Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBieliński, Jerzy
dc.contributor.authorBieliński, Tomasz
dc.date.accessioned2022-03-15T08:56:39Z
dc.date.available2022-03-15T08:56:39Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.issn2082-4440
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41184
dc.description.abstractThe aim of the article is to analyze development strategies and adopted business models in the largest capital groups dealing with the construction and equipment of naval ships in the European Union countries. Warship construction and equipment production have been found to constitute the largest part of the European shipbuilding industry. The subject of the assessment included British BAE Systems, French Naval Group, German TKMS in Germany, Spanish Navantia, Swedish SAAB Kockums, Italian Fincantieri, and Dutch Damen.The analysis shows that one of the basic factors shaping the development strategies of European naval yards is defense policy of the EU and NATO. The EU policy focuses on providing funds for production of new vessels and R&D funds that are available to EU members. These factors and the adopted business models were reflected in the volume of revenues of the largest capital groups and in profit margins. The obtained data shows that the financial condition of these companies is not stable. The business models of the analyzed enterprises differ significantly in terms of the types of ships built, as well as the ownership and capital structure. A common feature of these groups’ activities is cooperation in the implementation of shipbuilding projects within the EU and striving to consolidate within large capital groups. However, the dynamics of the consolidation processes is relatively low and there is a risk that the competitiveness of naval yards may be insufficient in the face of aggressive actions undertaken by Asian naval shipyards.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza strategii rozwoju i przyjętych modeli biznesowych w największych grupach kapitałowych zajmujących się budową i wyposażeniem okrętów w krajach Unii Europejskiej. Stwierdzono, że budowane okręty wojenne i ich wyposażenie stanowią największą część europejskiego przemysłu okrętowego. Przedmiotem oceny były brytyjska BAE Systems, francuska Naval Group, niemiecka TKMS, hiszpańska Navantia, SAAB Kockums w Szwecji, włoska Fincantieri oraz holenderski Damen.Z analizy wynika, że jednym z podstawowych czynników kształtujących strategie rozwoju stoczni wojennych krajów UE jest polityka obronna i stworzone w ramach UE fundusze obronne. Zewnętrznymi czynnikami rozwoju jest także koniunktura na rynku statków wojennych. Czynniki te oraz przyjęte modele biznesowe znalazły swoje odzwierciedlenie w wielkości przychodów największych grup kapitałowych i marż zysku. Uzyskane dane wykazują na to, że kondycja finansowa tych firm nie jest stabilna. Modele biznesowe analizowanych przedsiębiorstw istotnie różnią się typami budowanych okrętów, strukturą własnościową i kapitałową. Wspólną cechą działania tych grup jest podejmowanie współpracy w realizacji projektów budowy okrętów w ramach UE oraz dążenie do konsolidowania tej produkcji w ramach dużych grup kapitałowych. Dynamika procesów konsolidacyjnych jest jednak stosunkowo niska i istnieje zagrożenie, że konkurencyjność stoczni wojennych może być niewystarczająca wobec agresywnych działań stoczni azjatyckich.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesEkonomia Międzynarodowa;34pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpolityka bezpieczeństwa i obrony UEpl
dc.subjectbudowa okrętów wojennychpl
dc.subjectokrętowe grupy kapitałowe stoczni wojennychpl
dc.subjectwspółpraca i konsolidacja stocznipl
dc.subjectstocznie wojennepl
dc.subjectprzemysł zbrojeniowypl
dc.subjectnaval shipbuildingen
dc.subjectwarship productionen
dc.subjectnaval vesselsen
dc.subjectmilitary ship constructionen
dc.subjectconsolidationen
dc.subjectcooperationen
dc.titleStrategie rozwoju i modele biznesowe największych grup stoczniowych produkujących okręty w Unii Europejskiejpl
dc.title.alternativeDevelopment strategies and business models of the Largest Naval Shipbuilding Groups in the European Unionen
dc.typeArticle
dc.page.number84-111
dc.contributor.authorAffiliationBieliński, Jerzy - Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania, Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstwpl
dc.contributor.authorAffiliationBieliński, Tomasz - Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny, Katedra Biznesu Międzynarodowegopl
dc.identifier.eissn2300-6005
dc.referencesAssociation of Europe (2020), The Aerospace and Defence Industries Association of Europe, 2020 Facts & Figures, https://asd-europe.org/sites/default/files/atoms/files/ASD_FactsFigures_2020.pdf (data dostępu: 18.03.2021).pl
dc.referencesBellais R. (2017), Against the odds: The evolution of the European naval shipbuilding industry, „The Economics of Peace and Security Journal”, 12(1). https://doi.org/10.15355/epsj.12.1.5pl
dc.referencesBirkler J. et al. (2005), Differences between military and commercial shipbuilding: implications for the United Kingdom’s Ministry of Defence, RAND Corporation, RAND National Security Research Division.pl
dc.referencesCalcara A. (2018), Cooperation and conflict in the European, defence-industrial field: the role of relative gains, „Defence Studies”, 18(4). https://doi.org/10.1080/14702436.2018.1487766pl
dc.referencesChuter A. (2021), New UK naval shipbuilding strategy prizes keeping foreign yards out, Defense News, https://www.defensenews.com/global/europe/2021/03/23/new-uk-naval-shipbuilding-strategy-prizes-keeping-foreign-yards-out/ (data dostępu: 10.05.2021).pl
dc.referencesEDA (2016), EU naval industry in good shape but more R&T investment needed, study says. [w:] Global Strategy – What’s next for defence?, https://eda.europa.eu/docs/default-source/eda-magazine/edm11singlewebmedres (data dostępu: 11.11.2020).pl
dc.referencesEDA (2021), Eda to support „European Patrol Corvette” PESCO project, https://eda.europa.eu/news-and-events/news/2021/01/04/eda-to-support-european-patrol-corvette-pesco-project (data dostępu: 10.05.2021).pl
dc.referencesEDA Europe (2016), Study on Industrial and Technological Competences in the Naval Sector, Executive Summary, https://www.eda.europa.eu/docs/de-fault-source/procurement/fns2-final-executive-summary.pdf (data dostępu: 10.03.2021).pl
dc.referencesEuropean Commission (2019), Communication From The Commission To The European Parliament, The European Council, The Council, The European Economic And Social Committee And The Committee Of The Regions, European Defence Action Plan.pl
dc.referencesEuropean Parliament (2021), 9 Europe as a stronger global actor / up to € 27 bn., https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/api/stages/report/current/theme/europe-as-a-stronger-global-actor/file/review-of-the-european-neighbourhood-policy (data dostępu: 15.02.2021).pl
dc.referencesFinancial report Naval Group (2020), https://www.naval-group.com (data dostępu: 7.05.2021).pl
dc.referencesFincantieri, Fincantieri Naval Vessels (2016), https://www.fincantieri.com/globalassets/prodotti-servizi/navi-militari/fincantieri-naval-vessels-brochure.pdf (data dostępu: 7.10.2020).pl
dc.referencesThe Frost & Sullivan (2017), Global Naval Shipbuilding Market, Forecast to 2026, https://store.frost.com/global-naval-shipbuilding-market-forecast-to-2026.html (data dostępu: 15.03.2021).pl
dc.referencesGuillou H. (2020a), Military naval industry: the urgent need for European consolidation, Fondation Robert Schuman, https://www.robert-schuman.eu/en/european-interviews/0099-military-naval-industry-the-urgent-need-for-european-consolidation (data dostępu: 13.04.2021).pl
dc.referencesGuillou H. (2020b), Naval Group: the international market and European industrial consolidation, European Defence Review, Fincantieri, Naval Group, Naviris (data dostępu: 12.10.2020).pl
dc.referencesHanel D. (2020), Consolidation potential of European naval shipbuilding, Europäische Sicherheit & Technik, ES&T Technical Papers, https://esut.de/en/2020/10/fachbeitraege/23018/konsolidierungspotenziale-des-europaeischen-marineschiffbaus/ (data dostępu: 13.04.2021).pl
dc.referencesImarc (2020), Warship and Naval Vessels Market: Global Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2020–2025, https://www.imarcgroup.com/warship-naval-vessels-market (data dostępu: 16.02.2021).pl
dc.referencesKarremann J. (2020), Konsolidierung der Meeresindustrie in der nördlichen Hälfte Europas. Sicherheit & Technik, ES&T Technical Papers, https://esut.de/2020/10/fachbeitraege/22390/konsolidierung-der-meeresindustrie-in-der-noerdlichen-haelfte-europas/ (data dostępu: 13.04.2021).pl
dc.referencesKington T. et al. (2018), For Europe, it’s naval business as usual, Defence News, https://www.defensenews.com/global/europe/2018/10/21/for-europe-its-naval-business-as-usual/ (data dostępu: 12.10.2020).pl
dc.referencesKulkarni P.R. (2015), Review of Global Naval Shipbuilding Trends and Lessons for Indian Shipbuilding Industry, „Maritime Affairs, National Maritime Foundation”, 11(1). https://doi.org/10.1080/09733159.2015.1027076pl
dc.referencesMackenzie C. (2020), „Europeans don’t have a choice”: Naval Group boss pushes for shipyard consolidation, Defence News, https://www.defensenews.com/industry/2020/02/21/europeans-dont-have-a-choice-naval-group-boss-pushes-for-shipyard-consolidation/ (data dostępu: 13.04.2021).pl
dc.referencesMordor Intelligence (2020), Europe Naval Vessels Market – Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2021–2026), https://www.mordorintel-ligence.com/industry-reports/europe-naval-vessels-market (data dostępu: 13.05.2021) .pl
dc.referencesNaval Group (2020), Power at SEA, https://www.naval-group.com/en/group/en-profil/presentation/ (data dostępu: 12.10.2020).pl
dc.referencesNaval Vessels Market – Growth, Trends, COVID-19 Impact, and Forecasts (2021– 2027), Mordor Intelligence 2020.pl
dc.referencesNavantia, https://www.navantia.es/en/information-for-contractors/ (data dostępu: 7.10.2021).pl
dc.referencesNaviris, We are Naviris, https://www.naviris.com/ (data dostępu: 11.04.2021).pl
dc.referencesOrbis (2020), https://orbis.bvdinfo.com/ (data dostępu: 24.12.2020).pl
dc.referencesRenaud B. (2017), Against the odds: The evolution of the European naval shipbuilding industry, „The Economics of Peace and Security Journal, EPS Publishing”, 12(1). https://doi.org/10.15355/epsj.12.1.5pl
dc.referencesRogala-Lewicki A. (2017), Integracja europejskiego przemysłu obronnego, „Przegląd Geopolityczny”, 19.pl
dc.referencesSmit W.A. et al. (2001), Naval Shipbuilding in Europe [w:] Elsner W. (red.), International Restructuring and Conversion of the Arms Industries and the Military Sector. Industrial, Regional and Sociocultural Aspects. Proceedings of the International Conversion Conference Bremen.pl
dc.referencesSprenger S. (2020), You need two to tango: Naval Group CEO Hervé Guillou on business in Europe and Down Under, Defence News, https://news.yahoo.com/two-tango-naval-group-ceo110430671.html?guccounter (data dostępu: 12.10.2020).pl
dc.referencesTKMS – Thyssen Krupp Marine System, https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/portfolio.html (data dostępu: 5.05.2021).pl
dc.referencesWilczyński P.L. (2015), Rozmieszczenie europejskiego przemysłu stoczniowego w branży zbrojeniowej, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, 29(1): 138–161.pl
dc.contributor.authorEmailBieliński, Jerzy - jerzy.bielinski@ug.edu.pl
dc.contributor.authorEmailBieliński, Tomasz - tomasz.bielinski@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2082-4440.34.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0