Przeglądaj według

Najnowsze pozycje

  • Gender in Translation — as Exemplified by Michał Witkowski’s Lubiewo Translated into Spanish 

    Wendorff, Anna ORCID (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    This article attempts a closer look at the issue of grammatical gender in translation. The analysis of this concept is based on Michał Witkowski’s novel Lubiewo (Korporacja Ha!art, Kraków, 2005 [2006]) and its Spanish ...
  • Konstelacje neoawangardy w poezji kobiet na przykładzie twórczości Julii Fiedorczuk 

    Grądziel-Wójcik, Joanna (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    The paper challenges the common view within the history of Polish literature that schematically places women’s poetry outside modernism and avant-garde. The authoress employs the concept of neo-avant-garde to ...
  • Przechwycenia estetyzacji — Zofia Kulik Ogród (Libera i kwiaty) 

    Kałuża, Anna (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    The aim of the article is to discuss the work of Zofia Kulik Garden (Libera and flowers) in the context of artistic detournement. Kulik, playing a game with the aesthetic principles of presenting masculine and feminine ...
  • Natalia LL jako artystka neoawangardowa 

    Świeściak, Alina (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    The paper shows Natalia Lach-Lachowicz (Natalia LL) as a neo avant-garde artist whose works in a specific maximalistic way are very close to the main currents of avant-garde trends: newmediality (photograph), minimalism, ...
  • Kobieta walcząca o pozycję w polu produkcji artystycznej Samoidentyfikacja, samoorganizacja i samoemancypacja według Ewy Partum 

    Załuski, Tomasz (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    Ewa Partum’s conceptual art of the early 1970s consisted in creating a new artistic language but at the same time it bore some traits of feminism and was marked by the figure of what might be called “the touch of a woman”. ...
  • Manifesty cyborgów: awangardowa wizja fuzji kobiety z maszyną (Hannah Höch — Giannina Censi — Mina Harker) 

    Marcela, Mikołaj (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    In Cyborg Manifesto Donna Haraway writes: “cyborgs (…) make very problematic the statuses of man or woman, human, artefact, member of a race, individual entity, or body”. This paper returns to the very beginning of ...
  • Gender (według) Georgii O’Keeffe: (cudzy) obraz a (własne) słowo artystki 

    Frelik, Edyta (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    The article focuses on the history of gendered and sexually oriented readings of Georgia O’Keeffe’s art and her surprisingly trenchant, wry and witty responses to skewed and biased interpretations of her paintings of ...
  • Awangarda płodna i bezpłodna 

    Baron-Milian, Marta (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    The article traces historical discourses of the avant-garde from the perspective of models of gender roles, starting with the analysis of the most radical Futurist ideas of the role of women. The crucial point is the ...
  • Awangardowe wyzwania teorii feministycznych 

    Szopa, Katarzyna (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    The article discusses the question of political implications of French feminist theories, also known as feminist avant-garde. Referring to the strategic re-reading of the concept French Feminism by Christine Delphy, it is ...
  • Męstwo Brunona Jasieńskiego. Polityka płciowa w ZSRR a proza socrealistyczna 

    Pfeifer, Kasper (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)
    This article is devoted to the strategies of creations of masculinity used in the novel Bravery (pol. Męstwo) written by Bruno Jasieński. The article analyzes the ways in which patriarchate is presented in post-revolutionary ...