to community medical care and the likelihood of hospitalization: is closer always better?”, American Journal of Public Health, 87 (7), s. 1144–1150.pl_PL
dc.referencesGrundy E. (1996), Population ageing in Europe, [w:] D. Coleman (ed.), Europe’s Population in the 1990s, Oxford University Press, Oxford, s. 267–295.pl_PL
dc.referencesGrzanka-Tykwińska A., Kędziora-Kornatowska K. (2010), „Znaczenie wybranych form aktywności w życiu osób w podeszłym wieku”, Gerontologia Polska, 18 (1), s. 29–32.pl_PL
dc.referencesGrzelak-Kostulska E., Hołowiecka B. (2013), „Umieralność w starszych grupach wieku – ujęcie chorologiczne, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 297, s. 247–271.pl_PL
dc.referencesGrzywacz W., Wojewódzka-Król K., Rydzkowski W. (2005), Polityka transportowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGUS (2014), Sytuacja demograficzna osób starszych i konsekwencje starzenia się ludności Polski w świetle prognozy na lata 2014–2050 (dostęp 29.08.2017).pl_PL
dc.referencesGuzik R. (2013), Edukacja i dojazdy do szkoły, [w:] R. Guzik, K. Wiedermann (red.), Zawodowy start. Przestrzenne uwarunkowania karier szkolnych i dalszych losów absolwentów, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Kraków, s. 17–46.pl_PL
dc.referencesGuzik R. (2015), Dojazdy do pracy w województwie małopolskim 2006–2011, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesGuzik R., Wiedermann K. (2012), Powiązania w zakresie dojazdów do pracy, [w:] R. Guzik (red.), Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego w świetle relacji przestrzennych i dostępności komunikacyjnej, Centrum Studiów Regionalnych UniRegio, Kraków, 67–100.pl_PL
dc.referencesHalicka M., Halicki J. (2002), Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 189–218.pl_PL
dc.referencesHalicka M., Kramkowska E. (2012), Uczestnictwo ludzi starych w życiu społecznym, [w:] J. Hrynkiewicz (red.), O sytuacji ludzi starszych. II Kongres Demograficzny, t. III, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa, s. 33–50.pl_PL
dc.referencesHannam K., Sheller M., Urry J. (2006), „Mobilities, immobilities and moorings”, Mobilities, 1 (1), s. 1–22.pl_PL
dc.referencesHanson P. (1977), „The activity patterns of elderly households”, Geografiska Annaler. Series B. Human Geography, 59 (2), s. 109–124.pl_PL
dc.referencesHaustein S., Siren A. (2015), „Older people’s mobility: Segments, factors, trends”, Transport Reviews, 35 (4), s. 466–487.pl_PL
dc.referencesHayne R.M., Bentham C.G. (1982), „The effects of accessibility on general practitioner consultations, out-patient attendances and in-patient admissions in Norfolk, England”, Social Science & Medicine, 16 (5), s. 561–569.pl_PL
dc.referencesHebel K. (2013), Zachowania transportowe mieszkańców w kształtowaniu transportu miejskiego, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013, s. 7.pl_PL
dc.referencesHeraty M.J. (1984), Monitoring Demand-responsive Transport for Disabled People: The Readibus Example. Transport and Road Research Laboratory, Report SR 828, Crowthorne, Berkshire.pl_PL
dc.referencesHitchcock A. (1980), „Social service transport: transport for elderly and handicapped persons”, [w:] Mobility and Transport for Elderly and Handicapped Persons, Loughborough University of Technology (United Kingdom), Florida State University, Tallahassee, University of South Florida, Tampa.pl_PL
dc.referencesHjorthol R.J., Levin L., Sirén A. (2010), „Mobility in different generations of older persons: The development of daily travel in different cohorts in Denmark, Norway and Sweden”, Journal of Transport Geography, 18 (5), s. 624–633.pl_PL
dc.referencesHołowiecka B. (2002), „Strefa wpływu Torunia na podstawie dojazdów do pracy”, Biuletyn Geograficzny, 1, s. 251–262.pl_PL
dc.referencesHrynkiewicz J. (2012), „Los starca zależy od kontekstu społecznego” – wprowadzenie, [w:] J. Hrynkiewicz (red.), O sytuacji ludzi starszych. II Kongres Demograficzny, t. III, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa, s. 7–18.pl_PL
dc.referenceslnfratest Sozialforschung (1992), Hilfe- und Pfiegebedarf in Deutschland 1991. Schnellbericht zur Reprisentativerhebung ‘Möglichkeiten und Grenzen selbst/indiger Lebensfiihrung’ im Auftrag des BMFuS. München.pl_PL
dc.referencesJackson S. (2000), „Age concern? The geography of greying Europe”, Geography, 85 (4), s. 366–369.pl_PL
dc.referencesJamroz K., Oskarbski J. (2009), „Inteligentny system transportu dla aglomeracji trójmiejskiej”, Telekomunikacja i Techniki Informacyjne, 12, s. 66–76.pl_PL
dc.referencesJanecki R. (2013), „Nowa kultura mobilności jako kierunek rozwoju transportu miejskiego i regionalnego w województwie śląskim”, Studia Ekonomiczne, 143, s. 133–150.pl_PL
dc.referencesJaniszewska A., Dmochowska-Dudek K. (2017), „Przestrzenne zróżnicowanie starzenia się ludności w Łodzi”, Space-Society-Economy, s. 9–22.pl_PL
dc.referencesJeśman M. (1961), „Dojazdy młodzieży do szkół a sfera wpływu Opola”, Czasopismo Geograficzne, 32 (4), s. 411–426.pl_PL
dc.referencesvan de Kaa D.J. (1987), „Europe’s second demographic transition”, Population Bulletin, 42 (1), Population Reference Bureau: Washington, D.C., s. 1–57.pl_PL
dc.referencesvan de Kaa D.J. (2003), „The idea of a second demographic transition in industrialized countries”, The Japanese Journal of Population, 1 (1), s. 1–34; http://www.ipss.go.jppl_PL
dc.referencesKalisiak-Mędelska M. (2017), „Transport i mobilność miejska w świetle krajowej polityki miejskiej 2023 – ujęcie logistyczne”, Research Papers of the Wroclaw University of Economics/Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 467, s. 33–46.pl_PL
dc.referencesKałuża-Kopias D. (2014), „Specyfika przemieszczeń wewnętrznych osób starszych w Polsce”, Studia Demograficzne, 2 (166), s. 97–120.pl_PL
dc.referencesKaniewicz S., Nowakowska B., Wosiak A. (2002), Rozwój i rozmieszczenie ludności, (plansza nr XIV), [w:] Atlas miasta Łodzi, red. S. Liszewski, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.pl_PL
dc.referencesKaplan G.A., (1995), „Where do shared pathways lead? Some reflections on a research agenda”, Psychosomatic Medicine, 57, s. 208–212.pl_PL
dc.referencesKaroń G., Janecki R., Żochowska R. (2012), Rola komodalności w procesie poprawy mobilności w aglomeracjach, [w:] P. Rosik, R. Wiśniewski (red.), Dostępność i mobilność w przestrzeni, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa, s. 165–176.pl_PL
dc.referencesKaszubowski D., Oskarbski J. (2011), „Sposoby wykorzystania rozwiązań telematycznych w tworzeniu zrównoważonych systemów transportu miejskiego”, Autobusy, Technika, Eksplantacja, Systemy Transportowe, 12, s. 185–193.pl_PL
dc.referencesKaufmann V. (2005), Re-Thinking mobility, Ashgate, Aldershot.pl_PL
dc.referencesKemper F.J., Kurek S. (2006), Population ageing in Germany and Poland. A comparison of regional developments in the 1990s”, Arbeitsberichte, Heft 120, Geographisches Institut, Humboldt-Universitat zu Berlin.pl_PL
dc.referencesKing R., Warnes A.M., Williams A. (1998), „International retirement migration in Europe”, International Journal of population Geography, 4 (2), s. 91–111.pl_PL
dc.referencesKinsella K., Phillips D.R. (2005), „Global Aging: The Challenge of Success”, Population Bulletin, 60 (1), s. 3–40.pl_PL
dc.referencesKitowski J. (1988), Rola dojazdów do pracy w gospodarce narodowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesKochanowska M. (2011), „Wstępny plan mobilności dla pracowników Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu Miasta Warszawy”, Transport Miejski i Regionalny, 1, s. 24–27.pl_PL
dc.referencesKohli M. (1996), „Societal Integration and Participation in Working Society”, Elderly People in lndustrialised Societies, s. 63–75.pl_PL
dc.referencesKolarski A. (1976), „Funkcje rozkładu jazdy w transporcie pasażerskim”, Problemy Ekonomii Transportu, 2, s. 51–67.pl_PL
dc.referencesKomornicki T. (2011), Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, Prace Geograficzne, nr 227, IGiPZ PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKostyniuk L.P., Trombley D.A., Shope J.T. (1998), The Process of Reduction and Cessation of Driving Among Older Drivers: A Review of the Literature, UMTRI, Ann Arbor, MI.pl_PL
dc.referencesKotowska I.E. (1999), Przemiany demograficzne w Polsce w latach 90. w świetle koncepcji drugiego przejścia demograficznego, Monografie i Opracowania, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalik S. (red.) (2009), Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKowalski M. (2018), Miejski system transportowy a centra handlowe – kontekst geograficzny na przykładzie Łodzi, Wydział Nauk Geograficznych, Uniwersytet Łódzki (praca doktorska).pl_PL
dc.referencesKowalski M., Wiśniewski S. (2013), „Ocena możliwości realizacji transportu zbiorowego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi na terenie kształtującego się Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego”, Transport Miejski i Regionalny, 3, s. 26–32.pl_PL
dc.referencesKowalski W. (2011), „Problemy funkcjonowania ludzi starszych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem województwa lubelskiego”, Humanum, 1, s. 253–274.pl_PL
dc.referencesKoźlak A. (2008), „Inteligentne systemy transportowe jako instrument poprawy efektywności transportu”, Logistyka, 2, CD-CD.pl_PL
dc.referencesKraft S. (2014), „Daily spatial mobility and transport behaviour in the Czech Republic: pilot study in the Písek and Bystrice and Pernstejnem regions”, Human Geographies, 8 (2), s. 51.pl_PL
dc.referencesKrajowa Polityka Miejska 2023. (2015), Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Departament Polityki Przestrzennej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKruk M. (2015), „Migracje jako czynnik aktywizujący życie rodzinne i społeczne osób starszych”, Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 2, s. 255–264.pl_PL
dc.referencesKruszka K. (2010), Dojazdy do pracy w Polsce. Terytorialna identyfikacja przepływów ludności związanych z zatrudnieniem, Urząd Statystyczny w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesKruszyna M. (2014), „Wyzwania dla Polityk Mobilności, czyli dokumentów rozwijających dotychczasowe Polityki Transportowe, Transport Miejski i Regionalny, 8, s. 19–24.pl_PL
dc.referencesKrysiuk C., Brdulak J., Banak M. (2015), „Wybrane rozwiązania usprawniające komunikację w mieście”, Technika Transportu Szynowego, 22.pl_PL
dc.referencesKubala C., Kulpa T. (2015), „Analiza wpływu rozszerzenia strefy płatnego parkowania w Krakowie na zachowania kierowców”, Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne, 1 (105), s. 51–60.pl_PL
dc.referencesKubicki P. (2010), Ubóstwo i wykluczenie społeczne osób starszych. Ekspertyza przygotowana w ramach projektu EAPN „Polska – razem na rzecz Europy socjalnej”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKurek S. (2007), „Typologia procesu starzenia się ludności miast i gmin Polski na tle jego demograficznych uwarunkowań”, Przegląd Geograficzny, 79 (1), s. 133–156.pl_PL
dc.referencesKurek S. (2008), Typologia starzenia się ludności Polski w ujęciu przestrzennym, Wydawnictwa Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesKurek S., Wójtowicz M., Gałka J. (2015), „Powiązania funkcjonalno-przestrzenne w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym w świetle dojazdów do pracy”, Studia Miejskie, 18, s. 71–84.pl_PL
dc.referencesLamprecht M. (2016), „Ewolucja kwartałów śródmiejskich Łodzi w kontekście kurczenia się miasta. Współczesne wyzwania”, Studia Miejskie, 23, s. 99–115.pl_PL
dc.referencesLi H., Raeside R., Chen T., McQuaid R.W. (2012), Population ageing, gender and the transportation system, Research in transportation economics, 34 (1), s. 39–47.pl_PL
dc.referencesLijewski T. (1967), „Dojazdy do pracy w Polsce”, Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 15.pl_PL
dc.referencesLisowska J. (2006), Rekreacja ruchowa osób dorosłych, [w:] A. Dąbrowski (red.), Zarys teorii rekreacji ruchowej, Almamer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, AWF, Warszawa, s. 88–107.pl_PL
dc.referencesLiszewski S. (1967), Dojazdy ludności jako kryterium wyznaczania zasięgu wpływu ośrodka lokalnego. Ośrodki lokalne, UŁ, Łódź, s. 69–78.pl_PL
dc.referencesLiszewski S. (1999), Łódź – centrum nowego regionu, [w:] W. Michalski (red.), Społeczno-ekonomiczne problemy aglomeracji łódzkiej, RCSS Biuro Rozwoju Regionalnego w Łodzi, PTG Oddział w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesLovett A., Haynes R., Sünnenberg G., Gale S. (2002), „Car travel time and accessibility by bus to general practitioner services: a study using patient registers and GIS”, Social Science & Medicine, 55 (1), s. 97–111.pl_PL
dc.referencesLow N., Gleeson B., Green R., Radovic D. (2005), The Green City: Sustainable Homes, Sustainable Suburbs, Routledge, London–New York.pl_PL
dc.referencesŁyskawa K. (1999), „Dochody osób w starszym wieku a zarządzanie ryzykiem starości”, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 1, s. 183–198.pl_PL
dc.referencesMajchrzak J. (2007), „Fundusze UE w równoważeniu infrastruktury transportu miejskiego w Polsce 2004-2006”, Problemy Rozwoju Miast, 1–2, s. 102–118.pl_PL
dc.referencesMarcinek P. (2007), „Funkcjonowanie intelektualne w okresie starości”, Gerontologia Polska, 15 (3), s. 69–75.pl_PL
dc.referencesMarczak M., Kozłowski R. (2014), „Budowa inteligentnych systemów transportowych jako szansa dla zrównoważonego rozwoju regionów”, Ekonomia i Zarządzanie, 6, s. 34–42.pl_PL
dc.referencesMatczak A., Szymańska D. (1997), Studia nad strukturą przestrzenno-funkcjonalną miasta. Przykład Brodnicy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Toruń.pl_PL
dc.referencesMatykowski R., Tobolska A. (2009), „Funkcjonowanie zakładów przemysłowych XXI wieku na przykładzie Swedwood Poland i Volkswagen Motor Polska Sp. z o.o. Analiza dojazdów do pracy”, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 14, s. 65–75.pl_PL
dc.referencesMercado R., Páez A. (2009), „Determinants of distance traveled with a focus on the elderly: a multilevel analysis in the Hamilton CMA, Canada”, Journal of Transport Geography, 17 (1), s. 65–76.pl_PL
dc.referencesMetz D.H. (2000), „Mobility of older people and their quality of life”, Transport Policy, 7(2), s. 149–152.pl_PL
dc.referencesMichalski W., Nowakowska B. (1999), Ludność w przestrzeni miasta, [w:] W. Michalski (red.), Społeczno-ekonomiczne problemy aglomeracji łódzkiej, RCSS Biuro Rozwoju Regionalnego w Łodzi, PTG Oddział w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesMilewska K. (2005), „Problematyka ścieżek rowerowych w planowaniu przestrzennym i polityce transportowej miasta (na przykładzie Łodzi)”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 6, s. 95–107.pl_PL
dc.referencesMitchell C.G.B., Stokes R.G.F. (1982), Walking As A Mode of Transport. Transport and Road Research Laboratory. Report LR 1064, Crowthorne, Berkshire.pl_PL
dc.referencesModel zrównoważonego transportu zbiorowego w Łodzi 2020+. Materiał do konsultacji społecznych (2015), Łódź.pl_PL
dc.referencesMollenkopf H., Marcellini F., Ruoppila I., Flaschenträger P., Gagliardi C., Spazzafumo L. (1997), „Outdoor mobility and social relationships of elderly people”, Archives of gerontology and geriatrics, 24 (3), s. 295–310.pl_PL
dc.referencesNamysłowski J. (1977), Dojazdy uczniów do szkół ponadpodstawowych w głównych ośrodkach aglomeracji bydgosko-toruńskiej, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNamysłowski J. (1980), Główne ośrodki codziennych dojazdów i wyjazdów w Polsce, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Toruń.pl_PL
dc.referencesNemet G.F., Bailey A.J. (2000), „Distance and health care utilization among the rural elderly”, Social Science & Medicine, 50 (9), s. 1197–1208.pl_PL
dc.referencesNosal K. (2011a), „Działania edukacyjne i promocyjne w zakresie zarządzania mobilnością”, Transport Miejski i Regionalny, 1, s. 36–41.pl_PL
dc.referencesNosal K. (2011b), „Mobility management concept and examples of its usage in Polish conditions”, Transport Problems, 6 (4), s. 13–22.pl_PL
dc.referencesNosal K. (2011c), „Przykłady planów mobilności i ocena ich skuteczności”, Transport Miejski i Regionalny, (1), s. 31–35.pl_PL
dc.referencesNosal K., Starowicz W. (2010), „Wybrane zagadnienia zarządzania mobilnością”, Transport Miejski i Regionalny, 3, s. 26–31.pl_PL
dc.referencesNusselder W. (1998), Compression or expansion of morbidity? A life-table approach, Erasmus MC: University Medical Center Rotterdam (praca doktorska).pl_PL
dc.referencesNutley S., Thomas C. (1992), „Mobility in rural Ulster: travel patterns, car ownership and local services”, Irish Geography, 25 (1), s. 67–82.pl_PL
dc.referencesNutley S., Thomas C. (1995), „Spatial mobility and social change: the mobile and the immobile”, Sociologia Ruralis, 35 (1), s. 24–39.pl_PL
dc.referencesObraniak W. (1997), Procesy ludnościowe w Łodzi, [w:] J.T. Kowaleski (red.), Procesy demograficzne w Makroregionie Środkowym, Absolwent, Łódź, s. 55–112.pl_PL
dc.referencesOkraszewska R. (2013), „Darmowy transport publiczny narzędziem kształtowania nowej kultury mobilności w mieście”, Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 14, s. 24–27.pl_PL
dc.referencesOleśniewicz P., Widawski K. (2015), „Motywy podejmowania aktywności turystycznej przez osoby starsze ze Stowarzyszenia Promocji Sportu FAN”, Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 51, s. 15–24.pl_PL
dc.referencesOliwińska I. (2009), Style życia współczesnych Polaków na przedpolu starości, [w:] P. Szukalski (red.), Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, s. 117–144.pl_PL
dc.referencesOskarbski J., Jamroz K., Litwin M. (2006), „Inteligentne systemy transportu – zaawansowane systemy zarządzania ruchem”. Materiały konferencyjne z I Polskiego Kongresu Drogowego Lepsze drogi – lepsze życie, Warszawa, s. 4–6.pl_PL
dc.referencesOsyra M. (2016), „Zarządzanie mobilnością miejską-instrumenty i podstawowe etapy wdrażania zrównoważonych planów zarządzania (SUMP)”, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 22, s. 218–229.pl_PL
dc.referencesOxley P.R., Benwell M. (1985), An Experimental Study of The Use of Buses By Elderly and Disabled People. Transport and Road Research Laboratory, Report R 33, Crowthome, Berkshire.pl_PL
dc.referencesPáez A., Scott D., Potoglou D., Kanaroglou P., Newbold K.B. (2007), „Elderly mobility: demographic and spatial analysis of trip making in the Hamilton CMA, Canada”, Urban Studies, 44 (1), s. 123–146.pl_PL
dc.referencesPanecka-Niepsuj M. (2015), „Przestrzenne zróżnicowanie miast średniej wielkości w Polsce wg dojazdów do pracy”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 9, s. 83–95.pl_PL
dc.referencesParkitny W. (2013), „Analiza parametrów parkingów realizowanych przez kolej w południowo-wschodniej Polsce”, Transport Miejski i Regionalny, 3, s. 19–24.pl_PL
dc.referencesPettersson P., Schmöcker J.D. (2010), „Active ageing in developing countries? – trip generation and tour complexity of older people in Metro Manila”, Journal of Transport Geography, 18 (5), s. 613–623.pl_PL
dc.referencesPlaza M. (2012), Powiązania w zakresie dojazdów do szkół, [w:] R. Guzik (red.), Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego w świetle relacji przestrzennych i dostępności komunikacyjnej, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Gdańsk, s. 101–112.pl_PL
dc.referencesPolityka Transportowa Państwa na lata 2006–2025 (2005), Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPosłuszna M. (2012), „Aktywność rodzinna i społeczna osób starszych”, Nowiny Lekarskie, 81 (1), s. 75–79.pl_PL
dc.referencesPotrykowska A. (2003), „Przestrzenne zróżnicowanie procesu starzenia się ludności i migracji osób starszych w Polsce”, Przegląd Geograficzny, 75 (1), s. 41–59.pl_PL
dc.referencesPreston H., Himes C., Eggers M. (1989), „Demographic Conditions Responsible for Population Ageing”, Demography, 26 (4), s. 691–703.pl_PL
dc.referencesRaczyńska-Buława E. (2015), „Systemy kolei aglomeracyjnych w Polsce”, Technika Transportu Szynowego, 7–8, s. 37–45.pl_PL
dc.referencesRaczyńska-Buława E. (2017), „Mobilność osób starszych. Dlaczego nie transport publiczny?”, Technika Transportu Szynowego, 1–2, s. 24–34.pl_PL
dc.referencesRastogi R. (2011), „Promotion of non-motorized modes as a sustainable transportation option: policy and planning issues”, Current Science, 100 (9), s. 1340–1348.pl_PL
dc.referencesReams J.C. (2015), „Twenty-First Century Advertising and the Plight of the Elderly Consumer”, Willamette Law Review, 52, s. 325–352.pl_PL
dc.referencesRogala-Lewicki A. (2010), Strategia rozwoju miasta Łodzi.pl_PL
dc.referencesRosenbloom S., Winsten-Bartlett C. (2002), „Asking the right question: Understanding the travel needs of older women who do not drive”, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1818, s. 78–82.pl_PL
dc.referencesRosik P., Stępniak M., Wiśniewski R. (2010), „Dojazdy do pracy do Warszawy i Białegostoku – alternatywne podejścia metodologiczne”, Studia Regionalne i Lokalne, 2 (40), s. 77–98.pl_PL
dc.referencesRosset E.R. (1959), Proces starzenia się ludności: studium demograficzne, Polskie Wydawnictwa Gospodarcze, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRouwendal J., Rietveld P. (1994), „Changes in commuting distances of Dutch households”, Urban Studies, 31 (9), s. 1545–1557.pl_PL
dc.referencesRunge J. (1991), „Dojazdy do pracy w przestrzennej strukturze powiązań miast województwa katowickiego”, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, 1198.pl_PL
dc.referencesRydz E. (1988), Elementy powiązań wewnątrz regionalnych na przykładzie dojazdów do pracy i szkół do Koszalina i Słupska, [w:] E. Biderman (red.), Problemy geografii osadnictwa i ludności w Polsce, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań–Zielona Góra, s. 123.pl_PL
dc.referencesSaboor M., Sum S., Sahaf R., Pourghasem M. (2015), „The Internet use in elderly people”, Medicinski Glasnik/Medical Gazette, 20 (56), s. 43–52.pl_PL
dc.referencesSakari-Rantala R., Heikkinen E., Ruoppila I. (1995), „Difficulties in mobility among elderly people and their association with socioeconomic factors, dwelling environment and use of services”, Aging Clinical and Experimental Research, 7 (6), s. 433–440.pl_PL
dc.referencesSanz-Barbero B., García L.O., Hernández T.B. (2012), „The effect of distance on the use of emergency hospital services in a Spanish region with high population dispersion: a multilevel analysis”, Medical Care, 50 (1), s. 27–34.pl_PL
dc.referencesScheiner J., Kasper B. (2003), „Lifestyles, choice of housing location and daily mobility: the lifestyle approach in the context of spatial mobility and planning”, International Social Science Journal, 55 (176), s. 319–332.pl_PL
dc.referencesSchwanen T., Dieleman F.M., Dijst M. (2004), „The impact of metropolitan structure on commute behavior in the Netherlands: a multilevel approach”, Growth and Change, 35 (3), s. 304–333.pl_PL
dc.referencesScott D.M., Newbold K.B., Spinney J.E., Mercado R., Páez A., Kanaroglou P.S. (2009), „New insights into senior travel behavior: the Canadian experience”, Growth and Change, 40 (1), s. 140–168.pl_PL
dc.referencesSiemieniak D., Janczewski J. (2014), „Organizacyjne i techniczne cechy procesu tworzenia rozkładów jazdy komunikacji miejskiej na szczególnym przykładzie MPK Łódź Sp. z o.o.”, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2 (19), s. 103–112.pl_PL
dc.referencesSierpiński G. (2012), „Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście”, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, 84, s. 93–106.pl_PL
dc.referencesSklorz J. (2013), „O strefach płatnego parkowania dobrze i krytycznie-na podstawie wieloletnich doświadczeń ich funkcjonowania, problemów projektowania i wdrażania- w pytaniach i odpowiedziach”, Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne, 1(100), s. 261–268.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesSouthworth M. (2007), Morphology of the Liveable City, Urban Forms and Metropolitan Spaces, University of California, Berkeley.pl_PL
dc.referencesStarowicz W. (2011), „Zarządzanie mobilnością wyzwaniem polskich miast”, Transport Miejski i Regionalny, 1, s. 42–47.pl_PL
dc.referencesStefańczyk Ł. (2007), „Nowe tramwaje na linii z Łodzi do Ozorkowa”, Technika Transportu Szynowego, 13, s. 55–62.pl_PL
dc.referencesStjernborg V., Wretstrand A., Tesfahuney M. (2015), „Everyday life mobilities of older persons – a case study of ageing in a suburban landscape in Sweden”, Mobilities, 10 (3), s. 383–401.pl_PL
dc.referencesStock R. (1983), „Distance and the utilization of health facilities in rural Nigeria”, Social Science & Medicine, 17 (9), s. 563–570.pl_PL
dc.referencesStudium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi (2010), Urząd Miasta Łodzi.pl_PL
dc.referencesSu F., Bell M.G. (2009), „Transport for older people: Characteristics and solutions”, Research in Transportation Economics, 25 (1), s. 46–55.pl_PL
dc.referencesSuliborski A., Walkiewicz D., Wójcik M. (2009), Dostępność komunikacyjna Łodzi (plansza L), [w:] S. Liszewski (red.), Atlas miasta Łodzi, Urząd Miasta Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzołtysek J. (2011), Kreowanie mobilności mieszkańców miast, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzukalski P. (2010), „Starzenie się ludności Łodzi na tle największych polskich miast od początku XX wieku”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 35, s. 103–125.pl_PL
dc.referencesSzukalski P. (2012), Sytuacja demograficzna Łodzi, Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzukalski P. (2013), Sytuacja demograficzna Łodzi. Porównanie z innymi wielkimi polskimi miastami, [w:] Zarządzanie rozwojem miast o zmniejszającej się liczbie mieszkańców (w kontekście perspektywy finansowej 2014–2020), Materiały z konferencji zorganizowanej przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej we współpracy z Ministerstwem Rozwoju.pl_PL
dc.referencesŚleszyński P. (2012), Struktura przestrzenna dojazdów do pracowniczych w Polsce w 2006 r., [w:] P. Rosik, R. Wiśniewski (red.), Dostępność i mobilność w przestrzeni, IGiPZ PAN, Warszawa, s. 23–33.pl_PL
dc.referencesŚleszyński P. (2013), „Warszawa jako ośrodek dojazdów pracowniczych”, Studia Regionalne i Lokalne, 1, s. 5–25.pl_PL
dc.referencesTacken M. (1998), „Mobility of the elderly in time and space in the Netherlands: An analysis of the Dutch National Travel Survey”, Transportation, 25 (4), s. 379–393.pl_PL
dc.referencesTańska M., Babicz-Zielińska E., Chaillot A. (2017), „Attitudes of elderly people towards new and unfamiliar food”, Handel Wewnętrzny, 1 (366), s. 368–376.pl_PL
dc.referencesTaylor Z. (1999), Przestrzenna dostępność miejsc zatrudnienia, kształcenia i usług a codzienna ruchliwość ludności wiejskiej,),Wydawnictwo Continuo, Wrocław.pl_PL
dc.referencesTaylor Z., Józefowicz I. (2012), „Geograficzne badania niepełnosprawności ze szczególnym uwzględnieniem codziennej ruchliwości osób niepełnosprawnych w przestrzeni miasta.Część II/Geographical research on disability with special reference to daily mobility of disabled people in urban space”. Part II, Przegląd Geograficzny, 84 (4), s. 529–558.pl_PL
dc.referencesTiitta S. (2003), „Identifying elderly people’s needs for communication and mobility”, Include 2003, Inclusive Design for Society and Business Conference, London, UK, March 2003, The Helen Hamlyn Research Centre, s. 266–271.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, Dz. U. 2011, nr 5, poz. 13.pl_PL
dc.referencesvan Wee B., Rietveld P., Meurs H. (2006), „Is average daily travel time expenditure constant? In search of explanations for an increase in average travel time”, Journal of Transport Geography, 14 (2), s. 109–122.pl_PL
dc.referencesVilhelmson B. (1999), „Daily mobility and the use of time for different activities. The case of Sweden”, GeoJournal, 48 (3), s. 177–185.pl_PL
dc.referencesWalmsley D.J. (1978), „The influence of distance on hospital usage in rural New South Wales”, Australian Journal of Social Issues, 13 (1), s. 72–81.pl_PL
dc.referencesWang C.C., Carr D.B. (2004), „Older driver safety: a report from the older drivers project”, Journal of the American Geriatrics Society, 52 (1), s. 143–149.pl_PL
dc.referencesWesołowski J. (2005), „Ukształtowanie kolejowego węzła łódzkiego i możliwości jego włączenia w system kolei dużych prędkości”, Technika Transportu Szynowego, 12, s. 44.pl_PL
dc.referencesWitkowska M. (2014), „Rower miejski w Łodzi. ZDiT wybrał wykonawcę”, Polska Dziennik Łódzki, 03.11.2014 http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/rower-miejski-w-lodzi-zdit-wybral-wykonawce,2471249,art,t,id,tm.htmlpl_PL
dc.referencesWiśniewski R. (2013), Społeczno-demograficzne uwarunkowania dojazdów do pracy do Białegostoku, IGiPZ PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWiśniewski S. (2015), „Powiązania miast województwa łódzkiego w systemie kolejowego transportu zbiorowego w świetle potencjału komunikacyjnego”, Prace Geograficzne, 140, s. 25–38.pl_PL
dc.referencesWiśniewski S. (2016), „Wpływ budowy południkowych obwodnic Łodzi na dostępność mieszkańców miasta do sieci dróg o najwyższych parametrach”, Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 34, s. 131–143.pl_PL
dc.referencesWiśniewski S. (2017), „Funkcjonowanie kolei aglomeracyjnej w przestrzeni Łodzi”, Studia Miejskie, 27, s. 67–80.pl_PL
dc.referencesWydro K.B. (2008), Usługi i systemy telematyczne w transporcie. Telekomunikacja i techniki informacyjne, s. 23–32.pl_PL
dc.referencesWyszomirski O. (red.) (2008), Transport miejski. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesYassuda M.S., Wilson J.J., Mering O.V. (1997), „Driving cessation: The perspective of senior drivers”, Educational Gerontology: An International Quarterly, 23 (6), s. 525– 538.pl_PL
dc.referencesZakonnik Ł. (2016), „Rozwój smart cities w Polsce w kontekście wykorzystania płatności elektronicznych”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2 (319), s. 5–20.pl_PL
dc.referencesZałoga E., Kłos Z. (2011), „Transport miejski w polityce transportowej Unii Europejskiej”, Zeszyty Naukowe. Problemy Transportu i Logistyki/Uniwersytet Szczeciński, (14), s. 145–152.pl_PL
dc.referencesZborowski A. (2002), „Dojazdy do pracy w południowej Polsce w okresie przemian systemowych”, Biuletyn Geograficzny, (1), s. 133–146.pl_PL
dc.referencesZborowski A. (2009), Zmiany zasięgu oddziaływania miast w Polsce w okresie transformacji systemowej, na przykładzie dojazdów do pracy, [w:] Z. Górka, A. Zborowski (red.), Człowiek i rolnictwo, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków, s. 249–262.pl_PL
dc.referencesZiółkowski M. (1991), „Procesy uprzemysłowienia i urbanizacji a dojazdy do pracy w Polsce”. Monografie i Opracowania/Szkoła Główna Planowania i Statystyki, 311, s. 34–50.pl_PL
dc.referencesZych A. (1999), Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.pl_PL
dc.referencesŻurawicz A. (1982), „Dojazdy uczniów do szkół”, Wiadomości Statystyczne, 27 (8), s. 7–11.pl_PL
dc.referencesHildebrand E.D. (2003), „Dimensions in elderly travel behaviour: A simplified activity-based model using lifestyle clusters”, Transportation, 30 (3), s. 285–306.pl_PL
dc.referenceswww.stat.gov.plpl_PL
dc.referenceswww.zdit.uml.lodz.pl (dostęp 01.10.2017).pl_PL
dc.referenceshttp://lodz.naszemiasto.pl/artykul/lodzkie-sciezki-rowerowe-wykaz-i-mapa,2861014,art,t,id,tm.html (dostęp 19.03.2018).pl_PL
dc.referenceshttps://lodzkirowerpubliczny.pl/lrp-jak-to-dziala/ (dostęp 19.03.2018).pl_PL
dc.referenceshttp://transport.um.warszawa.pl (dostęp 18.05.2018pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-352-6
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe