Feministyczny projekt Rosi Braidotti. Feminizm zreformowany czy feminizm buntowniczy?
Streszczenie
The concept of nomadic subjectivity was created in the eighties, due to Braidotti’s “rebel” against the feminist sisterhood and her willingness to reform some views present in feminists thought. Braidotti rejects the notion of essentialist subjectivity, namely the subjectivity which would be represented by some naturalistic category, which we don’t know where their legitimacy come from. Philosopher openly speaks against “gender studies”, which at that time absorb feminists. Rosi as an opponent of Judith Butler stands against the prevailing “gender studies fashion” especially that found in Europe, where exists unlike feminist tradition. According to Braidotti, relying on the category of gender does not bring anything “new” to feminist thought, on the contrary – even more moves feminists away from the “real” commitment to the women’s issues. First of all, the author of “Nomadic Subject” is radical and seditious adhering her own version of feminism. Braidotti believes that feminism is an activity reserved only for women! She insists to see feminism as an activity which links those women who are sensitized to the “differences among women and differences in each woman” as well. Braidotti is convinced that feminism is the only one social movement which is able to really change something in feminine issue. Koncepcja podmiotowości nomadycznej, autorski projekt Braidotti, powstał w latach osiemdziesiątych z powodu „zbuntowania się” filozofki przeciwko środowisku feministycznemu i chęci zreformowania niektórych poglądów feministek. Braidotti zrywa z podmiotowością pojmowaną na sposób esencjalistyczny, czyli taką, która byłaby przedstawiana za pomocą naturalistycznych kategorii, o których nie można powiedzieć skąd czerpią swe uprawomocnienie. Filozofka otwarcie występuje przeciwko studiom genderowym, które w tamtym okresie pochłaniają feministki. Rosi, będąca oponentką Judith Butler, buntuje się przeciwko modzie panującej na jej „gender studies”, szczególnie tej występujące w Europie, gdzie istnieje inna tradycja feministyczna. Zdaniem Braidotti opieranie się na kategorii płci kulturowej nie wnosi niczego nowego do myśli feministycznej, a wręcz przeciwnie – jeszcze bardziej oddala feministki od powodu „prawdziwego” zaangażowania w sprawy kobiet. Autorka „Podmiotów nomadycznych” przede wszystkim jest radykalna i zaczepna w „wyznawaniu” wersji feminizmu, którą przyjmuje. Braidotti uważa, iż feminizm jest działalnością zarezerwowaną tylko i wyłącznie dla kobiet! Braidotti chce, aby feminizm dzisiaj polegał na działalności kobiet „uwrażliwionych na różnice występujące między kobietami”, jak i tych „różnic w samej kobiecie” i tylko ten ruch społeczny jest w stanie realnie zmienić coś w sprawie kobiecej.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: